poster

Smrt a dívka

  • Velká Británie

    Death and the Maiden

  • Francie

    La jeune fille et la mort

  • Slovensko

    Smrť a dievča

Drama / Thriller / Mysteriózní

Velká Británie / USA / Francie, 1994, 99 min

Režie:

Roman Polanski

Scénář:

Rafael Yglesias

Producenti:

Thom Mount

Střih:

Hervé de Luze

Scénografie:

Pierre Guffroy

Kostýmy:

Milena Canonero
(další profese)
  • Frajer42
    ****

    Spoilery! Polanski je takovým režisérským chameleonem. V každém snímku dovede nastavit podstatně odlišný styl. Kdybych předem nevěděl, že je režisérem, tak bych ho na základě snímku režisérem nehádal. Co se týče snímku, tak celý úspěch filmu stojí na vynikající a neuvěřitelně husté atmosféře a dvou bezchybných hereckých výkonů Sigurney Weaver, kterou osobně nesnáším, protože velice často bezdůvodně přehrává a její herectví působí afektovaně. Tentokrát ovšem musím opravdu smeknout, protože jsem ji věřil každičké gesto. Druhým skvělým hercem byl Ben Kingsley, kterého mám rád, protože je skvělý vždy a všude. Úplně jsem nepochopil obsazení jakéhosi Wolfganga Winklera, který hrál přímo příšerně a snímek zbytečně srážel. Ve filmu nechybělo ani trošku humoru. Už jsem v životě slyšel spoustu vtipů, ale ten o tom, že Sigourney Weaver byla znásilněná jen proto, že je "krásná", ten jsem slyšel poprvé. Kdo má rád napínavé konverzačky, ten si přijde na své. Luxusně napsané dialogy a velice atraktivní zamýšlení se nad zločinem a trestem. Slabší 4 kousky!(25.7.2018)

  • T2
    ****

    Rozpočet $12miliónovTržby USA $3,103,716Tržby Celosvetovo $4,100,000║ Spočiatku nenápadná dráma sa vykľuje do chladnej prestrelky názorov, kde zvrátenosť vyjadrení v neoficiálne súdiacom procese na odľahlom mieste v neznáme nepozná hraníc, herci hrajú maximálne presvedčivo a dej po celý čas vystuhujú z jednou vypätou scénou za druhou. /80%/(15.2.2009)

  • gudaulin
    *****

    Sigourney Weaver se díky roli důstojnice Ripleyové ve vetřelčí sáze stala hvězdou první velikosti a vyhledávanou představitelkou silných ženských postav. Nicméně dlouho se jí vyhýbalo ocenění Filmové akademie. Většina filmových fanoušků si její herecký vrchol spojuje s oscarovým titulem Gorily v mlze, já ale tvrdím, že své herecké mistrovství ukázala nejlépe v Polanského nenápadném komorním snímku Smrt a dívka. Polanski často a úspěšně využíval jako východisko pro svá dramata divadelní předlohy. Tenhle kousek považuju za jeho "nejdivadelnější". Tři špičkoví herci, výborný scénář, který diváka až do poslední chvíle udržuje v napětí a nejistotě, na čí stranu konfliktu se postavit, kdo je vlastně obět a kudy vede cesta k vyrovnání se se špinavou minulostí. Polanski natočil emocemi nabité konverzační drama, jehož jedinou slabinou je, že někteří diváci by (celkem pochopitelně) upřednostnili atraktivnější formu efektního thrileru. Celkový dojem: 90 %.(4.1.2019)

  • tomtomtoma
    ****

    Přepsáno v únoru 2020. Smrt a dívka je působivým filmem záměrné konfrontace a občasných rozmáchlých gest. Původní divadelní hra chilského spisovatele Ariela Dorfmana je bolestivou ozvěnou traumat mučených obětí diktátorských režimů, což je samo o sobě vznešené téma ke zpracování, byť mám pocit, že Roman Polanski byl spíše fascinován rozervaností vnitřního světa v zajetí extrémních sadomasochistických hrátek. Efektně podávaná nebezpečná zátěž psychické odolnosti člověka na jednu stranu trpí na teatrální velikášství amerického dramatického herectví. Na druhou stranu tu ovšem otevírá krajinu nejniternějšího rozpoložení jedinců, naráží na dominanci, podřízení, sadomasochismus, důstojnost, ponižování a jednoduché překračování morálních zábran při opojném ochutnání síly a pozice moci. Jde o hluboké a nesmazatelné jizvy na duších, o vinu a její přijetí, také o pomstu, spravedlnost a schopnost odpuštění. Zuřivost je tu skryta v pohybu. Znalost pravdy je často nepřekonatelnou překážkou v pokračování života. Komorní drama zběsilého lidského střetu si zde vystačí pouze se třemi herci. Právo na svou soukromou spravedlnost bez slitování vyžaduje Paulina Escobar (místy jen teatrální Sigourney Weaver), oběť diktátorské instituce mučení. Náhoda dává šanci zadostiučinění, zloba volá po odplatě a neváhá bez zábran zastrašovat. Ponížení touží po času dominance. Po právu na svou spravedlnost zoufale volá také Dr. Roberto Miranda (zajímavější Ben Kingsley), náhodný host odlehlé přímořské vily. Téměř zapomenutá a vzdálená minulost křičí do vichru svou zlobu. Zneužití moci má vice úrovní a lituje svých promarněných příležitostí. Právo spravedlnosti rozechvěle zastupuje Gerardo Escobar (zajímavý Stuart Wilson), Paulin manžel a právník se zářnou kariérní budoucností nového a demokratického politického uspořádání života. Úpěnlivé lpění na zákonných formách spravedlnosti je znejistěno niterným dopadem a rozechvělostí srdce. Smrt a dívka je přese všechno působivým filmem o traumatu ze znásilnění pozicí moci. Smrt a dívka je extrémní katarzí lidského nitra a za to si zaslouží uznání.(6.10.2009)

  • Radko
    ****

    Pomsta chutí najlepšie vychladená, to je stará známa pravda. Ak má však k odležanej záležitosti odplaty predchádzať súkromný proces zisťovania viny, môže nastať namiesto vychutnania si utrpenia potrestaného slušná dialógovo vzťahová trenica sudcov. Ukrývané traumy a bolesti sa vyplavujú na povrch, tí čo trpeli, sú nútení strádať znova. Očista nenastáva potrestaním ani prepustením. Dá sa dosiahnuť možno priznanie, ale otázne je, či zmes otrlého cynizmu a neprejavenia štipky ľútosti sú, aj keď úprimne vypovedané, tou pravou satisfakciou a odčinením hriechu. Skvelý komorný Polanski.(2.11.2012)

  • - Snímek byl natočen na motivy stejnojmenné divadelní hry Ariela Dorfmana. (Terva)

  • - Scény byly natáčeny neobvykle ve stejném pořadí, ve kterém se odehrávaly. (Terva)

  • - Z celkového rozpočtu 12 000 000 amerických dolarů se tvůrcům do dubna roku 1995 vrátilo jen 2 100 000 amerických dolarů. (Terva)