Reklama

Reklama

Nůž ve vodě

  • Polsko Nóż w wodzie (více)
Trailer

Sólo pro dva muže, jednu ženu a plachetnici.  Filmový debut režiséra Romana Polańského se stal po uvedení v roce 1962 pro polskou kinematografii významnou událostí. Psychologické drama z prostředí Mazurských jezer, ve kterém se představí pouze tři postavy, předvádí mužskou ješitnost i morální úpadek, konflikt sobectví finančně zajištěného novináře a pozérství bezejmenného studenta za přihlížení cynické manželky. Příběh začíná v autě během cesty Andrzeje a Krystyny k jezeru, když náhle porazí mladého muže stopujícího uprostřed silnice. Andrzej muži navrhne, aby s nimi jel kus cesty. Později, místo rozloučení, mladíka pozve na společnou jednodenní projížďku na plachetnici. Mladý muž nabídku přijímá, přestože nemá žádné znalosti o plachtění.... Dobře vystavěný scénář, děj situovaný na omezeném prostoru automobilu a lodi, atmosféra, herecké výkony a vynikající kamera (kterou vedl Jerzy Lipman), zůstávají přednostmi filmu. Jeho název odkazuje na důležitou scénu, v níž Andrzej v náznacích popichuje mladíka kapesním nožem, který následně úmyslně upustí do vody. Snímek měl v době svého vzniku silný mezinárodní ohlas, o čemž svědčí nominace na Oscara a řada dalších ocenění. (Česká televize)

(více)

Recenze (128)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Málo slov, málo akce, hodně vody a poznání, že nejen vítr, déšť, spodní proudy a víry ovlivní plavbu, ale i nenápadný človíček, který způsobí v bezvadném životě svých hostitelů "průvan". ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Filmový debut Romana Polanského inscenuje zvláštní střetnutí dvou mužských postav, dokazujících si svou maskulinitu před jedinou přítomnou ženskou postavou. Důmyslně vystavěný film situovaný na omezený prostor nejdříve automobilu a posléze lodi postupně odhaluje, jak jsou oba mužští hrdinové ve výsledku stejně pokrytečtí a křečovitě se stavějící do konkrétní pózy, která ale v napjatých situacích selhává a jedinou racionální postavou na lodi zůstane dívka, jež ale nemůže zabránit nesmyslnému konfliktu, jehož katalyzátorem se nevědomky stala. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Sólo pro dva muže, jednu ženu a jednu plachetnici. Roman Polanski dokazuje, že stačí málo k tomu, natočit skvělý film, ozdobený nominací na Oscara. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Pod očekávání nevinné kočkování dvou psů (za přelétavého povzbuzování jedné feny), kteří si nechtějí připustit podobnost jednoho s druhým, se teprve v závěru vyvrbí v drama člověka, trpícího za zločin, který nespáchal. Chtěl-li Polanski tímto cvičením na troufale malém prostoru říct pár metaforicky zaobalených slov k tématu „život za komunismu“, či jenom natočit náznakový thriller o hájení svého teritoria, není tak podstatné jako fakt, že se na to moc dobře kouká. 75% Zajímavé komentáře: Douglas, jatamansi ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Když byl Roman Polanski ještě tak mladej, že ho nikdo nemoh obviňovat že je na mladý holčičky, sbail si svejch pět švestek, tř herce a hajdy do oblasti Mazurských jezer. Zde pak natočil psychologickej hattrick ve složení dva muži a jedna žena. Filmařsky a herecky v tomhle mazurským minimu není co vyčíst, ale myslím si, že by filmu a především atmosféře prospěla větší psychologická prokreslenost všech tří hlavních hrdinů. ()

