poster

Než se rozední

  • Švédsko

    Nära livet

  • Slovensko

    Prv ako sa rozvidnie

  • USA

    Brink of Life

Drama

Švédsko, 1958, 84 min

Komentáře uživatelů k filmu (15)

  • troufalka
    *****

    Bergmanovým dílem prochází jako tenká nit fascinace ženskou psyché. Na ní navléká tu lesní jahody, tu posílá psaníčka plná intimních výpovědí. Od ní se odvíjí většina jeho příběhů. Kolem žen krouží muži, stejně zranitelní jako ženy. Někdy vřelí a chápaví (manžel Stiny) jindy vlídní leč odtažití (manžel Cecilie) nebo jsou daleko předaleko (partner Hjördis). Příběh jedné noci je rozehrán na všech stranách, žádná ženská role není vedlejší, všechny dostávají velký prostor, který bezezbytku naplní. Je to s podivem, s jakou přesností Bergman vylíčil ryze ženskou atmosféru porodince, doba změnila jen uniformy a vybavení, přístup zůstává v zásadě stejný.(9.4.2015)

  • Houdini

    Zlatá Palma - výběr(24.8.2006)

  • Ephemeris
    ****

    "Netvárte sa tak vystrašene, dievčatá. Toto je život!" Tento citát by mohol hovoriť za všetko. Ja už len podotýkam, že život má milión rôznych podôb a každý si ho môže zariadiť tak, ako chce. Napríklad programovo neplodiť deti. Až na to, že niekto predtým sa predsa musel takto obetovať a možno zvádzať vnútorný boj, aby sme my v podobných intenciách vôbec mohli uvažovať. Bergman je majster vžitia sa do ženskej psyché. Čakanie na pôrod pri sledovaní tohto diela mi privodilo nervozitu porovnateľnú azda len s čakaním na popravu v Mŕtvy muž prichádza (1995). Film nevhodný pre prvorodičky a aj mnohých iných.(16.7.2017)

  • misterz
    ****

    Námetovo v hrubých rysoch podobné ako Nezapomeň (2006), na týchto dvoch príkladoch je však krásne vidno, ako sa má pointa uchopiť. Na rozdiel od celkovej plochosti a nedbalosti v uvedenom snímku, sa tu Bergman krásne pohral s psychikou každej ženy zvlášť s jej vlastnými sociálno-vzťahovými problémami a životnými situáciami ako aj vo vzájomnej interakcii do takej hĺbky, až sa nechce veriť, že ide o chlapa. 85/100(21.4.2015)

  • mchnk
    ****

    Bergmanova životní filozofie a psychológia v porodnici. Zdánlivě neslučitelné, přesto skvěle zvládnuté a silné. Klasika pro obdivovatele tohoto severského filmového mága...inspirujícího vypravěče, který mě ani tentokrát nezklamal.(3.4.2020)

  • nascendi
    ****

    po dlhšom čase som sa opätovne utvrdil v tom, aký bol Ingmar Berman skvelý režisér a ako rozumel ženskej duši. Na malom priestore nemocničnej izby dokázal rozohrať drámu troch žien a ich rozdielnych osudov. Nič v tomto filme nebolo zbytočné, žiaden dialóg nebol odfláknutý a aj keď sa môžu nájsť mudrlanti s tvrdením, že dej bol ľahko predvídateľný, nie je to nedostatkom. Trojica skvelých Bergmanovských herečiek odviedla kus poctivej práce, až na mladučkú Bibi Andersson, ktorá podľa mňa pomerne často prehrávala. Skvelý film, u ktorého je čudné, že ho videlo, ku svojej škode, tak málo užívateľov ČSFD.(10.2.2016)

  • Flego
    ****

    Ingmar Bergman je špecialista na ženskú psychológiu, vo svojej tvorbe sa jej venuje v roznych obmenách. V tomto prípade rozpráva príbeh z nemocničnej izby a sledujeme tri ženy v roznom štádiu tehotenstva. Rozpitváva vzťahy s rodinnými príslušníkmi a vzhľadom k pred a po porodným emóciam sa neštíti drsnému pohľadu na problémy. Ide o veľmi kvalitný snímok, v ktorom excelujú všetky herečky.(21.11.2017)

  • faana21
    ***

    IB byl masér a tento snímek je jedna z jeho reprezentativních vizitek. Tři těhotné ženy se octnou v předporodním sále; jedna z nich dítě právě ztrácí, druhá po něm nezřízeně prahne a třetí ho nechce. Malá zápletka, jedna místnost, spoustu slov a závěr....nepovim.(11.8.2012)

  • d-fens

    ocenenia : MFF Cannes 1958 - Najlepšia réžia (Ingmar Bergman), Najlepšia herečka (spolu Bibi Andersson, Eva Dahlbeck, Barbro Hiort af Ornäs, Ingrid Thulin)(22.12.2012)

  • Martin741
    ***

    Priemerna spolocenska konzervacka 3. zenskych v akomsi spitali. Bergman bol sice rezisersky velikamn, ale holt, aj maestro tesar sa utne. od priemeru to nezachranili ani Yngryd Thulyn a ani Eva Dahlbeck. 60 %(2.4.2016)

