poster

Nůž ve vodě

  • Polsko

    Nóż w wodzie

  • Slovensko

    Nôž vo vode

  • Velká Británie

    Knife in the Water

  • USA

    Knife in the Water

Drama / Psychologický

Polsko, 1962, 94 min

Režie:

Roman Polanski

Kamera:

Jerzy Lipman
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    ***

    Na to, že Polanski měl tak krátce po škole a malé zkušenosti, vznikl s minimálními náklady působivý film zařaditelný do žánru psychologického dramatu. Polanskému stačí k navození působivé atmosféry tři herci, člun, opuštěné jezero a dvě nadměrně vyvinutá mužská ega. Po dějové stránce film nestojí za řeč, ale ty dialogy a herectví stojí za zapamatování. A především Nůž ve vodě jasně naznačil Polanského možnosti ve velké kinematografii. Celkový dojem: 65 %.(11.10.2009)

  • lakikaki
    ***

    Film plný krásnych záberov - tým neškodí ani absencia farieb - výbornej kamery, nadpriemerných hercov, netradičnej hudby, ale tiež prílišnej statickosti. Polanského celovečerný debut by som bol zrejme ocenil omnoho viac v stave väčšej bdelosti, okolo polnoci po vyčerpávajúcom dni to stálo za uspávajúce slabšie tri hviezdičky.(29.8.2008)

  • Frajer42
    ***

    Roman Polanski je skutečně šikula, co se týče psychologie mezi postavami. Nikdy bych nevěřil, že rychlokurz plachtění může být ve společnosti tří pšonků taková zábava se zajímavým psychologickým pozadím. Velice hezká kritika lidských povahových nedostatků a partnerského stereotypu. Divák se může nabažit krásnými lidskými vlastnostmi. Od ješitnosti až po cynismus. Já tahám z rukávu lepší tři kousky. Jsem si jistý, že bych ještě více snímek docenil po dalším zhlédnutí (třeba někdy), protože cítím, že je tam opravdu hodně skrytých odkazů a snímek má větší hloubku, než jsem zvládal registrovat.(22.11.2018)

  • jatamansi
    ***

    Polské titulky, jejich mírně směšná abeceda, y po ž, to už se dnes nevidí ani u Polanského. Žena má nemožné brýle, dnešníma očima, tehdy vrchol módy. Divně zasunuté ve vlasech, v drdolu, vůbec na za ušima. Stopař v autě a posléze i na lodi. Bohatí manželé a pegueotem a jachtou, bez strachu o stěrače (vtip, který dnešní mladí snad ani nechápou). Třeba při scénách právě s nožem. Jak jsou asi teplá Mazurská jezera? Táhnutí lodě rákosím poněkud připomíná Africkou královnu. Stopař musí nutně lézt všem na nervy, včetně diváků. Polanski umí hrát na city, znervóznit, zneklidnit, iritovat. „Pluje se, aby se plulo.“ Mikádo, Poláci mu říkají bierki, vozili jsme je kdysi odsud. Byly lepší než české, s trojzubci, vidličkami, kopími a háčky. Střet dvou mužů na pozadí dne na vodě, jedna žena, minimum rekvizit. Syrové drama, dramatičnosti přidává i černobílá, pro fajnšmekry. Konec sice mírně překombinovaný, ale překvapení se mu upřít nedalo. Česká televize zase jednou uvedla pár skvostů.(26.9.2008)

  • Douglas
    ****

    Filmový debut Romana Polanského inscenuje zvláštní střetnutí dvou mužských postav, dokazujících si svou maskulinitu před jedinou přítomnou ženskou postavou. Důmyslně vystavěný film situovaný na omezený prostor nejdříve automobilu a posléze lodi postupně odhaluje, jak jsou oba mužští hrdinové ve výsledku stejně pokrytečtí a křečovitě se stavějící do konkrétní pózy, která ale v napjatých situacích selhává a jedinou racionální postavou na lodi zůstane dívka, jež ale nemůže zabránit nesmyslnému konfliktu, jehož katalyzátorem se nevědomky stala.(22.4.2007)

  • - Debut Romana Polanského. (Kulmon)

  • - Roman Polanski nadaboval Zygmunta Malanowicze, protože jeho hluboký hlas se k postavě nehodil. (Kulmon)

  • - Během jednoho záběru byl kameraman Jerzy Lipman přivázán ke stožáru a držel kameru. Přestože vítr nebyl silný, stožár se houpal, kamera byla těžká a bylo obtížné udělat dobrý záběr. Režisér Polanski o záběr velmi stál a ptal se jak to jde. Lipman se naštval a zařval: "Na hovno" a upustil kameru do vody. Kamera nebyla nalezena potápěči a dodnes leží na dně v jezeru. (Kulmon)