Reklama

Reklama

Stvořeni pro lásku

  • Hongkong Hua yang nian hua (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Příběh se odehrává v šedesátých letech, kdy se do hongkongského bytu nezávisle na sobě stěhují dva manželké páry: novinář Chow se svojí ženou a krásná sekretářka Li-zhen s manželem. Jejich protějšky tráví mnoho času na cestách a tak si Chow a Li-zhen společně zkracují osamělé večery. Dokud se neobjeví podezření na mimomanželské aktivity jejich partnerů. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (242)

genetique 

všechny recenze uživatele

Po Kar-waiovom predchádzajúcom filme som sa k tomuto staval s odstupom, no na moje potešenie som zaznamenal mierny posun k lepšiemu. Hlavne čo sa týka hercov. Východné filmy sú často silné po obsahovej stránke, no na hercov a ich výkony si nikdy neviem zvyknúť. No tu musím povedať, že ma dostali. Bezchybné vyjadrovanie citov a života, plné úprimnosti a prirodzenosti. Aj poňatie a spracovanie sentimentálneho príbehu s baladicko-poetickým ladením mi celkom pohodovo sedelo, no to mi zďaleka nestačí. Rozprávanie príbehu znova nemá základný pilier, o ktorý by sa opieral a ktorým by zaujal a záver bol akoby odseknutý a nedopovedaný. Možno som nebol naladený na správnej frekvencii, no čakal som viac. 60%. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Píše se rok 1962 a do jednoho činžáku kdesi v Honkongu se přistěhují ve stejný den paní Chan a pan Chow - oba zadaní. Jenže oběma v jejich manželstvích cosi skřípe a brzy vyjde najevo, že jejich partneři je spolu podvádějí. A tak se Chan a Chow vůlí osudu stanou v průběhu času spiklenci. - Nekonečně dlouhé záběry kamery podbarvené houslovými sonátami, tak vypadají umělecké asijské počiny. Když pak na režisérskou stoličku zasedne Kar-wai Wong, promění toto do jisté míry klišé ve svou osobitou poezii, kde epika ustupuje (zejména obrazové) lyrice. A mně se to líbí. ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Wong Kar Wai svůj omamný puzzle okamžiků drásavě cudné lásky a tichého toužení skládá z pohledů, gest, zátiší, barev a delikátně zvolené převzaté hudby. Všechny výrazové prostředky kinematografie jsou zde nasazeny k vytvoření a udržení atmosféry, kde se v nostalgicky snovém závoji zjitřená emocionalita skrývané lásky snoubí s tesknou zádumčivostí. Emblémem křehkého díla se pak stávají smutné oči Tonyho Leunga a spanilá silueta Maggie Cheung v kolekci skvostných cheongsamů s expresivními vzory. Vlastně je až paradoxní, že "Stvořeni pro lásku" pojednává o pomíjivosti okamžiků, když je Wong dokáže tak neskutečně intenzivně otisknout do filmu. Byť je za tím ohromná práce ve střižně navazující na jeho tvůrčí metodu, kde nechává herce absolutně ponořené do postav improvizovaně rozvádět jen vágně načrtnuté situace. Následně z tohoto proudu času zachyceného na hromadě materiálu loví momenty, v nichž sebemenší změna mimiky zrcadlí niternou emocionální bouři. Tím spíš pak překvapí i nečekaně úsměvný, byť stále citově rozechvívající motiv vzájemných her obou platonických milenců. Z obav nad emocionálním dopadem předvídaných situací si modelově zkoušejí své reakce, aby naopak zcela podlehli svým skrývaným citům již v daném okamžiku testu. ____ Vedle obrazu jednoho poměru a mistrovské ódy na lásku představuje "Stvořeni pro lásku" také metaforu Hongkongu coby žitého prostoru i kadlubu vztahů, identit a politických kontextů. Wong záměrně po většinu času nechává kontrast intimního prostoru a vnějších dějin stranou a většinu filmu naopak skládá z výřezů bezprostředního osobního prostředí postav. V nostalgických retro vinětách navíc vyzdvihuje pospolitost a semknutost lidí vycházející nejen ze sdílených prostor pronajímaných pokojů v bytech rodin s odchovanými dětmi. Tím nepatřičněji a radikálněji vyznívá ke konci snímku náhlý vpád velkých dějin, dokonce i v podobě něčeho tak banálního a mírového jako je oficiální státní návštěva. Wong takto opatrně zpřítomňuje dějinný kontext, který předtím lehce naťukne v dialozích, kde vedlejší postavy konstatují své plány na odchod z Hongkongu kvůli tamní napjaté situaci. V případě doby děje se jednalo o levicové demonstrace 60. let, ale v době vzniku film rezonoval s odlivem Hongkongčanů kvůli navrácení britské kolonie Číně. Dopady takového exodu a zpřetrhání vazeb pak zpřítomňuje v tragickém míjení ústředních postav v poslední části vyprávění. Závěrečné celky chrámových prostor, do jejichž zdí jsou sice otisknuty osudy, touhy a emoce lidí, ale které jsou zcela prosté života, jako by předznamenávaly vidinu odlidštěného Hongkongu zbaveného jeho identity, kterou utvářejí právě jeho obyvatelé, jako třeba ti, jejichž tesknění jsme celý film sledovali. V dnešní době, kdy se kvůli Čínou prosazovanému zákonu o národní bezpečnosti musejí hongkongští tvůrci uchylovat k autocenzuře, může být "Stvořeni pro lásku" návodným příkladem, jak pracovat s náznaky či skrytými významy a současně zachovat esenciálně lokální atmosféru filmů. Na druhou stranu hořký fakt, že nadcházející Wongovy filmy postrádají autenticitu i emocionální naléhavost jeho tvorby utvářené geniem loci Hongkongu konce minulého století, možná nejlépe stvrzují nelítostnou pomíjivost a neopakovatelnost oné éry. Kdy Hongkong ještě mohl ohledávat a zkoumat svou identitu, než byl nucen za ni bojovat, trpět a následně na ni umlčeně vzpomínat. () (méně) (více)

brit84 

všechny recenze uživatele

Každá scéna na mě působila tak úžasně minimalisticky. Myslím tím, že do každé scény dal autor jen tolik, aby člověk pochopil děj. Žádné odbočení, jen přímo dopředu. Dalším co se mně okamžitě vybaví je podmanivá melodie, které provází po celý film. Normálně bych dal asi 3*. Ale ať nežeru, hudba a způsob natočení si vybojovaly 4. ()

Janek 

všechny recenze uživatele

Takže hned zprvu musím upozornit, že objektivně jde o famozní film, originální a nevšední. Ale ted mé pocity. Na film musíte být stoprocentně naladěni, tzn. musíte mít tu správnou náladu. Jinak se budete nudit tak jako já. Měl jsem po sobě docela šílený den a Stvořeni pro lásku nebylo zřejmě to nejvhodnější. A možná, že i forma zvítězila nad obsahem, ten je přece jen trošku plochý. Ale vyzdvihnu kameru (hudba se neustále opakuje, takže ke konce mi už trošku lezla na nervy - ale to neznamená, že není poslouchatelná), takže doufám, že někdy budu nalazen k tomu, abych tomuto filmu dal ****, ale kdo ví, jestli se na ten film ještě někdy podívám... ()

Galerie (97)

Zajímavosti (36)

  • Odkazy na jedlo, vzájomná hra medzi dvoma hlavnými postavami a celková dejová trajektória sú odkazy na film Chungking Express (1994). (Pat.Ko)
  • Rozšírený druhý segment plánovaného filmu Wonga s názvom "Three Stories About Food" bol inšpirovaný knihou "The Physiology of Taste" od francúzskeho gastronóma Jeana Anthelma Brillat-Savarina. V tomto segmente hrali Tony Leung a Maggie Cheung rôzne postavy v troch príbehoch. Prvý príbeh sa týkal unášača a uneseného človeka a jedla, ktoré jedli. Druhý príbeh sa zaoberal mužom a ženou, susedmi, ktorých manželia majú mimomanželský vzťah, a uvádzal nové trendy v jedle, ako sú instantné rezance a elektrické hrnce na ryžu. Tretí príbeh sa týkal majiteľa rýchleho občerstvenia a jeho zákazníkov a analyzoval pocit z chuti, pričom ilustroval erotické vlastnosti dezertu. Tretí segment bol nakrútený ako prvý a neskôr bol uvoľnený samostatne pod názvom "In the Mood for Love 2001" (2001), druhý segment bol neskôr nakrútený, ale stal sa príliš dlhým a nakoniec bol uvoľnený ako celovečerný film "In The Mood For Love", a prvý segment sa nikdy nenatočil. (Pat.Ko)
  • Natáčanie sa presunulo z Pekingu do Macaa po tom, čo čínske úrady požadovali vidieť dokončený scenár. Režisér Kar-Wai Wong nikdy nepoužil scenáre. (Pat.Ko)

Související novinky

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Reklama

Reklama