Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je 2. polovina 22. století a kosmická loď Ikarie XB 1 putuje k Alfě Centauri za průzkumem mimozemských forem života. Její posádka, složená z vědeckých kapacit různých oborů, je daleko od sluneční soustavy vystavena neznámým, nepředstavitelným hrozbám. Ale veze si s sebou i řadu svých všedních lidských starostí a radostí. (NFA)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (347)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

nejde jen o velice oduševnělý snímek, který se konečně chápe sci-fi žánru nikoliv pro povrchní atraktivitu jeho typických prvků, motivů a exotických prostředí, ale pro obrovský potenciál k vystižení nesnadno zachytitelných témat novými, neotřelými prostředky. ve filmu se střetává lehkovážnost jedněch se zodpovědností a z ní plynoucí znepokojivou tísní druhých. strach z kroku do neznáma, bezmoc nad neschopností přesvědčit se o budoucích důsledcích vlastních přelomových činů sužuje astronauty stejně tak, jako hlavního hrdinu Germanova Papírového vojáka. spolu s astronomickým odstupem od civilizace, znásobeným nálezem vraku stařičké pozemské lodi plné zbraní hromadného ničení a distancí od vlastních kořenů, plodí tento pocit ještě svíravější tíseň srdce, která hrozí zbavit člověka příčetnosti. jméno Pavla Juráčka mezi autory námětu v této souvislosti nepřekvapí. zajímavé je, jak se různé postavy, reprezentující různá stanoviska a životní postoje, uchylují při střetu s docela novým nebezpečenstvím, s níž nemají žádnou předchozí zkušenost, která by jim dala poznat řešení, k rozličným přístupům: k neotřesitelnosti vědeckých faktů na jedné straně, k senzuálnímu zakoušení světa na druhé, k víře a naději aj. Ikarie XB 1 je krom toho také o lidskosti a o potřebě domova. její téma ikarovsky sebevědomé touhy po sklizení poznatků z hvězd později v šedesátém osmém roce dovedl do naprosté dokonalosti Stanley Kubrick ve své 2OO1čce. záměrně se o tématu vyjadřuji takto metaforicky, abych tím i v češtině zdoslovnil význam latinské moudrosti: ex astris scientia. čili ano, vědecká báze Ikarie je také velice rozsáhlá. okolnosti děje počítají s fenoménem dilatace času při vysoké rychlosti, jak o něm referuje speciální teorie relativity. motiv dilatace času není jen scientistickým přikrášlením, nýbrž má velký dopad na téma odstupu, který postavy vzdaluje domovu a milovaným lidem, jejichž životy během výpravy Ikarie kvapem ubíhají na Zemi a ztrácejí se v zapomnění. velmi mě ohromila také přítomnost černé díry, nicméně toto pojmenování se ustálilo až o tři roky po natočení Ikarie, zde se hovoří o tzv. "tmavé hvězdě" (a prý, že s tím přišel až Star Trek v šedesátém šestém). ale ta sama o sobě není tím, co mě ohromilo nejvíce. překvapením byl způsob, jakým se o ni posádka lodi přesvědčí: zjednodušená obdoba gravitačního mikročočkového efektu! jistě, každý vědecko-fantastický film přirozeně obsahuje i četná pochybení a prohřešky vůči vědecky podložené danosti, ovšem těch je, navíc s přihlédnutím k době vzniku, v Ikarii pomálu. nejvíce asi bije do očí planoucí chvost rakety. doufal bych, že tento efekt od dob Flashe Gordona, Krále raketových mužů a amerických komiksových scifáren 50tých let vymizel. /// abych se také alespoň okrajově zmínil o technických náležitostech, které na vintage sci-fi filmech shledávám nejpůvabnějšími, chválím výstavbu interiérů Ikarie, i jejich snímání, mimořádně skvělé speciální efekty, které předčí i mnohé mladší filmy (věčná škoda, že Ikarie není v barvě!), a vůbec koncepci vesmírné lodi-drobného soběstačného města, které nepostrádá vlastní zahrady, kde posádka pěstuje potraviny, tělocvičnu, společenský salónek a – cinefilové ocení – něco na způsob kina. i v tomto ohledu shledávám Ikarii velice pokrokovou, jelikož předjímá ideu, která o pár let později stála u zrodu prvních návrhů startrekové lodi Enterprise. bohužel, v kontrastu s výše zmíněnými složkami kostýmy Estery Krumbachové velice zastaraly. v neposlední řadě si zvláštní uznání zaslouží práce zvukaře a přiléhavá hudba Zdeňka Lišky, ze které zamrazí především v úplném závěru. () (méně) (více)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Tehdejší herecká špička se sešla, aby společně natočila podle výborného námětu nejlepší československou sci-fi. To bývaly doby, kdy i sci-fi měla děj, hráli v ní dobří herci a filmový štáb nebyl sbírkou zkrachovalých nedouků. Ikarie XB 1 není žádné stupidní akční béčko, ale poctivý kousek krásné filmařské práce. ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Ve své době inteligentní sci-fi na světové úrovni, s ucházejícími triky a navrch okořeněné českou hereckou elitou. Více než poklidný děj zaujme pedantská práce s kamerou a její vztah k okolnímu uzavřenému prostředí, který v mnohém evokuje i novější Vesmírnou odyseu a navozuje místy mnohem čistší žánrovost než celá řada jeho následovníků. Neškodilo by sice trochu více pesimismu a napětí, ale stále se je na co dívat, degradace stárnutím hrozí Ikarii a její sympatické posádce jen minimálně... 75% ()

