Režie:
Sam PeckinpahScénář:
Walter HillKamera:
Lucien BallardHudba:
Quincy JonesHrají:
Steve McQueen, Ali MacGraw, Ben Johnson, Sally Struthers, Al Lettieri, Slim Pickens, Richard Bright, Jack Dodson, Dub Taylor, Bo Hopkins, Roy Jenson (více)Obsahy(1)
Steve McQueen vede soukromou válku proti zkorumpovaným policistům... Doc McCoy prožívá v nudě a ve vzpomínkách na svou krásnou ženu Carol čtyři roky v texaské věznici za ozbrojené přepadení. Při návštěvě požádá manželku, aby šla za byznysmenem Benyonem a řekla mu, že dostane-li ho ven, je ochoten pro něj pracovat. McCoyovi je trest zkrácen. Po propuštění ale musí službu vlivnému a bezcharakternímu byznysmenovi oplatit. Protože se skrýt finanční machinace svého bratra, přikáže McCoyovi, aby vykradl jeho banku. Při akci McCoyovi pomáhá nejen jeho manželka, ale i dva Benyonovi muži banku. Ukáže se však, že je Benyon podvedl, a proto nenachází jiné řešení, než prchat s manželkou a s penězi před gangstery... Kriminální thriller se Stevem McQueenem a Ali MacGrawovou (známou především z Love Story z roku 1970, kde si zahrála po boku Ryana O´Neala) v hlavních rolích patří k nejlepším filmům klasika akčních žánrů Sama Peckinpaha a na přesvědčivosti mu neubral ani čas. Vedle brilantní režie na tom mají lví podíl herecké výkony obou protagonistů. Ali MacGrawová se nedlouho po natáčení tohoto filmu za McQueena provdala. (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (215)
Steve McQueen je tady charismitictký tvrďák, kterýmu člověk musí fandit i když se teda s tím nesere a nedělá zrovna skautské věci, perfektně k němu ladí jeho parťačka Ali MacGraw se kteoru mají skutečně neortodoxní vztaj, kde se nedá předvídat jestli v následujícím okamžiku budou na sebe házet zamailovanej kukuč nebo po sobě půjdou. Dobře nastavená atmosféra, příběh s výborným tempem, jo, jo pozdrávek z doby kde se ještě točili filmy a Marvell spinkal, jak bylo krásně. ()
The Getaway jsem si dnes od roku 1990, kdy jsem tenhle film viděl poprvé (a nahrál si ho na video), dal už asi tak po patnácté. Tentokrát ze stařičkého DVD, pořízeného ještě společně s Bonnie a Clyde někdy na začátku století. Videokazeta zmizela po posledním velkém úklidu nejspíš někde v kontejneru, DVD stále opatruji. A po patnácté jsem se přesvědčil jak nedostižná je to klasika. Teprve dnes jsem však zjistil, že scénář k ní napsal starý dobrý Walter Hill. Takže ta rovnice ve skutečnosti není "Peckinpah + McQueen = dokonalost", jak zde uvádí erl, ale "Peckinpah + Hill + McQueen = dokonalost". Nejdrsnější director své doby to režíroval, druhý nejdrsnější rejža napsal scénář a nejdrsnější herec si zahrál hlavní mužskou roli. Kdybychom nechali tu rovnici takhle, vyšel by nám z toho nejdrsnější film všech dob. Jenže to by tam nesměla být Ali MacGraw, která ty drsné chlapské hrany neustále obrušuje svým ženstvím. Za to jí taky Steve v jedné scéně zfackuje tak, že by z toho uctívačky hnutí metoo nejspíš vyletěly z kůže. A dobře by jim bývalo bylo tak. Takže správně to nakonec bude "Peckinpah + Hill + McQueen + MacGraw = dokonalost". Za mě asi nejlepší a nejvyrovnanější Peckinpahův film, k němuž jsem už po tolika zhlédnutích prostě něco napsat musel. Tímto zdravím erla a děkuji mu za inspiraci. PS: Chtěl jsem tu ještě vypsat své oblíbené scény, ale ono je jich tolik, že by to vystačilo na celý další komentář. Spokojím se tedy alespoň s konstatováním, že Ali to sluší a Stevovi zase sluší Ali. Skoro jako ta brokovnice. A na závěr jeden oblíbený citát: "Kde je Frank?" "Nedal to. A ty taky ne." Prásk, prásk, prásk. ()
Bankovní loupitel Doc McCoy si měl ještě nějaký čásek pobručet ve vězení, ale je nečekaně propuštěn na svobodu. Za ukončením pobytu za mřížemi není prezidentská amnestie, ale dobrá vůle mocného gangstera Benyona, který potřebuje odborně provést přepadení banky. Po této fušce Doc překvapeně zjišťuje, že jeho milovaná manželka Carol za propuštění nabídla Benyonovi svou maličkost, z čehož po lehkých matematických úvahách vychází Docova smrt. Taková rovnice se však Docovi nelíbí, takže přichází se změnou programu: 1. zabít Benyona, 2. výlet do Mexica s rozhádanou manželkou, 3. zbavit se zabijáků, kteří pořádají výlet po jejich stopách. Plány však nikdy nefungují tak snadno, jak by si jejich stvořitelé představovali. ()
Další z řady svižných, zábavných a poměrně surových kriminálek, kterými jsou 70.léta pověstné. Sam Peckinpah opět předvedl kus brilantní filmařiny a příběh o manželském páru prchajícím s pěkným balíkem peněz vystřihl tak nonšalantně, jak by to dnes už nikdo nedokázal. Kromě pronásledování a přestřelek vévodí filmu právě vztah McQueena a MacGraw, mezi kterými to krásně jiskří a akční scény v jejich podání mají své specifické kouzlo. Výborná závěrečná přestřelka a řada povedených dějových odboček, jako je sledování ukradených peněz ve vlaku, udělalo z této kriminálky jedinečnou podívanou, na kterou se dobře dívá i v dnešní době. 80% ()
Autem, vlakem, pěšky, popelářským vozem (ale ne v jeho kabině)... To byl panečku útěk. Chybělo jen letadlo, loď a bicykl, aby byl výčet dopravních prostředků kompletní. Ve filmu najdeme všechny základní poznávací znaky Sama Peckinpaha - skvělé úvodní titulky, zpomalené záběry kdečeho, westernovost, s ní spojené přestřelky a hotelové finále, postavy, které nejsou tak úplně kladné, ženy, s nimiž scénář nezachází zrovna v rukavičkách, je tu i Slim Pickens... Nemůžu přesně říct, co Útěku chybělo, ale pocit dokonalosti jako z jiných mistrových filmů jsem z něj napoprvé neměl.__P.S. Chvílemi nadmíru podivná, ale ve výsledku dobrá hudba Quincyho Jonese. ()
Galerie (91)
Zajímavosti (25)
- Film sa natáčal v Texase (USA) v mestách El Paso, Fabens, Huntsville, New Braunfels, San Antonio, San Marcos od 6. februára do apríla 1972. (Arsenal83)
- Konkurzu na rolu Carol McCoy sa zúčastnila aj Farrah Fawcett. (Arsenal83)
- Ali a Steve se do sebe během natáčení zamilovali, což vyústilo v jejich románek, který ukončil manželství Ali McGraw. McQueen se ji později vzal za ženu. V pořadí druhou ze svých tří. (DaViD´82)
Reklama