poster

Noc postupuje

  • český

    Noční šachová partie

  • anglický

    Night Moves

Krimi / Thriller / Mysteriózní

USA, 1975, 100 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • pakobylka
    **

    Pokud nenacházím ani jednu postavu, ke které bych mohla cítit alespoň vlažné sympatie, zápletka pro mě ztrácí na významu - chybí mi záchytný bod, kvůli kterému by její rozuzlení stálo za to. Naopak mi dá dost velkou práci soustředit se na děj a sledovat hlavního hrdinu, kterak se v tom plácá ... a chová se čím dál nelogičtěji. Netuším, nakolik si věřil - ale víra je vždycky ošemetná záležitost, víru v sebe nevyjímaje ... 2,5*(20.3.2013)

  • Matty
    ****

    Velice pomalý, do tmavých barev oděný neo-noir získává na zajímavosti při znalosti dobových souvislostí. Jde o reflexi vystřízlivění z revoltou zmítaného sklonku 60. let, kdy generace mladých věřila, že dokáže změnit systém. Byla to éra „runaway kids“, sexu bez závazků a bez váhání, tripových filmů a téměř žádných seriózních starostí. Jenže čím víc si od těch starostí drželi odstup, tím víc se jim dostávaly pod kůži. Pak je profackoval osud a nic již nebylo jako dřív. Penn, režisér přelomové novohollywoodské gangsterky Bonnie a Clyde, s vyzrálostí dospělého člověka pohlíží zpět na ona divoká léta a zároveň po gangsterce přepisuje další tradiční americký žánr. Hackmanův detektiv není cynik, který by na všechny dlabal. Respektive je takový jenom na povrch, pod který film nahlíží (a ukazuje i jeho problematický soukromý život). Hlavním případem, který je třeba vyřešit, je Hackman sám. Cesta do hlubin drsňákovy duše logicky ústí v deziluzivní prozření, k jakému ve skutečnosti zavdala příčina například aféra Watergate. Jestli se do Noční šachové partie chcete zapojit, nestačí zůstat povrchním pozorovatelem, je třeba nechat se jí pohltit. Odměnou vám bude chmurná nálada. 75%(9.7.2008)

  • noriaki
    ****

    Arthur Penn na své nejlepší díla nenavázal a natočil lehce nevyrovnaný neo-noir, kde rutinou filmařinu prokládá výbornými momenty a motivy. Zápletka je vcelku banální, ale postupem času se ukáže, že o ni až tak úplně nejde. Důležitá je samotná postava Harryho Mosebyho. Ten sice z venku působí jako drsňák, vnitřně však pochybuje jak o sobě, tak o svém místě v životě. Gene Hackman se role chopil s přirozeností sobě vlastní a zvládl vše perfektně. Hlavně jeho výkon držel film nad vodou v líně se vlekoucích prvních dvou třetinách stopáže. Závěrečných dvacet minut, kdy tempo konečně zrychlilo a nabídlo i pořádné napětí a mysteriózní prvky, zvedlo hodnocení o hvězdičku.(21.7.2012)

  • crozet
    ***

    Ledabylá režie a střih, okatý vývoj děje a pointa nebo prostě stará škola, která před současným divákem s přirozeně nakumulovanou filmovou zkušeností už jakoby neobstojí..? Je to asi jedno, zvlášť když na film narazíte v TV. Já mám tyhle dnes už historické filmy jednoduše rád, protože v sobě nesou dokument někdejší doby, stylu a estetiky. Když k tomu přičteme charismatického Hackmana, ženy a závěrečné sugestivní záběry havárie, nejde i v tomto případě o ztracený čas.(28.8.2013)

  • Javert
    ***

    Atmosférická, leč poněkud zdlouhavá kriminálka, která se víc než případu soukromého detektiva v podání Hackmana věnuje jemu samotnému. Velká část filmu je slušná zívačka s několika dobře zapamatovatelnými momenty (mezi ně počítám i drsný konec). Od Penna jsem ovšem 100% zábavnou a svižnou akční jízdu ani nečekal.(3.8.2011)

  • - Paula (Jennifer Warren) v jedné ze scén říká, že první chlapec, který se dotkl jejích ňader, se jmenoval Billy Dannreuther, což je jméno postavy Humphreyho Bogarta ve filmu Beat the Devil (1953). (Listeroman)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace