Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jan-Erik je v posledním ročníku gymnázia a čeká ho maturita. Největší hrůzu má jako spousta jiných ze sadistického latináře Caliguly, který si na něj obzvlášť zasedl. Jednoho večera potká Jan-Erik trafikantku Berthu. Jelikož je silně opilá, doprovodí ji Jan-Erik domů. Bertha je vyděšená a bojí se, že ji někdo pronásleduje. Oba mladí lidé se sblíží. Jednoho dne však Jan-Erik najde Berthu mrtvou v jejím bytě a v předsíni se skrývá profesor Caligula... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (13)

d-fens

všechny recenze uživatele

ocenenia : MFF Benátky 1947 - Nominácia na 1.cenu ◘◘◘◘ MFF Cannes 1946 - Grand prix (info z knihy "Malá encyklopédia filmu; vydavateľstvo Obzor, 1974". Na prvom festivale v Cannes bolo podľa tohto linku uvedených 45 filmov, no v celkovom súčte filmov uvedených na oficiálnej stránke festivalu je iba 44 filmov, takže je zrejmé, že práve na tento film tvorcovia stránky "pozabudli":) ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Bergman ako scenárista a Sjoberg ako režisér mi ako tvorcovia Štvanice pripadali ako jeden organizmus, ktorý pre svoj výtvor žije. Je to výborne napísané a výborne zrežírované, zámerne ladené do expresionistického štýlu, veď tu máme aj krimi zápletku. Prečo ju oficiálny text distribútora takmer celú vykecáva, je záhada hodná pomaly súdnej žaloby. Ale na to sme si tu už zvykli. Nečítajte teda obsah...Maturita je udalosť, ktorá uvádza mladých ľudí do dospelosti, ale skutočne sa chlapec stáva mužom až vďaka životným skúsenostiam, ktoré nemusia byť vždy príjemné. V kontexte Štvanice sa skôr veľmi príjemné strieda s veľmi nepríjemnými konfrontáciami. Treba si asi aj uvedomiť, ako musel takýto film pôsobiť kontroverzne v dobe svojho vzniku, takto sa navážať do školského systému a aj kvázi idylického nažívania švédskych rodín nemohlo byť len tak. Čiže aj za odvahu získava Štvanica body navyše. ()

Reklama

mchnk 

všechny recenze uživatele

Výborný kus...drama / psychologický / film-noir / krimi / horor / romantický...to vše bych sem přidal, neb jsem si užil každý z těchto žánrů, které tato nadčasově nasnímaná černobílá stínohra nabízí. Skvěle sehraný obraz psychologické nadvlády člověka nad člověkem...v těchto letech v Evropě standardní společenská komunikace...snad proto ono lehce emočně přehnané vyústění, které může dnešní divák vnímat jinak než divák tehdejší...v každém případě se jedná o nadprůměrně kvalitní skandinávskou perličku, jež splní očekávání všech filmově znalých, náročnějších diváků... ()

Ekdahl 

všechny recenze uživatele

Výborný film, i po 70 letech (!) nezastaralý, suverénní, vyrovnaný, silný. Lepší než ty první Bergmanem režírované filmy, v nichž se Mistr ještě trochu hledal. Svižná režie, expresionistická fotografie. Bergmanův vstup na scénu - coby scenáristy - vyšel skvěle. Mládí je zpravidla doba, kdy musí člověk, není-li přizpůsobivé stádné zvíře, vybojovat nejtěžší životní boj. To platilo před 70ti lety stejně jako dnes, zejm. co se "školského svinstva" (Ladislav Klíma) týče. Dtto boj s rodiči, zejm. s otcem. Ingmarovi je ovšem třeba přičíst k dobru, že není černobílý a v učitelském sboru jsou zastoupeni i slušní lidé. Ba i sám Caligula má svou lidskou stránku... Velká Ingmarova jízda začíná. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Ingmar Bergman jednoduše dokázal svoje mistrovství už na začátku své kariéry a jen tak předvedl, co v něm je za potenciál, a to vlastně "pouze" scénářem, který ke snímku "Štvanice" napsal. I když budete mít chvíli pocit, že to je něco jako "Škola základ života", snímek je naprosto jiného žánru, ale přitom to není klasický thriller, což by to evokovalo na první pohled. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (4)

  • Film odstartoval kariéru tehdy šestadvacetiletého Ingmara Bergmana, který k němu napsal svůj první scénář. (Pavlínka9)
  • Ingmar Bergman namluvil i jeden z hlasů v rádiu. (Epistemolog)
  • Film vyhrál na mezinárodním festivalu v Cannes jako první severský snímek. (Kmotr76)

Reklama

Reklama