Reklama

Reklama

G. Puccini: Turandot

(divadelní záznam)
  • USA Puccini: Turandot
Hudební / Drama
USA, 2016, 126 min

Scénář:

Giuseppe Adami (divadelní hra), Renato Simoni (divadelní hra), Carlo Gozzi (divadelní hra)

Obsahy(1)

Hvězdná sopranistka Nina Stemme v titulní roli kruté čínské princezny z Metropolitní opery v New Yorku. Pohádka o kruté čínské princezně Turandot, která svými hádankami zlikvidovala řadu svých nápadníků, protože kdo je neuhádnul, skončil pod popravčí sekerou, je posledním nedokončeným hudebně dramatickým dílem Giacoma Pucciniho. Přesto podle autorových náčrtků se podařilo operu dokončit (F. Alfano) a od roku 1926, kdy se konala její světová premiéra, se dílo prakticky nevytratilo ze scén světových operních domů. Mezi nejefektnější inscenace patří obrazově úchvatné nastudování režiséra Franca Zeffirelliho v newyorské Metropolitní opeře na konci osmdesátých let minulého století. Toto představení je stále na repertoáru a v lednu 2016 se v titulní roli představila švédská dramatická sopranistka Nina Stemme. Jejím protihráčem, tatarským princem Kalafem, který její hádanky uhádne (naděje-krev-Turandot), je italský tenorista Marco Berti. Andělsky laskavou otrokyni Liu ztvárnila rumunská sopranistka Anita Hartigová a slepého krále Timura zpíval ukrajinský basbarytonista Alexander Tsymbalyuk. Představení řídil od dirigentského pultu Paolo Carignani... Perská pohádka Turandot ze sbírky derviše Moklese Tisíc a jedna noc ze 17. století zlákala k mnoha přebásněním i zhudebněním. Giacomo Puccini začal pracovat na libretu G. Adamiho a R. Simoniho, založeném na hře C. Gozziho, v posledních čtyřech letech svého života, kdy už bojoval s rakovinou hrtanu. Přesto s pečlivostí sobě vlastní se snažil získat dokonalou představu o hudební kultuře exoticky vzdálené Číny. (Česká televize)

(více)

Recenze (5)

RedDuck 

všechny recenze uživatele

S komentáři souhlasím. Vynikající hudba a výprava. Toto si je třeba vážit, protože čínská stylizace a komičnost Panga, Pinga a Ponga to budou mít asi v následujícím století hodně těžké. Chemie mezi představiteli nefungovala jak měla a Nessun Dorma je opravdu tak exponovaná arie, kterou zazpíval z elity úplně každý, takže zdejší zpracování se jeví jako slabší. Jinak mě zaujalo, že uvaděčkou tohoto záznamu je Reneé Fleming. ()

Rattlehead 

všechny recenze uživatele

Tyhle operní záznamy z newyorské opery jsou vždy na podobné úrovni - skvělá muzika, povedená výprava, ale zajímalo by mě, kdo vybírá ty zpěvačky. Ano, hlas je to nejdůležitější, ale snad se musí také trochu hledět na zjev a věk. Pamatuji si, jak mě u Aidy namíchly dvě stokilové prasnice zpívající princezny, zde je pak další úlet - panenskou nepolíbenou princeznu hraje více než padesátiletá Švédka. Možná, že je to nejlepší zpěvačka na světě, ale proboha, pro tuhle roli je v tomto věku naprosto nevhodná! To v New Yorku nemají mladší a hezčí zpěvačky? Dokonce i ta otrokyně vypadá mnohem lépe než princezna. Tohle je vážně faux pas. ()

Reklama

Davered 

všechny recenze uživatele

Mohlo to byt temer dokonale zpracovani Pucciniho posledni opery, ovsem Marco Berti je dost rozpacity v roli prince, predevsim ve slavne arii "Nessun dorma"--jeho zaverecne "Vincero" je tak kratke, ze se publiku ani moc nechtelo tleskat. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

Excelentné spevácke výkony, predovšetkým dvoch sopranistiek, švédskej hviezdy Niny Stemme (Turandot) a rumunskej Anity Hartig (otrokyňa Liu). Z ďalších ešte spomeniem tenoristu Marca Bertiho (princ Kalaf) a ukrajinského basbarytonistu Alexandra CYmbaljuka (slepý kráľ Timur). Výtvarné stvárnenie Franca Zeffirelliho je krásne, som rád, že je to taká klasická scéna a nie nejaký nepodarený moderný experiment. A nad tým všetkým sa samozrejme nesie nadpozemsky krásna Pucciniho hudba. ()

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

V titulcích pořadu uvedeno: český i originální název Puccini: Turandot; režie Barbara Willis Sweete; divadelní režie David Kneuss (Franco Zeffirelli se podílel jako divadelní producent a scénograf). ()

Galerie (11)

Reklama

Reklama