poster

Obřad (TV film)

  • Švédsko

    Riten

  • anglický

    The Rite

Drama

Švédsko, 1969, 72 min

Režie:

Ingmar Bergman

Scénář:

Ingmar Bergman

Kamera:

Sven Nykvist

Producenti:

Lars-Owe Carlberg

Masky:

Börje Lundh

Kostýmy:

Mago
(další profese)
  • mortak
    *****

    Bergmanův nejintimnější film odehrávající se v jeho duši. Je tu jeho umělecká část (sebezničující se dítě zapalující postele, ale právě tato část přitahuje svět), racionální část (muž v drahém saku zabývající se účty a chodem produkce), i ženská část (hrající neustále divadlo, aby k sobě přitáhla něhu a lásku). A pak je tu psychologická intorospekce "nezůčastněným" pozorovatelem uvnitř duše. Čas obřadu - dvě hodiny ráno uprostřed bezesné noci. Jedna z nejlepších analýz duše moderního umělce.(14.4.2009)

  • Marigold
    ****

    Spojte si obrazy ponížení z Večera kejklířů s půdorysem a filozofií Tváře a dostanete hrubý nárys toho, o čem je Obřad. Satyrický obraz umění jako něčeho na hranici pouťové atrkace a skutečné magie, cosi na hranici nadpozemského obřadu a nízkosti lidského těla. Neradostný obraz střetu umělce a státního aparátu jako zarputilá mlata dvou šarlatánských a zakomplexovaných světů. Na Obřadu je velmi sympatická jeho absolutní redukce kulis. Vše se odehrává jakoby v jednom prostoru, interiéry jsou nahrazeny minimem rekvizit a univerzálním plátnem. O to více pozornosti se věnuje hercům, o to více vyniká iluzornost problémů a konstruovaného světa. Trio úspěšných divadelníků na straně jedné, ubohý soudce na straně druhé. Není ke komu pociťovat sympatie. Jen závěrečný rituál budí náznak naděje – lze-li dosáhnout uměním takového efektu, pak dozajista musí nějaký vnitřní smysl a sílu mít. Ale jeho fasáda je plná špíny, nízkosti a opovržlivosti. Bergmanův skepticismus ke světu vlastnímu i světu těch druhých sílil. Televizní formát ho vybudil k naprostému minimalismu, úspornosti a zkratkovitosti. Stále sílí důraz na zvukovou složku, zatímco obraz jakoby se podřizoval skvělému herectví ústředního kvartetu. Asi mám přeci jen raději Bergmana estéta než strohého skeptika...(1.12.2008)

  • Flakotaso
    *****

    Na můj vkus je v tomto Bergmanovi o dost víc dialogového balastu, než bylo potřeba. Ale co naplat, stejně se tam vždy čas od času objeví scéna nebo detail, kvůli kterým stojí za to Obřad vidět. Vizuálně jde o absolutně strohé a perfekcionistické dílo, o to víc tak pronikají do popředí klasické bergmanovské témata, z nichž zde nejvíce vystupuje jako vždy sexualita, psychologie a divadlo, ale také jeden obecně v kinematografii nepříliš často reflektovaný fenomén - a to neustálé hraní rolí. A jejich prolamování. Právě tyto až expresionisticky zahrané a vyhrocené scény se zlomeným právníkem v podání výborného Erika Hella jsou na Obřadu tím nejlepším.(16.7.2013)

  • LeoH
    ***

    Ulítle sarkastická fraška (Bergmanovi musely ouřady opravdu pořádně šlápnout na kuří oko), jejíž hlavní sdělení je totožné s o jedenáct let starší a mnohem barvitější Tváří. Precizní šklebení umělých postav v prakticky neexistujících kulisách, tak trochu jako v divadle nó. Jenže mě to v té jízlivé odtažitosti nechytilo (chytilo a zase pustilo).(30.9.2015)

  • black.mao
    *****

    Divadlo jsou dvě skupiny lidí, herci a diváci. Každý z nich má své masky, role a scénáře. Každý z nich má své představy a pochybnosti. Příběh tří herců (a opět jedna z mnoha výborných hereckých poloh Gunnara Björnstranda) jejichž obscénní vystoupení má za úkol vyšetřit jeden státní úředník, který není zrovna pravidelným divákem podobných divadelních experimentů. Během tohoto vyšetřování máme možnost se blíže seznámit se všemi jeho protagonisty. Odtažitý osamělý právník, který si libuje v precizním "mapování" života svých objetí, stojí proti třem hercům jejichž navenek harmonické soužití je plné obsesí, nenávisti a manipulace. Za těchto podmínek vznikne divadelní představení jehož následky jsou pro diváka v osobě právníka doslova smrtící. Umění, ať vzniká za pomoci těch nejodpornějších herců, je uváděno těm nejubožejším divákům a jeho důsledky mohou být ty nejhrůznější, zůstává stále tou zřejmě nejdokonalejší a nejčistší lidskou činností.(31.3.2014)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace