• starbrejkr
    ****

    Člověk proti zkáze je především one man show Josefa Abrháma. Jeho podání Karla Čapka od uznávaného spisovatele debatujícího s dalšími velikány první republiky na zahrádce až k zničenému a zrazenému člověku je naprosto precizní. Film je jinak především ponuré konverzační drana, které je i v ostatních rolích skvěle obsazeno. Amtmoféra konce první republiky je navozena také přesvědčivě, až na člověka ta ponurost dopadá. Docela mě pobavila rolička Davida Matáska, který si zahrál nanáckovitělého studenta v době kdy se pilně angažoval v Orlíku...(18.11.2008)

  • sportovec
    *****

    Vytrvalost i za totality růže přinášela. Houževnatost, dříčšství i nadprůměrně vysoká kvalita námětu a scénáře vytvořily víc než solidní základ pro uctění památky a odkazu jednoho z českých velikánů světového ohlasu - skromného, od mládí těžce nemocného, ale o to pracovitějšího a pozitivnějšího největšího našeho všestranného spisovatele Karla Čapka. Jeho osobnost vedle životního rozměru slouží současně jako průsečík do veřejného života První republiky. Strhující výkony Abrhámův a Maciuchové doplňuje i vrcholná role někdejšího plachého milovníka starších českých filmů Svatopluka Beneše, jehož Masaryk v sobě slučuje nespornou velikost s magicky působícím lidstvím, prostotou na jedné a pocitem až důvěrné blízkosti i nepředstírané úcty na straně druhé. Ocenění zaslouží i připomenutí důležité skutečnosti: Masarykovo a Benešovo Československo bylo vyhledávaným útočištěm německého a rakouského demokratického exilu. Pokud se nemýlím, je toto dílo také prvým uměleckým ztvárněním jedinečné vnitřní atmosféry pátečnických setkání. Tento pozdní potomek československé filmové vlny šedesátých let měl být již dávno pro svou mimořádnou závažnost - i nonprofitně - převeden na DVD nosiče.(25.8.2007)

  • dr.fish
    *****

    Mám pocit, že Čapek by býval zasloužil rozsáhlejší zpracování. Tento film vypadá, jakoby byl sestříhán ze seriálu, že bylo hodně materiálu a vybrat se dalo jen 90 minut. Rád bych viděl býval ten seriál, on bohužel ale neexistuje. Čapkův život by bylo dobré zachytit podrobně a celý. Ale i za těch 90 minut jsem vděčen. 90%(30.7.2012)

  • Tanner
    *****

    Opravdu skvělé. Moc se mi líbilo, jak citlivě byly ve filmu sladěny výpovědi o Čapkově osobě, jeho pracech a zároveň době, v níž se vše odehrává. Díky tomuto prolínání se krásně ukázalo, jak se dobový tíživý kontext odrazil na Čapkově díle a také na něm samotném. Ovšem to vše bez polopatického vysvětlování - znalost historických i literárních faktů je proto pro dobré pochopení nutností. Nejde o nějaký vyčerpávající životopis nebo výtvor dokumentující celou epochu, ale o jakýsi vhled do posledních let spisovatelova života a skrze něj také do problematické doby a celospolečenského klimatu, kdy opojení demokracií vystřídal šok z Mnichova, který vyústil v jedno z nejostudnějších období české historie, ve druhou republiku. O této krátké, leč velice tragické periodě, kdy byly samotnými Čechy skandalizovány veškeré symboly předchozího (alespoň jakž takž) demokratického režimu, by se nemělo mlčet. Ale často raději mlčí, i když její dopad byl vskutku devastující. A tento film nemlčí. Nesoudí, ale nemlčí. Jinak je až strašidelné, jak signifikatní je Čapkova smrt. Kdybych chtěl být hodně patetický, řekl bych, že spolu s Čapkem (minimálně však ve stejné době) odešla z českých zemí (a hlavně myslí velké části jejich obyvatel) demokracie. Raději snad nedomýšlet, jak by mistr skončil, kdyby nemoci nepodlehl ještě před vlastní okupací. Odpověď je bohužel na snadě - asi stejně jako bratr. Jinak co bych chtěl ještě zmínit, je skvělé herecké obsazení - každý se do své úlohy opravdu perfektně hodí, jde o jednu z nejlepších Abrhámových rolí. Celkově film hodnotím jako velice zdařilý. Je vidět, že lze natočit vhled do spisovatelova soukromí citlivě a s úctou, jíž si tento velký autor, filosof a hlavně čestný člověk nepochybně zaslouží. Jaký kontrast proti dnešním vulgárně bulvárním praktikám. Ještě bych vyzdvihl závěrečné titulky, které měly podobu výčtu Čapkova díla a svým podkladem odkazovaly na úžasnou povídku Šlépěj. Skončím, jak jsem začal: opravdu skvělé!(17.11.2008)

  • Marci
    *****

    Film jsem viděla poprvé někdy v roce 1990, kdy měl premiéru v našich kinech. Nejen Čapkem ve strhujícím podání Josefa Abrháma, ale i Olgou Scheinpflugovou Hany Maciuchové jsem doslova žila. Zachycení doby první republiky, ale i dusných dní roku 1938 bylo hodně sugestivní. Vím, že by se snímku dalo vyčítat, že byl až příliš čítankový, že nezobrazil i rozporuplnější stránky Čapkova života (vztah se Scheinpflugovou, ale i se sourozenci). Jak už ale z názvu vypovídá, tenhle film se spíš chtěl zabývat jeho bojem proti zlu, v tomto případě nacismu.(22.10.2007)

  • - Natáčelo se také v Liberci v divadle. (TOMIK007)

  • - Věta "...a naproti tomu je umění, nečisté a zlořečené", kterou Čapek dopisuje, je poslední dochovanou větou Čapkova posledního, nedokončeného románu Život a dílo skladatele Foltýna. (gjjm)

  • - Štěpán Skalský režíroval filmovou část, Jaromír Pleskot úryvky divadelních představení Čapkových her Bílá nemoc a Matka, která se ve filmu objevují. (gjjm)