
Zvuk bez viny (festivalový název)
-
The Sound is Innocent
-
The Sound Is Innocent
Dokumentární / Hudební
Česko / Francie / Slovensko, 2019, 68 min
Režie:
Johana OžvoldScénář:
Johana Ožvold, Lukáš CsicselyKamera:
Šimon DvořáčekHudba:
Martin OžvoldProducenti:
Kristýna Michálek KvětováStřih:
Zuzana WalterZvuk:
Adam VonešScénografie:
Antonín ŠilarObsah
-
Hudební dokument The Sound Is Innocent vás nechá nahlédnout do snového světa nahrávacích studií a pozve vás na cestu do historie ale i přítomnosti elektronického zvuku. V pěti kapitolách nás film provede tajuplným bludištěm, kde potkáme tvůrce, kteří nám představí klíčové momenty vývoje elektronického zvuku – ty jsou stejně nepředvídatelné jako průkopnická hudba, kterou snímek hravým způsobem dokumentuje. Film tak osvětluje některé ze základních otázek hudební tvorby a pozoruje tak vývoj vztahu mezi člověkem a strojem, tedy umělcem a jeho nástrojem. Ve filmu se objeví umělci a hudebníci jako François Bonnet, Steve Goodman (aka Kode9), Julian Rohrhuber, John Richards nebo Hannes Hoelzl a Alberto De Campo, Každý z nich nám poskytuje jedinečný a někdy i osobní pohled na radikální dobu zvukových objevů, které změnily umění, kulturu, a dokonce i společnost. The Sound Is Innocent zkoumá vztah mezi zvukem a společností jako takovou, technologickým boomem a naším globalizovaným světem. Pro hudební skladatele je hudba hrou. A pro tvorbu elektronické hudby je tou nejdůležitější hračkou stroj – hudební nástroj, předmět...(Cinémotif Films)
- V dokumentární eseji režisérka osobně provází dějinami elektronické a experimentální hudby od předválečných let po současnost. Dějištěm filmu je takřka mytický časoprostor, který slouží současně jako nahrávací studio i muzeum technologických artefaktů, umožňujících autorce hravé uchopení konceptu mluvících hlav. Zvukově a obrazově vrstevnatá výprava k počátkům snah o osvobození a konceptualizaci zvuku je současně rozpravou o podobách, možnostech a perspektivách akustického vztahování se ke světu, v níž se hlasy minulosti neustále překrývají se zvuky budoucnosti.(MFDF Ji.hlava)
- Hravá a poetická cesta do snového světa nahrávacích studií, elektronické hudby a experimentálního zvuku. Ve svém celovečerním debutu provede Johana Ožvold diváky tajemnou výzkumnou institucí. V archivech se nacházejí vzpomínky a útržky zásadních okamžiků vývoje elektronické hudby. Film tak osciluje mezi frekvencemi laděnými za železnou oponou, konfrontační francouzskou avantgardou a mnoha průkopníky zvukových experimentů. Představí se klíčové osobnosti současného světa elektronické hudby: John Richards, anglický hudebník a teoretik elektronické a post-digitální hudby, který se proslavil jako zakladatel platformy Dirty Electronics; Steve Goodman aka Kode9, zakladatel labelu Hyperdub; Francois Bonnet aka Kassel Jaeger, ředitel Institutu pro výzkum sonologie a elektroakustické hudby GRM; Julian Rohrhuber, profesor aplikované informatiky a hudebník, který se podílí na vývoji open-source programovacího jazyka SuperCollider; Hannes Hoelzl a Alberto De Campo z UDK v Berlíně.(Dny evropského filmu)
- Kdy se zvuk stává hudbou? Dokument Johany Ožvold nás vezme na poetickou audiovizuální cestu dějinami elektronické hudby. Jeho tématem je mimo jiné i vztah člověka a stroje stejně jako umělce a nástroje v procesu hudební tvorby. Z jedné strany nás tento film učí poslouchat jinak, lépe a hlouběji, z druhé nabízí reflexi rychlého rozvoje technologií.(Kino na hranici)
- Dokumentárny film The Sound Is Innocent predstavuje súčasnú elektronickú hudobnú scénu a rozpráva nedávnu históriu zvukového experimentu. Vo svojom celovečernom debute prevedie Johana Ožvold divákov tajomnou výskumnou inštitúciou. V archívoch sa nachádzajú spomienky a útržky zásadných okamihov vývoja elektronickej hudby. Film tak osciluje medzi frekvenciami ladenými za železnou oponou, konfrontačnou francúzskou avantgardou a mnohými priekopníkmi zvukových experimentov.(Filmtopia)
- The Sound Is Innocent, snímka režisérky Johany Ožvoldovej, je najnovším v rade diel o experimentálnej elektronickej hudbe z dielne stredoeurópskych filmárok a filmárov. Podobné filmy spracúvali najmä lokálne kontexty tejto hudby, v tomto prípade ide o počin, ktorý ich ambiciózne prekračuje.(4 živly)
67%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
žádní fanoušci
Premiéry
Mládeži přístupný
![]() |
03.10.2019 Cinémotif Films |
---|---|
![]() |
26.11.2019 Filmtopia |
Komentáře uživatelů k filmu (6)
Azurose
Tento bohatě výpravný film zaujme nejen vizuálem, ale i výborným sound designem. Snímkem provádí samotná režisérka Ožvold, jejíž komentář přidává snímku další rozměr. Velice oceňuji souhru faktů, filosofie a fotogenie. Je náročné nerozplývat se nad obrazem na úkor poslouchání výpovědí jednotlivých účinkujících. Avšak způsoby, jakými byly "mluvící hlavy" do snímku zakomponovány - formou přehrávání na televizích či pomocí projektorů - je dle mého názoru geniální. Film si bez pochyby zaslouží zhlédnutí a zaslání napříč divákům z celého světa. "A teď. Titulky."(13.10.2020)
xxmartinxx
Jsem na vážkách s hodnocením - jestli se přiklonit k úctyhodnému audiovizuálu, který mě bavilo sledovat a užil jsem si jeho ambice, nebo k faktu, že jsem vlastně necítil potřebu moc poslohuchat, co k tomu říkají. 3 a 1/2 hvězdičky a cítím k tomu sympatie.(26.9.2019)
AD P
Nuž pre mňa obrovská nuda. Taká hodina o ničom. Až som pri tom aj dva krát zaspal ! :-)(25.12.2020)
hela.vl
Stylistickou stránkou tento dokument o mnoho převyšuje všechny jeho kolegy. To byl také důvod, proč jsem se na něj těšila. Líbil se mi i styl, jakým byl filmem prokládán komentář paní režisérky, a také to, že mě tento dokument zavedl do neznámých vod experimentální hudby. - zhlédnuto v rámci AFO 2020(18.10.2020)
Fifer
Trochu jsem se bál typických mluvících hlav, ale J. Ožvoldová není žádná začátečnice. Je to zkušená herečka (nejen), která se ve světě filmu pohybuje už nějaký pátek. Vizuál filmu je perfektní. Zajímavé prostřihy, netypické lokace a invenční a hravý přístup. Vidět film v kině je zážitek. Takhle nějak by měl vypadat nový druh dokumentů nové generace filmařů, který můžeme s hrdostí poslat do světa.(21.10.2019)
blondboss
Tento dokument išiel dosť mimo mňa aj napriek tomu, že mám rád elektronickú hudbu a bolo celkom zaujímavé sledovať, ako sa jednotlivé tóny a zvuky vytvárajú. Na môj vkus to bolo ale natočené až moc artovým štýlom a mne to jednoducho nesadlo a neodniesol som si z toho dokopy nič. 40 %(19.1.2021)