Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Legendární režisér Carlos Saura přidal k dlouhé řadě žánrově rozmanité filmografie také snímek pojednávající o baletním představení s názvem 'Salome'. Všeobecně známý biblický příběh vypráví o krásné tanečnici Salome, která je zamilovaná do Jana Křtitele. Ten její city neopětuje a zhrzená Salome využije svých půvabů k pomstě. Saura vnímá baletní představení nejen jako příběh vyjádřeny pohybem. Performanci je třeba připravit, vybrat tanečníky, navrhnout scénu... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (32)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Už při sledování Sněhurky jsem se přesvědčil, že španělé umí emoce vyjádřit bez pomocí dialogů a bylo mě jasný, že v případě Carlose Saury se také dočkám nějakého méně tradičního postupu. Úvod je zasvěcen příprávám na taneční vystoupení ve kterým se každý, kdo nezná příběh Salome dozví základní pointu a poté už následuje samotný tanec. Záměrně říkám tanec, protože balet mě to nepřipomínalo, ale předem upozorňuju, že se v tom hovno. Osobně si myslím, že ten kdo příběh o Salomé nečetl nebo neviděl jiné zpracování může mít trošku problém s obsahovou orientací. Carlosovo zpracování je založeno na souladu pohybu, hudby a barev, které vytvářely moje nálady. Nejvíc se mě líbil tanec Salome před Herodem, byl originalní, dynamický a plný vášně. Celkově považuju tenhel kousek za velmi kvalitní z hlediska uměleckého, ale že by mě dokázal až na zméněnou scénu pohltit, to bohužel ne. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Nemám rád balet, ani tanec jako takový, ale chtě nechtě musím konstatovat, že Salomé Carlose Saury měla hodně co do sebe, flamenco je v tomhle podání ve většině filmu nádherné...když je navíc podpořeno opravdu nádhernou choreografií, výpravou i scénou, tou hrou barev, atmosfér a úchvatné hudby, vydržím celých 85 minut bez mrknutí okem... ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Balet je umění lidského těla vyjádřit jakékoliv emoce pohybem, výrazem nebo gestem. A pokud je pro člověka balet v jeho životě svým způsobem velkou vášní, pak se to nutně musí odrazit i na baletních prknech, jak jsem to mohla vidět v originálním pojetí a s úžasnou atmosférou v Salomé. Jsem ráda, že jsem mohla trochu nahlédnout, co všechno se skrývá za přípravou takového baletního představení, jaké vybrat kulisy, barvy, šaty a to nejdůležitější, kdo budou TI, kteří nám svým baletem mistrně předloží kruté biblické drama. Já miluji balet, ale přece jen dávám přednost živému vystoupení, protože to je alespoň pro mě daleko intenzivnější a niternější zážitek. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

No, tanec toť esteticky zvládnutý pohyb, jak říká Werich a jak se v naší rodině říká s laskavým despektem. Nicméně španělsky laděné rytmy doprovázející všestranně pohyblivou a patřičnou dekoltáží obdařenou tanečnici, to jsem schopen i přežít, aniž bych ztratil hlavu. Kdyby takováto Salome tančila přede mnou, asi bych ledasco za odměnu přislíbil, byť cizí životy přece my zodpovědní muži ženám nesvěřujeme, ať jsou sebekrásnější a sebeohebnější. Že si musela pro polibek vybrat zrovna toho hocha od Jordánu, kterému by sukni mohla závidět kdekterá princezna, to mi hlava nebere. No aspoň to měl brzo z krku. Zajímavé je, že v Bibli je v tom Salome vlastně nevinně, pouze splní příkaz své matky. Až pozdější tradice z ní učinila femme fatale, která svým přáním odplácí odmítnutí. Choreografie, hudba, přednosti tanečnice v ústřední roli (ten výstřih je vážně výstavní), jo, i já občas něco vrcholně uměleckého zvládnu... :) ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Jistě velmi originální a osobité ztvárnění Salomé. Výsledné baletní zpracování má naprostou absenci dialogů a jeho samotná délka mě již po chvíli začala uspávat. Baletní interpretaci jinak nebaletního příběhu jsem ve filmu ještě dosud neviděla, takže pohled na, v podstatě "žádný" děj bez mluvy, pouze za přítomnosti tanečníků, byl pro mě dost nezvyklý. A s postupem děje začínalo být představení také lehce jednotvárné. Balet je krásný a i tento snímek má své kouzlo, spíše se však hodí pro zájmově zaměřené publikum, které jej dokáže patřičně, hluboce a možná i odborně ocenit. ()

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Kdo hlavu nepoužívá k myšlení, ten ji beztak nepotřebuje, i když, pravda, pak mu poněkud prší do krku. Salomé věděla, jak dosáhnout svého, chytrá holka. Ten příběh má koule. A Salomé disponovala nejpůsobivějším poprsím, jaké jsem kdy ve filmu viděla. Nejeden muž by hlavu ztratil ... a tady stačilo nechat useknout nějakou cizí. ()

Amarcord_1 

všechny recenze uživatele

95% - Z Carolse Saury mám pocit, že objevil tak trochu nový žánr. Přetavit divadelní hru do filmu...to už tu bylo. Přetavit operu do filmu či muzikálu taky. Saura se ale o totéž pokouší s tancem. Již to předvedl ve filmech jako Carmen, nebo Tango. Salomé je vlastně pokračováním tohoto vývoje a za sebe musím říct, že funguje prostě skvěle. Mnoho recenzentů zde píše, že nemají rádi balet, že jim chybí dialogy apod. Tuto kritiku chápu ale nesdílím, protože jsem si už zvyknul, že od Saury nelze očekávat něco, co by bylo možno srovnávat dosavadními měřítky kvality či zábavnosti. Proto ta úvaha o jiném žánru. Tohle není klasický film, tohle funguje úplně jinak. Tento spektákl promlouvá hudbou (velmi povedená a nahraná jak jinak v Čechách :o)) a pohybem. Sice sám nejsem zrovna fanda klasického baletu, ale tohle žádný klasický balet není. Tato kombinace flamenca a moderního tance je navíc obohacena o hypnotickou mimiku tanečníků, jež v kombinaci s řečí těla má -aspoň pro mě -minimálně stejnou přesvědčivost, jako kdyby se komunikovalo verbálně. Tento způsob hudebně-pohybové podívané navíc divákovi umožní zapojit vlastní fantazii, vlastní interpretaci toho, co na něj jak působí, a to nemusí každému vyhovovat. Já si ale Salomé velmi užil a rozhodně se těším na další návštěvu Saurova světa. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Naprosto mimořádná věc. Film po všech stránkách sahající po dokonalosti. Režisér nás nejprve nechá nahlédnout pod své ruce, které tuhle nádheru vybrušují, načež následuje strhující drama s geniálními nápady a brilantními baletními čísly, muzikou a strhující atmosférou. ()

sochoking 

všechny recenze uživatele

Toto ma úplne dostalo! Neuveriteľné, čo všetko sa dá vyjadriť pohybom , ked do toho ' mydlí ' namakaná muzika, hýria farby, ako niekde na trhu v Goa... A tie ženy! Vskutku boli tie dievčatá neuveriteľne nádherné v tej akcii! A ešte ma dostali tie šaty zo siedmych vrstiev! ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Slávny režisér, atraktívny námet, hudba, tanečnice, flamenco, vášeň, farby, svetlá ... ale balet. Síce nie klasický, ale balet, teda estetické vyjadrenie hudby a deja pohybom. A tam u mňa vzniká problém. Pri sledovaní baletu si pripadám, ako pri sledovaní rozhovoru dvoch hluchonemých v znakovej reči. Takže po pravde. Asi pol hodiny ma to bavilo, úvod mi pripadal, ako z Chorus Line, nadchýnal som sa dokonalou koordináciou pohybov, ale potom mi to už začalo pripadať stereotypné až nudné. Určite výborný film do baletných škôl a pre milovníkov baletu. ()

pevico 

všechny recenze uživatele

Ačkoli mě do varu dostávaj úplně jiný věci, musím hodnotit vysoko..po umělecké stránce, tedy taneční i hudební, se jedná o zcela výjimečný počin..příběh o Salomé jedna báseň, mmm.. ()

Magyar 

všechny recenze uživatele

Vhodné pro milovníky umění (je to balet), osoby bez fantazie (je to polopatické), negramotné (nejsou tam titulky) a epileptiky (jsou tam světýlka). ()

*Elfík* 

všechny recenze uživatele

No propáníčka! On to není film, ale dokument! A Salomé je tam nahá! Božínku, jak perverzní! Ale k věci... Vážně, proč někdo nazývá počin dramatem, když je to klasický dokument popisující představení? Kromě toho, pro milovníky baletu mám špatnou zprávu. Není to klasický balet, takže na špičky zapomeňte. A proč ten nejtalentovanější tanečník, černoch představující Jana Křtitele, netancuje a jen se otáčí na podstavci? Pardon, na stupínku... Na druhou stranu musím pochválit scénu a světla, ale jak už tady poznamenal Magyar, vhodné jen pro epileptiky. Blikající světýlka totiž utváří dojem nejen narušené osobnosti, ale i laciného efektu, který tomu celkovému vůbec nepomůže. Ovšem tanečníci jsou úžasní! K hudbě bych ráda řekla, nechte kytaru na doma, odstraňte rádoby operní zpěv, nechte znít violu, housle a obecně smyčcové nástroje. V pozadí klidně nechte kytaru, ale jen potichu, prosím. A kameramanovi: nemůžeš točit, ty pako, když je objekt přesvětlený, není to vůbec zajímavé, víš?! ()

d-fens

všechny recenze uživatele

ocenenia : Montréal World Film Festival 2002 - nominácia na Grand Prix des Amériques, Najväčší umelecký prínos (režisér Carlos Saura) ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v lednu 2023. Salomé Carlose Saury je intenzivní taneční podívanou. Známý a v dějinách umění oblíbený biblický námět je již svou podstatou stvořený pro ztvárnění tancem. V tanečním pohybu je vášeň. Současný, scénický tanec, novodobá variace baletu, která je přístupná a otevřená inovacím a synkretismu s tradičními, novými i znovuobjevenými prvky, má možnost plastického zhmotnění niterných pocitů. Saura si na jedné straně vystačí sice s prostou a věcmi nezatíženou scénou, přesto na druhé straně využívá každičké drobnosti ke znásobení intimních dojmů. A protože na uměleckých projektech nám obvykle není přístupno zákulisí samotného procesu utváření, Saura ho, byť trochu účelově, otevírá veřejnosti. A to s těmi, s kterými spolupracoval. Avšak hlavní atrakcí je taneční vyjádření příběhu, touhy ve flamencovém zabarvení pocitů a znovuposvěcování života. A tak nás Salomé (Aída Gómez) přesvědčuje, že hranice mezi láskou a nenávistí je nestabilní a těkavá, ba dokonce ilusorní a nepředvídatelná. Héródés (Paco Mora) zase, že mužský tělesný pud je hlavním impulsem velkých (zlých i dobrých) skutků. Herodiana (Carmen Villena), že zášť lidí dokáže kout bez zábran. A Jan Křtitel (Javier Toca), že člověk věří, aby žil, a žije, aby věřil. Saurovo zpodobnění sebe (Pere Arquillué) nás do soukolí zasvěcuje. Salomé je působivým tanečním vyjádřením. Možná excentrickým, avšak takový má tanec býti, ať již jde o flamenco, balet či současný tanec. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Záznam inscenace by byl za pět (spojení Salome a flamenga je bezchybné, i když interpretace je silně romantizující), jenže Saura musel zaplnit ještě půl hodiny, aby dosáhl na celovečerní formát. Směsice záběrů z přípravy představení je sice sestříhána pevně vedenou rukou, ale ničí ji nepřirozený a chtěný "režisérský" komentář a banální promluvy tanečníků ve stylu Chorus Line. Umění má hovořit samo za sebe, takže ty banální fráze na začátku znevažují tu krásu tance, co přijde potom. ()

plechulka 

všechny recenze uživatele

Asi jsem v minulém životě musela být Španělkou nebo aspoň španělskou cikánkou - flamenco ve mně vždycky probudí něco zasutého a Saurovy filmy s ním dvojnásob - KRVAVÁ SVATBA bylo zjevení (dodnes si přesně pamatuji, v kterém kině jsem na ní koukala se spadlou čelistí) a pak následovala CARMEN s Antonio Gadézem...! Miluju ten styl mixu příprav a zkoušek a vlastního příběhu.... ()

Kacounek 

všechny recenze uživatele

Jedním slovem nádhera! Taková ta, při níž se vám tají dech. Kostýmy, osvětlení, choreografie, hudební čísla, příběhy tanečníků, příběh samotný, poetika tance, krásná těla, herecké výkony - vše vykresluje krásnou španělskou atmosféru. ()

Bohemák 

všechny recenze uživatele

Skvělá původní hudba, fascinující výkony tanečníků, originální scéna a kostýmy. Moc takových věcí už v životě asi neuvidím... ()

Reklama

Reklama