Režie:
Roman PolańskiKamera:
Douglas SlocombeHudba:
Krzysztof KomedaHrají:
Jack MacGowran, Roman Polański, Alfie Bass, Jessie Robins, Sharon Tate, Ferdy Mayne, Iain Quarrier, Fiona Lewis, Ronald Lacey, Sydney Bromley, Roy Evans (více)VOD (2)
Obsahy(2)
I ty nejlépe míněné činy mohou mít katastrofální důsledky... Oné noci, v níž pronikal hluboko do samého srdce Transylvánie, netušil profesor Abronsius, jak blízek je cíle. V zájmu svých tajemných zkoumání cestoval už mnoho let napříč střední Evropou v doprovodu svého jediného žáka Alfréda. Učenec a vědec, jehož génia svět nedocenil, vložil své tělo i duši na oltář posvátného poslání: poznání a studia upírů. Dosud bezvýsledně. Teď však, po příjezdu do horské krčmy, jejíž stěny a trámy byly přímo ověnčeny česnekem (jak známo nejlepším to prostředkem proti upírům), se zdálo, že cíl je na dosah. Existence blízkého starého hradu tuto domněnku jen potvrdila. A profesor s Alfrédem se neohroženě vydali do boje… Parodii na upírské horory natočil režisér Roman Polanski podle vlastního scénáře (na němž se podílel s G. Brachem) a sám si v ní s chutí zahrál roli Alfréda. Využil v ní všech atributů klasických hororů, z nichž si ovšem dokázal chytrým a kultivovaným způsobem dělat legraci. Působivou atmosféru snímku podtrhují i ostatní složky – kamera, výprava, hudba… V době svého vzniku (druhá polovina šedesátých let) balancoval film na hranici mezi hrůzou a komedií, dnes jej již samozřejmě vnímáme spíše jako svého druhu mistrovské umělecké dílko. Roli krásné Sáry, o jejíž záchranu se naši dva hrdinové pokoušejí, hrála Sharon Tateová, pozdější Polanského manželka, která byla v r. 1969 v Hollywoodu zavražděna skupinou mladých fanatiků. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (252)
Vybaven základní znalostí německé verze muzikálu Ples upírů a některých částí českého zpracování, pustil jsem se do filmové předlohy. Neměl jsem zvláštní očekávání, ale již od prvních minut jsem tušil, že mi snímek půjde k chuti. Za sebe mohu konstatovat, že prolínání humoru a hororu je tu zdařilé, herecké výkony jsou hodny chvály, zejména Ferdy Mayne coby hrabě von Krolock neměl chybu. Nepostrádal charisma, byl zároveň démonický a jeho akcent perfektně spoluutvářel charakter ztvárněné postavy. Zvolené prostředí a kulisy měly atmosféru, byť samozřejmě poplatnou stáří filmu. Z hororových pasáží bych vyzdvihl příchod Krolocka k Sáře během koupele a naháněčku Herberta s Alfrédem. Sharon Tate je ve své roli půvabná a chtě nechtě, uvědomuje si divák její tragický osud. Zajímavým zjištěním bylo, že její melodie, kterou si zpívá (spíše brouká či jak to nazvat), použili též v muzikálu. Že by z úcty k ní? ()
Celkem slabý mix komedie a hororu, ve které moc nefunguje ani jedno. Některé vtipy a scény jsou sice fajn a je vidět, že Polanskimu nápady nechyběly (gay upír pobavil). Režisérsky to je ale příšerně utahané, herecky toporné a příběhově zcela nezajímavé. Je to škoda, protože nápady tam rozhodně byly. Žánr upírských filmů ale nabízí mnohem a mnohem více zajímavějších kousků. ()
Tahle upírská persifláž je, myslím, dost přechválená. Má sice své kouzlo, ale mnozí jiní předvedli totéž líp (třebaže později než Polański). Herec v roli hlavního upírobijce navíc nevídaným způsobem přehrává, což, jak známo, komedii zabíjí a Roman Polański je vynikající režisér, ale mizerný herec. Jeho krásná přítelkyně Sharon Tateová v roli upírky byla krátce po natočení tohoto filmu brutálně zavražděna. :-( 60 % ()
Polanski je chameleon a za to ho miluju. Ples upírů patří mezi těch několik málo vyvolených, které můžu vidět i s dabingem, aniž by se mi ježily chlupy v nose. Velice svébytný, podivný, až šílený, zkrátka baví mě od začátku do konce. (A dokonce bych řekla, že nebýt českého dabingu, tak by mě film tolik nebavil. Charakter dabingu jenom podporuje to absolutní bláznovství celého výtvoru.) Sharon Tate je nádherná. Neviděl někdo z vás v okolí nějaký hrad? (Ještě musím dodat, že moje hodnocení se týká té sestříhané verze, která má hodinu a půl. Když jsem se zkoušela koukat na "director's cut", který má 1h 48min, tak jsem to po dvaceti minutách vypnula, míra pitvoření mi přišla nesnesitelná. Pro tentokrát mi rozhodnutí sestříhat to proti vůli režiséra přišlo správné.) ()
Už vím, kde Jaroslav Soukup bral inspiraci ke své Svatbě upírů. Podobná zápletka, stejná parodie. Polanského Ples upírů hýří nápaditou kamerou a krásnými exteriéry zasněžené horské krajiny nebo stylových rekvizit v interiérech hradu hraběte Krolocka. Moc pěkné jsou i téměř pohádkové kulisy a samotná výprava. Díky této atmosféře film působí, jako by vypadl z dílny studia Hammer. V remasterované verzi je to pastva pro oči. Odlehčenější humorná tvář mě kupodivu moc vtipná nepřišla, avšak jako celek si film vede dobře. Hudba Krzysztofa Komedy mě kolikrát připomínala Liškovy chorály. Obrovská škoda krásné Sharon Tate, jíž dva roky po natáčení brutálně zavraždila "Mansonova rodina", přímo v Polanského domě. Její půvab byl okouzlující. ()
Galerie (161)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

Zajímavosti (15)
- Snímek posloužil jako předloha pro úspěšný muzikál "Dance of the Vampires", který měl premiéru v roce 1974 ve Vídni. [Zdroj: Cinema] (Terva)
- Snímek vychází z knižní předlohy „Tanz der Vampire“ německého spisovatele Michaela Kunze. (chelseaman22)
- Česká verze muzikálu Ples upírů se hraje od roku 2017 na scéně Goja music hall na pražském Výstavišti. (NinadeL)
Reklama