poster

Saló aneb 120 dnů sodomy

  • Itálie

    Salò o le 120 giornate di Sodoma

  • Francie

    Salo ou les 120 journées de Sodome

  • USA

    Salo, or The 120 Days of Sodom

Drama / Válečný

Itálie / Francie, 1975, 117 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • darkrobyk
    *****

    Kontroverzní? Jistě, nemá cenu tvrdit opak, když v řadě zemí je stále zakázaný. Zvrácenost či sociální výpověď o společnosti? Výpověď o zvrácené společnosti. Dobře rozumím tomu, že nejde o pohled na společnost totalitní ( ta je jen zástěrkou), ale soudobou. Pasolini se nikdy netajil svým levičáctvím. Dnes by se mu mohlo u nás lépe porozumět. Pokud jste zažili socialismus, je to jasné. Pokud zažíváte kapitalismus ( mám obavy, že jsme ve fázi raného kapitalismu 19.století), je to jasné rovněž. Nic nemění na tom, že socialismus byl dobou zrůdnou a zlou! Dnešní člověk má možnost svobodně cestovat, svobodně se vyjadřovat, má svobodný přístup k informacím i umění, trh je přesycen zbožím....a přeci. A přeci se tak snadno dostanete do role obětí Pasoliniho filmu. Stačí jen obyčejný střet s úředníky, nevypořádané restituce, firmy těžící z nedostatku práce v určitých místech naší země, bezmoc po záplavách, podvodné firmy, které vás dokážou připravit o vše ( cílené skupiny, např. staří lidé, se mnohdy bránit nedokážou) ...dlouhý seznam. Tady vidím jasnou paralelu. K dokonalé společnosti máme zatím hodně daleko, ba co dím, i k demokratické společnosti západního typu, jako je třeba v Německu či ve Francii ( o USA nemluvě...).(24.8.2010)

  • POMO
    **

    Keď som mal 17 a cítil som sa byť "duchaplným liberálnym intelektuálom", páčilo sa mi to. A hoci ani dnes nemôžem poprieť režijnú invenciu v posledných piatich minútach (voyeuristický ďalekohľad a hrozivé hučanie lietadiel na pozadí), zvyšok filmu je pre mňa len samoúčelnou homosexuálnou (s)exhibícou bez akejkoľvek výpovednej hodnoty. Lacný shit.(23.6.2002)

  • Brouk
    **

    Potřetí už ten film fakt vidět nemusím a kdo ho chce milerád mu ho přenechám. Pasolini prostě není nějak moje kafe... mám ho trochu za zvrhlíka (že by morální podvědomí?), ale rovněž si kladu otázku zda je opravdu zvrhlík a co když jsme zvrhlí my, co ho nemusíme... Chcá nechcá minimálně respektuji Pasoliniho nárok na svobodu projevu... 120 dní sodomy je pocitový film, buď ho člověk prokleje nebo je z něj vedle ať už v kladném či záporném slova smyslu. A pak je tu třetí možnost, že se v tom člověk pěkně mele a neví kam s ním. zda mezi odpad či ho vynést na piedestal....(23.8.2005)

  • hirnlego
    ****

    Ač to tak dle mého hodnocení nevypadá, Pasolini mě docela zklamal. Slovům jako "šokující", "perverzní", "nechutný" se člověk před zhlédnutím tohoto díla neubrání, neboť jsou na něj chrlena ze všech stran. Ano, jsou pravdivá, ale já jejich naplnění čekala snad s ještě trochu větší razancí - čekala jsem, že mě Pasolini rozerve na kusy a nechá vyzvrátit celý obsah žaludku - což se bohužel nestalo. Ovšem i tak musím uznat, že Pasolini stvořil tu nejbrutálnější a nejúchylnější (byť tato slova nemíním v jejich plné síle) a zároveň metaforicky nejblíže pravdě se blížící syrovou obžalobu fašismu (či chcete-li diktátorství, tyranie a zneužívání moci obecně), jakou jsem kdy viděla. Být to jen celkem chladná a zdlouhavá snůška občas nechutných, občas né zas tolik zvrácených úchylností a perverzit, hodnotila bych za "pouhé" 3* (neboť něco podobného jednoduše nevidím každý den) - jelikož je zde však skrytý určitý nepřehlédnutelný význam a varování, musím jít přeci jen o něco výš - takto odvážná (a rozhodně nadčasová) filmová metafora se totiž zas tak často nevidí. . . . . Jak jsem již uvedla - třebaže jsem čekala poněkud "názornější" provedení zmiňovaného, Saló rozhodně stojí za zhlédnutí - jen ať lidé vidí...(18.6.2006)

  • Radek99
    ***

    Těžko se k tomuhle něco píše, toto je v pravém smyslu slova kontroverzní film, jen tedy poddotek pro diváky, co tomuhle dílu dali odpad a dívají se na něj jen v rovině konkrétního vjemu, jistě, jako významově mnohovrstevnaté dílo může být Saló jen řetězec kontroverzních a nechutných obrazů. Už názvem je zjevná inspirace (ne přímo adaptace) pornograficky pokleslým literárním textem markýze de Sade. Součástí onoho názvu je ale i slovo Saló... Měli jste někdy tu snahu zjistit si, co ono tajemné slovo znamená? Jasně nás odkazuje k tomu, že jde o uměleckou alegorii, tedy o skrytí skutečného významu a vytvoření jakéhosi podobenství. Saló je totiž jméno pomístní - název italského městečka, kde sídlila Mussoliniho vláda Italské sociální republiky, jež vznikla po obsazení Itálie vojsky Wehrmachtu a SS v roce 1943. Tahle loutková vláda dosazená na příkaz samého Hitlera měla za cíl zastřít skutečný stav věcí ve fašistické Itálii - Němci obsadili Itálii, popravili kliku vládnoucí v období po Duceho svrhnutí a nastolili v zemi krutý teror, na jehož základě mučili, týrali, popravovali i brutálně zabíjeli nejen partyzány, ale i nevinné lidi z řad široké masy civilního obyvatelstva... Právě kvůli tomu se zohavená těla Duceho i jeho milenky později houpala na traverze jedné milánské benzínové stanice... Stále ještě vám alegorický význam tohoto snímku uniká? (Každopádně i pro mne tenhle snímek jde za hranice toho, co jsem v umění ještě schopen akceptovat...) Podobné filmy: Vepřinec(12.12.2007)

  • - Saló sa umiestnilo na vrchole rebríčka "Filmy, ktoré šokovali svet" slovenského časopisu FilmMax. (ash99)

  • - Televizní stanice Sky se pokusila odvysílat celou nesestříhanou verzi filmu, ale návrh byl zamítnut. Film se tak stal vůbec prvním pořadem televize Sky, kterému nebylo povoleno odvysílání. (HellFire)

  • - Japonská verze DVD filmu obsahuje několik scén, které ve filmu neuvidíte. Mezi nimi dívku připoutanou k elektrickému křeslu a těla obětí vyrovnaná v řadě na nádvoří. (HellFire)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace