Reklama

Reklama

Smrt a dívka

  • Velká Británie Death and the Maiden (více)
Mysteriózní / Thriller / Drama
Velká Británie / USA / Francie, 1994, 99 min

Obsahy(1)

Nejmenovaná jihoamerická země těsně po zhroucení diktátorského režimu: v osamělém pobřežním domě očekává Paulina Escobar (Sigourney Weaver) návrat svého muže z hlavního města. Gerardo Escobar (Stuart Wilson) byl jmenován za předsedu výboru, jenž měl vyšetřit porušování lidských práv za starého režimu. Gerardo se však zpozdí kvůli píchnuté pneumatice. Když se Gerardo konečně dostaví, není sám. V jeho doprovodu se nachází cizinec: Dr. Miranda (Ben Kingsley), v němž Paulina rozpozná muže, jenž ji před 15 lety trýznil a vícekrát znásilnil... Roman Polanski a jeho zpracování divadelního kousku Ariela Dorfmana. (Pohrobek)

(více)

Recenze (126)

Fr 

všechny recenze uživatele

,,NENÍ TĚŽKÉ PONIŽOVAT NEBO BÝT PONIŽOVANÝ, DOKTORE. NENÍ TĚŽKÉ UKAZOVAT LIDEM SVOJI MOC...“ /// Divadlo o vyrovnání se s minulostí a hra na přiznání a odpuštění. Nebo taky ne… Baví mě Polanskýho vášeň pro divadelní hry. Jen oproti Carnage tu máme téma poněkud drsnější. Vono když filmujete divadlo, máte (zřejmě) víc jak půlku úspěchu jistou. Příběh je vyzkoušenej a tak už to chce jen mít talent a nezkurvit detaily. Jako třeba obsazení. Kingsley je dost dobrej padouch/nepadouch, Weaver by mohla bejt z flegu gestapačkou a Wilson … prostě takovej má bejt. Není to ani tak o týrání a zatloukání. Spíš by měla bavit ta neustálá pochybnost. Což na mě spolehlivě fungovalo. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennou divadelní hru, kterou napsal chilský dramatik Ariel Dorfman, neznám. 2.) Nevím, jak se projevuje morbidní zvědavost. 3.) Thx za titule ,,fridatom“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Brilantná divadelná psychologická dráma, rozoberajúca kodexy zločinu, viny a etiky práva trestať. Z toho, čo tu dokázal Roman Polanski na placi jednej obývačky s tromi hercami, sa môžu učiť generácie filmárov. Sigourney Weaver tu podáva životný výkon. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Vynikající konverzační thriller, který spolehlivě drží diváka v nejistotě - především díky excelentnímu hereckému výkonu Sigourney Weaver, která se velmi přesvědčivě drží na hranici mezi osobou s traumatem, která touží po pomstě, a bláznem. Polanski mě osobně ještě nikdy úplně nenadchnul (a nepodařilo se mu to ani tentokrát), tento film na mne alespoň nepůsobil tak chladně a bezemočně jako jeho ostatní díla. Death and the Maiden určitě stojí za pozornost. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $12miliónovTržby USA $3,103,716Tržby Celosvetovo $4,100,000║ Spočiatku nenápadná dráma sa vykľuje do chladnej prestrelky názorov, kde zvrátenosť vyjadrení v neoficiálne súdiacom procese na odľahlom mieste v neznáme nepozná hraníc, herci hrajú maximálne presvedčivo a dej po celý čas vystuhujú z jednou vypätou scénou za druhou. /80%/ ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Roman Polanski ve mě opět nechal rozporuplné emoce. Na jednu stranu je to dobrý, přímo vynikající, režisér, ale na druhou stranu si opět vybral slabší téma, které při rozehrání na plátně nepůsobí tak dramaticky jako na papíře. Ben Kingsley i Sigurney Weaver jsou dobří herci, ale ani oni nestačí na naprosté pohlcení diváka touto hrou, která by v divadle byla pravděpodobně úchvatnou podívanou. Zde však realita nefunguje a celý snímek zabíjí fakt, že jde o film. Vytrácí se realita, napětí a jen čekáme od první minuty jak to vlastně skončí a v duchu si tipujeme. Nemyslím si, že jde o špatnou, ale ani extra podařenou záležitost. Rozhodně stojí za shlédnutí už jen kvůli smrti a dívce... ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Perfektní obsazení včetně překvapivě věrohodné Weaver dodává svým postavám tu správnou dávku potřebné ambivalence. No, možná bych to ale viděl raději na jevišti. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Pokud překonáte podivný pocit, že ti známí anglicky mluvící herci jsou najednou jihoameričané, tak vás čeká hodně dobrý film. Celé je to o třech hercích, kteří hrají velmi přesvědčivě. Líbilo se mi že tam Sigourney Weavrové nešlo ani tak o pomstu, jako o to přiznání. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tak tohle bylo hodne vostry. Po nakejch 15 minutach se dej presune do baraku a tri herci rozehrajou hodne drsny drama. Misto Wilsona by tu sice moh bejt nekdo lepsi, ale on je stejne vedlejsi postava, tak to je fuk. Hlavni pozornost na sebe strhava naprosto dokonala a misty pekne drsna Sigourney a tentokrat musim pochvalit i Kingsleyho, na Sigourney sice nema, ale podava hodne solidni vykon. Na filmu je taky fajn, ze clovek do konce nevi, jesli ma Sigourney pravdu nebo ne a konec je taky zajimavej. Uvazoval jsem i o 5*, ale nakonec dam jen hodne solidni 4*. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Kdybych viděla divadelní zpracování, možná bych to hodnotila jinak. Ale takhle to byl pro mě výborný psychologický film a drama, kde jsem se rozhodně vůbec nenudila a to zcela určitě zásluhou Sigourney Waever a Bena Kingsleyho, kteří byli naprosto vynikající. Právo a spravedlnost, spojené se svědomím, silně rozbouřenými city a navíc krutými vzpomínkami může člověka někdy opravdu motivovat k nepředvídatelnému jednání. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Zpočátku lehce fádní a staromódní konverzačka v kulisách připomínajících divadlo, nástěstí po chvíli začne atmosféra houstnout - auto se zřítí ze skály, na hlavu padne první rána, nožičky se přivážou k židli a pusinka se zacpe... Propocenýma kalhotkama. Herecké výkony v čele s úžasnou Sigourney hrají ve filmu prim, scénář solidně udržuje pocit nejistoty ohledně (ne)viny vyděšeného Dr. Mirandy a tedy i ohledně možného šílenství Pauliny... Pozitiva však berte s rezervou, téměř každý moment filmu by mohl být lepší, sofistikovanější, drsnější, klidně i úchylnější. Čtvrtou hvězdičku na misku vah háže až výborná závěrečná katarze. 7/10 ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Sigourney Weaver se díky roli důstojnice Ripleyové ve vetřelčí sáze stala hvězdou první velikosti a vyhledávanou představitelkou silných ženských postav. Nicméně dlouho se jí vyhýbalo ocenění Filmové akademie. Většina filmových fanoušků si její herecký vrchol spojuje s oscarovým titulem Gorily v mlze, já ale tvrdím, že své herecké mistrovství ukázala nejlépe v Polanského nenápadném komorním snímku Smrt a dívka. Polanski často a úspěšně využíval jako východisko pro svá dramata divadelní předlohy. Tenhle kousek považuju za jeho "nejdivadelnější". Tři špičkoví herci, výborný scénář, který diváka až do poslední chvíle udržuje v napětí a nejistotě, na čí stranu konfliktu se postavit, kdo je vlastně obět a kudy vede cesta k vyrovnání se se špinavou minulostí. Polanski natočil emocemi nabité konverzační drama, jehož jedinou slabinou je, že někteří diváci by (celkem pochopitelně) upřednostnili atraktivnější formu efektního thrileru. Celkový dojem: 90 %. ()

choze 

všechny recenze uživatele

"V demokracii může o půlnoci zaklepat i přítel." Dobře rozehrané divadélko (do poslední chvíle nevíme, jestli má Weaver toho pravého nebo jí už hráblo), ale před dramatem bych upřednostnil spíš thriller, takhle je to takové nějaké rozbředlé a konec mě nasral. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

I drama může být být silným filmem. Předpokladem ovšem je schopnost vnímat víc než vnějškovou skutečnost. Mnohdy inflační bouřlivost vnějších efektů akčního nebo dobrodružného filmu rovnomocně nahrazují časté záběry-detaily do tváří protagonistů, vyhraněná, zvraty a gradacemi naplněná fabule, následně i námět a scénář a posléze režie a herci, kteří tak velkou zátěž dokáží na úrovni zvládnout. Určitě se jedná o jednu z nejnesnadnějších, ne-li vůbec nejnesnadnější výzvu pro každého velkého herce. Zdar je doprovázen jakousi niternou samozřejmostí divákova zážitku, z níž se ovšem v žádném případě nevytrácí směs napětí, očekávání a vychýlení, daného mírou meznosti zobrazované situace i příběhu jako celku. Jakkoliv nechci oslabovat sílu a hloubku Kingsleyho výkonu, není možné ani zapomenout na výkon třetího do party - Stuarta Wilsona. To nejpodstatnější na filmu ovšem nejsou ani mistrovská kamera, ani rafinované gradace děje včetně rámující koncertní scény, ale téma samo. Otázka akceptovatelné míry váhy trestu a pomsty, limitů šance na spravedlnost oběti, která získala možnost být trestající rukou osudu, nikoliv rutinního kolečka policejně justiční mašinérie. Lustrační trauma české společnosti činí tuto okolnost zvláště palčivou. A takto vyvolaný nemilosrdný zážitek zvláště nezapomenutelným. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Brutálne pochmúrna atmosféra, ktorá graduje každou sekundou dodáva tejto dráme priam mrazivý thrillerový nádych a záver je doslova dychberúci. Dychberúci však nie je len záver filmu. Hranie sa na mačku a myš, pohrávanie sa s diváckou naivitou a mnohé zvraty, ktoré majú za následok totálnu dezilúziu. Všetci herci akoby posledný krát stáli na divadelných doskách podávajú životné výkony, réžia vyšperkovaná v každom detaile, najmä s prízvukom na timing a ja som bol počas celého filmu ako na ihlách. 90%. ()

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

Divadelní hře bych nejspíš dal 5* -- ale jak hodnotit film, který je divadelní hrou? Nejspíš špatně, protože film by měl fungovat jako film (pokud nejde o záznam z divadla)... Takže "jen" 3* nikoli za nezvládnutý děj, ale za nezvládnutý žánr. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Další hutný filmařský zážitek od mistra. Snímek postavený na třech vyjmečných hereckých výkonech a tématicky silné a divácky vděčné záplatce. Postupně gradující a odkrývající šokující pravdu, která je jasná hned od začátku, ale chceme ji slyšet až na konci. Závěr není katarzní jen přirozený. Zbytek, resp. průběh je solidní psychologická hra kdo z koho. Velká škoda, že vklíněné náznaky právní problematiky a otázky viny/neviny, potažmo práva trestat/netrestat jsou mnohem méně zábavné, než podobně atmosferický, depresivní, leč daleko více osobitý a niterny Bitter Moon, do kterého se divák daleko lépe vcítí. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Rozjezd rozpačitý, dále však minutu od minuty lepší, ve finále setsakramentsky brilantní. Těžko jsem se po závěrečném poodhalení roušky odtrhával od obrazu, vskutku těžko. Musím ovšem přiznat, že LK mne trochu mystifikovaly ohledně barev filmu monochromatickým obalem DVD. Při své hlouposti jsem ke všemu přehlédl ono podstatné slovo "barevný" v technickém okénku a po spuštění filmu se tak nechal obrat o všechny své černobílé iluze. Každopádně film doporučuji všem, kteří stejně jako já považují ostatek Romanovy tvorby za poněkud nudnějšího charakteru (čest výjimkám). ()

Reklama

Reklama