Reklama

Reklama

Hříšní lidé města pražského

(seriál)
  • Velká Británie The Sinful People of Prague
TV spot 8
Československo, (1968–1969), 10 h 25 min (Minutáž: 38–54 min)

Předloha:

Jiří Marek (povídka)

Scénář:

Jiří Sequens st.

Kamera:

Miloslav Harvan

Hrají:

Jaroslav Marvan, Josef Bláha, Josef Vinklář, František Filipovský, Gustav Nezval, Helena Růžičková, Luba Skořepová, Jaroslav Mareš, Jaroslav Raušer (více)
(další profese)

Epizody(13)

Obsahy(1)

Třináctidílný seriál kriminálních případů ze třicátých let 20. století podle povídek Jiřího Marka. Pražská "mordparta" policejního rady Vacátka bojuje s podsvětím. Ani ten nejrafinovanější zločinec nemá šanci uniknout dedukčním schopnostem inspektorů Mrázka (František Filipovský), Brůžka (Josef Bláha) a Boušeho (Josef Vinklář). Jejich práci si ze svého postu kriminálního rady hlídá Karel Vacátko (Jaroslav Marvan). Se stejným obsazením vznikly v letech 1970 - 71 čtyři celovečerní filmy - Pěnička a Paraplíčko, Partie krásného dragouna, Vražda v hotelu Excelsior a Smrt černého krále. V roce 1986 byl jako volné pokračování natočen seriál Panoptikum Města pražského. (mibara)

(více)

Videa (20)

TV spot 8

Recenze (273)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Trpělivost je prvním zákonem kriminalistiky." A trpělivý rada Vacátko rozhodně je. Máme v Praze mord? Tak si pošle pro pivo, aby to jeho týmu ze Čtyřky pořádně zapálilo. A pak už jen zbývá, aby si společně s pány Boušem, Brůžkem a Mrázkem nasadili buřinky a za společného pískání na píšťalky v poklidu vyrazili za pachatelem. Mě tato stará škola vždycky bavila a i když mám k některých archaickým způsobům vyšetřování jisté výhrady, tak atmosféru to rozhodně má. ()

Cushing 

všechny recenze uživatele

Herecky famózní, ale scenáristicky a režijně velmi nevyrovnaný a často k smrti nudící krimiseriál natočený koncem 60. let, časově ovšem spadající do doby první republiky, a to někdy téměř organicky, někdy dost pitomě. Liškova hudba je kongeniální, stejně jako titulky -- bez nich by to nebylo ono. Odvázat se, vystoupit z kruhu -- tahle potřeba tvůrcům chyběla a vlastně celý seriál uzavřela do našeho malého, pseudočeskopražského prostředí. Měšťácké koukání pro měšťáčky, nebo spíš ospaléé důchodce. On Jiří Marek nebyl Karel Čapek, že, a ani Josef ne. A Sequens byl poslušně mýdlovitý "režisér". ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Absolútne dokonalá atmosféra starej Prahy a jej Genia loci. Možno najlepší kriminálny seriál, aký bol v našich končinách kedy natočený. Lenže rovnako, ako v každom seriály (aj v Colombovi), sú proste niektoré diely slabšie a niektoré zločiny menej zaujímavé. To je ale vec vkusu a úlohou tvorcov je zaujať čo najväčší počet televíznych divákov, takže to nepovažujem vlastne ani za zápor. Seriál sa nevyhýba humoru, čo jeho výrazné plus a najpádnejší dôvod, prečo je neopozerateľný. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Letitý český komplex, vylučující možnost vzniku kvalitní původní detektivky (chcete-li krimi, thrilleru, gangsterky, akčního filmu; dobrá detektivka z toho všeho má v sobě kousek a zpravidla cosi nevyslovitelného navíc k tomu), byl již před drahnou dobou překonán. Literární Markova předloha umožnila vznik atraktivního, skutečně divácky vděčného a přitom umělecky suverénního seriálu, který v požehnané době svého vzniku - byla to zlatá léta šedesátá a jejich vrchol, legendární Pražské jaro - přinesl jakoby mimochodem nevratný průlom do čínské zdi mlčení, lží a polopravd o prvorepublikovém Československu a jeho hlavním městě Praze. Jakoby důvěrně sousedská atmosféra pražské galérky a její servisní kontaktní organizace - pražské kriminální policie - vedle čtyř hlavních postav, ztvárněných dnes již bez výjimky mrtvými velikány našeho hraného filmu Marvanem, Bláhou, Vinklářem a Filipovským, v jehož případě to byla role životní navazující vlastně bezprostředně na jeho nezapomenutelný cruchotovský dabing, umožnily další příležitosti pro podstatnou část tehdejší české herecké thálie: Bohdalovou, Zímu, Brzobohatého, Kopeckého, Lipského, Prachaře, Kodeta, Zelenohorskou, Zázvorkovou a k tomu nádavkem přidaly přesvědčivou drobnokresbu všech vrstev tehdejší prvorepublikové společnosti. Aniž upadali do sentimentální nostalgie, dokázali HŘÍŠNÍ LIDÉ a jejich hlavní tvůrcové - režisér a spluscénárista Jiří Sequens s dalším scénáristou Jiřím Markem - podat nezkreslený obraz vysoké profesionální i lidské úrovně klíčových osobností i ostatních pracovníků tehdejší kriminální policie. Vzoru, ze kterého posléze po celou komunistickou éru žila i kriminalitou se zabývající část policie jiné - VB SNB. Nezapomenutelná vzpomínka na kruté zločiny, nápadité zápletky i až idylicky působící evokovanou provorepublikovou společnost v nás zůstává, ať už jsme pamětníky tohoto pozoruhodného členitého díla, nebo naopak jeho prvními, dychtivě nadšenými fanoušky objevujícími krok za krokem tuto klasickou, osvědčenou ameriku našeho národního filmového dědictví. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Prorežimní tvůrce a zdatný řemeslník Sequens se za tenhle seriál rozhodně stydět nemusí. Parádní výprava, díky níž atmosféra Prahy 30. let z každého dílu jenom dýchá. Připočtu k tomu nenapodobitelný soundtrack génia české filmové hudby pana Lišky, zlatou českou hereckou generaci a vychází mi to na pět hvězdiček. ()

Galerie (301)

Zajímavosti (79)

  • V oddělení barrandovského fundusu se dá najít ledacos z garderóby pánů detektivů, ale také lehkých slečen a dalších postav ze seriálu o hříšných lidech. Jen s buřinkami je trochu problém - mají jich moc a neví se přesně, kterou nosil rada Vacátko (Jaroslav Marvan). Ve skutečnosti si je detektivové nechávali u kloboučníků označovat iniciálami, aby si je mezi sebou nemohli poplést. (Cucina_Rc)
  • Jedová chýše, která kdysi stávala na Albertově, byla postavená v ateliéru architektem Karlem Černým, ale v hojné míře bylo koncem 60. let filmovat také v exteriérech. Praha nabízela bezpočet zákoutí, která vypadala téměř stejně jako za první republiky. Filmovalo se ještě před tím, než se začalo budovat metro, kvůli kterému se bouraly staré Holešovice i další periferie. Právě tam vznikla řada scén, podobně jako ve starém Podolí u Vltavy či na Břevnově, v Záběhlicích a v Hostivaři. (Cucina_Rc)

Reklama

Reklama