Režie:
Ingmar BergmanScénář:
Ingmar BergmanKamera:
Sven NykvistHudba:
Lars Johan WerleVOD (1)
Obsahy(1)
V tomto filmu, jenž vznikl v době Bergmanovy těžké nemoci provázené tvůrčí krizí, se projevila jeho mimořádná citlivost vůči složitosti ženské psyché, kterou podrobil soustředěnému niternému průzkumu. Dotkl se přitom závažné otázky pravdy v umění a s tím související identity umělce - konkrétně herečky odmítající dál hrát umělé role na jevišti. Její únik od veřejné masky - "persony" se však stane jen dočasným přijetím jiné role. Ve filmovém ději se rozvíjí zvláštní vztah dvou rozdílných a zároveň v něčem podobných žen - herečky Elisabeth, která se rozhodla protestně mlčet, a její ošetřovatelky Almy, která naopak mluví ráda a svěřuje se jí. Obě představitelky režisér důvěrně znal - jednu jako svoji bývalou, druhou jako současnou partnerku. Tento fakt pronikl do pojetí rolí i do jejich zproblematizovaného ženství. Bergmanův osobní vztah k ženám vycházel z ambivalentního vztahu k vlastní matce, kterou obdivně uctíval jako nedostupný zbožňovaný idol, a zároveň marně prahl po jejím přiblížení a hřejivé náruči. U většiny svých filmových hrdinek spatřoval toto rozdvojení na ženu-idolu a ženu-matku. V Personě se pokusil oba typy v jejich dvojjedinosti konfrontovat a v závěrečném metaforickém záběru nechal jejich tváře prolnout do jediné podoby. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (259)
Krásně natočený umělecký film, kterému jsem místy nerozumněla. Vyvolal ve mně pocity smíšeného rázu. Zalíbení, znechucení, nepochopení. A co jsem si z toho odnesla? Přetvářka, předsudky jsou všude. Obě dvě ženy byly stejné, protože chtěly v životě v podstatě to samé. ()
Dvě ženy spolu odjedou na samotu, kde mezi nimi začne vznikat chorý vztah na základě nerovné vyspělosti psychiky a mlčení jedné z hrdinek. Obrazy na začátku dají smysl v průběhu filmu. Chvíli jsem si zahrávala i se schizofrenií ale nevím... film mě uhranul od začátku do konce a konec mě zanechal v urputném přemýšlení po významu toho všeho...a tak to má být. ()
3,5 Pre mňa zrejme najťažšie stráviteľný film môjho obľúbeného režiséra (nasledujú Šepoty a výkriky). Aj po opakovanom zhliadnutí ostali veľmi rozporuplné pocity. Na jednej strane niekoľko nádherných a silných scén, na druhej strane strihové sekvencie, hlavne na začiatku a na konci filmu, na ktoré sa mi zle pozeralo, nepáčili sa mi hlavne z estetického hľadiska a symbolické hľadisko pre mňa nebolo až také zrejmé. Najväčší problém mám asi s tým, že väčšinu filmu si myslím, že chápem o čo vo filme ide a potom príde záver, kde sa úplne stratím. Štvrtú hviezdu dávam preto, lebo tam tuším mimoriadnu umeleckú kvalitu, hoci ju sám nedokážem naplno precítiť. V každom prípade film zanechá silný dojem. ()
Aha, tak už vím na co se díval Lynch když byl mladý. Ale chytrý ani nadšený z toho nejsem. (4.7.2005) ()
Vynikající klasika Ingmara Bergmana, zcela jedinečně podrthuje jeho nezaměnitelný, úžasný rukopis. ()
vizuálne dokonalé dielo, ktoré ťažko zhodnotiť nejakými merítkami. jednu vec si zhodnotiť trúfnem a sú to rozhodne dokonalé herecké výkony oboch hrdiniek- minimalisticky- úsporný a praktický nemý liv ulmannovej, ktorej jediný výraz tváre zadá viac ako tisíce slov a energický (ako inak ho inak vymedziť, keď vo filme prakticky ako jediná prehovorí) výkon bibi andersonn. záver a nielen ten bol akosi nad moje rozumové, nie však zmyslové vnímanie. verím tomu, že niekedy pochopiť nejaký film, a toto pre mňa nie je len film, ale dielo, nie je to najpodstatnejšie. ()
Jednim slovem Vynikající!. V podstatě natočené divadelní drama. Pouštět povinně na všech školách :) ()
Zvláštní ()
Úvodem si Bergman víceméně zajistil, že tady Personu vychválím, i kdyby mě zbytkem filmu už jen mučil. A nakonec jsem to tak nějak hltal od začátku do konce. Bibi Andersson mi svým výkonem vyrazila dech a hrozně se mi z nějakého důvodu líbilo, když bylo v titulkách uvedeno KOSTYMER: MAGO. Bergman bude asi jedním z režisérů v jejichž filmech se budu chtít opakovaně ztrácet. 9/10 ()
“Můžu být jedním a týmž člověkem zároveň?” (33%) první Bergman, nikoliv snad poslední ()
Jeden z filmů, které naprosto nechápu, ale jejich poetika mě dostala. Nebo je tohle režisérův záměr? ()
Vůbec jsem to nepochopila, ale strašně se mi to líbilo. ()
Orgie ()
Skutečně žít a cítit to. Doopravdy dýchat. Existovat. ()
Neuchopitelný děj (místy se dá zachytit nehtíčkem - přečíst si několik různých popisů obsahu filmu je nesporně nezbytné) s dokonalou kamerou a dechberoucím ČB zpracováním. ()
wtf ?! ()
Vhled do nitra dvou žen. Herečka stanuvše uprostřed děje zasáhnuta je náhle poznáním o nechutnosti života plného přetvářek, hraní a předstírání. Proto odmítá dále komunikovat s tímto zvráceným světem a uzavře se - poněkud sobecky - pro svoji ochranu do nehybnosti samoty a mlčení. Mladá ošetřovatelka, či spíše společnice, je jediným spojením s reálným světem. Aby přehlušila pro ni nesnesitelné ticho, vede hlasitý monolog o svém žití, při kterém postupně odkrývá blátivé usazeniny na své duši. Tak - sama překvapena - rozeznává plytkost svého života a masky, které si nasazovala. Ohromena zjišťuje podobnost se svou pacientkou… *** Persona pro absenci děje je spíše psychologickým obrazem dvou žen, byť z rozdílného prostředí, přesto si téměř totožných ve svém ne-šťastném žití. Strohost interiéru skládajícího se jen z nezbytných kulis (postel, stůl, židle) a holých zdí soustředí diváka na to podstatné: Tváře a gesta herců, na nichž je film vystavěn. Umocněno pouze odstíny černé a bílé barvy. O šťastném výběru hlavních postav svědčí přesvědčivost a věrohodnost hereckého výkonu Bibi Andersson a Liv Ullmann. ()
Moje filmové oko trpí Bergmann efektom, vždy potrebujem daný film pozrieť druhý krát. Predpokladám, že rovnako ako Lesné Jahody, si aj Personu po druhý krát obľúbim, ale na prvý krát - aj napriek niektorým dokonalým momentom (hlavne v začiatkoch) - to bolo na mňa príliš. Cíitm tú genialitu, hmatám po nej, ale na jej dotyk potrebujem ešte čas. ()
Je mi to moc líto, ale jen čtyři. Bergman byl filmovým géniem, to je nesporné, a já jeho dílo miluji. Tenhle film byl nádherný do chvíle, než na scénu vstoupil Elisabetin manžel, který žádá, aby se k němu a k dítěti vrátila. Ten závěr jsem ale vůbec nepochopil. Vlastně si ho asi má každý vyložit po svém. Je fakt, že Persona se mi dodneška vyhýbala. Příběh dvou žen na osamělé chatě u moře byl strhující a každý záběr, každý pohyb, gesto, i to ševelení větévek před domem, vše bylo funkční. Pak se objevilo něco, co bylo zřejmě snové, a já byl najednou se svým realismem úplně mimo. Asi to je geniálnější dílo, než jsem s to pochopit. Je mi to moc líto, ale jen čtyři. ()
Příliš intelektuální. K tomuto filmu bych potřeboval příručku s návodem a interpretací. Každopádně i tak se mi film líbil a měl atmosféru, kterou nemohu dostat z hlavy. Film byl součástí filmového festivalu 30-31.5 u mě doma. #AMI #POPCORN #PŘÍRUČKA K FILMU ()