poster

30 případů majora Zemana (TV seriál)

  • Československo

    Tridsať prípadov majora Zemana

Krimi / Drama / Dobrodružný / Akční

Československo, 1974–1979, 36 h 26 min (Minutáž: 52–91 min)

Hrají:

Vladimír Brabec, Rudolf Jelínek, Miloš Willig, František Němec, Ladislav Mrkvička, Vladimír Ráž, Josef Větrovec, Emil Horváth ml., Renáta Doleželová, Pavla Maršálková, Radoslav Brzobohatý, Jiří Holý, Regina Rázlová, Alena Vránová, František Hanus, Zdeněk Dítě, Luděk Munzar, Petr Haničinec, Josef Langmiler, Jiří Adamíra, František Husák, Ilja Prachař, Miroslav Masopust, Stanislav Fišer, Alena Kreuzmannová, Carmen Mayerová, Bohuslav Čáp, Václav Lohniský, Karel Augusta, Stella Zázvorková, Vladimír Stach, Petr Oliva, František Filipovský, Arnošt Faltýnek, Jan Faltýnek, Mirko Musil, Bedřich Prokoš, Josef Bek, Svatopluk Beneš, Karel Urbánek, Josef Kemr, Václav Kotva, Jiří Kodet, Jaroslav Mareš, Oldřich Vízner, Jiří Zahajský, Nina Popelíková, Míla Myslíková, Otto Lackovič, Josef Čáp, Radovan Lukavský, Luba Skořepová, Květa Fialová, Ota Sklenčka, Marcela Martínková, Eva Klepáčová, Marta Vančurová, Jiří Vala, Blanka Bohdanová, Jana Dítětová, Jaroslav Moučka, Alena Karešová, Jana Gýrová, Elo Romančík, Sylvia Turbová, Štefan Kvietik, Viera Strnisková, Jan Teplý st., Jiří Kostka, Petr Kostka, Libuše Švormová, David Schneider, Světla Amortová, Vlasta Vlasáková, Petr Štěpánek, Miloš Nedbal, Jan Přeučil, Václav Švorc, Miroslav Zounar, Petr Skála, Libuše Geprtová, Josef Kubíček, Robert Vrchota, Valerie Kaplanová, Jiřina Petrovická, Helga Čočková, Václav Postránecký, Hana Maciuchová, Jiří Lír, Jiří Lábus, Oldřich Kaiser, Jaroslav Drbohlav, Oldřich Vlach, Hana Pastejříková, Iva Janžurová, Václav Voska, Jaroslav Cmíral, Josef Beyvl, Josef Somr, Ivanka Devátá, Jiří Hálek, Jaromír Crha, Vladimír Salač, Jiří Bruder, Jindřich Narenta, Václav Sloup, Vilém Besser, Jan Kanyza, Martin Růžek, Vladimír Krška, Jana Paulová, Karel Hlušička, Gustav Heverle, Josef Koza, Oldřich Lukeš, Otto Ševčík, Soběslav Sejk, Miroslav Nohýnek, Jitka Zelenohorská, Irena Kačírková, Miloš Kopecký, Milan Klásek, Lída Roubíková, Josef Vinklář, Jan Tříska, Jiří Krampol, Bohumil Šmída, Otakar Brousek st., Otakar Brousek ml., Josef Hlinomaz, Roman Hemala, Jiří Němeček, František Vicena, Jan Pohan, Ladislav Trojan, Antonín Hardt, Adolf Filip, Eduard Cupák, Gabriela Vránová, Jiří Klem, Jiří Pleskot, Raoul Schránil, Eva Trejtnarová-Hudečková, Eduard Dubský, Jiří Adamec, Nelly Gaierová, Libuše Havelková, Jaromír Spal, Otto Budín, Božena Böhmová, Ľudovít Greššo, Milena Dvorská, Jan Skopeček, Svatopluk Skládal, Josef Chvalina, Bořivoj Navrátil, Petr Svojtka, Miriam Kantorková, Dagmar Havlová, Bohumil Švarc st., Svatopluk Matyáš, Josef Bláha, Ladislav Křiváček, Consuela Morávková, Zdeněk Řehoř, Andrea Čunderlíková, Jiřina Steimarová, Milan Sandhaus, Jaroslav Kepka, Antonín