poster

Lillian (festivalový název)

  • Rakousko

    Lillian

  • anglický

    Lillian

  • Slovensko

    Lillian

    (festivalový název)

Drama

Rakousko, 2019, 128 min

Režie:

Andreas Horvath

Scénář:

Andreas Horvath

Kamera:

Andreas Horvath

Hrají:

Patrycja Planik
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (12)

  • J*A*S*M
    *

    Cesta musela být dlouhá a úmorná - a to samé platí i o filmu. Koukám, že spoustě lidem přijde Lillian zajímavá a podnětná - nic proti tomu - ale u mne tedy v tomto případě cesta není cílem. Únava a nepohodlná sedačka v Karlovarském městském divadle na zážitek možná měly vliv. #KVIFF2019(4.7.2019)

  • Enšpígl
    *****

    Tady je mě úplně jasný, že ne všichni z tohoto filmu budou sdílet mé nadšení, ale to mě může být šumáček, protože ja jsem v absolutní euforii, ale pojďme trošku do nitra filmu. Hlavní hrdinka je tak trochu looser, sice nevíme jak se v USA ocitla a jaké byly její plány, ale za to víme, že se rozhodla jít z NY v USA pěšky až do Ruska, přes Aljašku, moc si s tím nelámala hlavu a prostě se vydala na cestu. Patrycja Planik během cesty ze sebe neřekne jediný slovo, ale my jsme na tý cestě s ní a poznáváme americký venkov, vnímáme reakce lidí lidi, kterým Lillian přetne cestu a tady já oceňuju, že Andreas nesklouzl do nějakých rádoby stokrát viděných dramatických scén, ale pěkně vykresluje americkou přírodu, lidi, zvyky a především situace ve kterých se Lillian ocitá. Vlastně tady je v hlavní roli kamera, vize režiséra a až pak Patrycja, čímž netvrdím, že svou nemluvící postavu nezahrála dobře, spousta scény bylo promyšlených, detaily nezanedbané, scéna s indiány hodně silná. Je to pěší road movie artovějšího typu, není pro každýho, plyne pomalu a je třeba být soustředen nejen na hlavní postavu a její "souboj s cestou", ale i na celkové záběry a "okrajové scény" pokud to dáš, zažiješ neskutečně silný film s absolutně mistrovskou filmařinou.(18.6.2019)

  • Dadel
    *****

    Nenápadná pecka a možná nejlepší film letošního festivalu. Na motivy skutečného příběhu sledujeme ruskou šlapku, které propadlo v USA vízum a ona jde pěšky z New Yorku do Ruska. Za celý film řekne jedno slovo ("Nět"), jinak jen putuje, lidé kolem na ni reagují, ona je ignoruje, a celé je to strhující a vůbec jsem se nenudil. Rakouský režisér je původně dokumentarista celé je to do značné míry dokument o amerických vidlákovech a lidech tam žijících. Jen jsem teda nepochopil, proč to z NYC na Aljašku brala přes Grand Canyon :) Až to bude ke stažení, rezervuju si titulky:)(13.7.2019)

  • freddy
    *****

    Tohle bylo přece tak přenádherný! Film pro náročnějšího diváka, kterému nevadí dívat se něco málo přes dvě hodiny na ženu, která kráčí pěšky Spojenými státy bez peněz, bez znalosti angličtiny a především beze slov, a tak musí improvizovat, bojovat a věřit tomu, že dokáže dojít pěšky jen s tím co má nebo najde z New Yorku až do svého domovského Ruska. A v tom přesně je síla filmu. Při této tůře jsem poznal USA jinak než z většiny filmů. Americké zapadákovy, burani, opuštěné domy, to vše ve zcela realistickém podání, kdy jsem měl prostě ten úžasný wau pocit, že tohle je ten důvod, proč miluju obyčejné filmy s příběhem a bez efektů. Tady se neděje nic, a přitom všechno. Tady si podává ruku život se smrtí, radost se smutkem, úsměv s pláčem. Tady se žije! Z tohoto filmu totiž přímo prýští život a síla, která se na mě přenesla s neskutečnou intenzitou. A ten konec! Bože, ten symbolický konec, kdy je na každém divákovi, jak si ho vyloží. Já uvěřil v nadpřirozeno, já uvěřil, že vše je možné. Já to cítil až ve svém nitru. Chápu, že tenhle film není pro každého a nebude sedět každému. Ale kdo hledá ve filmech lidskost, kdo nepotřebuje mnoho slov či rozmáchlá gesta, ten bude nadšený. [27. Art Film Fest Košice](19.6.2019)

  • Filmmaniak
    ***

    Osamělá pěší odysea napříč USA, jejíž nemluvná hrdinka putuje z New Yorku do Ruska bez peněz a bez dokumentů, bez zjevného plánu i bez znalosti jazyka, jen s malým batůžkem, v sobě skrývá jistou poezii, zprostředkovanou záběry, jež nezapřou režisérovu dokumentární minulost, a v nichž se vytrvalá a nezlomná mladá dívka jeví jako netradiční průvodce po nejrůznějších lokacích. Jinak jde ale o poněkud prvoplánový komentář k rozpadu Ameriky a jejích hodnot, v němž se dvě hodiny říká to samé a bohužel docela povrchně (upozorňuje se mimo jiné na prostoduchost demoličních derby, hulvátství jižanských nadržených buranů či na utlačování indiánů). Na druhou stranu hrdinka potká i pár lidí, kteří jsou na ni hodní a pokusí se jí trochu pomoct, čímž reprezentují pozůstatek humanitních principů, jež si zatím americká společnost stále udržuje. Vrcholem je metaforický závěr s lovením velryb, ale musíte se k němu trochu prokousat.(3.7.2019)

  • Laxik
    *****

    Extrémně natřískané symboly a metaforami. Nakonec to není nejlepší film festivalu, jak jsem (ne)tajně doufal, ale zatím je to ten nejzajímavější, který jde hodně do emocí a do hlavy, protože na to se nedá nemyslet. Interpretoval jsem jak blázen při sledování filmu i během besedy s filmaři a budu interpretovat ještě nějaký čas. Je fajn narazit na film,. jehož režisér věděl přesně, co chce říct, i jak to má říct. Ale má to i mouchy, a ne jen ty, co obletují hlavní hrdinku. Strašné mě sere to závěrečné porcování velryby, která byla evidentně skutečná, ale to je "jen" morální stížnost. Jinak to má slabší kameru (i když žádná hrůza, jen pár slabších záběrů) a hrdinku, která je vlastně docela hovado.(5.7.2019)

  • Streeper
    ****

    Neuvěřitelný příběh o ženě, která překonala své hranice, aby se dostala domů mě opravdu zasáhl. Hlavní hrdinka po celou dobu filmu nepromluví. Celou dobu tedy cestujeme potichu s ní, sem tam potká nějaké americké občany, kteří ji buď obtěžují nebo pomáhají a za tyhle scény jsem moc ráda, jelikož se to tím trochu oživilo. Lillian jsem po celou dobu filmu strašně obdivovala za to, co se rozhodla podstoupit a s jakou odvahou se do všeho pouštěla, ať už to bylo přespání v cizím domě, krádež oblečení a jídla nebo prostě jen táboření v kruté zimě v lese mezi divokou zvěří. A jak řekl sám režisér, nic z toho by nebylo možné bez hlavní představitelky Patrycja Planik. Film beru jako to nejlepší, co jsem na festivalu viděla.(9.7.2019)

