Reklama

Reklama

Opéra mouffe

(festivalový název)
  • Francie L'Opéra-Mouffe (více)
Krátkometrážní / Drama
Francie, 1958, 17 min

Režie:

Agnès Varda

Scénář:

Agnès Varda

Kamera:

Sacha Vierny

VOD (1)

Obsahy(1)

L’Opéra-Mouffe je zápisníkem těhotné ženy ve čtvrti la Mouffe (ulice Mouffetard v Paříži). Trh, bezdomovci a opilci. Záběry, ze kterých možná cítíme něhu té, která se na tyto lidi dívá a natáčí je. (oficiální text distributora)

Recenze (5)

Matty 

všechny recenze uživatele

Mezi La Pointe Courte a Cléo od pěti do sedmi Agnès Vardová sedm let žádný celovečerní film nenatočila (neúspěšně se např. pokoušela o realizaci dobrodružné komedie La Mélangite). Na zakázku Francouzského úřadu pro turismus nicméně realizovala dva krátké propagační dokumenty (o Francouzské riviéře a zámcích na Loiře), pojaté mnohem ironičtěji, než se od reklamy na krásy Francie očekávalo. Jako akt vzdoru si pak „pro sebe“ natočila na 16 mm kameru němý černobílý filmový deník L'opéra-mouffe (1958), vyjadřující nápadně subjektivním a spíše instinktivním než pevně strukturovaným způsobem ambivalentní pocity zažívané ženou během těhotenství (radost, naděje, ale také úzkost a nejistota při pohledu na nešťastné lidi, kteří kdysi také byli dětmi) a ukazující nahé ženské tělo záměrně neerotickým způsobem. Filmem, který se nikdy nedostal do oficiální distribuce, chtěla Vardová poukázat na množství možností kinematografické reprezentace žen a ženské zkušenosti. Odmítnutím zavedených postupů při vyjadřování ženské subjektivity se poprvé projevila jako feministická režisérka. Jde zároveň o příklad lokálního natáčení („cinema de quartier“), čerpajícího náměty z konkrétního, umělci blízkého prostředí, v tomto případě pařížské ulice Mouffetard (jiným zástupcem takového filmu ve filmografii Vardové jsou např. Daguerréotypes). ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Formálne veľmi zaujímavá snímka, skôr esej ako nejaké škatuľkovanie či je to hrané, dokumentárne, alebo niečo medzi tým. Je to proste experimentálny film o Vardiných pocitoch a z jej filmov a z tohto obzvlášť je zrejmé, že podľa nej najkrajšou úlohou ženy je materstvo a všetka láska s ním spätá. Čiže aj láska k mužovi. Čím sa asi teda odkláňa od najradikálnejšieho feministického krídla. ()

Reklama

Reklama