• Vesecký
    **

    Psychologické drama z doby, kdy skomíral socialistický systém... Nevím nic o intrikách, které se děly v podnicích zahraničního obchodu, kde se uchytil Milan v podání Karla Rodena, Irena Pavlásková si vzala na sebe při své mladosti dost obtížný úkol a ne zcela ho zvládla. Nemyslím po stránce režijní, jistě jí k tomu pomohl dobrý výběr herců. Spíše po stránce reálií tehdejší doby. Jen se obávám, že takový pohled na naši minulost má naše současná liberalizovaná elita až dodneška. Skutečně máme fandit té nabubřelé hysterické fifleně, kterou sehrála Chýlková skvěle, ale přitom na sebe tímto filmem vytvořila obrázek, který ji zaškatulkoval do málo sympatických rolí i v budoucnu. Napadlo mě, jaké povolání měla tehdy v občanském průmyslu - žena v domácnosti? Velkopanská intrikánka, která od počátku ničí charakter svého muže, stále s něčím nespokojená a neukojená. Jenže mám pocit, že tímhle odmítavým postojem k životu, jaký Dana ve filmu vyjadřovala, měla být jakousi průkopnicí boje proti režimu. Snad bych i hvězdičku přidal, ale konec všechno smazal urážlivou karikaturou českých vesničanů. To byla čistá amatérština, rodinná sešlost, při níž jeden cvok se do Dany azmiloval, druhá tam tančí s vlající šálou... Nebyl to dobrý film.(7.3.2017)

  • bila.tecka
    ***

    Doba vzniku by neměla tvůrce omlouvat, i když se jedná o autorský debut. Na filmu jsou patrné slabé chvilky jak ve scénáři, tak v režii. Trestuhodný je zbytečně povrchní politický druhý plán, režisérka některé scény s neherci vyloženě zabíjí (seance v hotelu Interkontinental). Za povšimnutí stojí výkon Ivany Chýlkové, především její manipulativní výlevy, na psychologii postav se ale mohlo víc zapracovat. S odstupem času tak snímek zůstane v paměti snad jen díky módní dobové přehlídce...(4.9.2015)

  • tomtomtoma
    ****

    Časem sluhů vzbudila Irena Pavlásková slibné naděje. Její psychologické drama je působivé v obrazech, tématu, ději i hereckých výkonech. Neklidná kamera F. A. Brabce rozprostírá náladu nejistoty do vnitřních orgánů postav, aby je vytrhávala z navyklého poklidu a rozvracela bezpečnost a důvěru. V nastalém chaosu vládne pomstychtivá vztahovačnost. Téma o morálce je stále strhující svým důrazem, atraktivní a bezprostřední formou zpracování i rozdanými kartami. Hlavní postavou příběhu je Dana (vynikající Ivana Chýlková), chladnokrevná hysterka. Vynucování pozornosti je začátkem cesty za osobní představou štěstí. Počáteční nesmělé oťukávání možností se po prvních úspěšných krůčcích ctižádostivých tahů proměňuje v nebezpečnou suverenitu, která vládne a trestá. Z pouhého rozmaru a prohlubujícího se pocitu neohroženosti. Komfort, vysoký životní standard a nicnedělání je cílem, manipulativní hrátky jsou zpestřením a potěšením, tresty rozkoší a subjektivním pocitem spravedlnosti. Hlavní mužskou postavou je Milan (velmi dobrý Karel Roden), slušný a nadějný mladý muž. Laskavost se vymaká kontrole, je rafinovaně znásilněna a zotročena až na samé dno lidské důstojnosti a mravnosti. Stává se prostředkem a hračkou bez osobní vůle. Výraznou postavou je šlechetná Lenka (zajímavá Jitka Asterová), využitá Milanova přítelkyně a první oběť nekompromisní hry o trůny. Nejzneužitější postavou je historik Luboš (velmi zajímavý Libor Žídek), důvěřivý Danin milenec. Ovládaný všehoschopnou intrikánkou v destrukci celého svého dosavadního života. Z dalších rolí: zákeřně trestaný přelétavý Danin přítel Marek (příjemný Miroslav Etzler), naslouchající a obětavá Danina kamarádka Bohunka (dobrá Eva Holubová), upovídaná a věrná Danina kamarádka Hanka (zajímavá Vilma Cibulková), žoviální Milanův nadřízený a zástupce ředitele Stach (dobrý Petr Haničinec), jeho povýšená manželka (velmi zajímavá Helga Čočková), zásadový a neústupný Milanův kolega Pražák (pozoruhodný Jiří Brožek), Danina malá dcerka Markéta (Daniela Reischlová s hlasem Adély Draxlerové), starostlivá Lubošova domácí (příjemná Jiřina Steimarová), či svérázný muž v restauraci (velmi zajímavý Bolek Polívka). Naléhavost v obrazech a zvuku prohlubuje dramatické divadlo o zhoubné možnosti nebezpečného rizika vynalézavé pomstychtivosti zhrzené ženy a chladné manipulátorky s její osobní představou o životním štěstí a spravedlivé rovnováze světa.(24.2.2017)

  • Sinn
    ****

    Nejlepší film Ireny Pavláskové i konce 80.let...překvapuje mě, že takováhle pecka vznikla ještě za totáče. Někdo filmu vytýká, že je zbytečné spojovat psychologické drama s bojem proti režimu, ale to mě na filmu naopak zaujalo. Výborný nápad, natočeno z pohledu ženy - paráda. Navíc geniální herecké obsazení - Ivanky se budu bát ještě dlouhou dobu, Rodena obdivuji snad ve všech rolích, tady tomu není jinak...překvapila mě Eva Holubová, nečekala bych, že ji role submisivní otrokyně (potažmo služky) tolik sedne...jo, u titulků mi ještě stály chlupy po těle z toho, co my ženy všechno dokážeme...85%(5.1.2011)

  • Sfinkter
    ****

    Nemile úderné, přesně jak jsem čekal. Ivanka jako medička se držela hodně při zemi a tuto pózu jsem jí tolik nevěřil, po přerodu do manipulativní kurvy se už cítila jako ryba ve vodě a divák se nabaží jejího talentu, i hysterické výstupy se mi líbily. Pýcha a pád, manipulace, skvělý Roden. Škoda, že jsem se nedočkal tragického konce. Výborná hudba, v českých filmech určitě jeden z nejoriginálnějších soundtracků. Žádná koláž interpretů, ale mrazivá studiová chuťovka.(23.5.2010)

  • - Když přijede Dana (Ivana Chýlková) s manželem Milanem (Karel Roden) k mamince a fotí se s celou svou rodinou, drží malé dítě její tatínek uprostřed. Zatímco na fotografii, která vyjíždí ihned z Polaroidu, už malé dítě drží Milan (Karel Roden). (JsemPohodlny)

  • - Ivana Chýlková, Karel Roden, Jitka Asterová a Eva Holubová jsou spolužáky z DAMU. (Zdroj: Televize) (M.B)

  • - Celú hudobnú produkciu obstarala skupina ZOO, ktorá s titulnou piesňou "Čas sluhů" v roku 1990 dobyla vrchol českej hitparády. Vo videoklipe k tomuto songu boli použité ukážky z filmu. (Raccoon.city)