Reklama

Reklama

Forman vs. Forman

Trailer
Dokumentární
Česko / Francie, 2019, 78 min (Televizní verze: 55 min)

Snímek, který vznikl v česko-francouzské koprodukci společností Negativ, Alegria, České televize a ARTE, je uceleným životním portrétem jednoho z předních českých režisérů Miloše Formana, sumarizuje jeho životní cestu, na níž se prolíná přízeň s ranami osudu, osobní pátrání i tápání. Snímek je koláží často neviděných soukromých oficiálních archivů i autobiografického vzpomínání, které namluvil režisérův syn Petr. (Negativ Film Productions)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (76)

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Pro někoho, kdo neví o Formanovi vůbec nic, může být tento film dobrým úvodem k životu a dílu, ale z širšího hlediska (tj. bez nějakého obecného přínosu, objevnosti atd.) je to neúspěch a zklamání. Paní Třeštíková se spokojila s pouhou rekapitulací bez nějaké hlubší reflexe nebo snahy říct něco ještě nevyřčeného (k čemuž lákal slibný název s konfliktní předložkou "versus", který se ale ukázal být jen pouhou neobsažnou referencí na mnohem zajímavější dokument Chytilová vs. Forman). Výsledkem je tedy pouhý sestřih známých záběrů; výsledkem je kompilace, v níž mluví jen Forman (ať už sám nebo prostřednictvím textu čteného jeho synem, což je navíc paradoxní vzhledem k úvodní poznámce, že se Forman nerad soustředí sám na sebe) a na jejímž vzniku mají největší podíl již zmíněná Chytilová, Vojtěch Jasný a další primární autoři, bez nichž by Třeštíková neměla co stříhat. Paní Třeštíkové se sice podařilo vytvořit poměrně ucelený kompilát, který drží tvar a sám o sobě dal jistě hodně práce, ale nejsem si vůbec jistý, jestli takto vynaložené úsilí stálo za to. A vlastně i ti, kdo o Formanovi neví vůbec nic, budou tímto filmem ochuzeni, či dokonce oklamáni, protože Formanův život se zde omezuje rokem 1996: I když některé filmy byly doslova odbyty alespoň kratičkou zmínkou (Ragtime), Muž na Měsíci a Goyovy přízraky byly vynechány úplně (a stejně byla ignorována Dobře placená procházka). Tím se vlastně jen zvýraznila bezradnost závislosti na práci předchozích dokumentaristů a odsoudilo tento dokument k bezvýznamnosti. ()

nascendi

všechny recenze uživatele

S dokumentom o Milošovi Formanovi som bol veľmi spokojný. Nie je nudný, ale tiež neobsahuje nič bombastické. Plynie si takým príjemným tempom a dokumentuje život a tvorbu tohto najväčšieho českého filmového režiséra. Páčila sa mi snaha tvorcov nájsť leitmotív, ktorý Formana hnal dopredu. Rovnako zaujímavé bolo aj odhaľovanie momentov, kedy sa zo zdanlivého konca dovtedajšieho života a tvorby dokázal vymaniť. Dokument ani zďaleka nie je komplexný a úplný, ale vôbec mi to neprekážalo, aby som si ho užil. ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Zrovna dneska jsme seděli s kolegou Malarkey na břehu Cidliny, pili pivko a vzpomínali na Miloše Formana a shodou okolností večer zapnu TV a hle on tam dokument o Milošovi, takže bylo rozhodlo co budu sledovat v TV. Bohužel připadal jsem si jako v Jeříkově vidění, v dokumentu se prakticky opakuje to co už bylo řečeno v jiných dokumentech s jedinou vyjímkou a to jsou některé archivní záběry přímo od Miloše. Tady je docela fiasko, jak pro pani Treštíkovou končí tvorba Miloše Formana filmem Lid versus Larry Flint a to ještě z rychlíku. Miloše mám rád, ale tohle je podle mě parazitování na jeho jméně nic jinýho, všechno už jsem slyšel od pana Formana v jiných dokumentech a mnohem do větší hloubky. To hodnocení tady je zvláštní, spíš se mu usmívám a jak mám Miloše rád, tak sorry, ale tady nemám jediný důvod proč to s hvězdičkama přehánět a i tak si myslím, že dávám víc než bych měl jen kvůli osobě o které dokument je. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Své časosběrné dokumenty označuje Helena Třeštíková za sázky na nejistotu. Forman vs. Forman je oproti tomu sázkou na jistotu. Formana je radost poslouchat, ať mluví česky, anglicky nebo francouzsky. Vypráví ale známe příběhy, které jsou například v jeho životopise zaznamenány obšírněji a které zde nedoplňují hlasy nikoho dalšího. Ozvláštnění představují zejména některé méně známé záběry z různých zahraničních zdrojů. Obdivuji práci nutnou k jejich dohledání, k zajištění práv a k sestříhání do poměrně uceleného, byť tematicky rozbíhavého tvaru (podle Třeštíkové je ústředním tématem hledání svobody, ale nepřišlo mi, že by jej film rozvíjel soustavněji než jiné motivy). Nemohl jsem se ale zbavit pocitu, že kdyby bylo k dispozici víc peněz, lidí a času, mohlo to být i při stávajícím mramorizačním pojetí mnohem vyladěnější a reprezentativnější. Celý dokument působí dost uspěchaně a náhlý konec budí dojem, že tvůrcům došly prostředky. Některé Formanovy filmy jsou opomenuty zcela (Kdyby ty muziky nebyly, Muž na Měsíci, Goyovy přízraky), o jiných padne sotva pár vět. Chápu, že je možná brzo na revizionistický pohled, ale ocenil bych alespoň více vtahující dramaturgii, zohledňující ono „versus“ z názvu. Ve stávající podobě ve filmu žádný konflikt mezi různými Formany (Čech a Američan, rodina a kariéra, kolektiv a jedinec) přítomný není, vyznívá jako poměrně přímočarý a smířlivý příběh o sirotkovi z Čáslavi, který překonal několik (vnějších) překážek a dosáhl amerického snu. Uvození dokumentu Formanovou poznámkou o tom, že se nerad soustředí na sebe a analyzuje, mi přijde jako alibistická omluva toho, že film nejde víc pod povrch. Pro srovnání doporučuji třeba Diega Maradonu od Asifa Kapadii, jehož vyprávění je dynamizováno právě střetáváním se dvou protichůdných sil v jednom člověku. 65% ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Časosběr o jednom z našich nejlepších filmových režisérů. Helena Třeštíková sice jen sestříhala již známé dokumenty a televizní či filmové záběry, ale i tak je to povedený souhrn. Forman se neomrzí, potěší Havel, spolužák z poděbradského gymnázia, zavoní svoboda, ústřední Formanovské téma... Poklona, Mistře! ()

Galerie (9)

Reklama

Reklama