poster

Vysoká dívka

  • Rusko

    Dylda

  • Rusko

    Дылда

  • Slovensko

    Dlhaňa

    (festivalový název)
  • Kanada

    Beanpole

Drama

Rusko, 2019, 130 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • cinefob
    ****

    Když uvážím, co to asi znamenalo žít v Leningradu v čase druhé světové války a krátce po ní, zdá se mi Balagovův film, po stránce vykreslování (po)válečných hrůz s tím spojených, poměrně střídmí. Zkázu a utrpení je tam cítit v každé scéně, ale neměl jsem dojem, že by se v tom vyžíval. Co mi moc nesedlo je zápletka, která se v těchto kulisách odehrává. Měl jsem dojem, že autor až příliš vsadil na postupy popsané v slavné publikaci Manuel de la création d’un film artistique. Jinak bych ale řekl, že Rusku v tomhle filmaři roste další Sokurov nebo někdo podobně dobrý. Ještě takový postřeh: na to, že se to odehrává v období totalitního režimu – Stalin má před sebou ještě šest či sedm let života –, tam o tomhle aspektu celé situace nepadne jediná zmínka. Zajímalo by mě (nic nenaznačuji, skutečně bych rád věděl, jak to je), zda to bylo Balagovovo osobní tvůrčí rozhodnutí (pro vyprávění svého příběhu na to v zásadě upozorňovat nepotřeboval), nebo se jen v putinovském Rusku, které k období stalinismu zajímá „respektující“ postoj, shánějí jednodušeji státní peníze na filmy, které se těmto tématům zcela vyhýbají.(7.1.2020)

  • boogieman
    ****

    Mám z tohto filmu rozporuplné pocity. Na jednej strane je tu skvelá audiovizuálna stránka na čele s vynikajúcou mizanscénou a kamerou spolu s parádným použitím farieb. Jednotlivé scény sú často silné, a aj keď je príbeh relatívne neobyčajný, divák dokáže do veľkej miery predvídať ako sa vyvinie, čo výnimočne pokladám za pozitívum, nakoľko mi príde že je to dôsledok precíznej (aj keď pomerne neoriginálnej) réžie ktorá dokáže diváka dostať tam kam potrebuje. Na druhej strane, príliš sa tu tlačí na pílu, a jednotlivé scény sú často emocionálne vyhrotené ďaleko za hranicu toho čo mi príde nemanipulatívne a primerané. V dôsledku toho som sa neraz pri filme prichytil, ako ma napadlo, že ide o skvele natočený torture porn. Čo niekomu možno vyhovuje, ale mne až tak nie. Napriek tomu sa nedá ubrániť pocitu, že Balagov je nádejný filmár, obzvlášť v kontexte toho, že má iba 28 rokov (sick!). Nabudúce by som ale poprosil niečo trochu viac subtle, nepotrebujem dostávať päsťou do tváre v každom druhom zábere. 3.5*.(26.11.2019)

  • POMO
    ***

    Na 28-letého tvůrce obdivuhodně těžké téma s komplikovanými vztahy. Navíc obrazově perfektně vystihující atmosféru jak místa a doby, tak náladu příběhu a jeho protagonistů. Přestože mi je tento typ depresivních dramat s historickým zasazením do starého Ruska hodně vzdáleným šálkem kávy, před Balagovem jako umělcem musím smeknout. Co bude točit jako ostřílený matador? P.S.: Výkony obou hereček brilantní. I když otázka, nakolik to hráli. Druhý den jsem na ulici za rychlé chůze na okamžik zvednul pohled od mobilu před sebe a na vteřinu se potkal s blízkým pohledem kolemjdoucí děvočky Miroshnichenko (představitelka hodně komplikované hlavní postavy). Byl to přesně ten pohled a v něm reakce na bytost, vstupující do její komfortní zóny, jaké házela na všechny ve filmu. Až mě zamrazilo. [Cannes](18.5.2019)

  • JFL
    *****

    Ruské poválečné drama o ranách na těle a na duši, a jak tyto rány samy mohou roztáčet další koloběh zraňování, jednak představuje vítaný a potřebný odklon od ruských pompézních propagandistických válečných eposů, ale navíc obstojí i samo o sobě právě jako tíživé drama s až klaustrofobně vyhnanými emocemi. Samostatnou kapitolu představuje precizní řemeslné zvládnutí od dramaturgie barevné palety a interiérů přes výtečnou kameru po skvělé herecké výkony. Důsledně realizovaná forma může místy až trochu odvádět pozornost od jádra filmu, kterým je tíha viny a marné upínání se k vidině štěstí.(19.5.2019)

  • rivah
    *****

    Česky TYČKA (nebo taky BIDLO - jako přezdívka vysoké ženy). Pozoruhodné komentáře: https://variety.com/2019/film/markets-festivals/beanpole-review-1203215728/ https://www.screendaily.com/reviews/beanpole-cannes-review/5139505.article https://www.bfi.org.uk/news-opinion/sight-sound-magazine/reviews-recommendations/beanpole-kantemir-balagov-nursing-women-leningrad-hospice-post-siege Domácí ruská analýza: https://rg.ru/2019/05/16/kannskij-festival-pokazal-film-kantemira-balagova-dylda.html(27.8.2019)