poster

Nůž ve vodě

  • Polsko

    Nóż w wodzie

  • Slovensko

    Nôž vo vode

  • Velká Británie

    Knife in the Water

  • USA

    Knife in the Water

Drama / Psychologický

Polsko, 1962, 94 min

Režie:

Roman Polanski

Kamera:

Jerzy Lipman
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • troufalka
    *****

    Jeden z nejlepších polských filmů, které jsem kdy viděla, dokonce ještě lepší než Rejs. Polanskému se povedlo už v jeho debutu předvést perfekní filmařinu. Dobře vystavěný příběh s vykreslenými osobnostmi. vynikající kamera, zajímavé pohledy z nadhledu i podhledu, velké detaily, ve doladěné muzikou, která je výrazná, ale není přehlušující. Závěr není předem čitelný, v příběhu nastává hned několik zvratů. Vidíme tu mužské soupeření mezi majitelem jachty a stopařem. Oba mají něco společného, jsou spoutěživí, staví na svém mužství, trochu se přitahují, trochu se provokují. Žena vylaďuje mírné neshody, příliš do sporů nezasahuje. Její podstatný part je až v samém závěru filmu. Jsem překvapená, jak málo má film hodnocení. Přitom předčí jak Čínskou čtvrť, tak i mnohem známějšího Pianistu. Roman Polanski ve filmu nehraje, předaboval Zygmunta Malanowicze.(21.7.2014)

  • rt12
    ****

    Nůž ve vodě nese rukopis Romana Polańského (pozd. Hořký měsíc, Bůh masakru). Film je o manželské dvojici, jejichž vztah naruší třetí osoba zvenčí. Postupně se průběh filmu mění. Od uvolněné atmosféry přes psychologickou hru , když se objeví zbraň, bojíme se o život některé z postav. Dojem je umocněn tím, že se vše odehrává v omezeném prostoru v autě, na jachtě a opět v autě. Střet mužů, ale ještě více jejich eg, střet nejen generační, ale i sociální. Mladík intelektuálně nestačí na manžela, ten toho zneužívá ne fér způsobem. Žena zde buď urychluje nebo umožňuje jejich reakce, ale sama se nemění a zůstává chladná. Na konci filmu se projeví její cynizmus a vlastně i psychická převaha. Kdo má rád psychologická dramata též doporučuji.(22.7.2014)

  • Madsbender
    ****

    Neskorší hanekeovský princíp hry, kolidujúcich hier a snahy o ovládnutie ich pravidiel v prvom a poslednom Polanského poľskom filme. Rebelujúca mládež x dospelí príslušníci vyššej vrstvy (tento motív sa ďalej zaplieta v modele manželstva, ktoré je už od úvodnej scény príjazdu auta, kedy len vidíme, ale nepočujeme hádku, prezentované nepokojne ako hladina jazera počas búrky), pomalé tempo rozprávania a krásna kamera. To všetko za sprievodu Komedovej príjemnej hudby úhľadné zabalené do podoby komornej čiernobielej drámy. Len škoda, že toľko trvá dostať sa k záverečnej sérii zvratov, čo je vlastne moja jediná väčšia výčitka. Nepríliš lichotivý obraz doby a zároveň produkčne náročný film, pri ktorom bol Polanski kvôli nezhodám nútený vymeniť scenáristu, ktorého text bol i tak 4-krát odstavený z produkcie, až napokon hneď po svojom debute Polanski Poľsko definitívne opustil a začal natáčať v zahraničí. Inu, aj také sú príbehy veľkých režisérov. 75% POZNÁMKA: Zhliadnuté v rámci semináru o poľskom filme.(23.10.2014)

  • dANo
    ****

    Roman Polanski už vo svojej prvotine dokázal zaujať, pritom mal k dispozícii len 3 postavy, jednu jachtu a auto... Výborne sa mu podarilo vykresliť psychológiu postáv a poukázať na ješitnosť mužov v situácii, kedy je s nimi nejaká pekná mladá žena. Záver filmu ma takisto veľmi dojal, takže jeho sledovanie sa fakt oplatí.(10.10.2008)

  • lucascus
    ****

    Na polských filmech je většinou nejzajímavější samotné prostředí, kde se film odehrává. Ať už je to prostředí vlaku ve filmu Pociag, či kupříkladu zde plavba po moři plachetnicí, vždy dokáži polští tvůrci na malé prostoru vytvořit velké filmy. A to i za použití pouhých tří herců (z nichž žena byla vlastně neherečka a spolu s mladíkem byla předabována, protože hlasy Polanskému jaksi neseděly). A i přesto všechno tento film otevřel Polanskému cestu do filmového Hollywoodu, Mekky filmu. Jedná se tedy o Polanského první a zároveň i poslední polský celovečerní film, Polákům tedy zmizel dříve, než ho vůbec stihli využít (či případně zneužít k propagačním účelům). A abych nezapomněl, ocenit musím i perfektní dráždivou a melodickou hudbu, která přesně synchronizuje a ladí po celou dobu filmu.(15.2.2013)

  • - Režisér Polanski se krátce po natočení odstěhoval do Francie, kde se stal slavným. (Kulmon)

  • - Skutečné jmeno lodi bylo "Rekin" (žralok). (Kulmon)

  • - Debut Romana Polanského. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace