poster

Persona

  • Švédsko

    Persona

  • anglický

    Persona

  • Slovensko

    Persona

Drama / Psychologický

Švédsko, 1966, 85 min

Režie:

Ingmar Bergman

Scénář:

Ingmar Bergman

Kamera:

Sven Nykvist

Producenti:

Ingmar Bergman

Střih:

Ulla Ryghe

Scénografie:

Bibi Lindström

Masky:

Börje Lundh

Kostýmy:

Mago
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (238)

  • brit84
    ****

    Poměrně komplikovaný snímek, asi zatím nejvíc, co jsem od Bergmana viděl. Rozhodně nic pro tuctového diváka. Charakterový střet dvou žen, ze kterého vám půjde hlava kolem.(26.2.2012)

  • Devadesát Dva
    ****

    Je to intimní. A poutavé samo o sobě. Ta konfrontace. Sám nevím proč, ale dlouho jsem se tomuhle filmu vyhýbal. Asi ve mně zůstala ta pachuť po Bergmanově artu. Bergman sedí na trůně, jako král ryzího artu, který definoval, jak to má celé vypadat, alespoň v mnoha očích tomu tak je, což budí jednak posvátnou hrůzu, ale taky nudu, způsobenou tím, že musíte: 1. film číst, jako film (navíc švédsky neumím, takže, na rozdíl od angličtiny, mě tentokrát 2. rozptylovaly i titulky) 3. soustředit se na vizuál a 4. do toho stíhat přemýšlet o tom, co se tu přede mnou rýsuje za poselství. Stylisticky ten nejhorší match-up pro diváka. Ztopořený péro, co probliklo v úvodní sekvenci už odteď nebude patřit jen 'Fight Clubu', napadá mě, že to z Bergmanovy strany trochu volá po incestu. Obě dámy mě fascinovaly, jak herecky, tak i svou krásou.(6.11.2014)

  • Curunír
    *****

    Působivá psychologická studie dvou na první pohled tak rozdílných žen, mlčenlivé herečky(Liv Ullman) a upovídané ošetřovatelky (Bibi Andersson), které toho nakonec mají společného více,než by se zdálo... Snové scény, hororové ladění, skrytá symbolika...prostě typický Bergman. Když k tomu připočteme skvělé herecké výkony(co dokáže Liv Ullman zahrát jen svou tváří a ten její úsměv, to je něco neuvěřitelného) a pár nezapomenutelných scén - např. strhující monolog Bibi Andersson o události na pláži, vyjde nám další mistrovský Bergmanův film, který se rozhodně vyplatí vidět vícekrát. P.S. Bergman není žádná nuda, ale génius! Tohle není žádný intelektuální postoj,ale holý fakt!(18.9.2005)

  • Zeek
    ***

    Bylo to takové nějaké nemastné neslané, ale kvalitu tenhle film určitě má. Jen mi přímo tenhle snímek úplně nesedl, mám radši od Bergmana jiné. Moje hodnocení: 70%(6.9.2007)

  • S.Dedalus
    *****

    Úchvatný film, který stojí především na famozním výkonu obou překrásných hereček. Bergmanovi se podařilo skvěle vystihnout složitou ženskou povahu, protože při sledování Persony jsem byl stejně zmatený, jako jsem každý den při kontaktu s něžným pohlavím.(7.2.2009)

  • Mr. Sandman
    *****

    Film u kterého se skutečně vyplatí pozorně sledovat každý obraz.(14.11.2011)

  • simply
    *****

    Zvláštní(22.6.2012)

  • Yarushka
    ****

    Krásně natočený umělecký film, kterému jsem místy nerozumněla. Vyvolal ve mně pocity smíšeného rázu. Zalíbení, znechucení, nepochopení. A co jsem si z toho odnesla? Přetvářka, předsudky jsou všude. Obě dvě ženy byly stejné, protože chtěly v životě v podstatě to samé.(4.1.2013)

  • Gagner
    *

    wtf ?!(12.10.2013)

  • lubospoti
    ***

    Tento Bergmanův film vyžaduje naprostou soustředěnost diváka. Já bohužel naprosto soustředěný nebyl a tak jsem se ve filmu trochu ztratil. I když.. téma snímku je ženská psychika.. a v té se občas ztratí i člověk naprosto soustředěný.(20.6.2016)

  • tragos
    ****

    Znáte ten pocit, kdy se bojíte toho, co přinesou další vteřiny, ale nedokážete to zastavit, ačkoliv máte možnost? Persona mě fascinuje a děsí zároveň a Bergman se pro mě stal po shlédnutí jediného filmu démonem. Poklona, přijdu zas.(19.3.2007)

  • Eluin
    ****

    Pozoruhodný film, který na mě zapůsobil. Liv Ullmann se mi tu líbila více než Bibi Andersson..třeba to bylo tím, že tak moc nemluvila. Některé scény byly ale skutečné "psycho"..(8.2.2009)

  • Ippolito
    *****

    Jedno z komorních Bergmanových dramat, které se navíc zabývá ženskou duší... a tím si mě získalo na celé čáře, a to ani nemluvím o způsobu zpracování, jehož třešničkou je jisto jistě úplně poslední scéna...(5.7.2010)

  • TomasKotlant
    ****

    Neskutečná hra s divákem na velmi malém prostoru. Víceméně je divák nucen skoro celou dobu sledovat dvě herečky a jejich tváře a přitom film není stereotypní. Režie je zde hodně znatelná a dává filmu jasnou formu, jejíž obsah je dosti diskutabilní. Ale každý si v tom určitě něco najde. *** Ve zkratce: Čemu se směješ? Ty to máš jednoduché...(7.12.2010)

  • bubblebobble
    *****

    Ste vadní? Nie? Ste.(31.10.2013)

  • Filomena.I.
    *****

    Vhled do nitra dvou žen. Herečka stanuvše uprostřed děje zasáhnuta je náhle poznáním o nechutnosti života plného přetvářek, hraní a předstírání. Proto odmítá dále komunikovat s tímto zvráceným světem a uzavře se - poněkud sobecky - pro svoji ochranu do nehybnosti samoty a mlčení. Mladá ošetřovatelka, či spíše společnice, je jediným spojením s reálným světem. Aby přehlušila pro ni nesnesitelné ticho, vede hlasitý monolog o svém žití, při kterém postupně odkrývá blátivé usazeniny na své duši. Tak - sama překvapena - rozeznává plytkost svého života a masky, které si nasazovala. Ohromena zjišťuje podobnost se svou pacientkou… *** Persona pro absenci děje je spíše psychologickým obrazem dvou žen, byť z rozdílného prostředí, přesto si téměř totožných ve svém ne-šťastném žití. Strohost interiéru skládajícího se jen z nezbytných kulis (postel, stůl, židle) a holých zdí soustředí diváka na to podstatné: Tváře a gesta herců, na nichž je film vystavěn. Umocněno pouze odstíny černé a bílé barvy. O šťastném výběru hlavních postav svědčí přesvědčivost a věrohodnost hereckého výkonu Bibi Andersson a Liv Ullmann.(29.4.2014)

  • Kervorkian
    ***

    Moje filmové oko trpí Bergmann efektom, vždy potrebujem daný film pozrieť druhý krát. Predpokladám, že rovnako ako Lesné Jahody, si aj Personu po druhý krát obľúbim, ale na prvý krát - aj napriek niektorým dokonalým momentom (hlavne v začiatkoch) - to bolo na mňa príliš. Cíitm tú genialitu, hmatám po nej, ale na jej dotyk potrebujem ešte čas.(20.11.2014)

  • Biopler
    *****

    Po dlhom čase film, pri ktorom bolo treba pátrať po zdrojoch ozrejmujúcich jeho vysvetlenie. Po ďalších zhliadnutiach môžem prehlásiť, že sa jedná o veľmi osobný film režiséra. Ako ináč si vysvetliť úvodné zábery či predel v strede, alebo dokonca záverečný päťsekundový pozdrav rejžu za kamerou? Bergman bol pred natáčaním čerstvo po prekonaní choroby, ktorá ho mohla stáť život. Chcel sa s tým akosi vyrovnať, podeliť, preto niečo šupol do snímku. Persona sa javí po prvom pozretí ako komplikovaný, ba až nepreniknuteľný film. Jej tajomstvá sú šikovne zabalené a je len na divákovi čo dokáže pochytiť a vychutnať. Bergman, starý sukničkár, obsadil do rolí ženy, s ktorými mal vo svojom živote pomer. Bibi Andersson bejvalka, Liv Ullmann budúca bývalá. Sranda, že Bibi mu na ponuku kývla. Kdesi som čítal, že s Liv boli dobré priateľky, tak najskôr preto. Persona - to je odhalenie citu i lásky vo vnímaní Bergmana, na ktoré vo filme použil dve ženy. Jedna reprezentuje vnútro, druhá zovňajšok, do ktorého sa práve zamiloval. Chce nás presvedčiť o tom, ako sú si obe podobné a že keď odchádzame zo vzťahu do vzťahu, istý prienik túžob, ktoré hľadáme v novom vzťahu, v tomto prípade značný, zostáva. Obe predstaviteľky však bojujú s odvekým poslaním ženy, matky. Nevedia prijať dieťa. Sú herečkou vo svete, v ktorom nosíme masky, aby sme to vedeli vystáť. Sú ošetrovateľkou, aby sme si vždy po tom čo nás svet prefacká, vedeli ošetriť rany a pocítiť ako sa nám narovnáva duša. Bergman týmto dielom opäť ukázal ako geniálne pracoval s filmovou rečou. Záber na chlapca pred obrazovkou kde sa nám prelínajú tváre dvoch hlavných protagonistiek je ikonický v dejinách kinematografie.(21.8.2018)

  • iNKa 1104
    ***

    ...jen takový malý comment: ty ženský jsou úžasný- ty obrazy jsou nezapomenutelné... ale je tam toliko tajemství a tolik jejich interpretací... že jedna jediná nit, která by to sešila v jeden nezapomenutelný film, se někde v půlce zašmodrchala a poté přetrhla a už se nešlo ničeho dopátrat - snad jen domýšlet... snad na vícero shlédnutí a ve větších rozestupech...(2.9.2007)

  • mi-ib
    **

    Omlouvám se za své barbarství, ale tohle bylo pro mne až moc nestravitelné. Co bych hodnotil na tomlhle snímku kladně je snad jen to, že má celkem snesitelnou stopáž, že se dá v několika hluchých místech přetočit a sympatickou Bibi Andersson. Zbytek je přesně to, co si představuju pod pojmem Bergman.(25.3.2011)

  • edie sedgwic
    *****

    Je malo reziserov, ktorych tvorba dokaze udrzat moju pozornost od prvej sekundy az do sameho konca. Snad netreba ani zdoraznovat, ze jednym z nich je Bergman. Film sleduje postupne do bizarnych rovin sa dostavajuci vztah dvoch zien, v jednej z hlavnych uloh uzasna Liv Ullman, ktora cely cas takmer neprehovori, a predsa hereckym vykonom strci do vrecka hocijaku inu herecku.(28.4.2013)