poster

Accattone

  • italský

    Accattone

  • slovenský

    Accattone

Drama

Itálie, 1961, 120 min

Střih:

Nino Baragli

Zvuk:

Luigi Puri

Scénografie:

Flavio Mogherini
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Dr.film
    ****

    Perfektně zachycená atmosféra, která zároveň lemuje Accattoneho zbídačený charakter. Pseudo-pompéznost podtrhují nádherné úryvky Johanna Sebastiana Bacha a odrbané chatrče mezi panelovými domy nabourávají tehdejší politickou korektnost. Samotná smyčka závěru nakonec poukazuje, že ani samotné hladovění nedokáže přetavit chuligánský charakter na civilizovaný způsob života.(17.11.2008)

  • sportovec
    *****

    Pozdní debut může - a samozřejmě také nemusí - znamenat kvalitu. Kvalitu lidskou i uměleckou. Prožitek opřený ne o prvotní pocity, ale o zázemí vlastních zkušeností a zážitků, vítězství i proher, hvězdných okamžiků i šedi početně vždy převládajících všedních dnů. Život na okraji periferie, na rozmezí chudinských čtvrtí a jako houby po dešti vznikajících velkých - i na Západě panelových - sídlišť na okraji velkoměst, život žitý na pomezí světa, polosvěta i skutečného podsvětí je téma, které má také svou dnešní tvář. Nevystačíme tu s černobílým pohledem černobílého filmu, který až krutě přesně zrcadlí bezútěšnost této životní pouti. Určitě také nevystačíme s konstatací o tom, že lidé, postižení tímto nechtěným údělem, jsou pouze oběťmi. Příživník zůstává příživníkem a nechuť sdílet práci, která neodpovídá vlastním nadneseným představám o sobě samém a již pevně zakořeněnému obyčeji-způsobu života je rubem tohoto pohledu a odvrácenou tváří takto životem proplouvajících lidí. Lidská nicotnost určitě není lidskou nulitou. Anatomie této nicotnosti - mně osobně se spíše vybavují Felliniho přece jen lépe hmotně saturovaní DARMOŠLAPOVÉ - může burcovat i dnes. A také varovat. Drsně a nesmlouvavě.(12.9.2007)

  • Anderton
    ****

    Cabiriine noci mali svojho nepriameho nástupcu a Mama Roma mala svojho priameho predchodcu. Accatone je spoločne s ňou možno najprístupnejším Pasoliniho filmom pre v podstate ľubovoľnú divácku kategóriu. Je to proste zo života a k pochopeniu netreba čítať zložité metafory (ale kto bude hľadať, nájde). Pasolini rád obsadzoval nehercov s výrazom ako po úteku z psychiatrickej liečebne, v tomto filme ale zostal niekde napoly a protagonisti pôsobia aj ako z ulice. Hlavná postava vám bude dokonca po čase istým spôsobom sympatická. Pasolini nezvaľuje všetku vinu na sociálnu situáciu, Vittorio má aj určité "zvláštne" povahové črty a jeho chovanie nepodlieha iba všeobecnému zmaru navôkol. Všadeprítomná uniformná moderná výstavba dokonca naznačuje, že ak by vedel robiť, nemusel by byť veľký problém si nejaký ten byt s nejakou tou ženskou aj kúpiť. Ako to s ním dopadne, rozhodne stojí za zistenie na vlastné oči.(4.11.2015)

  • mortak
    ***

    Pokud Fellini snil nad realitou, Pasolini se do ní chtěl ponořit. Zajímavé je, že realistická linie filmu je vynikající (stávání se prostitutkou, návštěva u rodiny), zatímco snová scéna je nevěrohodná a ve filmu působí nepřirozeně. Tento slušně natočený debut sráží k zemi nepokrytě marxistická kostra příběhu - podmínky proletariátu a lumpenproletariátu se nezlepší, pokud nejdojde u nich k uvědomnění si své historické úlohy. Bez tohoto vědomí je totiž každá revoluce odsouzena k neúspěchu. Prvním krokem je obrat k práci. A ten je velmi těžký.(23.1.2010)

  • tomtomtoma
    *****

    Nádherný pohled na italskou mužskou společnost, která je líná a k ženám krutá. Navíc ukazuje pohled na člověka, který práci neuznává, ale není to ani tak z postoje k životu, ale z jeho pohodlnosti a lenosti. Jedině, čím se dokáže živit, je, že posílá šlapat "své přítelkyně". Ale když ta není, dostává se opravdu do úzkých. Do určité míry si zachovává svoji hrdost, ale otázkou jestli to není spíše póza a nuda. Možná prožívá i lásku, ale není to schopen identifikovat. Pro ženu i zkouší pracovat, ale brzy to vdává a pak už jen nastává smutný, ale očekávaný konec. Franco Citti v hlavní roli Vittoria "Accattone" Cataldiho je vynikající. Je obklopen krásnými ženami. Nejdříve Maddalenou (Silvana Corsini), která pro něj šlape a vydělávámu, ale při pokusu se Accattonovi pomstít křivě přísahá a je zavřena. Potkává Stellu (Franca Pasut), dívku na první pohled křehkou, ale tvrdší než Maddalena. Pro ni chce změnit svůj život. Pokouší se o to, ale přítomna je zřejmě úplná absence víry, že je změna možná. Nedokáže se vymanit z okolního vlivu a způsobu dosavadního života. Smutná nadějný plamen zhasl dříve, než se stačil správně rozhořet. Neodsuzuje, spíše jen smutně předkládá skutečnost o skutečném životě na okraji, o kterém nemá většina ostatních ani ponětí.(12.10.2009)

  • - Bernardo Bertolucci bol jedným z asistujúcich režisérov. (Svadbos)

  • - V USA bol film uvedený až v roku 1968. (Svadbos)

  • - Accattone je italský slangový výraz pro pro šupáka, somráka. (wirok)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace