poster

Smrt a dívka

  • Velká Británie

    Death and the Maiden

  • Francie

    La jeune fille et la mort

  • Slovensko

    Smrť a dievča

Drama / Thriller / Mysteriózní

Velká Británie / USA / Francie, 1994, 99 min

Režie:

Roman Polanski

Scénář:

Rafael Yglesias

Producenti:

Thom Mount

Střih:

Hervé de Luze

Scénografie:

Pierre Guffroy

Kostýmy:

Milena Canonero
(další profese)
  • B!shop
    ****

    Tak tohle bylo hodne vostry. Po nakejch 15 minutach se dej presune do baraku a tri herci rozehrajou hodne drsny drama. Misto Wilsona by tu sice moh bejt nekdo lepsi, ale on je stejne vedlejsi postava, tak to je fuk. Hlavni pozornost na sebe strhava naprosto dokonala a misty pekne drsna Sigourney a tentokrat musim pochvalit i Kingsleyho, na Sigourney sice nema, ale podava hodne solidni vykon. Na filmu je taky fajn, ze clovek do konce nevi, jesli ma Sigourney pravdu nebo ne a konec je taky zajimavej. Uvazoval jsem i o 5*, ale nakonec dam jen hodne solidni 4*.(3.2.2008)

  • Radko
    ****

    Pomsta chutí najlepšie vychladená, to je stará známa pravda. Ak má však k odležanej záležitosti odplaty predchádzať súkromný proces zisťovania viny, môže nastať namiesto vychutnania si utrpenia potrestaného slušná dialógovo vzťahová trenica sudcov. Ukrývané traumy a bolesti sa vyplavujú na povrch, tí čo trpeli, sú nútení strádať znova. Očista nenastáva potrestaním ani prepustením. Dá sa dosiahnuť možno priznanie, ale otázne je, či zmes otrlého cynizmu a neprejavenia štipky ľútosti sú, aj keď úprimne vypovedané, tou pravou satisfakciou a odčinením hriechu. Skvelý komorný Polanski.(2.11.2012)

  • sportovec
    *****

    I drama může být být silným filmem. Předpokladem ovšem je schopnost vnímat víc než vnějškovou skutečnost. Mnohdy inflační bouřlivost vnějších efektů akčního nebo dobrodružného filmu rovnomocně nahrazují časté záběry-detaily do tváří protagonistů, vyhraněná, zvraty a gradacemi naplněná fabule, následně i námět a scénář a posléze režie a herci, kteří tak velkou zátěž dokáží na úrovni zvládnout. Určitě se jedná o jednu z nejnesnadnějších, ne-li vůbec nejnesnadnější výzvu pro každého velkého herce. Zdar je doprovázen jakousi niternou samozřejmostí divákova zážitku, z níž se ovšem v žádném případě nevytrácí směs napětí, očekávání a vychýlení, daného mírou meznosti zobrazované situace i příběhu jako celku. Jakkoliv nechci oslabovat sílu a hloubku Kingsleyho výkonu, není možné ani zapomenout na výkon třetího do party - Stuarta Wilsona. To nejpodstatnější na filmu ovšem nejsou ani mistrovská kamera, ani rafinované gradace děje včetně rámující koncertní scény, ale téma samo. Otázka akceptovatelné míry váhy trestu a pomsty, limitů šance na spravedlnost oběti, která získala možnost být trestající rukou osudu, nikoliv rutinního kolečka policejně justiční mašinérie. Lustrační trauma české společnosti činí tuto okolnost zvláště palčivou. A takto vyvolaný nemilosrdný zážitek zvláště nezapomenutelným.(30.3.2008)

  • Frajer42
    ****

    Spoilery! Polanski je takovým režisérským chameleonem. V každém snímku dovede nastavit podstatně odlišný styl. Kdybych předem nevěděl, že je režisérem, tak bych ho na základě snímku režisérem nehádal. Co se týče snímku, tak celý úspěch filmu stojí na vynikající a neuvěřitelně husté atmosféře a dvou bezchybných hereckých výkonů Sigurney Weaver, kterou osobně nesnáším, protože velice často bezdůvodně přehrává a její herectví působí afektovaně. Tentokrát ovšem musím opravdu smeknout, protože jsem ji věřil každičké gesto. Druhým skvělým hercem byl Ben Kingsley, kterého mám rád, protože je skvělý vždy a všude. Úplně jsem nepochopil obsazení jakéhosi Wolfganga Winklera, který hrál přímo příšerně a snímek zbytečně srážel. Ve filmu nechybělo ani trošku humoru. Už jsem v životě slyšel spoustu vtipů, ale ten o tom, že Sigourney Weaver byla znásilněná jen proto, že je "krásná", ten jsem slyšel poprvé. Kdo má rád napínavé konverzačky, ten si přijde na své. Luxusně napsané dialogy a velice atraktivní zamýšlení se nad zločinem a trestem. Slabší 4 kousky!(25.7.2018)

  • gudaulin
    *****

    Sigourney Weaver se díky roli důstojnice Ripleyové ve vetřelčí sáze stala hvězdou první velikosti a vyhledávanou představitelkou silných ženských postav. Nicméně dlouho se jí vyhýbalo ocenění Filmové akademie. Většina filmových fanoušků si její herecký vrchol spojuje s oscarovým titulem Gorily v mlze, já ale tvrdím, že své herecké mistrovství ukázala nejlépe v Polanského nenápadném komorním snímku Smrt a dívka. Polanski často a úspěšně využíval jako východisko pro svá dramata divadelní předlohy. Tenhle kousek považuju za jeho "nejdivadelnější". Tři špičkoví herci, výborný scénář, který diváka až do poslední chvíle udržuje v napětí a nejistotě, na čí stranu konfliktu se postavit, kdo je vlastně obět a kudy vede cesta k vyrovnání se se špinavou minulostí. Polanski natočil emocemi nabité konverzační drama, jehož jedinou slabinou je, že někteří diváci by (celkem pochopitelně) upřednostnili atraktivnější formu efektního thrileru. Celkový dojem: 90 %.(4.1.2019)

  • - Natáčení probíhalo v Chile, ve španělských městech Meirás a Valdoviňo a ve francouzském Billancourtu. (Terva)

  • - Snímek byl natočen na motivy stejnojmenné divadelní hry Ariela Dorfmana. (Terva)

  • - Z celkového rozpočtu 12 000 000 amerických dolarů se tvůrcům do dubna roku 1995 vrátilo jen 2 100 000 amerických dolarů. (Terva)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace