poster

Loni v Marienbadu

  • francouzský

    L'Année dernière à Marienbad

  • italský

    L'anno scorso a Marienbad

  • slovenský

    Vlani v Marienbade

  • anglický

    Last Year at Marienbad

Drama / Mysteriózní / Romantický

Francie / Itálie, 1961, 94 min

Komentáře uživatelů k filmu (114)

  • Defaultovna
    *****

    K zhliadnutiu toho skvostu ma priviedol videoklip kapely Blur (skladba To the End). Výborný atmosferický trip pod taktovkami Resnaisa a Grilleta mi sadol na jesenný pondelkový večer ako uliaty. "Príbeh" sa dá chápať vo viacerých rovinách - je na divákovi, jeho imaginácii a schopnosti asociovať jednotlivé fragmenty dejovej linky a vytvárať z nich akúsi príbehovú koláž plnú nejasností a tajomna. Mrazivý hudobný podmaz a krásne zacyklené dialógy sú čerešničkami na torte. 9/10.(28.10.2015)

  • Foma
    ****

    60 - 100 %. On je to chvilkama tak trochu i horror, že jo?! Asi každej, kde chce, si v tom může najít ten svůj způsob výkladu, což činí film zajímavým. Výtvarně dokonalý, pro mě dokonale studený, herci taky dokonale studený, snad až na svůdníka a chvilky slabosti ženy, zámeckej park příšerně studenej a ostrý jehlany keřů mluví za vše. Přesto oči od toho neodtrhnete a bavíte se intelektuální Resnaisovou hrou, která může mít až spirituální rozměry, když je tam chcete mít :-). Objektivně asi za 5 hvězd, pro mě vzhledem k mým preferencím spíše za 4, ale nezapomenutelný to je :-)!(5.6.2012)

  • classic
    *****

    Hneď na začiatok dám na správnu mieru,že film je náročný na porozumenie,čo vidieť na jeden krát, nebude asi stačiť? To môže odradiť súčasných divákov,ktorí na takúto hru si netrúfajú,takpovediac nuda pre nich sa rýchlo dostaví,pre mňa sa jednalo o nový filmový hlavolam,ktorý ma bavil pre ústrednú herečku Delphine Seyrig pre jej melancholický výraz tváre,ktorý vzbudzoval otázky bez odpovedí,samotná štruktúra sa javí väčšinou ako ilúzia alebo sen a kamera účelovo sníma obrazy magickým dojmom,mal som celý čas pocit,že som hypnotizovaný. Alainov snímok z roku 1959,Hirošima moja láska je takisto nejednoduchý,ale zrozumiteľnejší po filmovej stránke,tento je ťažký,zvláštny,mysteriózny,ale podotýkam,že sa mi nestalo počas pozerania to,že by som sa nudil.(6.5.2014)

  • kaylin
    ***

    Sebevíc se může mluvit o tom, jak je snímek převratný z hlediska narativu, nic moc to ale nezmění na tom, že vás nijak zásadně bavit nebude a že se ze sledování může dostavit rovnou i frustrace. Jsou snímky, které utvářely filmové dějiny, ale to nemusí znamenat, že se vám líbí. Pro mě je tenhle film jedním z takových převratných nezajímavých kusů.(3.4.2015)

  • corpsy
    *

    Ťažko popísať, čo som si od tohto diela odniesol ako divák. Film to vlastne nieje, ale zároveň aj je, štýl je ťažký a pre obyčajného diváka doslova ubíjajúci. Odsúdil som prelomové dielo, ale Film by mal mať pre mňa predsa len zábavnejší charakter. Prapôvodne toto umenie vzniklo práve z tohto dôvodu. Baviť.(21.2.2017)

  • boblig
    ****

    Film o tom, jak se v jednom starým baráku jeden divnej týpek snaží sbalit jednu vcelku ucházející kost na strašně divný kecy.(11.12.2016)

  • Bláža
    ****

    Nepremyslet, jen koukat(27.12.2004)

  • easaque
    ****

    dost těžký film plný živých obrazů umocněných hudebním doprovodem. Děj není podstatný, protože není jasné jestli se vše neodehrává jen v představách, nebo v různých obdobích - hlavně se snaží působit na emoce. Těžký byl protože oči v průběhu filmu těžkly díky opakovaným scénám a replikám, ale ne tolik, abych usnul a zvládnul jsem to do konce. Vizuálně je to hodně příjemné a nechám se překvapit, jestli se k němu budu chtít někdy vrátit a jestli na mě bude působit jinak. Doporučení nemůžu přimo dát, snad jen experimentátorům a nebo poetickým snílkům ;-) Zatím slabší 4*. [ PŘÍBĚH: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 3 /// STYL: 3 /// CASTING: 2 (3*MAX) ](4.6.2012)

  • Necron
    ****

    Rezistentni barokni porno(8.2.2019)

