Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sportovec
    *****

    Cesty k životnímu úspěchu mohou být různé. V našem povědomí zdomácněly životní příběhy osobností bližší i vzdálenější minulosti, ale jaksi opomíjena je nepozlátkově podávaná americká oblast. Novodobá americká Atlantis - jak ji kdysi pokřtil Anatole France - je v našem prostředí pověstná rázností a dravou důrazností svých protagonistů. LETEC přibližuje zvláště významné životní okamžiky jednoho z nich. Silná, současně mimořádně rozporuplná osobnost Howarda Hughese (1905-1976) je en passant poněkud atypickým ztělesněním amerického snu, který v tomto případě začíná ne v příslovečných chudých poměrech, ale naopak z více než solidních zazobaných milionářských východisek. Na dramatičnosti to Hughesovu životu rouhodně neubírá; dá se říci, že spíše opak je pravdou. Pozoruhodná syntéza stříbrného plátna, konstruktérského prkna, pilotní kabiny, podnikatelské odpovědnosti a ojedinělé hypochondrie velmi často na pokraji psychického normálu však současně nikdy nebyla planým žvatláním, ale především skutečnou tvůrčí prací s prokazatelnými výsledky. Soukromý život v této idealistické sebestřednosti nemohl nestonat. Letadlo HERCULES, jedno z Hughesových nejdospělejších dětí, bylo ve výzbroji americké armády - pokud se dobře pamatuji na dobové zprávy - ještě v osmdesátých letech minulého století. Okouzlit ženu tak náročnou a v pravém slova smyslu emancipovanou, jakou byla geniální herečka Katherine Hepburnová, nebylo snadné. Je jasné, že vedle Spencera Tracyho byl její další životní láskou. Velký život si vyžádal i nevšední filmové zpracování. LETEC režiséra Martina Scorseeho je i není typickým hollywoodským velkovýtvorem. Hvězdná výprava a nesporné okouzlení velkým příběhem jsou víc než vyváženy zvolenou formou filmu-ságy, pro niž je důležitější téma než timing za každou cenu. Hughes je tu bez zbytečného moralizování zobrazen ve všech rozporuplnostech svého americky totálního lidství. Výborný výkon Leonarda Dicapria je však podle mého názoru přebit ještě skvostnější a propracovanější kreací Hughesovy osudové ženy v strhujícím podání Cate Blanchettové, která i tady potvrdila, že na tehdejším prahu svého zralého ženství vyzrála ve světovou herečku mimořádných kvalit. Stranou by neměl zůstat ani senátor Brewster v neméně strhujícím podání kultivovaného herectví u nás ne zcela doceňovaného Alana Aldy. Opěvovat kameru i výpravu by po tom, co jsem již o filmu napsal, bylo nošením dříví do lesa. LETEC je hlubokým, zasvěceným pohledem do nitra amerického snu. Pohledem věcným, nic nezamlčujícím, současně však pohledem uctivým a láskyplným. A pro nás nadmíru zajímavým.(18.5.2009)

  • TeeAge
    ****

    || Scenár: John Logan | Hudba: Howard Shore | Produkcia: Michael Mann, Sandy Climan, Graham King, Charles Evans, Jr. | Distribúcia: Warner Bros. | Štúdio: Forward Pass, Appian Way, Intermedia, Initial Entertainment Group, Miramax Films, Cappa Productions | Rozpočet: 110 miliónov $ | Tržby: 213,741,459 $ || Monštrózny epos Scorseseho, tak isto, ako projekty zfilmované v ňom. DiCaprio už v skutočnosti pre mňa nemá čo dokazovať, na mojom zozname je hercom s najväčším počtom top hereckých výkonov v pomeru počet filmov / výkony a tak vôbec. Ten film má jedinú chybu k dokonalosti, a to je Scorseseho tipická trojhodinová metráž, ktorá je v niektorých pasážach už na úkor plnohodnotného zážitku. Pre mňa najlepšie sekvencie sú natáčanie anielov zo začiatku a časti zo súdnych jednaní - pre Vás to ale môže byť niektorá z ďalších desiatok :) 80% | Blu-Ray, THX, HU DTS |(24.6.2011)

  • EdaS
    ****

    Dramatický příběh dobrodruha, filmaře a svůdce těch nejkrásnějších žen předválečného Hollywoodu nepostrádá výborné herecké výkony v čele s působivým DiCapriem. Scorsese má energie na rozdávání a šperkuje film působivými detaily. Jedinou slabou stránkou filmu je jeho délka, zvláště několik konců působí rušivě. Celkově velmi silný film, který možná budete mít při opakovaném shlédnutí ještě radši.(27.4.2005)

  • berg.12
    ***

    Kdesi jsem napsal, že Ridley Scott je režisér, s jehož režisérským pojetím se z neznámých příčin vzácně míjím snad v každém jeho filmu. S Martinem Scorsesem si zase moc nerozumíme co se týče výběru témat a "pohledu na věc". Skutečně nejsem divák, který musí za každou cenu mít ve filmu nějaký silný příběh, ale vnímat zrovna Scorseseho filmy čistě skrze obraz prostě neumím a čistě skrze režii také ne. V případě "Letce" to platí dvojnásob, navíc mi dojem z filmu neustále kazily nějaké drobnosti jako slabé triky, lacině použitý Bach nebo otřesně nalíčený Di Caprio. Proto tohle celkem osobní hodnocení.(13.2.2006)

  • Oskar
    ***

    Už mě zvolna unavují životopisné filmy o kontroverzních osobnostech, které se tváří jako demytizující obhajoba pana Křivě Nařčeného a současně se lačně chytají každého drbu, fámy a pomluvy, kterou o něm kdy kdo řekl. Letec je film, jakých musí Hollywood každý rok pár natočit, aby všechny ujistil, že umí šít do vlastních řad, aby bylo možné pokračovat v diskusi, zda Mr. DiCaprio tentokrát dostane Oscara nebo ne, ...a aby mimochodem připomněly, že nějaká stařičká hvězda je dosud naživu a ve výborné formě (Alan Alda). To poslední vůbec není marné. 60%(19.12.2006)

  • - Ve scéně, kdy Howard Hughes (Leonardo DiCaprio) roku 1935 překonává v letadle Hughes H-1 rychlostní rekord, je v detailních záběrech vidět letoun bez překrytu kabinu, na vzdálenějších letových záberech je však letadlo vidět s překrytem. (Marounek)

  • - Čtyři z miniatur letadel použitých ve filmu jsou vystaveny v muzeu letectví v McMinnville, Oregon, domově skutečného Howarda Hughese. (HellFire)

  • - Za ztvárnění Katharine Hepburn získala Cate Blanchett svého prvního Oscara (Hepburn vyhrála Oscary 4). (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace