Reklama

Reklama

Poslední dílo skandálního filmaře Piera Paola Pasoliniho je inspirováno románem markýze de Sade, přemísťuje ovšem děj do fašistické Itálie. Čtveřice vysoce postavených mužů si přiveze do paláce skupinu chlapců a dívek, kteří jim po následujících několik měsíců budou pod taktovkou čtyř prostitutek sloužit jako prostředníci k naplnění všech rozkoší - včetně těch nejzvrácenějších! Absolutní moc, kterou nad svými obětmi mají, je vede až k samé hranici únosnosti, za níž už se ztrácí veškerá lidskost a zbývá jen syrová brutalita a perverze… (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (747)

POMO 

všechny recenze uživatele

Keď som mal 17 a cítil som sa byť "duchaplným liberálnym intelektuálom", Salò sa mi páčilo. A hoci ani dnes nemôžem poprieť režijnú invenciu v posledných piatich minútach (voyeuristický ďalekohľad a hrozivé hučanie lietadiel na pozadí), zvyšok filmu je pre mňa iba samoúčelnou homosexuálnou (s)exhibícou s minimálnou výpovednou hodnotou. ()

Tosim odpad!

všechny recenze uživatele

Sadeho kniha, z níž film vychází, není žádným varováním. Je dílem člověka, který psal neškodné porno :))) a na druhé straně i nemorální a zrůdné neuvěřitelnosti, čistě jen pro potěšení své a dalších grázlů tohoto zaměření. Když se člověku zašije do těla krysa, která se má pak prokousat ven, není to vize, myšlenka ani memento, ale jen a jen to jediné - odpad. ()

Radyo odpad!

všechny recenze uživatele

K tomuhle se dá napsat jediné - NESKUTEČNÁ PÍČOVINA! Lituju, že to mé oči vůbec spatřily a jdu se vyzvracet. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Za hranicemi všeho... ovšem za dalších 30 let bude všechna kontroverze vyměněna za obyčejnost. Vždyť kam jinam směřujeme, že? ()

gouryella odpad!

všechny recenze uživatele

Naprosto nechutna uchylna slatanina- Pasoliniho a ty uchylny dedky co v tom hrali bych povesil za koule do pruvanu a pak bych je vykastroval. ()

Faye odpad!

všechny recenze uživatele

Přestože jsem toto dílo nedokázala vidět celé. Rada bych ho zhodnotila. Mohu zodpovědně prohlásit, že nic odpornějšího jsem nikdy předtím neviděla a pevně doufám v to, že ani neuvidím. Mrzí mě, že autora této nechutnosti nezabili předtím, než něco takového vytvořil. ()

Anthony 

všechny recenze uživatele

Tak nevím. Film nevadil kvůli brutálním scénám (i když závěrečné mučení je skutečně síla), kvůli obscéním scénám, nebo snad kvůli pornografickému obsahu (už proto, že ten film tedy skutečně pornografický není ani náhodou). Překvapivě to hlavní, co bych filmu vytkl je, že nudí. Scény, kdy prostitutku vypráví nechutné příběhy, se neustále opakují. Když jsem viděl první scénu, v níž jedna z kurtizán nádherným přednesem vypráví nejnechutnější příběhy, přišlo mi to jako zajímavý protiklad (způsob mluvy a obsah) a dokonce mi některé momenty přišly vtipné. Jenže, když se taková scéna zopakuje po několikáté, už je převažujícím dojmem nuda. No asi to je podobenství – ani nevím přesně čeho. Když jsem si přečetl, že Pasolini tvrdil, že je to obraz ne fašismu, ale tehdejší (a tedy i dnešní) konzumní společnosti, tak tomu fakt nerozumím. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Těžko se k tomuhle něco píše, toto je v pravém smyslu slova kontroverzní film, jen tedy poddotek pro diváky, co tomuhle dílu dali odpad a dívají se na něj jen v rovině konkrétního vjemu, jistě, jako významově mnohovrstevnaté dílo může být Saló jen řetězec kontroverzních a nechutných obrazů. Už názvem je zjevná inspirace (ne přímo adaptace) pornograficky pokleslým literárním textem markýze de Sade. Součástí onoho názvu je ale i slovo Saló... Měli jste někdy tu snahu zjistit si, co ono tajemné slovo znamená? Jasně nás odkazuje k tomu, že jde o uměleckou alegorii, tedy o skrytí skutečného významu a vytvoření jakéhosi podobenství. Saló je totiž jméno pomístní - název italského městečka, kde sídlila Mussoliniho vláda Italské sociální republiky, jež vznikla po obsazení Itálie vojsky Wehrmachtu a SS v roce 1943. Tahle loutková vláda dosazená na příkaz samého Hitlera měla za cíl zastřít skutečný stav věcí ve fašistické Itálii - Němci obsadili Itálii, popravili kliku vládnoucí v období po Duceho svrhnutí a nastolili v zemi krutý teror, na jehož základě mučili, týrali, popravovali i brutálně zabíjeli nejen partyzány, ale i nevinné lidi z řad široké masy civilního obyvatelstva... Právě kvůli tomu se zohavená těla Duceho i jeho milenky později houpala na traverze jedné milánské benzínové stanice... Stále ještě vám alegorický význam tohoto snímku uniká? (Každopádně i pro mne tenhle snímek jde za hranice toho, co jsem v umění ještě schopen akceptovat...) Podobné filmy: Vepřinec ()

Superpero odpad!

všechny recenze uživatele

Největší kentus filmových dějin a rozhodně asi nejzvrácenější regulérní film, co jsem kdy viděl. Nevím, proč bych tomu měl dávat nějaké vyšší hodnocení, to už bych pak mohl hodnotit každé gay porno či BSDM video, co najdu na netu. Sebrat partu nějakejch hodně podřadnejch pornoherců a dát jim sežrat kupu hoven, mi prostě nepřijde jako nějaký extradruh umění. Nejhorší ale byli ty perverzní důchodci a zvlášť ten jeden jak furt na všechny vystrkoval řiť a byl z nich nejzvrácenější. Jedinný klad je možná ta dobrá hudba v posledních dvou minutách, škoda že dojem kazí upalování bradavek, genitálií, skalpování a spusta dalších "fajn" věcí. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Otázka pro vnímavé. V případě války, jak by se chovali lidé hodnotící Salo kladně - jako svině, nebo zrovna ti by zachovali charakter? A na kterou stranu etického kyvadélka by se vychýlili lidé kritizující Salo? Odpověď naznačuje mé hodnocení. ()

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Koukat na to z pohledu oběti (by) bylo bláhové (a za 3*). U druhé projekce už vše v pořádku. Kromě pana presidente samozřejmě. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

No nevim, co tim chtel Pasolini ukazat, jestli proste jen svoje choutky prenes na platno a maskoval to tim, ze zadaptoval Sadeho romany nebo to mela bejt proste nejaka ukazka zneuziti moci, faktem je, ze v roce 75 to muselo bejt hodne kontroverzni, ale dneska to je spis smesny. Navic bohuzel dost stereotypni, po uvodnim vyberu chlapcu a devcat se dej presune do jakehosi zamku, kde nejaka stara rasple vzdycky vypravi dobytkarskej pribeh, aby ostatni naladila a pribehy jsou si vetsinou dost podobny, nasledne si tam nadrzeny dedci zacnou vopichavat prdele, pripadne zrat hovna. A to je cely, nic jinyho se tu nedeje, film navic nema zadnou pointu a konec pusobi lehce useklym dojmem, hlavni ctyrka sefiku jsou trapny prasata, obzvlast pan pidlovokej presidente je desnej chudacek, sem tam se podari nejaka hnusarna typu zrani hoven nebo vydloubnuti oka, ale vinou spatnejch triku to uz nijak zvlast nezapusobi, aspon, ze devcata jsou docela pekny a film i presto, ze je hodne stereotypni a v podstate o nicem, tak ty dve hodiny ani moc nenudi. Takze za me 3*. ()

