Režie:
Pedro AlmodóvarScénář:
Pedro AlmodóvarKamera:
José Luis AlcaineHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Gael García Bernal, Fele Martínez, Daniel Giménez Cacho, Lluís Homar, Javier Cámara, Alberto Ferreiro, Pau Poch, Leonor Watling, Petra Martínez (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Madrid 1980. Úspěšný režisér Enrique Serrano už dlouho marně hledá námět, který by ho zaujal, když k němu náhle vpadne neohlášená návštěva. Enrique hned nepozná svého někdejšího spolužáka Ignacia, jenž ho přišel požádat o roli, a snaží se ho zbavit, přestože mu připomene minulost. Po jeho odchodu se ale začte do rukopisu novely, který mu Ignacio nechal, a začnou v něm ožívat vzpomínky. V 60. letech se jako chlapci setkali v jezuitské koleji, kde spolu objevovali film, ale také lásku, sex a strach. Svědkem i hlavním aktérem jejich probuzení byl tehdy otec Manolo, ředitel ústavu a profesor literatury, zosobňující dvojtvářnost náboženských institucí této doby. Příběh, jehož autorem je Ignacio, zaujme Enriqua natolik, že po někdejším intimním příteli, s nímž se pak setkal znovu jen jednou v 70. letech, začne pátrat. Je mu jasné, že objevil námět, na který čekal, a je odhodlán natočit podle něj film. Netuší ale, k jakým odhalením ho pátrání po bývalém příteli dovede. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (253)
Na ,,Zlú výchovu" som sa bol dlho zvedavý a to aj bez toho, aby som nejako hlbšie poznal dej. Jednoducho povedané, (prevážne európske) sociálne zamerané snímky o výchove a dospievaní nových generácií a o konfliktoch s nimi súvisiacimi boli vždy v mojom diváckom hľadáčiku. Z prvej polovice pojednávajúcej o dospievaní a ,,formovaní" ústrednej dvojice v jezuitskej škole som bol absolútne nadšený až som mal chuť tlieskať. Neviem, či to bolo spavým útlmom z vyčerpania, ktorý na mňa prišiel a pre ktorý som musel pozeranie prerušiť, ale zvyšok filmu mi až taký výnimočný neprišiel a vo svojej podstate ma aj napriek silnému réžijnému prístupu nechal pomerne chladným. Aj napriek silnej a myslím, že aj doteraz značne kontroverznej téme som ostal nezaujatý a Almodóvarom neoslovený. Z formálnej stránky by som ocenil najmä sofistikovaný strih, hrajúci tak povediac podľa vlastných pravidiel a miestami pôsobivú hudbu. (5492. hodnotenie, 200. komentár k filmu) ()
Tak som sa rozhodol aj ja zabrusit do vod filmoveho umenia, filozofickych pojmov a transcedentnych hlbin naruseneho povedomia nejednej miestnej prechytralej tlchuby. Metafory a podobenstva vypisovat nejdem, to praktizujem zasadne len pri podrobnom studiu svojej rannej stolice. Takze asi takto : Almodovar vygeneroval silne rigidne paradigma majuce abilitu sa etablovat ako bazalny archetyp nudnej a pometenej kraviny. Svojim konfuznym spracovanim uz aj tak dostatocne perplexneho a repulsivneho patogenu evidentne sposobil tunajsim miestnym prechytralym tlchubam freneticku fascikulaciu a obsesivnu tuzbu objektivizovat svoj vrodeny egokokotizmus /nerad pouzivam vulgarne vyrazy, ale tu sa inak neda/ tym, ze ukaze aj ostatnym mentalom, ze aj v totalne nezmyselnej chujovine dokaze najst nejaku tu dignitivne periskopicku kvintesenciu / co to je sice netusim, ale podla mna to znie strasne mudro a kul/. Potom tuto dignitivne periskopicku kvintesenciu musi interpretovat dostatocne povysene a za pouzitia signifikantne dostatocneho mnozstva cudzich termitov, za co si u rovnako postihnutych kolegov vysluzi uznanie v podobe hlasneho : Hmmmmmmmmm a u 741 -ky tak akurat salvy huronskeho rehotu a otazku : Co to zase melies za hovna, chuyu?. No takze tak. 5 % ()
Pocta Mistrovi Napětí? Možná... Ovšem spíše než-li o kriminálku se jedná o další kvalitní studii netypických, ale opravdových vztahů z pohledu Pedro Almodóvara. Jednoznačným kladem jsou herci v čele s famózním Bernalem. Největším záporem scénář, který sice námětem zaujme, ale konečnou podobou v jaké je prezentován ve filmu již tolik ne. ()
Muj oblibenec navlecenej do podprsenky, s rtenkou na rtech a o 150% vetsimi rasami, jak to ani Max Factor nezvladne. Ac je to cele absurdni, film je podle me genialni. Jedinou vytku bych mela - urcite rozfazovani, rozkouskovani deje. Jako by vam jen rekli "ted skoncilo tohle, tecka, a zacina neco trochu jineho, pozor!". Jinak vsimli jste si, jak ten Gael chodil tezkopadne v podpatcich? :D na zkuseneho transvestitu by to uz moh umet ;) ()
ocenenia : MFF Cannes 2004 - Nesúťažný výber ◘◘◘◘ Je čistá hlúposť, byť obdarovaný tak obrovským talentom, a použiť ho na takéto tendenčné, nekomplexné témy.... Veľa zanietenosti a úprimnosti, no o to menej súdnosti a nadhľadu..... Almodóvar by mohol natočiť také úžasné filmy o pokrytectve, závisti, ješitnosti, ctižiadosti......ale iba ak by sa dokázal zbaviť svojej obsesie "sexuálnou inakosťou", iba ak by dokázal byť k ľuďom aj kritický, nie iba empaticky ľútostivý a prehnane humanistický. Žiaľ, to jediné k čomu dokáže byť Pedro kritický je náboženstvo, v ktorom si (podľa mňa až chorobne) zosobnil príčinu všetkého zla a každej diskriminácie. ()
Galerie (54)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (8)
- Mexický herec Gael García Bernal se musel nejdříve perfektě naučit španělský přízvuk, než s ním byl Pedro Almodóvar ochoten diskutovat o jeho přijetí. (Tereza666)
- Psaní scénáře trvalo Almodóvarovi celou dekádu. Jako východisko mu posloužila autobiografická povídka, kterou napsal ještě jako teenager. (imro)
- Film dostal rating NC-17. Aby získal mírnější R, muselo být vystřiženo několik sexuálních scén. (Karlos80)
Reklama