  • pakobylka
    ***

    Těžce schizofrenní představy vlezlého zoufalce, který si neumí najít ženskou ? Nechci zlehčovat umělecký záměr autora, ale jako bych si prohlížela nádherně ilustrovaný komiks, který nemá žádný děj. Nekonečné chodby hrdého starobylého hotelu, který obývají neživé figurky ustrnulé v čase - zakleté v podivném panoptiku. Velice umělecké a velice intenzivní, podbarvené nervy drásajícím hudebním doprovodem ... dokonce TAK umělecké, že se to skoro nedá vydržet. Dobře - uznávám, že nakonec na mě ten příběh-nepříběh s donekonečna se opakujícími vzletnými replikami svým způsobem zapůsobil, ale na víc jak na 3* to nevidím. P.S.: ----- !!! MOŽNÝ SPOILER !!! ----- Vlastně mně nijak zvlášť nezáleželo na tom, jestli vůbec existovala ... a pokud ano - jestli zůstala naživu ... a s kým.(5.6.2012)

  • Deverant
    *****

    Hlas kteý občas vychází z něčích úst, ale většinou odnikud, provádí rekonstrukci minulosti, která je zároveň rekonstruováním přítomnosti. Místa jsou vzájemně zaměnitelná, nekonečné koridory a pokoje jež jsou jeden jako druhý, mohlo to být zde i někde jinde, mohl to být i někdo jiný, a čas, který nic neznamená, to vše otevírá prostor pro nekonečnou hru diferencí. Se surrealismem nemá film moc společného, Robbe-Grillet jako hlavní teoretik a jeden z nejvýraznějších představitelů Nového románu, který Resnaisovi byl více než jenom scénaristou, vnesl tímto snímkem postupy Nového románu do kinematografie.(5.3.2008)

  • Mylouch

    Probouzení obyčejné chlapecké touhy po županu s peřím a procházkách pustým francouzským parkem. hudba: Francis Seyrig. Asi 2-3*(3.4.2017)

  • Hafran
    ****

    Vynikající intimní a poetický film. Možná není tak mistrně básnický jako HIROŠIMA MÁ LÁSKA a možná ani tak zamotaný jako PROZŘETELNOST. Ale není tak roztahaný ani tak zamotaný, mnohoznačnost významů působí spíše jako radost z filmařiny, než jako obrazový kód jako u Lynche. Film má krásnou atmosféru, nesmírnou citovost a narozdíl od ostatních filmů od Resnaise vás alespoň udrží v napětí celou dobu.(11.11.2009)

  • Kamkon
    *****

    Naprosto odzbrojující film se skvělým obsazením (tajemné zjevování zklamaného pana manžela je neskutečně silné), působivými scénami v interiéru (škoda že ne v Mariánkách) a poutavým komentářem. Měla jsem připravený krásný komentář, ale zapomněla jsem ho pro ten pocit, takže snad napodruhé to vyjde(4.9.2012)

  • LeoH
    *****

    Film jako návštěva obrazárny, kubistická hra s převracením celého příběhu i jednotlivých situací z různých stran, v různých variantách a skrz různé komunikační kanály, hypnotizování diváka tím vším v báječně zvoleném souzvuku s varhanním doprovodem. Takové věci mi dělají mimořádně dobře.(22.6.2013)

  • Martin741
    odpad!

    Reziser Alain Resnais bol evidentne ovplyvneny surrealizmom a Freudovou psychoanalyzou, a tak natocil tento pseudoynteleguansky blabol. Ono ja vo filme chcem aj dejovu liniu, slusne herecke vykony a nie prazdne prechadzanie sa po akejsi stavbe. Co sa mi vonkoncom nepacilo, bolo : torzovity dej, postavy su redukovane do celuloidovych ploch /citaj zrozumitelne - herci hrali hovno/, nema to dej a veci su oddelene od obrazovych a zvukovych zdrojov. Takze ne, ne, tento vykal mne sympaticky nie je a s miestnymi 4 a 5 hviezdickovymi dementalmi /Madsbender/ sa rozhodne nestotoznim. Zaroven navrhujem scenaristovi filmu za toto vytat zo dve hajzlovou kefou cez papulu - to aby sa nic podobne uz nemohlo natocit. . A este predtym namocit do zumpy. 0 %(17.3.2015)

  • Elví
    ***

    Jo tak tenhle film si na mou schopnost soustředění ale pořádně zaútočil. A dokonce několikrát v rámci jednoho promítání:). Mezi začátkem a koncem jsem stihla i několik dalších filmů. Dalo by se říct, že střihem v mé vlastní režii se dostala v "Loni v Marienbadu" ke slovu i taková Ally McBealová jdoucí paralelně na jednom televizním kanálu.(18.11.2006)

  • danoo
    *****

    Ľúbostný príbeh b e z príbehu, resp. príbeh je zredukovaný na otázku, či mal jeho protagonista minulé leto pomer so ženou, ktorú stretáva v hoteli. Vyšetrovanie sa stáva znepokojujúcim experimentom, kde minulosť, prítomnosť a budúcnosť strácajú zmysel a režisérove geometrické kompozície suplujú funkciu pamäte. M a r i á n s k e L á z n e skrývajú toľko prvkov a motívov, čakajúcich na objavenie, že možnosti „príbehu“ sú takmer neobmedzené. Súdiac podľa vcelku kontroverzných hodnotení existujú 2 základné spôsoby nazerania na film: v prvom, karteziánskom prístupe sa bude divák snažiť o lineárnu rekonštrukciu a zistí, že film je nepochopiteľný; druhou možnosťou je nechať sa unášať obrazmi a mizanscénami, pričom tu sa film javí celkom zrejmý. A Resnaisov „bonus“ spočíva v tom, že po každom ďalšom vzhliadnutí je možné znova poskladať p u z z l e podľa fantázie a aktuánej nálady.(22.2.2011)

  • Markussis
    *****

    Jeden ze dvou nejtěžších a možná vůbec nejtěžší snímek, který jsem kdy viděl. Ten druhý je Vargtimmen. Nemá pro mne smysl se zde po mnohých výtečných komentářích v těchto řádcích snažit o něco podobně objektivně bravurně popisného. Pouze vyjádřím svůj pocit. Snobismus a smetánka jsou právě v této podobě jaksi historicky na svém vrcholu. Vlivem užívání své vrcholné rozkoše, naprostého, v hmotném slova smyslu životního zabezbečení, jaksi již nevědomě zahazují své ego a s ním i svou živočišnou ostražitost. Prostor logicky dostává rozmařilost, ale pozor je to již duševní rozmařilost. Někdo by řekl, že je to situace příhodná k zešílení. Ano, šlechta nebo tedy obecně smetánka je také pouze z masa a kostí a vlivem své jisté bezstarostnosti má k duchovním věcem odjakživa blíže. Logicky tedy v tomto směru posunuje hranice možného. Navenek se tento fakt jeví i prostřednictvím formy filmu jako vytříbená rafinovanost. Tento stav věcí je však pouhým předpokladem pro existenci jednotlivých postav tohoto filmu. Co je však podstatou célého mého zážitku? Nevím. Láká mne to láká. Je to snad sama žena a její touha po lásce, která dala do pohybu chod všech věcí a jevů? Je možné, že je člověk již předem naprogramován a prostřednictvím svého podvědomí si něco uvědomuje, něco je mu stále jasnějšího a následně třeba byť i z pozitivního zjištění má stále strach a volání duše nakonec nevyslyší? Co vlastně znamená loni? Jedná se o mínus jeden rok anebo o minulý život ženy? Nemyslím si, že by onen muž po jejím boku byl čistě ,tedy z více objektivních pohledů skutečný, nějak hmatatelný. Možná jde o to, že každý člověk, který se odhodlává ke svému životně důležitému činu, si v takové chvíli uvědomuje jako nikdy jindy, že je blíže smrti, neboť čas je námi pocitově skládán z našich činů a naše paměť informuje rozum o lidské smrtelnosti a to vede ke strachu. Kdo je tedy opravdu onen muž? Není snad naprosto přirozenou součástí ženiny duše? Ano, ale kdo je to? Symbolicky je znázorněn jako smrt. Ale kdo je ona smrt, co je podstatou této smrti? Je to ženina tužba a strach zároveň? Myslím, že žena si po celý čas filmu sebe samu připomíná a zároveň současně tento fakt popírá. Nevěřím tomu, že muž ve filmu je v ženině blízkosti jako jakási matematická predispozice, naopak tento muž je od začátku právě následkem rozpoložení ženiny snové tužby. Příběh nebo koloběh? Velká alegorie anebo přeci jen skutečnost? Film nebo snad již historický lidský archetyp? Co mi film dal? Uvědomil jsem si ,že žiji stále ještě velmi povrchně a myslím, že kdyby lidé ve svém životě pronikali do podobné hloubky jako tento film, nepotřebovali by ke svému rozptýlení horory. Toto je můj osobní zmatený výklad. Nemohl jsem jinak. Snad takový účinek film ve mně zanechal?(7.9.2012)

  • maxidoba
    *****

    Na tento film jsem se dlouho připravoval a udělal jsem dobře. Loni v Marienbadu je mistrovské dílo, které nejprve uchvátí svým obrazem a poté přináší nepřeberné množství interpretací. Co se může na první pohled zdát jako smyčka sobě podobných scén, je jen prostředek k tomu, aby si divák sám našel ty správné indicie a dobral se tak k uspokojivému výkladu. To co Resnais začal v Hirošimě, dovádí zde k dokonalosti.(26.10.2016)