Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pět rozmanitých povídek pěti světoznámých italských filmařů spojuje fakt, že v každé z nich vystupuje Silvana Manganová, manželka producenta Dina De Laurentiise. V odlehčeně surrealistickém duchu natočená povídka P. P. Pasoliniho nese název Země viděná z měsíce, trvá 31 minut a vedle Manganové se v ní objevují např. Toto, Ninetto Davoli, Laura Bettiová aj. Jan Bernard ve své knížce o P. P. Pasolinim píše, že Pasolini tu chtěl přeměnit ideologii "v poezii, lehkost, grácii. Základní myšlenka zůstává táž: "Být mrtvý nebo živý – není to jedno?" V groteskní chaplinovské stylizaci vypráví příběh otce a syna, kteří pohřbí otcovu manželku a místo ní si najdou hluchoněmé děvče, jež uvede jejich byteček do vzorného pohádkového, maloměšťáckého pořádku stejných sprostě křiklavých barev, jaké mají letní domky v Ostii a Fiumicinu, kde byl film natáčen..." (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (15)

Oskar 

všechny recenze uživatele

Pět povídek a v každé z nich Silvana Mangano, krásná choť producenta Dina De Laurentiise. Čtyři z pěti příběhů stojí za bačkoru, ale protože tu zatím není žádný komentář, napíšu něco o všech. ČARODĚJKA UPÁLENÁ ZAŽIVA (Luchino Visconti): Na horskou chatu své přítelkyně Annie Girardot přijíždí slavná herečka. Zábava je v plném proudu, hrají se šarády, vedou se řeči a poté, co zpitá hvězda vytuhne, na ní ostatní hosté nenechají nit suchou. Netuší, že se přišla přítelkyni vyplakat na rameno a kvůli jejich mecheche neměla příležitost. Tato povídka je tak strašlivě nudná a zdlouhavá, že jsem byl v pokušení celý film odpískat. SPOLEČENSKÝ DUCH (Mauro Bolognini): Krátký skeč o ženě, která porazí autem neznámého muže (Alberto Sordi) a veze ho do nemocnice. Sordi žvaní a žvaní, řidička je úplně netečná a povídka je u konce dřív, než by někoho z diváků mohlo napadnout přemýšlet, o čem vlastně byla. ZEMĚ Z POHLEDU MĚSÍCE (Pier Paolo Pasolini): Jednoznačně nejlepší segment. Silně stylizovaná a ujetá věc. Ovdovělý pán jménem Mňau (Totò) a jeho syn vypadají jako cirkusoví klauni. Mají oranžové vlasy, bydlí v jakémsi divném brlohu a neumějí si s touto "domácností" poradit. Opláčou nebožku manželku a matku a cestou ze hřbitova hledají náhradu. Po několika neúspěšných pokusech najdou tu správnou kandidátku - hluchoněmou zelenovlasou dívku jménem Absurda. Nejenže jim uklidí brloh, ale přistoupí i na jejich velmi divný nápad, jak s její pomocí vydělat nějaké peníze... Na téhle povídce je hezké, jak důsledně udržuje stylizaci do grotesky a přestože se nebojí ani černého humoru, obklopena čtyřmi ubulenými banalitami působí jako pozitivní a svěží ostrůvek hravé imaginace. SICILIÁNKA (Franco Rossi): Opět spíš krátký black-out. Venkovská dívka zburcuje mužskou část rodiny k pomstě své údajně uražené cti. Mnohokrát obehraná věc. OBYČEJNÝ VEČER (Vittorio DeSica): Frustrovaná manželka se snaží přimět svého apatického muže (Clint Eastwood) k nějaké společenské aktivitě a v duchu si představuje společný život, jaký by chtěla mít. Bylo to tu mockrát, je to tady zase a šokuje mě na tom hlavně to, že sám Vittorio DeSica ve stejném roce natočil podobnou (ale o něco lepší) povídku se Shirley MacLaine a Lexem Barkerem - je součástí filmu Sedmkrát žena 40% ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Vskutku zajímavá „sbírka“ pěti povídek z nichž každá je jiná jako noc a den a to nejen svým pojetím, obsahem, ale i délkou a především kvalitou. K Čarodějkám jsem přišel jako slepý k houslím, ale určitě nelituju času, který jsem jim věnoval. Je ovšem pravdou, že ani jedna z povídek mě neuchvátila natolik, abych tomu dal víc jak průměrné hodnocení. To jen tak naokraj. První povídka o závistivé smetánce a hlavní hvězdě večera nebyla vyloženě špatná, ale mezilidské vztahy už dneska nejsou žádné terno, takže až na pár okamžiků, jsem se u toho trochu nudil. Druhá byla sice krátká, ale zakrvácený chlapík mě pobavil hlavně díky dobrému českému dabingu (a to se mi moc často nestává, abych jej chválil). To Pasolini a jeho třetí zrzavá povídka, to už byla jiná káva. Já filmy tohoto režiséra mám rád, takže jsem byl i tentokrát potěšen. Přestože je tato groteska takovou milou blbostí, dokázala mě opravdu rozesmát. Zvláště pak začátek byl luxusní. U čtvrté povídky se značně přitvrdilo, což bylo samozřejmě dobře. Jen škoda, že byla tak krátká. Nicméně dávám palec nahoru. No a u poslední jsem byl hodně na vážkách. Manželské patálie místy pobavily, ale opět jsem tu narazil i na několik hluchých a skoro až uspávajících míst. Clint Eastwood se tu nejspíš ocitl omylem (nepodal špatný výkon, ale já ho mám přece jenom raději v jiných drsnějších rolích), ale zřejmě se nechal ukecat – hlavním lákadlem byla možnost ležet v posteli se Silvanou Mangano – tahle herečka a hlavní hrdinka všech pěti povídek byla prostě kus!!! ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Asi nejlepší je povídka poslední " Noc jako každá jiná " a nejhorší ( za tři ) je " Země při pohledu z Měsíce ". ()

kobejn 

všechny recenze uživatele

Za poslední povídku, která je rozkošnou hříčkou s vtipně obsazeným CE do role nudného "bačkory", bylo to vtipné a charmantní a CE už se v podobné roli nikdy neobjevil. ()

Hennes 

všechny recenze uživatele

Pět rozmanitých povídek se Silvanou Mangano v hlavní roli. V první povídce s Annie Girardot (ČARODĚJKA UPÁLENÁ ZAŽIVA) na mejdanu, který měl pro hlavní hrdinku původně jiný scénář. V poslední povídce s Clintem Eastwoodem (VEČER JAKO KAŽDÝ JINÝ), kde Clint vystupuje jako líný muž s anglicky suchou povahou, který ztratil "zájem" o svou ženu, ta je naopak temperamentní italkou a představy má zcela jiné. Nejitalštější povídka je SICILIÁNKA režiséra Rossiho o údajném poškození pověsti mladé dívky a z toho vyplývající pomstě. ZEMĚ Z POHLEDU MĚSÍCE je zajímavý snímek o dívce jménem Absurdita, která se stane na dvakrát novou paní domu rodiny Miaových. SPOLEČENSKÝ DUCH povídka s Albertem Sordi o muži, kterého srazila žena autem a odváží ho do nemocnice. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Ty kokos, a tu hral aj pan Vychodnyles ? Ako Sylvanu Mangano /Teorema/ som si hned vsimol, ze tu bola a viem, ze jednu poviedku natocil Pasolini, ktoreho nijak nemusim, ani jeho rezisersky styl. Girardotka fajna, na urovni, vedela hrat -zvysok som uz nepoznal. Konkretne ide o tychto 5 poviedok a/Carodejka Upalena za Ziva b/Spolecensky Duch c/Zeme z pohledu mesice d/Sicilianka e/ Obycejny Vecer. Skoda, ze ani jednu scenku nenatocil moj oblubeny Fellini alebo Antonioni, hned bych siel s hodnotenim vyssie : 61 % ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Čarodějky jsou odlehčenou filmovou skladbičkou karikatur a nezbedností pro celé tři akty a dvě mezihry Silvany Mangany, atraktivní herečky a manželky producenta filmu. Je to lehké, škádlivé a vášnivé, aneb trampoty půvabné, snad i osudové, ženy uprostřed italských specifik života. První dějství Čarodějnice upálená zaživa přinesl Luchino Visconti, s lehkým flirtem provází po odvrácené stránce slávy a popularity. Vedle obdivované filmové divy Glorie (elegantní Silvana) zaujme snaživá hostitelka prominentní sešlosti Valerie (příjemná Annie Girardot), Valeriin manželstvím dosti znuděný choť Paolo (Francisco Rabal s hlasem Pina Locchiho), mužským chtíčem noci vybuzený účastník večírku (Massimo Girotti s hlasem Cesare Barbettiho), či ta spolehlivá Gloriina sekretářka Julie (Nora Ricci). První mezihru Občanské cítění , jen malou nezdvořilou anekdotu, složil Mauro Bolognini a je groteskním duetem pro nestydatě sebevědomou krásku (Silvana) a zraněného, zmateného řidiče náklaďáku Elia Ferocciho (příjemný Alberto Sordi). Druhé dějství Země viděná z Měsíce, srdce filmových hrátek, vložil Pier Paolo Pasolini. V klaunské hříčce o osobním štěstí a naplnění zaujímá vedle hluchoněmé krásky Assurdiny Caì (elegantní Silvana) hlavní místo klaunský párek otce se synem Ciancicato Miao (příjemný Totò) a Baciu Miao (Ninetto Davoli). Zaujme disharmonicky sladěný párek turisty (Laura Betti) a jeho manželky (Luigi Leoni). Druhou, nezdvořile anekdotickou, mezihru Dívku ze Sicílie udělal Franco Rossi, a vedle potrestání urážky mravopočestnosti vyžadující tradičně cudné sicilské dívky Nunzie (Silvana) zaujme ty její sicilské tradice rodinné cti hájící otec (Pietro Tordi). aneb krvavá lázeň je četníkem panenství. Třetí dějství, uličnické zakončení filmu, Večer jako každý jiny přihodil Vittorio De Sica. Jeho drzé satirické škádlení si dobírá z příliš poklidné středostavovské spokojenosti manželství klidem znuděné ženy v domácnosti Giovanny (pozoruhodná Silvana) a jejího výdělečně činného, a již unaveného muže Carla (zajímavý Clint Eastwood s hlasem Giuseppe Rinaldiho). Aneb sny a představy jsou jedinou náhražkou za romantickou vášeň a poezii v opojení života, jsou první oporou spokojeného manželství. Čarodějky jsou filmovou rošťárnou povídkového povyražení. Jsou odlehčené nadnesené, karikují a opěvují půvab žen. Příjemně nadnesené pobavení. ()

PORTER44 

všechny recenze uživatele

Bylo to tak půl na půl.První povídka průměrná podívaná o jakém si spolku přátel kteří se baví na večírku,druhá povídka nestojí za nic,třetí povídka docela povedená a vtipná jako groteska táta ze synem hledají pro sebe tu pravou,čtvrtá povídka opět nestojí za nic a pátá byla docela dobrá, Clint Eastwood v manželství s otravnou manželkou trochu psycho ale vtipné. ()

Reklama

Reklama