Reklama

Reklama

Zlínský klenot

(TV film)
  • angličtina Zlín Treasure (festivalový název)

Obsahy(1)

Zrození moderního Zlína, za kterým stálo osudové setkání továrníka Tomáše Bati a architekta Františka Lydie Gahury. Polohraný dokument zároveň zachytil obnovu unikátní zlínské stavby – Památníku Tomáše Bati... V červenci roku 1932 zemřel při letecké nehodě muž, který obul celý svět. Památník Tomáše Bati byl otevřen rok po továrníkově smrti. Budova byla navržena architektem Františkem Lydie Gahurou tak, aby vyjadřovala velkorysost, jasnost, vzlet, optimismus a prostotu. To byly podle Gahury hlavní charakterové rysy Tomáše Bati. Dokument se zaměřuje na osud a proměny památníku od násilné ideové přestavby na Dům umění až po současnou rekonstrukci, která budově navrátila její původní vzhled a účel. Významnou část tvoří také hrané scény mapující spolupráci, mezi továrníkem Baťou a architektem Gahurou, která měla za následek vybudování Zlína takového, jak ho známe dnes. Výpovědí ke Gahurově práci přispěli např. významná česká architekta Eva Jiřičná, historik David Valůšek, historička architektury Ladislava Horňáková, architekt Petr Všetečka, který se na rekonstrukci památníku podílel, a potomci Tomáše Bati a Jana Antonína Bati. (Česká televize)

(více)

Recenze (6)

sator 

všechny recenze uživatele

Dokument vcelku zajímavý, barák již méně...Princip dravosti Bati jde mimo mě... Mravní bída je počátek, hospodářská krize důsledek... ()

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

Pokud je dokumentární film pojatý realisticky - jako v tomto případě -, mělo by být jedním z hlavních cílů vložených hraných ukázek prohloubení dojmu autenticity. A to se moc nedaří: scénky jsou po herecké stránce lepší i horší, někdy ale už vyloženě špatně napsané. Například: Tomáš Baťa se vypracoval od píky, nebyl to rozený intelektuál, na druhou stranu svoje podnikání rozšířil do celého světa, se zahraničními partnery se musel nějak domlouvat (většinou to asi nebylo v češtině), a tudíž to nemohl být ani žádný buran. Mám opravdu uvěřit, že když pan velkokapitalista mluví o novém pařížském kině nejstarší světové filmové společnosti Gaumont [Gomón], vysloví její jméno jako „Gamont“? V době, kdy je francouzština mezinárodním jazykem číslo jedna??? To snad ne... To, že o necelou minutu později zazní v objektivním (!) komentáři spíkra (který na tom nemá hlavní vinu, protože přečte to, co po něm vyžaduje režisér) výslovnost „Gómont“, taky o mnohém vypovídá... Škoda, při pečlivější práci mohlo být o hvězdičku víc. -------- V titulcích filmu uvedeno: název Zlínský klenot. Památník Tomáše Bati. ()

mosem 

všechny recenze uživatele

Hraný dokument, který nejen samotným příběhem přitahuje také historickými fotografiemi a filmovými záběry. Je nesmírně zajímavé srovnávat místa, která člověk zná s jejich podobou před 80..90..100 a více léty. Příběh památníku je poutavý, ale stejně tak obraz kolonie baťovských domků, veřejných prostor a náměstí. Příběh, který nám, kteří nejsme právě Zlínofilové, toto město ukázal trošku jinak. ()

Galerie (35)

Reklama

Reklama