Molčík, Miroslav Moravec, Jana Andresíková, Vladimír Bičík, Oldřich Velen, Libuše Štědrá, Čestmír Řanda st., Karel Houska, Darja Hajská, Dalimil Klapka, Martin Štěpánek, Marie Logojdová, Nataša Kucová, Jarmila Smejkalová, Stella Májová, Alois Švehlík, Stanislava Bartošová, Vlastimil Čaněk, Bohumil Koška, Jaroslav Rozsíval, Tomáš Sedláček, Pavel Robin, Zdeněk Srstka, Karel Engel, Otakar Rademacher, Jaroslav Tomsa, Václav Kaňkovský, Jiří Smutný, Petr Kopřiva, Karel Fridrich, Lenka Machoninová, Vladimír Navrátil, František Jákl, Jiří Klenot, Petr Kment, Josef Kalena, Jindřiška Gabriela Preissová, Josef Zíma, Milan Kindl, Stanislav Litera, Anna Vaňková, Karel Peyr, Hana Hegerová, Simona Stašová, Ilona Jirotková, Jiřina Bílá, Jan Laibl, Vladimír Linka, Jaroslav Kašpar, Ladislav Krečmer, Jarmila Navrátilová, Evelyna Steimarová, Miloš Hlavica, Zdena Burdová, Kateřina Frýbová, Miroslav Jíra, Karolina Slunéčková, Radúz Chmelík, Rudolf Anders, Karin Düwel, Irene Fischer, Petr Smažík, Miloš Vávra, Bohumil Smutný, Rudolf Kalina, Daniela Kolářová, Magda Dolejšová, Zdeněk Forejt, Rudolf Kamínek, Vladimír Pospíšil, Václav Procházka, Dagmar Pušová, Jana Robenková, David Čapek, Petr Gajdoš, Zdeněk Kutil, Jana Šumanová, Jiří Plachý ml., Ela Šárková, Jaroslav Jiřík, Alžbeta Mjartanová, Jaroslav Tvrdík, Otto Kinský, Karel Bělohradský, Willi Schrade, Ralph Boettner, Gerd Michael Henneberg, Hans Klering, Václav Mareš, Blažena Slavíčková, Zdeněk Mucha, Vlasta Jelínková, Miriam Chytilová, Vladimír Klemens, Karel Dellapina, Jana Viščaková, Věra Laňková, Jiří Růžička st., Josef Střecha, Václav Neužil st., Petr Skarke, Miloš Vavruška, Zdeněk Blažek, Josef Kudílek, Vlastimila Vlková, Milan Stehlík, Alois Müller, Marie Marešová, Luděk Kopřiva, Karel Effa, Václav Trégl, Věra Tichánková, Richard Záhorský, Jana Janěková, Lena Birková, Věra Kalendová, Jaroslav Heyduk, Jan Cmíral st., Běla Jurdová, Jiří Vitvar, Josef Němeček, Václav Bouška, Pavel Jiras, Marie Landová, Zdeněk Skalický, Eva Vlachová, Rudolfo Jiménez, Cerezo Salazar, Maritza Peréz, Ruth Dubois, Miroslav Rous, Blanka Křížová, Ladislav Kazda, Petr Svárovský, Jiří Sequens ml., Jiří Kvasnička, Oldřich Janovský, František Horák, Daniel Rous, Libor Žídek, Miloslav Šindler, Zlata Adamovská, Kateřina Chárová, Filip Renč, Milan Friedl, Eva Sitteová, Vilém Kratochvíl, Gabriela Preissová, Gitte Viereck, Hugo Kaminský, Josef Abrhám, Vladimír Menšík, Blažena Holišová, Hana Talpová, Jaroslava Obermaierová, Ivana Andrlová, Ivo Niederle, Karel Chromík, Jan Víšek, Oldřich Musil, Karolína Kubalová, Milada Vnuková, Ferdinand Krůta, Zdeněk Braunschläger, Jiří Cimický, Petr Jákl st., Alex Jandouš, Vítězslav Jirsák, Jindřich Hrdý, Jiří Kalenský, Luďa Marešová, Vilemína Nejedlová-Skokanová, Petr Hanus, Ladislav Lahoda, Jan Sedláček, Josef Vondráček, Milan Friedl (vyp.), Rudolph Anders
(další profese)

Komentáře uživatele Willy Kufalt k tomuto TV seriálu

  • 30 případů majora Zemana (TV seriál) (1974)
    *****

    ,,Někteří odešli do cizinecké legie, někteří chlastají... no a já jsem policajt." Naprostá klasika. Jako celek pro mě jedna z top záležitostí čs.kinematografi vůbec a vlastně náš nejrozsáhlejší filmový projekt své doby. A žánrově velice pestrý! Vesměs jde o krimi, ovšem každá z 30ti "Zemanovek" je laděna úplně jinak - v první desítce převažují ze začátku válečné (a poválečné) příběhy, krimi s temnou až hororovou atmosférou. Ovšem skvěle se to rozjíždí v 2. a 3.sérii s díly v celovečerní stopáži - máme tu příběhy dobrodružní (př.2 díly na Kubě), thrillery (Kleště), horor (Studna), akční kousek ("White Lines"), na druhé straně i obyčejný příběh ze života (Romance o nenápadné paní), psychologicky laděné krimi-dramata (Kvadratura ženy, Prokleté dědictví), i jeden kontroverzní politicko-soudní proces (Štvanice). V úplném protikladu pak stojí humorné detektivky (Dáma s erbem), crazy komedie (Třetí housle), muzikál (Klauni, ale vlastně trochu i Bílé linky), osobitou atmosféru mají Tatranské pastorále (originální krimi v netradičním prostředí natáčení filmu) a Mimikry (vlastně jediný "moderní" díl ze 70.let, řešící drogové aféry, únosy i mládeží milovanou undergroundovou hudbu). Pochybuju, že se na světě najde se obdobný seriál nebo série, která by byla nejen tak rozsáhla, ale i současně tak žánrově pestrá. Není možnost si také nevšimnout celou plejádu využitých nejrůznějších prostředí, které se v každém dílu velice liší a jsou (samozřejmě spolu s pokaždé osobitou hudbou Zdeňka Lišky) také další z mnoha důvodů, proč lze řadu epiozd seriálu vnímat i jako velice kvalitní samostatný film. Seriál je to nejen dosti kontroverzní (z hlediska dobové ideologie), ale i pořád diskutovaný, přesto mám pocit, že některé aspekty zůstávají úplně nepovšimnuty (žánrová vynálezavost a odlišnost jednotlivých dílů, hudba Zdeňka Lišky, souvislosti s další Sequensovou filmovou a televizní tvorbou především včetně filmu Kronika žhavého léta, ale třeba v rámci dílu Tatranské pastorále i Sequensovo navázání či odkazování na tvorbu nové vlny 60. let!!). Herecké výkony snad ani není třeba komentovat: VLADIMÍR BRABEC se snad pro tuto roli přímo narodil a zvyšek hvězdního obsazenstva taky skvědčí o kvalitě. Řadu dílů jsem viděl nespočetně krát, klidně se k tomu vracím a vůbec mi při tom nevadí, že to skoro znám celé zpaměti. Na kriminální žánr byl Jiří Sequens opravdu machr!                                                                                  Nejoblíbenější díly: Tatranské pastorále (...milovaná "zlatá 60. léta" ve víru filmové originality, Třetí housle (...téměř geniální komedie z policejního prostředí, která spatřilo světlo světa daleko dřív než všechny ty Policejní akademie), Dáma s erbem (...úžasná detektivka s atraktivním historickým pozadím, dobrým humorem a noblesní Květou Fialovou), Bílé linky (...to dobrodružství, ta atmosféra, ta hudba a večer ve varieté!!), Poselství z neznámé země (...napínavá to podívaná z exotického prostředí), Studna (,,Toho večera byl otec poněkud neklidný..." :o))(10.1.2017)

  • Vyznavači ohně (S01E02) (epizoda) (1974)
    ****

    Mladý čekatel policejní stanice plní rok po válce úkol vést transport německých pacientů z psychiatrického ústavu v pohraničí. Setkává se s fanatikem, který ještě pořád věří v sílu nacismu... Luděk Munzar mi zde místy připomínal spalovače mrtvol Kopfrkingla, ze zdánlivě inteligentního vzdělaného doktora s ironickým nadhledem se brzy vyklubal hnusný fanatik, z jehož jednání a přesvědčení, že ,,plamen ještě nezhořel, jenom doutná" a celý svět ovládne nová říše šel až fyzický odpor a nevolno. Celková atmosféra zapadlého koutku v pohraničí, s podivíny, kteří mnohdy neznají ani své jméno, působila zde téměř postapokalypticky a některé scény mají v sobě přímo hororové grády. Třeba scéna posledního aktu postavy Stanislava Fišera s otrávenými psy, ulovením pokladu a následným tvrdým "vyúčtovaním" lopatou. Spíše thriller o vypořádání se s poválečným pozůstalstvím nacismu u Němců z pohraničí, než klasická kriminálka. Ale rozhodně jeden z těch vynikajících dílů ze seriálu o mjr. Zemanovi, který stojí za pozornost. 80%(18.11.2019)

  • Kvadratura ženy (S02E05) (epizoda) (1976)
    *****

    ,,Proč mi ukazujete takovou hrůzu..." Špičkový díl legendárního krimi seriálu, tentokrát vycházející ze skutečného případu včetně mnoha kriminalistických detailů. Na začátku Sequensův odkaz na Hříšné lidi města pražského "s pouťovou" znělkou, pak náhle přesun do temné atmosféry a vyšetřování brutálního zločinu, o kterém stačí pouze poslouchat, slyšet do toho děsivou hudbu Zdeňku Lišky s tajemným vokálem a vidět místo mrtvoly pouze kartonový balíček nebo kufry na fotografii a silně z toho mrazí... a klidně se můžeme spokojit i s velice komorní výpravou ne moc atraktivních prostředí socialistických úřadů. Myslím, že tohle musí zaujmout každého! Kvadratura ženy je navíc nejen dobře udělanou detektivkou s výborným scénářem Jana Otčenáška na základě skutečností, reálných vyšetřovacích postupů, ale současně i zajímavým psychologickým portrétem kriminalisty, jenž právě překonává chvíle krize v soukromém i pracovním životě a jehož další život hodně záleží na vyřešení těžkého případu. Kontroverzní, šokující, drsné, nekompromisní... místy tragikomicky zábavné díky hláškám hlavní záporní postavy v podání neokoukaného Vladimíra Salače (,,Áááá, vida, trosky, to byl tenkrát pěknej vejšlap. Život je pes. To je tuším foxteriér, nee? Já se ve psech nevyznám, vzal jsem ho při focení jako uličníka."). Milena Dvorská si zasloužila určitě mnohem větší prostor, ale celkově, pokud se ponoříte do hloubky toho strašného brutálního zločinu, není tomuto dílu co vytknout. 95%(3.5.2018)

  • Dáma s erbem (S02E06) (epizoda) (1976)
    *****

    ,,Tančíte nádherně... a vaše oči, to jsou dvě orchideje." Tak tohle je přímo level světového kalibru - ovdovělý kriminalista svádí během své služby krásnou šlechtičnu, rafinovanou zlodějku a vražedkyni v jedné osobě! Jak říká úvodní vypravěč, mohl by to být zajímavý romantický příběh, nebýt špinavých plánů skrývajících se za krásnýma očima Catherine von Laubringen... zůstala tak zábavná detektivka ve stylu Hříšních lidí, s dalším zajímavým odkazem na jmenovaný seriál (závěrečný pohled Květy Fialové s tajemným úsměvným takřka stejný jako v Lady Macbeth z Vinohrad). Výborný scénář, zajímavá prostředí zámků a varieté, postupné odhalování zločinu odlehčeno fajn hláškami zejména mezi mjr. Zemanem a jeho mladším kolegou poručíkem Stejskalem v podání Ladislava Mrkvičky a taky mladé Lidušky (co je to staropanenství :o)), opět jedinečná hudba Zdeňka Lišky (zvlášť tango z hotelového večírku je nádherné). Zde baštím snad úplně vše: housle, harmoniku, artisty, zámečního průvodce, drobného hotelového vrátneho (,,Kde je ten pán? Pošle mě po cigarety a pak zmizí!" :-)), samozřejmě hlavní skoropartnerskou dvojku. Myslím, že si Květa Fialová a Vladimír Brabec už takhle spolu jinde nezahráli, zde jim to dohromady velice ladilo, vedle svádícího tanečku je nezapomenutelná třeba scéna v zaseknutém výtahu. Docela smutná náhoda, když nám nedávno (září 2017) tito dva herci umřeli pouhé 2 týdny po sobě. Legendy nám odcházejí, díky filmům se ale pro nás diváky stávají nesmrtelnými. Tenhle díl Majora Zemana patří k mým nejoblíbenějším. 95%(3.5.2018)

  • Prokleté dědictví (S02E07) (epizoda) (1976)
    *****

    Fascinující příběh v rovině mezi krimi a psychologickým dramatem. Tady je mimochodem krásně vidět ty odlišnosti mezi Majorem Zemanem a třeba takovým americkým Columbem. :o) Zatímco před geniálním, nezničitelným Columbem se všichni vrazi dříve schopný člověka při zatýkání spíš smějou, major Zeman je spíše uvěřitelnou postavou ze života, nejen má i své slabé stránky, ale také zažívá skutečné nebezpečenství při řešení vražd a stýkání se s pachateli. Prokleté dědictví je zcela reální příběh s postavy s detailně vykřeslenými charaktery dalších hlavních postav i jejich vnitřního prožívání. Rozjezd je pomalší, postavy Svojtky a Veškrnové rozpačité, ale přesunem do kladenského prostředí to postupně nabírá tu správnou atmosféru. Vedle nepříjemného Bořivoje Navrátila (Rusňák) a akčního lumpa Ledvinky v podání Otto Lackoviče stojí v zajímavé poloze postava Jaroslava Moučky (Medvídek Gargela) s rovněž špinavou minulostí, ale s charakterovou proměnou, vrcholící v momentu obětavosti za záchranu člověka z těžkého zaválu v podzemním lomu. Před scénou Ledvinky se Zemanem v zásypu pak pokaždé smekám - geniální dialog i stvárnění v podání pánů Brabce a Lackoviče, temné osvětlení zestárlou baterkou pak tomu dodává v záhadných hlubinách dolu tu správnou atmosféru. Strach o hlavního hrdinu je na místě, stejně jako doufající pocit naděje. Naděje totiž umírá poslední... 90%(24.6.2017)

  • Bílé linky (S02E08) (epizoda) (1976)
    *****

    Nestárnoucí klasika. Byť jsou formálně Bílé linky "jen" jednou z epizod rozsáhlého seriálu, vidím v nich velkolepý filmový počin, ve kterém hraje velké plus i využití česko-německé koprodukce, která se odrazila kromě natáčení v zahraničí a angažování německých herců i na bohaté výpravě. Pro mě jeden z nej dílů, patřící k těm, který udělali pro mě tenhle kontroverzní seriál nezapomenutelným a jedinečným. Politiku jsem v Bílých linkách (stejně jako v Rukojmí v Bella Vista) nevnímal, fascinuje mě spojení našich herců s dobrodružným námětem odehrávajícího se v cizině a hudba Zdeňka Lišky.               Zejména scény z kabaretu mají šmrnc a atmosféru západního umění, Regina Rázlová ve své roli připomíná staré filmové hvězdy ze stříbrného plátna poválečné doby. Nádhernou titulní píseň zpívá Judita Čeřovská, zpěvačka svého času populárnější v zahraničí (zejména v Západním Německu) než na domácí půdě, s talentem na zpívaní v cizích jazycích. Striptýzové vystoupení (i navzdory cenzurovanému zachycení jeho závěru) působí velmi stylovo i díky precízně nacvičené choreografie, stejně jako scéna s písní o Mackiem Masserovi z Brechtovy Žebrácké opery v berlínském divadlu.                                 Vedle Rudolfa Jelínka v hlavní (dnes již kultovní) postavě agenta majora Jiřího Hradce ztvárnili nezapomenutelné figurky kolem filmového kabaretu White Lines i František Vicena (vrátný Broniewski), Jiří Holý (prý financiér, ale jinak rafinovaný agent Hackl), Ladislav Křiváček (gangster, oficiálně klavírista Honzulka) a Josef Bláha (ředitel celého toho "hampajzlu"). Špionážní příběh (mimochodem tak nezáživně popsaný v oficiálním textu distributora) skvěle doplňují i komediální scény z generálky hudebně-tanečního představeního s půvabnou Consuelou Morávkovou, v popředí atraktivity pak stojí i náročné akční scény (rvačky, střílečky i honička aut). Speciálním osvěžením je typická komicko-záporná postavička Josefa Beka: ,,Znáte tu anekdotu o tom esenbákovi na hranici? / Né, já znám spíš vtipy na obchodní cestující!" :-)(31.7.2017)

  • Třetí housle (S02E09) (epizoda) (1976)
    *****

    ♫ Bláznivej den, sám na prstě si hvízdám a zvony zvoní ráno v poledne. Držte si klobouk! Začíná ta jízda, které se stanou věci nezbedné... ABSOLUTNÍ SENZACE! Popisek bych klidně mohl znít: Dobrý policajt nemá nikdy po službě, ani na svatbě! :-) Jak sám režisér Jiří Sequens uvedl při premiéře Třetích houslí v Německu, jedná se pravděpodobně o první veselohru z policejního prostředí. A já dodám, že mi tuhle prvotinu svého druhu nenahradí žádný trapný Soukupův "jeden Polda" nebo lépe hodnocená americká Policejní akadamie! Vrámci celku všech 30ti případů majora Zemana raritní kousek v žánru crazy komedie (v angličtině na to používají jiný výraz hilarious comedy), ve které nejsou žádné závažné zločiny, policejní akce, mrtvoly, smutné události, žádná politika. "Kriminální" případ neschopných veksláků jako takový spíše nudný a v prvém plánu ne moc zajímavý, zpracování excelentní.                                                                                                                    Film otevírá a uzavírá veselá písnička Aleše Ulma, která už napovídá, že se tady jedná především o legraci. Třetím houslím coby bláznivé komedii nechybí ani trefné obsazení. Policejní "soudružskou" složku zastupuje tradičně kultovní Josef Větrovec coby stálý zemanovský účinkující šéfmajor Pavlásek, zde střílející jednu hlášku za druhou (,,Kdybych měl svý boty, nikdy by vám svou oktávku nepůjčil.") a v epizodní roli Bohuslav Čáp jako vtipný i mírně akční policajt (,,Tak vy se jmenujete Oscar Strauss, pane Mašku?!). Ladislav Mrkvička jako v dřívějších dílech stále členem VB, zde začíná vlastně jeho první krok směřující na druhou stranu, nicméně jeho rande s krásnou přelétavou Vlastičkou v podání Aleny Vránové nemá chybu! (,,Nejen tady poskytuji své služby. Svlékněte se!")                                                                                                                                  Stejně tak nemá chybu postupně vyvíjející se souboj mezi všemi těmi podvnodíky schovavájící se mezi lázenštími zaměstnani všeho druhu. Kreace falešného "houslistu" Oldřicha Víznera připomíná jiné jeho postavy ze stejné doby, Luděk Kopřiva coby drigient Bříza v miniaturní komické roli předznamenává tanečního mistra z Kleinovych Básníků. Oceňuju naprosto stylový návrat prvorepublikového gentlemana Svatopluka Beneše v roli zdvořilého lázeňského muzikanta svádícího ženu svého šéfa a nevědomky zapleteného do velkého podvodu. Nelze opomenout ani Vladimíra Brabce v hlavní roli, herce se širokým rejstříkem, který dokázal, že umí zazářit i ve výhradně komediálním žánru. Překvapil netypicky odvázaný Miloš Willig (herec zejména politických rolí).                                                                                                                                                     Celkově originální sranda, na kterou jsem poprvé čuměl s otevřenou pusou a na kterou jsem se pak při opakovaných zhlédnutích nevěděl dosmát. Další zde nedoceněný a velice stylový zemanovský díl s výborně zaplněnou celovečerní stopáži, jeden ze dvou (Tatranské pastorále), na kterém se bez jakýchkoliv politických souvislostí krásně odráží uvolněná atmosféra zlatých šedesátých. Ve srovnávání s jinými filmy se nabízí komedie s kriminálním pozadím typu Rozpuštěný a vypuštěný nebo Vrchní, prchni!, pokaždé ale odehrávájící se v odlišné době. No a na závěr bych pochválil i experiment skladatele Zdeňka Lišky, který zde využil kombinaci vlastní muziky s ústřední árii operety Sen valčíků Oscara Strausse, velice ladícího s groteskní atmosférou filmu. 48% za tenhle kus? Já jsem z práce mistra Sequense opět nadšenej.(29.5.2017)

  • Tatranské pastorále (S03E02) (epizoda) (1978)
    *****

    Jeden z nejoriginálnějších kousků české krimi vůbec (nejen vrámci série Případů majora Zemana). Děj se odehrává v roce 1965, což skvěle odpovídá i postavě režiséra a jeho zajímavým názorům a filmovým experimentům připomínajících tzv. novou filmovou vlnou 60. let. Režisér Sequens zde s odstupem celé dekády úspěšně navazuje na styl filmových detektivek 60. let Vladimíra Čecha, Jaroslava a Jana Machů či Petra Schulhoffa. Půjdeme-li taky po té ideologické linii, zůstává obdivuhodné, že z velké části propagandisticky orientovaný seriál zpracoval téma nové filmové vlny (z níž řada snímků ležela v době normalizace nemilosrdně uzamčena v trezoru) bez jakýchkoliv ideologických vložek vysoce kritizujících či zatracujících. Ovšem nejen z tohoto hlediska jsou Tatranské pastorále patrně nejkvalitnějším dílem série. Zavánějí osobitou atmosféru nádherných Vysokých Tater, lidových slovenských chalup a kolib (dnes již mnohdy nestojících), i zajímavého pohledu do zákulisí jak profese filmařů a procesu natáčení filmu, tak i práce tehdejších kriminalistů. Vynikajícím scénářem už podruhé přispívá Jan Otčenášek /Kvadratura ženy/, zvlášť dialogy Brabce (major) a Langmilera (režisér) ,,Dichtung und Werheit" jsou skvostné a plné krásných myšlenek nejen o filmovém umění a kriminalistice. V neposlední řadě film dělá herecké obsazení vedlejších rolích v zajímavé česko-slovenské kombinaci, kde sekundují mimo jiné výborní Kvietik, Romančík, Strnisková a Klemens. (100%)(10.2.2017)

  • Štvanice (S03E05) (epizoda) (1978)
    *****

    Ač jdoucí proti davu, i po několika opakovaných zhlédnutích musím tomuto hluboce kontroverzního dílu ponechat plný počet. Štvanice mne opět zasáhla víc, než jsem čekal (dokonce víc, než slavná Studna), a nutí mne i po skončení filmu zamýšlet se a klást si otázky. Dodnes se najdou lidé, kteří léta byli našimi kamarády a najednou v podlehnutí politickým změnám obrátí nejen svůj kabát, ale i celou tvář od nás pryč – zrada, která musí bolet zejména v krizové situaci, v jaké se ocitá hlavní hrdina. Najdou se i tací, kteří tyhle změny zneužijí natolik, že se neoprávněně dožadují toho, co si nezaslouží: zde farář, který byl za války udavačem Gestapa, o 10 let později coby posel "boží" spravedlnosti tajně skrýval vraha a vedoucího diverzní skupiny, v další dekádě zneužije probíhající soudní rehabilitace nevinně odsouzených a společně s revolucionáři žádá satisfakci. Scéna, kdy J. Obermaierová přichází po letech k faráři (výborný Ota Sklenčka) a nenásilně zapůsobí na jeho svědomí, když se ptá, zda skutečně bůh mohl zeslat jistého škodného mladíka a zařídit incident, patří mezi nejsilnější. Síla pak nakonec spočívá i v morálním vítězství... a dalo by se pokračovat dál až po nicotné pseudo-umělce, kteří to po svých neúspěších zkouší přes politiku. Nejvíc mne ovšem zasáhl příběh prokurátora (během čtení dopisu na rozloučenou na soudě), který pod tíhou politického vydírání nenašel jiné východisko, než sebevraždu. Ano, tenhle motiv připomíná daleko víc osudy z počátku normalizace než Pražského jara '68, dobový ideologicky pohled na věc je tu bez diskuze přítomen. Nebylo snadné v 70. letech točit o politické minulosti, zvláště pokud Sequens s Procházkou původně plánovali k tématu zaujmout poněkud drsnější způsob včetně parafráze Kafkova Procesu, což prošlo cenzurou pro knižní vydání Případů mjr. Zemana, nikoliv pro TV seriál. Přesto vznikla zajímavá podívaná s výbornými hereckými výkony a napínavým příběhem, ve kterém vnímám výrazný nadčasový přesah. 90%(7.12.2019)

  • Studna (S03E06) (epizoda) (1978)
    *****

    ,,Ti pánové z tý pražské kriminálky se tvářili náramně důležitě, vyslýchali jenom "přímí svědkové", kdežto vy jdete, jak bych tak řekl, přímo od holiče!" . . . Tož nejen agent FBI Rupert Anderson z (hořící) Mississippi, ale i major Zeman v socialistickém Československu věděl, u kohože se dozví nejdůležitější věci při sbírání informací k vyšetřovanému případu. Samozřejmě, jedině holič! Všechny scény, kde účinkuje právě Robert Vrchota, který se coby holič (stejně jako jeho dědeček-řezník) krve nebojí, nebo doporučuje jarní procházku v hospodě kolem 100 jarních piv, mají v sobě ohromný vtip. Vytvářejí nejen krásné odlehčení, ale zároveň pozoruhodný kontrast k veškerému dění kolem osudné studny a pohořelého domku, kde to má od prvního setkání s detailním popisem případu silný mrazivý tón. Studna je pro mne hlavně povedenou kriminálkou s nádechem hororu, která na čele s legendární retrospektivou kývajícího se otce Brůny se sekyrou dělá nezapomenutelný filmový zážitek. Kromě výborné režie bych vyzdvihl i nápad nechat namluvit vyprávění Brůny mladšího (P. Kubíček) tajemným hlasem Jiřího Zahajského, který spolu s hudbou Zdeňka Lišky umocňuje celkovou atmosféru už jenom na čistě zvukové rovině filmu. Navíc Vladimír Brabec je skoro po celý čas velice sympatickým vyšetřovatelem s výborným čichem na odhalení detailů a se smyslem pro humor. Tedy až na samotný závěr dílu před rozlučkou ve vesnici a v kanceláři jeho bývalého kolegy... nicméně povznáším se nad tím, že film má být také ideologickou paralelou k politickému dění v roce 1968, silně odsuzuje Pražské jaro a nenápadně vyzdvihuje počátek normalizace, a ponechávám Studně plné hodnocení jakožto vynikající kriminálce. 85%(18.11.2019)

  • Mimikry (S03E09) (epizoda) (1979)
    ***

    Kult drogového případu majora Zemana, plného psychedelických výjevů podpořených Liškovou netypicky progresivní hudbou, mne míjel už v době dospívání, kdy jsem Sequensův legendární seriál sjížděl poměrně často. S odstupem se k tomu přidávají i rozporuplné pocity z absurdního ideového skloubení prvního únosu letadla v ČSSR s drogovými aférami + tématem undergroundových kapel. V konkurenci ...a bude hůř zbyl z Mimiker spíše jenom trpký úsměv a kult legendárního "protest"-songu s textem samotného Sequense(!) Bič boží, zamýšleného jako podtržení něčeho, co mělo odrazovat, nicméně přesto v hudbě daleko víc inspirovalo a přitahovalo. Kriminalistická linka jako ve většině dílů záživná, ano, i ta rodinná má zde svou hloubku, ale u zbytku trpím rozpaky, narozdíl od Štvanice i jistou nechutí z propagandy a svět zfetovaných chudáků mi zůstává na hony vzdálený. Mým favoritem z fenoménu 30PMZ jsou Tatranské pastorále. Tady bohužel jen 50%(9.1.2020)