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Pro mne osobně se jedná o jeden z nejméně pochopitelných, uchopitelných a srozumitelných filmů, jaké jsem kdy viděl. A tím pádem i jeden z naprosto nejzáhadnějších. Ve své nekonečné touze hledat a nacházet okrajová a často až zvrácená filmová díla zobrazující násilí, teror a brutalitu, jsem prošel dlouhou cestu a viděl věci nevídané... Každý film, ať už to byl nízkorozpočtový, provokativní a zapomenutý amatérský shit, nebo plnohodnotný, efektivně ztvárněný a varující skvost, pokud ukazoval násilí, musel z tohoto principu se násilím i zabývat. V nejhorších případech šlo třeba jen o "násilí pro násilí", tzv. pro podívanou. Ale vždy se film a tím pádem i autor-tvůrce musel ke svému dílu nějakým způsobem postavit. Takto se museli ke svým dílům postavit i tvůrci těch nejkontroverznějších brutalit jako je Rugero Deodato, Meir Zerchi, Wes Craven a další ... I tvůrci hongkongských šíleností typu "Untold Story" nebo "Ebola Syndrome" vyjadřovali prostřednictvím svých brutálních ujetin divákovi jisté sdělení, které se klidně mohlo smrsknout na "to čumíš, co jsme schopni všechno natočit, co?! :-)". Ovšem, jak jsem již zmínil na počátku svého komentáře, prošel jsem dlouhou a trnitou cestu filmového násilí a ujetosti, abych jednou provždy zjistil, zdali je někdo schopen natočit něco, co už bude i na mne moc ... Jistě mne ještě dlouhá cesta čeká, ale i kdyby skončila, pro mne osobně existuje jen jeden "nekorunovaný král" zvrhlosti a brutality, který mne dokázal složit na kolena. A tím je tento film ... Nejde ani tak o to, jakou formou a efekty film znázorňuje to, co při jeho sledování vidíme. Viděl sem v životě ve filmech protéct řeky a potoky krve, viděl jsem tuny vyhřezlých vnitřností a usekaných údů, viděl jsem násilí nejrůznějšího druhu a formy... Ale Saló, to je vrchol ... Ale vrchol naprosto neuchopitelný, alespoň pro mne. Film nepatří do žádného žánru, je tak studený, plochý, odtažený od diváka a nebojím se napsat excentricky introvertní. Nejedná se o žádný horror, splatter, slasher, thriller, explotation či drama ... Je a stojí úplně mimo hranice a pojmy běžné kinematografie. Znázorňuje věci a jevy, které jsou násilné a brutální. Ano, finále je krátké, ale je velice silné a těžko stravitelné. Ovšem nepíšu zde pouze o vražedném finále, kde je zobrazováno mučení a vraždění, ale o celém filmu. Film, kde jsou lidé nuceni jinými lidmi dělat věci tak extrémně nelidské, film, který obsahuje scény všech možných úchylek bez toho, aby přímo poukazovaly na přítomnost úchylností v subjektech/lidech je páchající, ale drásající a neuvěřitelně provokující fakt, že tyto ujeté a úchylné věci, dělají neúchylní lidé, kteří jenom a pouze zneužívají svojí moci. Film, který je natočen tak reálně, až se běžnému diváku vzdaluje z dohledu a stává se nepochopitelným a neuchopitelným. Film, nad kterým kroutíme hlavou a smutně si uvědomujeme, že vše z toho se dělo a děje. Film, který si nebudoval žádnou reklamu dopředu ani potom, nehonosil se žádnými přívlastky poukazující na jeho extrémismus (to začali dělat až producenti o mnoho let později). Film, který nenese vysvětlení a nikdo na světě o něm nemůže říct, jedná se o to nebo tamto, byl natočen proto nebo pro tamto. Pasolini zemřel ještě před jeho premiérou a nikdy nám již z hrobu neřekne, jak to vlastně celé myslel... A tak nám zbývá jen se domnívat a dohadovat se, ale pravdu se nikdy nedozvíme. A to ani z nejniternějších studií tohoto díla, protože to je právě tak podivně stvořené a postavené (kamera, herci, prostředí, dialogy, monology, výtvarná stránka, atmosféra), že nikdo nemůže s jistotou říct, jaký je jeho skutečný význam a jestli vůbec nějaký je. Pro mne osobně je tento film naprostým středem mezi úchylnou perverzní pornografií, které se v dnešní době na internetu válí tuny a extrémně varujícím filosofickým dílem o zneužívání moci vyvolených a silnějších vůči slabým. Hodnotit tento film je pro mne jedno z nejobtížnějších hodnocení vůbec a samotný komentář jsem odkládal měsíce. Ale dávám střed, protože mi to příjde nejvíce vystihující. () (méně) (více)

monolog 

všechny recenze uživatele

Tak už jsem to dokoukal a musím říct, že nějak nechápu rozporuplný reakce, který se tady tu k tomuto filmu nastřádaly. Neříkám, v určitých momentech je to jistě nechutný a nepříjemný, ale jistě ne až tak, abych kvůli tomu zavraždil režiséra. To určitě ne. Vlastně kromě asi dvou nebo tří naturalističtějších a dekadentnějších okamžiků během filmu a asi deseti minut na konci je to vcelku normální film plný obnažených a nahých postav. Protože ve zbylém čase obvykle postarší matróna vypráví o různých svých sexuálních zážitcích jako začínající štětky. A pak tam ti čtyři ke všemu svolní oplzlí staříci se svými oběťmi dělají rekonstrukci té či oné události, občas někoho znásilní (i když to je spíš jen duševní znásilnění), s někým bez rozdílu pohlaví se vyspí a nebo se ukojí nějak jinak. Neříkám, jako připodobnění fašismu v Itálii, který zavedl a vytvořil Mussolini je to docela síla a nedivil bych se ani, kdyby se něco podobnýho opravdu dělo, ale když odhlídnu od těch nechutností, ten film se mi celkem líbil. Ne, to je až příliš silné slovo. Zaujal mě. Je to vlastně připodobnění moci a člověka. Všechno lidské konání je totiž založeno na přesunu moci z jednoho na jiného. Projevení své moci nad ostatními, pocit a užívání si své moci. Pravda, ty čtyři hlavní postavy v tomto filmu ještě nezjistily, že největší moc nad jiným člověkem je nevyužít své moci nad ním. Moci zabít, ale nezabít. Zranit, ale propustit. A podle toho se i chovají. Zabíjejí, mučí, przní, znásilňují, týrají. Je velmi těžké říct, jak by se kdo zachoval, kdyby se do takovéto situace dostal, ale dovolím si říct, že žádná z postav ve filmu není osobou, se kterou by se divák mohl ztotožnit, protože všichni jsou velmi odlidštění. I oběti a samozřejmě ti zvrhlíci opájející se mocí. Se zrvhlíky je jasné, proč se nejde ztotožnit a s obětmi to nejde, protože se nechovají jako lidé. Tím chci říct, že ani jeden si nezachoval ani tu nejmenší špetičku hrdosti nebo důstojnosti. Buď spáchají sebevraždu, protože už to nemůžou snést, nebo dělají všechno, co jim přikážou a neštítí se vůbec ničeho (ani zrady svých spolutrpitelů). Film je velmi sugestivní, občas nechutný občas mě tam i něco rozesmálo (obvykle ten, co hraje prezidenta aka švidroň). Jediná lepší a schopnější postava je pravděpodobně ten kluk, kterýmu na začátku máti donese šálu a kterýho bohužel nedlouho poté při útěku zabijí vojáci, protože ten se vzmohl na odpor. Není to sice film, na kterej bych se podíval znovu a rád příliš brzy, protože jsem spíš na komedie, ale taky to není film, který bych nedoporučil vidět ani neskoukl nikdy později. Protože jistou dávku přitažlivosti a fascinovanosti tomu nikdo upřít nemůže. Fascinovanosti tím, kam až je člověk schopen zajít. Co je schopen si vymyslet. Jak je schopný jinému člověku ublížit. Inspirace i obsahem, nejen situacemi z pera markýze de Sade je více než zjevná. To pozná kdokoliv, kdo kdy od něj něco četl (já četl Justine a její sestru Juliettea musím říct, že ani nebyly tak hrozně napsaný. Kdyby psal romantické romány apod. byl by pravděpodobně opěvován stejně jako třeba sestry Bronteovy nebo Walter Scott. Ale nepsal a taky si to odpykal, protože de Sade byl jediný člověk, který nebyl propuštěn z Bastilly, když padla. Jen on zůstal ve vězení i po vyhlášení republiky.) () (méně) (více)

Lateef 

všechny recenze uživatele

Film zasazený do fašistické Itálie koncem druhé světové války ukazuje šokující formou absolutní zvrhlost tzv. střední třídy, společnosti navenek vlídné, ale uvnitř naprosto zvrácené...Obsah filmu je to nejúchylnější, nejbizarnější a nejotřesnější, co jsem měl čest kdy vidět...A v žádném případě nedoporučuji slabším povahám a mladistvím...jedna hvězdička za hudbu a druhá asi za to, že svým způsobem by to mohla být metafora k těm nejzvrhlejším lidským choutkám...kdybych měl hodnotit obsah filmu, dávám okamžitě odpad!!!!!!!!! ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Těžko zařaditelná záležitost. Umělecká hodnota nulová, ale jakási nechutná výpověď tehdejší společnosti se jí upřít nedá. Saló ve své době sice působil hodně kontroverzně, ale to dneska neplatí díky neustálému posunu filmovým hranicím a diváckého vkusu. Povětšinou je to hlavně nuda: dvě sešlé děvky vypráví nechutný historky, čtyřem chlívákům se z toho postaví péro a jdou ošukat mladou chlapeckou prdel. Občas se někdo někomu vychčije do ksichtu a samozřejmě nesmím opomenout svatební hostinu, na které se podává obložený tác lidských hoven. Člověku se buď zvedne kufr, nebo se musí smát. Jiná kapitola je však poslední desetiminutovka, co jakoby vypadla z jinýho snímku. Brutalita tu konečně propuká naplno a přes svou levnost má opravdu sílu, škoda, že končí tak rychlým a nedopovězeným závěrem. ()

Související novinky

12. Seminář archivniho filmu: Marco Ferreri

12. Seminář archivniho filmu: Marco Ferreri

17.04.2010

12. ročník tradiční akce proběhne v Uh. Hradišti 7. - 9. května a přiblíží u nás až na výjimky vesměs neznámou tvorbu slavného italského režiséra Marca Ferreriho, který v mnoha ohledech bořil… (více)

Reklama

Reklama