Faye 

všechny recenze uživatele

Mazurská jezera a jedna posezónní plavba. Žena versus dva muži. Ačkoliv je dělí věk, společenské postavení, materiální zázemí. Vzájemná rivalita je nutí získat nad tím druhým převahu, zesměšnit toho druhého, znemožnit ho, za každou cenu. Velmi hořký výlet. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Po celou dobu mezi hrdiny panuje hmatatelné napětí, i když se chovají zdvořile. Zasazení děje na loď funguje skvěle nejen z estetického hlediska. Výborný film. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KSE - P) NŮŽ VE VODĚ drží několik prvenství. Poprvé bylo Polsko nominováno na Oscara v kategorii Nejlepší zahraniční film, jedná se o první celovečerní počin Romana Polanského a zároveň část volné trilogie - spolu s VE SLEPÉ ULIČCE a SMRT A DÍVKA - pojednávající o párech, jejichž vztah rozloží třetí osoba zvenčí. Mnohem zajímavější a produktivnější mi ale přijde na toto psychologické drama, klamně inzerované jako thriller, nahlížet v kontextu režisérovy pozdější tvorby. I nadále je totiž pro filmografii jednoho z nejznámějších pedofilů příznačné, že si vystačí s minimem postav, omezuje počet míst, v rámci kterých se zápletka odehrává, a ženské postavy se nakonec ukážou jako ty racionální, ačkoliv je konec po vzoru vyprávění uměleckých filmů nejednoznačný. I stále se ale nezbavil uspěchanosti při vyobrazování změn v jednání postavy, kdy ta není dostatečně psychologicky motivovaná, s čímž se pojí i žánrový zvrat z milostného trojúhelníku do dramatu se záhadou. Ne každému výše popsané sedné, zvlášť když na počátku své tvorby Roman Polanski ještě nesvedl tak mistrně manipulovat s divákem a jeho očekáváním, jakého dosáhl ve své americké tvorbě, kterou ale zatěžuje uzavřenost prostorů. Debut dokazuje, že klaustrofobního účinku svede dosáhnout i v exteriérech s nápaditou kompozicí záběrů. Více - především kontextualizace debutu v Polańského filmografii - zde. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Když vezmu v potaz, že je to jedna z prvotin Polanského, tak klobouk dolů. Vzít si tři herce, loď a natočit film takovým způsobem, že jsem se skutečně z té židle nehnula ani na minutu, je kumšt. Nemůžu říct, že bych tam nenašla momenty, které mně přišly trochu naivní, ale když to všechno pominu, tak jsem dlouho nezažila, že by mně volně a pomalu plynoucí děj utekl tak rychle. Tím nechci ovšem říct, že by se tam nedělo vůbec nic. Sledovat dva muže a konfrontaci jejich většího či menšího ega byla parádní podívaná. A název filmu byl geniálním tahem, jen to chce nečíst obsah nahoře, pak to teprve oceníte. 75% ()

movie 

všechny recenze uživatele

Na debut zcela omračující. Psychologické drama, kde starší chlapík soutěží s mladíkem o to, kdo z nich má větší kulky - ovšem, precizně natočené, úchvatná čb kamera, božská hudba Krzystofa Komedy a perfektní herecké výkony jen třech zúčastněných. Tohle je moje oblíbená scéna: http://youtu.be/Cq7fm3BQ0fQ ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Tres faciunt collegium, říká latinské přísloví. Roman Polanski se ve svém celovečerním debutu opticky spokojil s málem, ale zdání klame. Tři herci rozehrávají silné drama, do kterého jsme zcela ponořeni. Dva muži, kteří soupeří o jednu ženu. Leon Niemczyk mi připomíná něco mezi Humphrey Bogartem a Nicolasem Cagem, Zygmunt Malanowicz vypadá spíš jako Terrence Hill a Jolanta Umecka je krasná ženská. A na to uz se dívat nechá. Silný zážitek, jemuž chybělo jen málo. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Musím se přiznat, že když jsem dnes tenhle film po dávných letech znovu popatřil, v tichém úžasu před uměním >udělat< prakticky z ničeho FILM musel jsem mu po svém původním hodnocení přidat ještě jednu hvězdičku navíc. Jednak proto, že je to vskutku brilantně syrové a (ne;-)uvěřitelně civilně natočené drama, jehož atmosféra je postavena krom jednoduchých, ale pocitově silných výrazových prostředků i na skvělé černobílé kameře (už jen ty záběry soumraku nad hladinou jezera...)... ...a druhak, že ten film - ač je více jak 45 let (!) stár, prakticky vůbec nezestárnul. A navíc jako mistrův celovečerní debut!!! . . . A zase jsem si uvědomil, že KDO na TO má... Ten nůž za toho téměř půlstoletí ve vodě prostě nezrezavěl! A myslím si, že i dál se bude blýštit jako malý drahokam tam kdesi na dně jednoho z Mazurských jezer... - - - - - (Poprvé viděno někdy před čtvrt stoletím v brněnském Filmovém klubu, znovu 29.8.2008 na ČT2, komentář zde jako devatenáctý - 29.8.2008) ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Polanského celovečerní filmový debut je jeho prvním a současně až do Pianisty posledním filmem natočeným v Polsku. Atmosféra, scénář, herecké výkony, vynikající kamera. To vše jsou velké přednosti historicky prvního polského filmu nominovaného na Oscara. Přesto mi do pětihvězdičkového hodnocení něco scházelo. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Na to, že Polanski měl tak krátce po škole a malé zkušenosti, vznikl s minimálními náklady působivý film zařaditelný do žánru psychologického dramatu. Polanskému stačí k navození působivé atmosféry tři herci, člun, opuštěné jezero a dvě nadměrně vyvinutá mužská ega. Po dějové stránce film nestojí za řeč, ale ty dialogy a herectví stojí za zapamatování. A především Nůž ve vodě jasně naznačil Polanského možnosti ve velké kinematografii. Celkový dojem: 65 %. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Polsko je zajímavá země. Někoho málem přejedete, ale místo, abyste se omluvil, tak ho svezete a dokonce ho pozvete i na loď a to vše jen proto, abyste tomu dotyčnému dokázal, kdo je tady kapitán… :-) Ne, teď chvíli vážně. Mé racionální já, toužící po odpovědích, se neustále ptalo, jaký tohle má smysl? Ale potom jsem pochopil, že to vlastně žádný smysl nemá. Stejně jako v životě jdeme jen proto, abychom šli, plujeme jen proto, abychom pluli… ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších polských filmů, které jsem kdy viděla, dokonce ještě lepší než Rejs. Polanskému se povedlo už v jeho debutu předvést perfektní filmařinu. Dobře vystavěný příběh s vykreslenými osobnostmi. Vynikající kamera, zajímavé pohledy z nadhledu i podhledu, velké detaily, ve doladěné muzikou, která je výrazná, ale není přehlušující. Závěr není předem čitelný, v příběhu nastává hned několik zvratů. Vidíme tu mužské soupeření mezi majitelem jachty a stopařem. Oba mají něco společného, jsou soutěživí, staví na svém mužství, trochu se přitahují, trochu se provokují. Žena vylaďuje mírné neshody, příliš do sporů nezasahuje. Její podstatný part je až v samém závěru filmu. Jsem překvapená, jak málo má film hodnocení. Přitom předčí jak Čínskou čtvrť, tak i mnohem známějšího Pianistu. Roman Polanski ve filmu nehraje, předaboval Zygmunta Malanowicze. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Skvělé...okořeněné tehdy ještě slušivou rukou pana Polanskiho a hlavně, Mazurská jezera jsou doma v Polsku, tam kde autor je přirozeným..! ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Rozhodně je na tom vidět, jaký má Polanski talent ve vytváření tenze mezi aktéry jen skrze vynalézavé záběrování a zakomponování zvukové složky. Bohužel, expozice je hrozně dlouhá a část, kdy má jít do tuhého a předešlý vývoj se má zúročovat v psychologické inferno, očekáváním nedostává. Ty opravdu skvělé filmy Polanski natočí trochu později.. 65% ()

Reklama

Reklama