Disk 

všechny recenze uživatele

Pět let před Vesmírnou odyseou, čtrnáct let před Novou nadějí a šestnáct let před Vetřelcem vznikl v Československu naprosto unikátní snímek, který v naší filmové historii předtím ani potom nemá obdoby. Širokoúhlý formát, dokonale dynamická kamera Jana Kališe, geniální hudba Zdeňka Lišky a promyšlená režie Jindřicha Poláka. Nemluvě o úžasném hereckém obsazení v čele se Zdeňkem Štěpánkem a Františkem Smolíkem, kteří se ani v těchto pro ně netypických postavách neztrácejí. Neuvěřitelně atmosférický snímek, kterému zub času nijak neublížil a digitální restaurace mu pomohla. Pro každého fandou sci-fi filmů je Ikarie absolutní povinností, už jenom kvůli humanitnímu poselství. Snímek, kterému se v současnosti může přiblížit snad jen Nolanův Interstellar. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Zapomenutý klenot! Ať už se jedná o první část plnou vtípků (skoro až parodický robot Patrik mě snad nikdy neomrzí), nebo tu druhou, o poznání vážnější, jedná se o skvěle natočené sci-fi, kterému snad ani není co vytknout, neboť všichni zúčastnění zahráli skvěle (charisma Radovana Lukavského, výraz Dany Medřické a podivná krása Ireny Kačírkové ve vědeckofantastyckym filmu? Sakra skvěle!). Interiéry jsou na úrovni mnohem mladších snímků (to triky také, leč přeci jen z dnešního pohledu působí trošku směšně a nedopracovaně - hlavně ohňochvost rakety). Nemá cenu tenhle film nějak analyzovat (jak velmi pěkně předvedl Eodeon), stačí jen říct, že tohle je prostě skvělej film, na který se rád znovu podívám (a taky jsem tak po asi dvaceti minutách po prvním shlédnutí učinil). Není co říct, je jen potřeba obdivovat tenhle film jako celek i jako jednotlivé součásti. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (44)

  • Podle filmu byl pojmenován český magazín zaměřený na sci-fi - Ikarie, který se později přejmenoval na XB1 (sharik002)
  • Kameraman Ján Kališ často zaberal tváre hercov tak, aby dobrá polovica filmového plátna zostávala voľná pre detaily pozadia. (Raccoon.city)
  • Film je na točen v anamorfickém formátu Cinemascope 2.35 : 1, což je zvlášť patrné při panoramování kamery, kde se obraz na krajích vodorovně výrazně zplošťuje. O poměru vypovídají i záběry u typických anamorfických lensflérů (odlescích v objektivu). (Hawaj)

Reklama

Reklama