Režie:
Jindřich PolákKamera:
Josef VanišHudba:
Karel SvobodaHrají:
Marek Perepeczko, Zdeněk Buchvaldek, Jana Janěková, Jaroslava Obermaierová, Dáda Patrasová, Jana Nagyová Pulm, Petr Procházka, Jana Gýrová (více)Obsahy(1)
Řidič starého náklaďáku Charvát (M. Perepeczko) se před půlrokem vrátil z vězení, kde byl za napadení. Kolegové jeho minulost znají, ale před svou bytnou Jarošovou (J. Obermaierová) a jejím desetiletým synkem Míšou vystupuje Charvát jako bezúhonný a spolehlivý člověk. Jedné víkendové noci muž sveze dvě studentky (J. Nagyová a D. Patrasová), kterým ujel poslední vlak. Neovládne své potlačované touhy a na odlehlém místě jednu z dívek znásilní a obě dvě zavraždí. Jejich těl se zbaví na velké skládce. Jenže mrtvoly druhý den objeví starý lesník, a tak se hned rozběhne pátrání. Vyšetřovatel Kameník (Z. Buchvaldek) se zpočátku nemá čeho chytit, tím spíš že korunní svědek záhy zemře na infarkt. Přesto se však díky pečlivé kriminalistické práci podaří dát dohromady několik stop, které ukazují správným směrem… (Česká televize)
(více)Recenze (224)
Film je veľmi pútavo natočený. Cez profesionalitu a zručnosť, s ktorou je vytvorený, sa však niekde v polovici láme, keď sa príbeh obracia niečo iné, v príbehu vyšetrovania zločinu. A samotný záver dokonca trošku preháňa, rovnako ako zbytočné zdôrazňovanie dôležitých rekvizít, ktoré pri objavení sprevádza tak zvýraznený hudobný doprovod, že každý hneď vie, čo nastane. Tiež záver je trochu pritiahnutý za vlasy a trochu až nadnesene sa v ňom útočí na divákove nervy. 6/10 ()
Famózní Marek Perepeczko v roli Charváta ve filmu podle skutečného případu. Taky tenkrát, po uvedení v televizi, na čas výrazně poklesl počet holek na stopu u cest. Z flmu jsem až po letech docenil jednu zvláštní scénu, kdy servírka (Charvátem před nějakým časem znásilněná při stopu) stojí na parapetu v desátém patře a na Charvátovo: nakonec se ti to se mnou líbilo odpoví: ono to bylo trochu jinak, milej zlatej, než si nechat zmačkat fasádu, radši jsem ti podržela. Čili potenciální nebezpečná svědkyně, která ho zná jménem a může ho dostat do kriminálu. Jenže on jí nežďuchne ven z okna a místo toho ji vtáhne dovnitř. Tenkrát jsem si říkal, co to sakra...? S lety mi došlo, co to asi mělo znamenat. Člověku, se kterým se již znáte natolik, že mu pomáháte stěhovat nábytek, se už podstatně obtížněji (a navíc s chladnou hlavou) ubližuje, než anonymnímu masíčku, povalenému, hnán chtíčem, do kopřiv v pangejtu... ()
Na jednu stranu film ohromí syrovostí a svíravou reálností určitých (zejména znásilňovacích) scén, na druhou stranu je pokažen pár věcmi. Mám-li se v mísit do diskuze na zdejších stránkách, zda byl Buchvaldek dobrý herec či dřevo, kloním se spíš k druhé možnosti. Ve snímku působil jako mírně oživlá mrtvola, která načuřená, že ji nenechali v klidu hnít na hřbitově, mechanicky a s neměnnou intonací odříkává naučený text za minimálních pohybů. Tím velmi připomíná legendární herecký výkon Švorcové v Ženě za pultem. Navíc s ním nebylo cosi v pořádku... žena se mu přijde svěřit s traumatizujícím zážitkem, že byla znásilněna, a on místo aby to ocenil její odvahu, vyčiní jí, že nepřišla dřív, neustále se při rozhovoru s ní lehce přiblbe usmívá a oči mu sklouzávají do jejího výstřihu. Neuvěřitelné. Nebo ty vtípky, kdy po převzetí případu dává příkazy kolegovi, aby v kartotéce vyhledal podezřelé muže, on se zeptá, pravda trochu hloupě: jenom muže? A Buchvaldek: Ženy bych v tomto případě vyloučil! Myslím, že Brabcova zdánlivě neotřesitelná pozice nejhoršího českého vyšetřovatele dostala pořádných pár štulců! Taky mi přišlo poněkud laciné, jak na začátku zabrání železničář doběhnout budoucím stopařkám vlak za výkřiku: holky bláznivý, zachránil jsem vám život! No a vrcholem byla scéna, policajti mají obklíčený barák, kde se skrývá podezřelý, což poznají jednoduše podle zaparkované ávie a podle toho, jak si Obermajerová může oči vykroutit, aby Buchvaldkovi naznačila, že ten vrah stojí vedle ní. A přesto nechají Tomáše Holého po plastické operaci klidně vejít dovnitř, né že by mu řekli, ať tam nechodí. Ba ne, možná ta úplně poslední scéna byla ta nejméně uvěřitelná... Nebo ne, možná to takhle fakt chodilo. Příslušníci VB holt měli názor, kluků v ČSSR běhá spousta, ale takováhle příležitost zastřílet si se vyskytuje jen párkrát za život. ()
Velice dobře natočené krimi s výbornou atmosférou. Poprvé jsem Smrt stopařek viděl někdy po 95tém roce a i v té době to všechno působilo strašně věrohodně, hlavně ty násilnické scény. Ten styl natáčení tomu hodně přispíval. Jak to potom mohlo působit v době vzniku si nedovedu představit. Být holkou, tak bych určitě přestal stopovat. :D Podle mě se na tenhle film dost zapomnělo, což je škoda. 70% ()
Ač za volantem náklaďáku Roman, není pan Charvát žádný romantik. Princeznu Arabelu v lese znásilnil a zardousil, princezně Xénii udělal pouze to druhé (zřejmě tam nechtěl po Vilibaldovi) a jsem přesvědčen, že kdyby stopoval i čaroděj Vigo, leží i on teď na skládce s natrhnutým netopýrem. Jsou pohádky z mechu a kapradí, které pan Majer dětem vykládat nebude.. Mírný nadstandard české detektivky normalizační éry, kterému svědčí větší prostor pro hrubiánského pachatele Perepeczka. Když však jako vrah uděláte tolik chyb, nemáte šanci ani proti VB v žigulících s prázdnou nádrží. Jsem si jist, že Honza Zeman by ho zadržel už před stádiem pokusu.. ()
Galerie (14)
Zajímavosti (21)
- Marek Perepeczko byl podle vyprávění herců velice milý člověk. (M.B)
- Marka Perepeczka nadaboval do češtiny Vilém Besser, Janu Nagyovou Naďa Konvalinková. (BoredSeal)
- Celý film byl natočený v reálných exteriérech, a to s ruční kamerou, kterou obsluhoval Josef Vaniš. (JARDAHONDA)
Reklama