Reklama

Reklama

Ve slepé uličce

  • Česko Slepá ulička (více)
Trailer

Obsahy(1)

Osudu neunikneš ani na opuštěném starobylém hradě. Na tom starém hradě na northumberlandském pobřeží měl prý kdysi Sir Walter Scott napsat svého Roba Roye. Dodnes se tu dochoval jeho autentický husí brk i mnohé další památky Mistrovy osobnosti. Tak to alespoň nečetným návštěvníkům své "pevnosti", jak tomu sídlu hrdě říká, tvrdí jeho momentální výstřední majitel. Angličan George, který tu žije se svou mladou, krásnou francouzskou manželkou. Bál se možná, když se zbavoval svého prosperujícího podniku a rozhodoval se pro život v ústraní, aby mu ji svody velkoměsta neodvedly. Neuvědomil si ovšem, že Osudu člověk neunikne. A "Osud" se právě v této chvíli k této výspě civilizace neodvratně blíží. Osud v podobě dvou raněných gangsterů, kteří se po zpackané akci nutně potřebují alespoň na chvíli někam zašít. A jelikož široko daleko není nic vhodnějšího...
Slepou uličku natočil podle vlastního scénáře režisér Roman Polanski v roce 1966, těsně před tím, než odešel do Hollywoodu. Nezapřel v ní charakteristické rysy své tvorby, především hluboké zaujetí všemožnými úchylkami lidské psychiky. A dokázal navíc z tohoto na první pohled pouhého thrilleru - neboli příběhu dvou raněných gangsterů, terorizujících manželský pár - vytěžit nemalou dávku černého humoru. Snímek byl v r. 1966 oceněn na MFF v Berlíně Zlatým medvědem. (Česká televize)

(více)

Recenze (33)

tron 

všechny recenze uživatele

„Človek si nevyberie čas na problémy.“ Roman Polański vie dodať obyčajnému trileru hororový náboj, ale tiež platí opak – že vie triler obliecť do komediálnej frašky. SLEPÁ ULIČKA sa žánrovo charakterizuje ťažko (ale nie je to ani nič umelecké typu Bergman) a zrejme budete zaskočení, nech už budete od zápletky „na starobylom hrade drží kriminálnik rukojemníkov“ čakať čokoľvek. Výsledku nemožno uprieť silnú atmosféru, pôsobivú výpravu, svojský scenár, nádhernú kameru, zábavnú hudbu a ťažko zabudnuteľný výkon Donalda Pleasenceho (Dr. Loomis z HALLOWEENOV). Snímka vznikla vďaka komerčnému úspechu predchádzajúceho (1965) Polańského filmu, hororu HNUS, ktorý nakrútil práve preto, aby ním zarobil peniaze na osobitejšiu SLEPÚ ULIČKU. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,NA CO KOPETE TU JÁMU?“... ,,ABYCH SE NENUDIL"....... /// Co jsem vlastně čekal od filmu z roku 1966, kterej má na IMDB (rating) 7,2? Asi to, že by mě mohl Polanski mile překvapit! A zatím to je taková šedesátková klasika. Lidi dělaj tak jak dělaj a nikomu to nepřipadá podivný. Albie má trable se střevama (sračku? Ne. Průstřel.) Prej dělali co mohli, ale stejně vybouchli. A tak tam na hradě čekaj na strejdu Katelbacha a dělaj společnost podivnýmu výstřednímu párečku. Melou kraviny a například nečekaná návštěva příběh komplikuje, ale o mnoho nevylepšuje. Žádná nadčasovost, žádný poselství. Jen podivná hra, na jejíž pravidla buď přistoupíte, nebo prohrajete. No a já nezvítězil. (Chcete abych napsal něco vtipnýho? Líbilo se mi to!) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chci slyšet hláskovat slovo KATELBACH. 2.) Nechápu, proč se s děravým břichem nepije a s prázdnou hlavou nemluví. 3.) Kupuju starej hrad a chci se přesvědčit, jaká to bude romantika. 3.) Thx za titule ,,drSova“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR * AKCE * NAPĚTÍ ne ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Thriller nebo komedie? Řekl bych tak trochu obojí. V tomto snímku to režisér Polanski a scénárista Gerard Brach tak nádherně pospojovali že vznikl snímek jednak plný černého humoru, a na druhé straně násilí ale jen v únosné míře. Film je vlastně takovou studií mocenských poměrů a potenciálního násilí ve společnosti. Do hlavní role byl obsazen Donald Pleasance ve filmu jako obstarožní George známý například s filmů Velký útěk, Hallowen a třeba Vládce temnot kde ztvárnil rovněž hlavní roli, to byl ale výčet jen těch nejzajímavějších. Jeho mladou manželku Teresu plnou života ztvárnila francouzská herečka Francoise Dorléac známá z filmů Muž z Ria nebo ze Slečinek z Rochefortu. Společně žijí na osamělém ostrovním hradě v severní Anglii.V jejich poklidném životě je nečekaně jednoho dne překvapí dva gangsteři, kteří čekají na svého šéfa Katelbacha. Poté začíná hra o moc a násilí, v níž se závislost absurdně převrátí. Poté je ve filmu ještě několik zajímavých a napínavých momentů než dojde ke konečnému rozuzlení, jednak s nečekaným příjezdem jejich přátel, a s vypořádáním se se s oběma zločinci. Docela pěkný film se skvělou atmosférou. 3/5 hvězdičky si film podle mého sečteno a podtrženo zaslouží. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Jedovatě bizarní směsice tvrdého i natvrdlého chlapáctví, ženské falše (a falešnosti), snobizmu, šílenství a sovího houkání - i po více jak čtyřiceti letech od natočení stále ke koukání... ;-) . . . Rob Roy (ten v příběhu >knižní< ;-) by byl asi překvapen, jak bizarně plytké dobrodružství se událo jedné noci a jednoho dne v té >jeho< staré díře Lindisfarne, kde skončilo bytí dvou směšných lumpů, nějaké té slepice, prastaré vitrajle, společenského >přátelství< a jednoho marného a zbytečného nerovného manželství. V krizi se projevují charaktery a tomu se R. P. s nadhledem sobě vlastním dokáže vysmát a ještě navíc i něco sdělit - že ZLO v jakékoli podobě, i když je směšné, zplodí zase jen další zlo. A končit to všechno může nakonec v tak slepých uličkách, že uniknout se podaří jen málokomu... Nekonečně platná PRAVDA, tentokráte v >crazy thrilleru< (sakryš, to je ale žánr! ;-) ala mistr Polanski... - - - - - (Poprvé viděno 11.9.2008 na ČT2, komentář zde jako čtvrtý - 12.9.2008) ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Naozaj sa neodvážim odhadnúť čo týmto dielom Polanski zamýšľal, no každopádne z neho vzišiel ďalší svojský výtvor tohto všestranného režiséra. Ja by som film kategorizoval ako paródiu na klasický žánrový thriller, ktorej výpovedná hodnota dosiahla svoj strop niekde v polovici a odvtedy to bolo dosť intenzívne premávanie, aby som film vôbec dopozeral. Zaujímavosť jednotlivých scén mala hojdačkový štýl, raz vystrelila až na vrchol, inokedy spadla až na samotné dno. Herecké výkony držia film nad vodou, záver napokon zachraňoval čo sa dalo a tak s čistým svedomím zostávam pri troch hviezdičkách. 60%. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Velká škoda Francoise Dorleácové, jejího sexappealu a neodolatelně ryze dívčího herectví. Slušná krimikomedie od Romana Polanského, který snad nenatočil špatný film. Ovšem tento je pouze průměr. A proč? Polanského si vážím, ale jeho doména jsou vážné věci s postavami, co mají nervy na pochodu. Proto vypjaté scény jsou na komediální žánr až moc vypjaté a působí jako z jiného filmu. Ale i tak film stojí za vidění. 67%. ()

Aidan 

všechny recenze uživatele

Témat k hlubší reflexi jsem se v tomto filmu jaksi nedopátral. Přesto to byla celkem milá podívaná díky absurdnímu - především vizuálnímu - humoru, též díky originálně pojatým hlavním postavám a především pak proto, že se to všechno odehrávalo na ostrově Lindisfarne, jejž si před více než třinácti staletími zvolil za sídlo nového kláštera svatý Aidan. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Nuda, nuda, nuda. Snad až ke konci se film jakžtakž rozjede, ale to bohužel nestačí. Lionel Stander ani Donald Pleasence sami film neutáhnou. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Kdyby měl tento film v sobě pořádné napětí a strhující atmosféru, mohl by vzniknout slušný gangsterský thriller ve stylu „home invansion“ z netypického prostředí. Kdyby měl zase víc humoru a absurdních nápadů (které zde jsou, ale zdaleka ne v takové míře, aby dokázali utáhnout celý film), mohla by vzniknout výborná černá komedie. Bohužel vznikla jakási nevýrazná a podivná kombinace obojího, přičemž ani v jedném směru na mě film nezafungoval. Nemám žádný problém považovat Romana Polanského za vynikajícího režiséra, ale určitě díky zcela jiným filmům, přičemž gangsterky ani komedie evidentně jeho parketou nebudou. Gangsteři zde byli pro mě určitě zábavnější, než podivně úchylný manželský pár ze zámečku, takže jsem nedokázal s rukojmími nijak soucitit ani jim fandit. Chyba nebo záměr? Zcela odtažitě pojatý film s relativně napínavým dějem si mě nakonec získal pouze komickou postavičkou smolaře v podání brýlatého Jacka MacGowrana, jenže i ten brzy ze scény mizí. Občas přišla vtipná nebo napínavá scéna, hlavní gangster (Lionel Stander) měl taky světlé chvilky, dost se mi líbila černobílá kamera. Ale zřejmě nebylo otázkou špatného rozpoložení, když jsem už loni Slepou uličku v polovině neúspěšně vzdal, ani dnes se nekonalo nadšení. Při té ukrutné dvouhodinové délce teprve ne. [55%] ()