  • leila22
    *****

    Hlavná hrdinka, Ruska Lillian (neskutočná Patrycja Planik) sa po neúspešnom uplatnení v Amerike rozhodne pre návrat domov. Na túto dlhú púť naprieč krajinami sa ale vydáva pešo. Za celý dej nepovie ani jednu vetu. Že si to neviete predstaviť? Verte mi, že sa nebudete nudiť ani chvíľku. Naopak, o to viac priestoru dostáva divák na intenzívne vnímanie zvukov prírody, pričom sa iba z pozadia miestami čo-to dozvedá o aktuálnej situácii v krajine. Jej cesta domov je cestou absolútneho splynutia s kozmom, odizolovania sa od spoločnosti a akceptovania života samotného. Lillian prijíma všetko, čo jej príroda poskytuje a to, čo jej ľudia dobrovoľne nedajú, si drzo berie. Pripravte sa na scénky čisto naturálne, miestami surové, či doslova bizarné. Nádherné obrazy prírody, ktoré sa vám menia pred očami - cez horúcu púšť a popraskané pery hlavnej hrdinky, až po ľadovú Aljašku. Úchvatná kamera a euforické zábery. Záver filmu nesie silný odkaz. Človek má v sebe obrovskú silu, o ktorej často ani netuší, no príroda je vždy mocnejšia. Možno sa nám časom podarí ju zničiť, ale čo z toho budeme mať? [Cinematik, 2019].(18.9.2019)

  • angloumene
    *****

    Moje špička letošních Varů. Must see pro všechny pozorné milovníky dokumentárních snímků. Horvathovi se totiž povedlo něco neuvěřitelného. Skrze hraný film dokázal (dokumentárně) ztvárnit krajinu, život a taky zvyky napříč USA a kusem Kanady. Patrycja Planik nás tím vším provází jako nezdolný, tichý pozorovatel své vlastní cesty za lepším životem.(1.7.2019)

  • horovska
    ****

    Režisér je dokumentarista a proto i tento film působí spíš jako dokument o pouti Lillian a vychází ze skutečné události, která však se udála už před osmdesáti lety. Hrdinka během filmu nepromluví ani jedinkrát, nic z minulosti o ní nevíme. Je nezávislá, od nikoho nestojí o pomoc. Tak trochu chladný snímek dává široký prostor k domýšlení souvislostí, ale rozhodně není pro každého.(29.6.2019)

  • nichts
    ****

    Paradoxně jak mi byly scény ze středozápadu proti srtsti, urážlivá klišé, tak celek na mne zanechal intenzivní stopu. Snad právě proto, že se Horvath rozhodl oprostit od metodického přístupu k cestě původní Lillian Alling, která putovala podle telegrafního vedení a cestou si přividělávala jako číšnice, loď si koupila a sama opravila. V zásade taková otřepaná storka o dobrodruhovi co spadl do strže, dá rozum do hrsti, najde v sobě nečekanou vůli a přežije sám v divočině. Nuda, právě tohle, ale není Lilian filmu. Tvdohlavá filmová Lilian učiní naopak nahodile hloupé rozhodnutí, žádný rozum do hrsti, není přitlačena ke zdí, rozhodne se. Navzdory přírodě, navzdory společnosti naprosto nepravděpodobně prochází Státy, neviděna a neslyšena, zázrak jenž po zásluze skončí v třeskuté zimě Aljašky. Onen paradox, šla nadarmo, šla nesmyslně, ale zachovala si důstojnost rozhodnutí je patrně tím, co bylo důsledně vymodelováno a pro co na film nedám dopustit.(4.7.2019)

  • JohnTheOne
    ****

    Po dvou redbullech je to nádherný film, který už ale nikdy nechci vidět znovu. Hlavní hrdinka beze slova projde pěšky celé USA od New Yorku až po Čukotku. Bez dollaru, bez vybavení bez jídla a pití se prostě zvedne a jde. Neuvěřitelný příběh, který je zasazený do moderní doby, má předlohu v cestovatelce z roku 1927. [kviff 2019](9.7.2019)