poster

Jeremiah Johnson

  • USA

    Jeremiah Johnson

  • slovenský

    Jeremiah Johnson

Western / Drama / Dobrodružný

USA, 1972, 108 min (SE: 116 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Phobia
    ****

    Relativně starý film s relativně mladým Redfordem aneb příčurka pro přežití v divočině plné divé zvěře, víceméně krvelačných indiánů a prapodivných bělošských existencí, o jejichž příčetnosti lze silně pochybovat. Nebo to naopak oni jediní mají v hlavě dokonale srovnané? Dobrodružný film s veškerými potřebnými ingrediencemi: sympatický hlavní hrdina (pravda, to ocení hlavně ženy;-)), vedlejší postavy, co diváka osloví (ikdyž třeba za celý film vůbec nepromluví), okamžiky vtipné i dramatické, akce i něco k zamyšlení. Možná, že kdyby J. Johnson nezvolil kariéru náruživého lovce, který je schopný vyhubit vše ve svém okolí, co má kožich ke stažení, byla bych ochotná filmu dupnout i pátou hvězdičku:-). 85%(1.8.2011)

  • Radek99
    *****

    Nesmrtelný traper Jeremiah Johnson a jeho westernový Útěk do divočiny. Příběh ve své podstatě velmi přímočarý a jednoduchý, vynikající však svou až odzbrojující čistotou a podmanivou baladičností. ,,Zálesácký" western, jakož i western vývojově reprezentující bod zlomu uvnitř tohoto subžánru týkající se postupné emancipace obrazu původních indiánských obyvatel, líčených chronologicky zprvu jako barbarští divoši a posléze civilizační reflexí došel obraz původních obyvatel Ameriky proměnou náhledu na lidská práva k posunu v zobrazení indiánů coby obětí evropské civilizace, přičemž film Sydney Pollacka stojí přesně někde uprostřed tohoto zlomu, který se udál někdy na přelomu 60. a 70. let minulého století. Euroatlantická i indiánská civilizace jsou si v tomto filmu rovny. Pollack záměrně minimalizuje verbální složku filmu a spoléhá především na sílu složky vizuální, hlavní roli tak vlastně hraje úchvatná krajina amerických hor. Skvělou práci odvedl samozřejmě také Robert Redford a charisma jeho neoholené tváře. Jeremiah Johnson je jedním z nejlepších a nejpůsobivějších ,,traperských" westernů, co byl kdy natočen...(10.9.2011)

  • gudaulin
    *****

    Jeremiah Johnson není jenom film o jednom z amerických mýtů, je to film o tom, jak moderní mýty a legendy vznikají, že mají obvykle reálný základ, který je možná zajímavější než to, co z něj na konci vyrobí popkultura. Sledujeme postavu osamělého muže, který se bez zkušeností, ale s velkým odhodláním, vydává v polovině 19. století na stále ještě divoký americký Západ a postupně se stává tvrdým zkušeným zálesákem, jedním z průkopníků bílé civilizace. Zároveň se stává pro své okolí hrdinou a hlavní postavou vyprávění od táborových ohňů. Dnes můžeme v Johnsonovi vidět prototyp opravdového muže, takoví už dnes nejsou, protože není dostatek divočiny, samoty a odhodlání snášet hlad, zimu a absenci moderní medicíny. Snímek zároveň zajímavým způsobem popisuje vztah bílého lovce a původních indiánských obyvatel. Po dlouhé desítky let americké westerny podávaly obraz krutých divochů, kteří brání pokroku moderní civilizace a nejpodlejším způsobem ohrožují křesťanské osadníky. Od 70. let pak postupně tenhle obraz vystřídal pocit multikulturního studu, který naopak líčí Indiány jako oběť bezohlednosti a hrabivosti rozpínavé bílé civilizace. V Polockově filmu jsou tyhle ideologické pohledy potlačené, režisér je zkrátka líčí jako logický konflikt dvou odlišných civilizací, kdy ani jedna z nich nepředstavuje nějaké zlo nebo dobro podle dnešního hodnotového žebříčku. Obě strany se zkrátka snažily hájit své zájmy a jednat podle svých tradic a zkušeností. Zvítězila logicky ta, která byla přizpůsobivější, dynamičtější a technologicky vyspělejší. Polock svůj film natočil jako pomalu plynoucí baladu, kde dává naplno vyniknout krásám amerických hor a vzdává hold chlapskému přátelství, kdy setkání dvou lovců v divočině se obejde bez přehnaných emocí a jen s nejstručnějšími proslovy, ze kterých je ale cítit velká vzájemná úcta. Redford svého trapera zahrál s obvyklou profesionalitou a režisér náležitě využil jeho sympatický vzhled. Nevím, jestli přesně odpovídá Polockův pohled realitě Skalistých hor oné doby, ale přinejmenším divoký Západ tak vypadat mohl. Celkový dojem: 90 %.(5.8.2011)

  • Maq
    *****

    Navzdory slavným jménům Pollack a Redford je tenhle film polozapomenutý klenot. Dá se to pochopit. Příběh je prostý a nikam nespěchá, moc se nemluví, žádné velkolepé scény, a když už dojde na boj a zabíjení, Pollack se vyhýbá všem obvyklým pomůckám - žádné efektní masakry, žádný načančaný heroismus, žádné zbytečné kecy. Soupeř je mrtvý dřív, než ukáže tvář. Surovost scén a celého příběhu je niterná. Lidé v divočině žijí a umírají bez vznešených gest a proslovů. --- Příběh je ze Západu, ale kvůli zmíněným vlastnostem bych ho neoznačil za western. Je to mistrovské, velmi silné umělecké dílo.(24.4.2011)

  • Shit
    ****

    Teď už je mi celkem jasný, kde se Kevin Costner nechal inspirovat na jeho Tanec s vlky, ale v jeho podání to byl opravdu velkofilm ,kdežto v podání Pollacka to je "jen" skvělej dobrodružnej film a to z jedinýho prostýho důvodu - že to nedokázal natolik rozvést, aby to nepůsobilo trošku chudě, zejména konec je složenej zejména ze sestříhanejch soubojů a ač to je taky skvělý, tak to prostě působí zbytečně zbrkle urychlený a celkově ukončený, nicméně pro Roberta Redforda je tohle jedna z jeho tří, možná jenom dvou, nejlepších rolí vůbec(1.7.2009)

  • - Když se Johnston mstil za smrt svojí ženy, verboval ve skutečnosti i další zálesáky, stejně jako indiány (konkrétně Čikasawy). Nešlo tedy o pouhé individuální akce. (džanik)

  • - Společnost Warner Brothers chtěla natáčet film ve Španělsku, ale Redford si nakonec prosadil své pozemky a okolí utažské přírody. (Fenk)

  • - "Crazy Woman" (Šílená žena), které zabili děti a zajali muže, podle knihy 'Crow Killer' (Zabíječ Vran) skutečně žila ve Wolf Tail Valley (Údolí Vlčího ocasu). (džanik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace