Reklama

Reklama

Fádní odpoledne

  • angličtina A Boring Afternoon (festivalový název)

Obsahy(1)

Filmová anekdota o hospodě a fotbalu podle povídky Bohumila Hrabala... Režijní debut Formanova spolupracovníka Ivana Passera z roku 1964, natočený podle povídky Bohumila Hrabala, byl zamýšlen do povídkového hrabalovského filmu Perličky na dně. V distribuci však byl promítán jako samostatný krátký film. Zachycuje obyčejné, vskutku fádní nedělní odpoledne v předměstské hospodě, v době kdy většina štamgastů odešla fandit svému mužstvu na fotbalový stadion. Zatímco pár staříků mudruje o fotbale, neznámý mladík provokuje hospodského tím, že si ničeho nevšímá a zaníceně čte jakousi knížku. A z elegantní dámy, která se prochází před lokálem a na někoho čeká, se možná vyklube samotná Smrt… Film byl promítán v soutěži XIV. mezinárodního filmového týdne v Mannheimu v roce 1965 a získal Zlatý dukát v kategorii krátkých filmů. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (82)

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Jediný krátkometrážní film, který kdy Ivan Passer jako režisér udělal byl právě tento. Sledujeme dobu, kdy ještě nemuseli rozezlení fanoušci po fotbale rozkopat výlohy, ale pošlapali si vlastní kabát. Dnešní divák bude asi hledět s údivem i na hospodské návštěvnice postaršího věku, které si navíc prozpěvují. Na druhé straně je to pořád jen vzdálené různorodé společnosti. Toto je typická pražská hospoda a obyvatelé, včetně řečí, které vedou, ale zbytku republiky bude Fádní odpoledne možná trochu vzdálené. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Je škoda, že tato povídka se do Perliček nevešla. Možná to není škoda, spíše chyba producentů. I tento kraťas má své kouzlo vyplývající z toho, že Passer kráně zachycuje to naznačuje název. Totiž zažitou stereotypní nudu, jíž si hlavní postavy tohoto příběhu záměrně budují, zřejmě jako azyl před okolním světem. A vše co by tuto nudu mohlo narušit je cizí a nepřátelské. V tomto snímku se málo mluví a přesto toho říká mnoho. ()

Reklama

LeoH 

všechny recenze uživatele

Platí totéž, co jsem psal u Perliček, duchem do nich Passer jednoznačně patří, na druhou stranu je otázka, jestli by s další čtvrthodinou držely pohromadě stejně dobře. Fantasticky přesná atmosféra s geniálně využitou melancholií ženských trojhlasů, které mě neomylně vracejí do dětství – když jsem byl malý kluk (70. léta), o fádních odpolednách tetky u nás doma opravdu takhle zpívávaly. Inu tak, holt už leccos pamatujem. Škoda, že z české nové vlny přežil hlavně homolkovsko-papouškovský trapnohumor, tyhle jemnější odstíny měly taky hodně, hodně do sebe. Zamačkávám slzu a sázím plný počet. ()

Vatanen. 

všechny recenze uživatele

Hospoda, v níž se celý snímek odehrává, téměř zeje prázdnotou. Zůstal pouze fanoušek Bohemians, který se kvůli slabému srdci na stadion neodvážil, prozpěvující si babičky hrající kanastu, místní podnapilý hejsek, hospodský, dva hráči karambolu a do knajpy se přišourá i kibic s kysaným zelím. Jen smrt ve slušivých šatech a klobouku obchází po ulici a čeká. Jednoduché, naprosto čisté a geniální. Pro mě asi nejlepší novovlnný film. "A nejlepší centforvard, Karel Koželuh, protože já jsem s ním hrál na pravým flígru." ()

javlapippi 

všechny recenze uživatele

"Nevidí, neslyší, kouří devatenáctou cigaretu a nesu mu pátý pivo! Pěkná mládež!" Rozhorčený výčapník robí radosť mladému čitateľovi provokatérovi, dedko infarkťák a dedko kapustár vedú reči, tetky karbanice pejú jednu clivú monotónnu furt dokola a okolo pajzlu korzuje neznámy transvestita. Príjemná hrabalovská skoroštvrťhodinka. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (2)

  • Ceny: MFF Locarno 1966: Velká cena za krátký film; MFF Mannheim 1965: Zlatý dukát za krátký film. [LFŠ 2010] (Krouťák)

Související novinky

Miroslav Ondříček 1934 - 2015

Miroslav Ondříček 1934 - 2015

29.03.2015

Ve věku 80 let zemřel dnes již legendární kameraman Miroslav Ondříček. Na Barrandově začínal jako laborant, aby se přes pomocné práce v dokumentárním filmu dopracoval až k filmu hranému jako asistent… (více)

Reklama

Reklama