Reklama

Reklama

Jedna zpívá, druhá ne

  • Belgie L'Une chante l'autre pas (více)

Obsahy(1)

Dvě mladé dívky žijí v Paříži roku 1962, sedmnáctiletá Pauline studuje a sní o tom, jak odejde od rodičů. Dvaadvacetiletá Suzanne se stará o dvě děti, jejichž otec spáchal sebevraždu. Život je postupně odloučí, každá se snaží vést svůj boj o to, jak se stát ženou, jak se osvědčit ve společnosti, která toho dává tolik mužům a tak málo ženám. Pauline se nešťastně provdala do Íránu, Suzanne si nachází práci... Deset let po svém odloučení se znovu setkávají na feministické demonstraci. Film zachycuje nejen atmosféru konce 60. let, ale i probuzené vědomí žen v boji za rovnoprávnost. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (1)

garmon 

všechny recenze uživatele

Jeden z velkých Vardové filmů, do kterých promítla svou zkušenost „aktivní ženy“, životní postoje, schopnosti ve více druzích umění (texty písní, fotografie), svou dobu (konec hippie generace) a vpletla sem i svou rodinu (dcera i syn). Někdo to označil za film „zlaté éry feminismu“ – otázky byly jasně definovatelné (svoboda volby, antikoncepce, možnost potratu, diskriminace v zaměstnání, gendrové role v každodenním soužití), „nepřítel“ viditelný, řešení nadosah. Proto jsou některé momenty značně didaktické – včetně zmíněných Vardové textů. Snímání filmu je zcela funkční, bez vychytávek Cléo, nebo Bytostí, estetika je tvořena pouze dokumentárností (záběry z francouzského venkova mi připomněly pozdější skvělý Bez střechy a bez zákona), sedmdesátky se objeví v účesech a oblečení, maximálně ve stylizaci „vystoupení ženské kapely“ (z těch bab jsem měl trochu husí kůži). Co v té době dělal Godard? Zrál k punku a akademismu své Nouvelle Vague. A jak by se asi tvářil našinec vidět uprostřed normalizace tuhle perfektní salónní levičačku mezi šedí našich Žen za pultem pět ódy na Friedricha Engelse??? Dost o tom! Co je na filmu nejpozoruhodnější je pár opravdu emocionálně silných momentů (smrt Suzannina muže, těhotná burka uprostřed burek v Íránu), zmíněný francouzský venkov (omezené sedláky známe od Arden po Ural) a pak stavba – film má snad šest časových plánů, nejsou chronologicky řazené a činí celek ohromně pestrý. A do toho je to celé ve třech jazycích-). ****, jedna dolů za to, jak to zestárlo… ()

Reklama

Reklama