classic 

všechny recenze uživatele

Zhodou okolností to tak vyšlo, že som si pozrel Slepú uličku, zrovna 21. 3. , keď by sa bola nádherná francúzska kráska Françoise Dorléac, dožila nedožitých 75 rokov, ale zomrela takmer už pred neuveriteľnými päťdesiatimi rokmi ! Jej taktiež sexy sestra Catherine Deneuve si rok predtým zahrala v legendárnom Hnuse, Romana Polanskiho, ktorý považujem za oveľa lepší snímok, ako tento ! Obidve sestry sa inak dosť podobajú, ak by som mal teraz následne komentovať, čo som videl, tak to zhrniem jednoducho : „Bizarný snímok o výstrednom manželskom páriku, trochu atypickom, s menami George a Teresa, u ktorých sa bude skrývať kriminálnik Richard, spolu s partnerom, bohužiaľ Albie, ako sa volá, dlho neprežije”... Vonia mi, keď si občas pozriem atypický film, ktorý obsahuje dostatok čierneho humoru, aký používajú bratia Coenovci. Snažil som sa naladiť na dianie s týmito postavami, čo sa mi podarilo len zriedka ( zaznamenal som niekedy vynikajúce filmové momenty, ale tých je pomenej ), síce mám takú možnosť, že vidím výnimočnú kameru Gilberta Taylora, ktorý spolupracoval s klasickými áčkovými režisérmi, typu Kubrick a Lucas, ale i napriek tejto kvalite, nemôžem sa povzniesť nad absurdnými situáciami, ktoré ani nie sú smiešne, sú skôr do plaču ! Pije sa tu vo veľkom VODKA, ktorú páli po domácky Teresa, a v tom je hlavný kameň úrazu ! Áno, aspoň radosť sa pozerať na túto nevšednú krásavicu, ktorá si rada vypije, ale to je tak všetko, či občas si ju vychutnávam tak, ako ju Pán Boh STVORIL... A George je velikánsky ťuťmák... Richard, ktorý si hovorí Dickie, týchto sekíruje, ako sa len dá. Blíži sa im návšteva, kde bude dominovať najmä nevychovaný chalan, ktorý sa nevie spratať do kože. PS : Majú tu taktiež sliepky, ktoré produkujú veľké množstvo vajec, a okrem toho, sa tu prakticky nič viac pod zub nenájde... Pálenica Borisa Filana, tá by sa tu uchytila, čo myslíte ? Hm... Ples upírov, je zázrak, ktorý mám tak rád... ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Psychologický ponor do zbližovania sa s nebezpečenstvom. Na jednej strane snaha zachrániť sa, na druhej chuť sebe aj ostatným dokázať, že sa tomu dá vzoprieť, dokonca možno vyrovnať. Trochu jednoduchšie bol podobný konflikt zobrazený v novšom Truth or Consequences. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Dalo by se to zařadit jako crazy gangsterka. Na hrad přijíždějí dva gangsteři, kteří čekají na odvoz a setkají se tu s manželským párem, kde hlavně manžel je pěkný poseroutka a zůstane jím, i když zcela náhodně zneškodní protivníka. Také zde najdeme spoustu zbytečných a samoúčelných obrazů, v nichž má režisér zalíbení, ale jsou naprosto nedivácké, dokonce jdou proti divákovi. Včetně úvodních scén (u tohoto i výše zmíněného filmu), jež spíše odrazují, než by přitáhly pozornost. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Nakonec gangster hraný Lionelem Standerem byl jedinou autentickou postavou, která si na nic nehrála. Ostatní se stavěli lepšími než byli, a ukázal-li tlak okolností jich pravé já, žádná sláva. Pěkně misantropický film. Absurdno a černý humor jsou klady tohoto filmu. Zdlouhavost jeho záporem. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Další výčet podivných lidiček, kterými Polanski pomáhá zalidňovat svět už sám od sebe podivný. A nebylo by t možné, kdyby takový nebyl on sám. Myslím, že teď ve stáří, se mu už musí plést co prožil sám a co sám nafilmoval. Znáte přece rčení, které děti používají dříve, než vidí první film: "Ale vždyť on to jen filmuje... Manželé (Teresa a George) filmují rodinný život a příjezd gangsterů do jejich "pevnosti" je pro ně vytržení z nudy a pro nás demonstrací jejich charakterů (až po poslední moment, když se před samopalem polomrtvého Richarda schovávají střídavě za sebe)... Přes všechny problémy s místem, herci atd. (a přes mnohé chyby ve filmu, angicky goofs), považuje Polanski tento film - a myslím zcela oprávněně - za "příspěvek poetickému filmovému jazyku"... Přestože nezvedený kluk poškrábal jinou desku, snesl bych víc hudby dnes již legendárního Krzysztofa Komedy - viz EP Krzysztof Komeda ‎– Cul-De-Sac. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Žánrově obtížně zařaditelný kousek z rané fáze Polanského filmografie obsahuje většinu režisérových oblíbených ingrediencí: uzavřené klaustrofobní prostředí, strach z neustálého ohrožení, černý humor, výbuchy nekontrolovatelného násilí a (stejně jako v debutu Nůž ve vodě) ženu mezi (tentokrát více ponižovaným, než provokovaným) manželem a vetřelcem zvnějšku. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Dost priemerny film rezisera Romana Polanskeho. Snimku sa neda upriet dost dobra atmosfera a sympaticke herecke vykony - najma Donald Pleasence /Jestli se rozzlobime budeme zli a You Only Live Twice/, ale to je asi vsetko k tomuto filmu. Nie je dovod vracat sa k tomuto. 50 % ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Ve slepé uličce je filmovou anekdotou v estetické, poetické i nihilistické stylizaci. Roman Polanski ve vlastnoruční parafrázi Čekání na Godota předložil maximální zátěžovou zkoušku psychické odolnosti lidského organismu. Stroze odlehlé místo northumberlandského hradu Lindisfarne na stejnojmenném ostrůvku v zajetí přílivové vlny je příhodnou kulisou pro svatbu a bujarý mumraj nihilistického povyražení lidské existence, pohrává si s formičkami niterného odcizení, nervového vypětí, frustrace, dominance a podřízenosti. Každý jednotlivý stav se nakonec stává bezvýchodným pro podstatu dosud známého a preferovaného způsobu života. Nihilismus v toužebně dychtivém pohybu obrazu nevynechá nikoho bez povšimnutí ve své zběsilosti po zlomyslných kouscích a i přes zdánlivé chvilky zklidnění stále stupňuje napětí vzájemných vztahů až do absurdních podob a neopakovatelných krás života. Tento způsob černého humoru psychothrilleru sluší, obraz se nezříká ani poetického komponování, ani estetického uspořádání. Prvním nešťastníkem zlomyslně stylizovaných hrátek je George (velmi dobrý Donald Pleasence), kultivovaný hradní pán. Jeho vnitřní strach a úzkostlivé lpění na manželském štěstí ho vyhání do lidské odloučenosti, přesto ani ta nedokáže přinést dlouhodobou jistotu. Sázka na jednu kartu ho pomaloučku nutí překročit limity vlastního morálního přesvědčení a neobvyklý životní skutek ho bez vyzvání přivádí až na křižovatku dosavadního způsobu života. Druhým nešťastníkem přelomových životních událostí je Teresa (velmi zajímavá Françoise Dorléac), Georgeova mladá manželka. Nevybouřené mládí a odlehlá izolovanost místa ji nutí vyhledávat zábavu, která je zároveň i mužovým trestem. Závažnost okamžiku strhává bez mrknutí oka všechny masky konvenčního chování, rozvrat zdá se být nevyhnutelný. Třetím nešťastníkem zlomyslného jitření je Richard Dickey (pozoruhodný Lionel Stander), drsný gangster na útěku z nepříliš povedené akce. Touha po životě a nelegální status živnosti ho vrhá do pozice nevybíravého chování, pud sebezáchovy využívá nasbírané zkušenosti a bez slitování se blíží své soukromé záchraně. Z dalších rolí: Dickeyho méně šťastný partner gangsterské obživy Albie (Jack MacGowran), mladý a vytrvalý Teresin amant z blízkého sousedství Christopher (Iain Quarrier), jeho přátelští rodiče (Geoffrey Sumner a Renee Houston), dávný a současně také otravný Georgeův kamarád z mládí a podnikatelské živnosti Philip Fairweather (Robert Dorning), jeho pokrytecky kritická manželka Marion (Marie Kean), nezvedený spratek a malý synek Fairweatherů Nicholas (Trevor Delaney), Teresina nová zábava Cecil (William Franklyn), a známá Fairweatherů na návštěvě hradu Jacqueline (Jacqueline Bisset). Ve slepé uličce je nezávazně nevázanou zábavou, formovanou a stylizovanou černým humorem, poetickým výrazem a také samozvanou zkázou podstaty lidské existence. Čekání na Godota našlo své uvolněné využití touhy, očekávání i rozpadu. Velmi osobité přizpůsobení filmové estetiky pro píseň zuřivosti filmové zábavy! () (méně) (více)

Reklama

Reklama