  • tomtomtoma
    ****

    Než se rozední je působivé existenciální drama. Bergman byl ženským pohlavím fascinován a zanícenou odhodlaností se stále pokoušel odhalit jejich tajemství a původ magické elementární energie. Žena je vládkyní veškerého života, přesto je jen loutkou v nihilisticky rozjíveném soukolí osudu. Číslice tři je pro filmový příběh zásadní prvek, zdání mihotavého světla naděje je zachováno. Trojí duch ženského elementu je bičován na nejcitlivějším místě, pranýř je smáčen krví bolesti, noční stěny pokoje tlumí vzlykot nekončícího smutku a marnosti. Čeká se dychtivě na dětský křik počátku a slzy zatím stékají na polštář. První ženou na ráně je Cecilia Ellius (pozoruhodná Ingrid Thulin), jejíž trauma ji přivádí k základnímu přehodnocení dosavadního způsobu života. Bolest se přijímá jako zasloužilý trest vlastního etického provinění, smutek se zastavil v mlhavém pohledu trýzněných očí. Tradiční mužství je v konfrontaci se silou ženství zpochybněno. Druhou ženou na odstřel je Hjördis Pettersson (energická Bibi Andersson), nezralé děvče s neúspěšně submisivním pokusem o potrat. Strašák možného společenského odsouzení a ostrakizovaného procesu se vyžívá v rozpolcenosti mysli. Bezprostřednost hrůzy a strachu smrti přivádí k mobilizaci poslední zbytky sil k odhodlání navzdory našeptávajícímu hlasu krve. Třetí ženou, hozenou do antických rozměrů života, je Stina Andersson (velmi dobrá Eva Dahlbeck). Její nadšení z nadcházejícího mateřství je nakažlivé v upřímnosti a radosti, ženská síla se elegantně vznáší a neohroženě září na všechny strany. Bolest je výkřikem absolutního zoufalství a sadistický osud dosáhl vrcholu svého ukojení. Důležitou postavou je Brita (příjemná Barbro Hiort af Ornäs), hlavní zdravotní sestra porodnice. Ušlechtilá duše odvádí své každodenní poslání s úsměvem i prakticky a ochotně podanou pomocnou rukou. Z dalších rolí: zaskočený společensky úspěšný Cecíliin manžel Anders Ellius (zajímavý Erland Josephson), laskavý a pozorný Stinin manžel Harry Andersson (sympatický Max von Sydow), vedoucí lékař porodnice Dr. Nordlander (Gunnar Sjöberg), snaživá poradkyně mladých matek s vlastním tajemstvím bolesti Gran (Ann-Marie Gyllenspetz), do svědomí promlouvající Andersova sestra Greta Ellius (Inga Landgré), ochotná lékařka Dr. Larsson (Margaretha Krook), či naivní Hjördisina kamarádka (Monica Ekberg). Než se rozední je neúprosné filmové drama, osud stojí nade vším a vysmívá se s existenciálně nihilistickou nevybíravostí. Herecké výkony jsou předností a zdůrazněním rozpolcenosti pocitů. Psychologicky éterické.(22.1.2019)

  • Synyster.
    *****

    Brilantní práce Bergmana s rytmickým přenášením pozornosti na jednotlivé protagonisty (tři těhotné ženy). Plynule se zde přechází z jedné postavy na druhou, zatímco z předchozí se stává pozorovatel (tomu je podřízeno i umístění kamery). Tento tvůrčí postup se časem variuje (nejdřív jsou pozorovatelem dvě ženy, později jen jedna, která je svědkem rozhovoru zbylých dvou žen). Tím je umožněno detailní vykreslení charakterových vlastností postav. Jejich vzájemná konfrontace v uzavřeném prostoru jednoho nemocničního pokoje s přibývajícím časem odhaluje jejich minulost, vztah k nenarozeným dětem a rodinné zázemí. Pomocí paralelismů a kontrastů mezi ženami jsou ztvárněny jejich odlišné pohnutky. Podobně jako v jiných Bergmanových filmech jsou ženské hrdinky duševně nestálé, jsou ovlivněny tragickými životními situacemi nebo je jejich idealizovaná budoucnost nekompromisně otřesena. Postavy nejsou homogenní a postupně prochází vývojem v závislosti na okolnostech jednoho dne a interakci s ostatními ženami. Za zmínku stojí i výborné herecké výkony Ingrid, Bibi i Evy, které jsou umocněny dlouhými detaily na tváře žen. Závěr filmu neodpovídá na jednotlivé otázky, je spíš symbolem vykoupení, naděje, ale i bezvýchodnosti a utrpení. Zda se pro hrdinky rozední nebo ne, je ponecháno čistě divákově imaginaci.(3.6.2013)

  • Vesecký
    *****

    Tohle je přesně film podle mého gusta. Je sice starý přes šedesát let, ale přesto přináší stále platné pravdy. Film hluboce lidský, přinášející svědectví o psychice tří rozdílných příběhů žen, jež se spolu ocitly na gynekologickém oddělení. Bergman jako vyšitý, rozhodně nenudí ani dlouhé monology, film je právě tak dlouhý, aby člověka neunavil. Mladický Max von Sydow, nebylo mu tenkrát ani třicet! Dahlbecková, Bibi Anderssonová, Thulinová, všechno skvělé herečky na jednom place. Zasloužených pět hvězdiček.(5.3.2020)

  • Ferguson
    *****

    Na tohle bych teda svoji těhotnou manželku/přítelkyni určitě nevzal. Ten Bergman byl v dobrém smyslu slova "Blázen".(29.10.2007)

  • Rajca
    ****

    Skvelý pohľad do ženskej duše a vnímania materstva. Milujem filmy, kde je potlačené vizuálno a naopak silný dôraz na slovo. Emočne veľmi silné.(6.6.2016)