Režie:
Jindřich PolákKamera:
Josef VanišHudba:
Karel SvobodaHrají:
Marek Perepeczko, Zdeněk Buchvaldek, Jana Janěková, Jaroslava Obermaierová, Dáda Patrasová, Jana Nagyová Pulm, Petr Procházka, Jana Gýrová (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Řidič starého náklaďáku Charvát (M. Perepeczko) se před půlrokem vrátil z vězení, kde byl za napadení. Kolegové jeho minulost znají, ale před svou bytnou Jarošovou (J. Obermaierová) a jejím desetiletým synkem Míšou vystupuje Charvát jako bezúhonný a spolehlivý člověk. Jedné víkendové noci muž sveze dvě studentky (J. Nagyová a D. Patrasová), kterým ujel poslední vlak. Neovládne své potlačované touhy a na odlehlém místě jednu z dívek znásilní a obě dvě zavraždí. Jejich těl se zbaví na velké skládce. Jenže mrtvoly druhý den objeví starý lesník, a tak se hned rozběhne pátrání. Vyšetřovatel Kameník (Z. Buchvaldek) se zpočátku nemá čeho chytit, tím spíš že korunní svědek záhy zemře na infarkt. Přesto se však díky pečlivé kriminalistické práci podaří dát dohromady několik stop, které ukazují správným směrem… (Česká televize)
(více)Recenze (230)
Možno by som mohol ohodnotiť Smrť stopárok aj vyššie, ale tieto kriminálky už predsa len aj vďaka inej spoločenskej klíme, v ktorých sa odohrávali, stratili značnú časť svojho kúzla. Smrť je každopádne dosť originálny film, ktorý možno pripomenie aj nejaké tie kriminálky s Belmondom (záverečná automobilová "honička"). Pomerne drsná kriminálka, kde je hlavnou postavou vrah, čo poteší. ()
Jezdit si tak s náklaďákem a občas znásilnit nějakou stopařku - to je život... I když Jindřich Polák jinak točil prakticky jen samý sračky, tak tohle se mu překvapivě povedlo. Podle mě je to jeden z těch lepších kriminálních filmů made in ČSSR. A nevadí mi ani trapák Buchvaldek v roli fízla. Jinak polskej herec Marek Perepeczko se do role hodí perfektně (těžko pro tuhle roli najít lepšího herce z českých luhů a hájů) a zároveň je nadabovanej tak dobře, že to ve filmu nijak neruší. Jinak ten námět je sice tak nějak podle skutečný události, ale realita byla trochu jiná. Ve skutečnosti se onen vrah nechal normálně zatknout, takže žádný velký drama, jako ve filmu, se nekonalo... ()
Kdyby toto téma bylo zfilmováno dnes a modernějším způsobem s dnešními filmovými hvězdami, tak by to na divácké publikum udělalo stejně silný dojem jako kdysi v roce 1979. Nedivím se, že se ženy nějakou dobu po uvedení tohoto snímku stopu "pokud to šlo" vyhýbaly. I dnes to na diváka, který to neviděl desetkrát, působí hrůzostrašně a starostlivé maminky svým dcerám při sledování filmu vtloukají do hlavy "vopovaž se někdy v životě stopovat"! Místy skutečně běhá mráz po zádech, obzvlášť díky napjaté a nervydrásající hudbě, která v tomto případě dělá hodně. Nevím jestli si toho někdo povšiml, ale při posledním vysílání na Tv Nova, scénu kdy dojde k napadení a odhalení vnad J. Nagyové, "šikovně" neukázali a snažili se to zamaskovat reklamou. Ale všímavým zrakům to jistě neuniklo. No nic, to jen pro zajímavost. A i když dneska některé scény působí nedokonale, trapně či legračně, Smrt stopařek i po téměř třiceti letech k obrazovkám přiláká dost diváků nato, aby se konkurenční televize pustili do boje, která z nichbude toto české krimi vysílat... ()
Polák točil celých deset let před tím až na vyjímky pořád jen Pana Tau. Asi si potřeboval dát něco oddychového, než dojde ke svým vrcholům s malou Lucií nebo s Návštěvníky. A tak - bezprostředně po posledním tauovském titulu "Od zítřka nečaruji" zabrousil do lehčího rodinného žánru. Princezny Arabela a Xénie obětmi nejbrutálnější sexuálně násilnické scény. Miluji československou kinematografii! ()
Film jsem poprvé kompletně zhlédl asi jako poslední člověk na světě, protože ho jinak považuji za poměrně velmi známý - a to především díky jeho relativně četným televizním reprízám. Osobně mě ale bohužel moc neoslovil a vlastně se i divím tomu, zda je potřeba tento film film stále znovu uvádět v telce, když jde o zástupce žánru, který se tak radikálně proměnil (fráze "na svou dobu...", která má film jakýmsi zvláštním způsobem bránit vůči hodnocení očima dnešního diváka, se zde v komentářích objevuje až podezřele často). V roce 2018 už nutně ten film podle mě musí působit velmi krotce - ve srovnání se současnou krimiprodukcí je zde v podstatě minimum krve, násilí, a vlastně i jakéhokoli napětí, když pachatel je od začátku znám (podobně jako např. v další detektivce z podobné doby, Příliš velká šance) (a hlavní vyšetřovatel, v podání totálně nezajímavého Buchvaldka, postrádá jakékoli charisma a ve filmu působí dojmem dokonale zaměnitelného socialistického fízla, jakými se filmy z té doby jen hemžily - osobně jsem sice ocenil, že náznaků skryté normalizační propagandy je zde minimum, ale přesto se člověk neubrání dojmu, že celkové vyznění snímku - v němž hrdinní příslušníci Veřejné bezpečnosti dopadnou obávaného vraha - je dokonale poplatné době svého vzniku). Pokud mohu ještě dále soudit o obsazení, Marek Perepeczko je herecky zcela excelentní, a rovněž se mi zde velmi líbila mladá Dagmar Patrasová (její pohádková sestra Jana Nagyová mi zde přišla spíše nevýrazná, dílem kvůli jejímu děsivému účesu a dílem proto, že byla předabovaná). Ještě se mi tam líbil Karel Heřmánek, byť jeho herecký prostor zde není příliš velký. Celkově jsem měl z toho filmu dojem, že má něco do sebe (založení děje na skutečných událostech dodává příběhu na vážnosti; hudba Karla Svobody je velmi dobrá; hraje tam spousta dobrých herců a Jana Nagyová tam ukáže prsa), ale ve výsledku se nemůžu zbavit dojmu, že kdybych to i nadále neznal, zas tak o moc bych nepřišel. ()
Galerie (14)
Photo © Filmové studio Barrandov / Miloslav Mirvald
Zajímavosti (22)
- Približne v 21.minute, keď si Charvát (Marek Perepeczko) prisadol k dievčaťu (Libuše Kosová) v krčme a zapálil si cigaretu a následne si pre dievčinu príde jej priateľ (Jiří Reichert), môžeme na stene vidieť plagát 85. Výročie Sparta ČKD Praha 1893-1978 a pod ním kalendár na rok 1978. Príbeh zavraždených stopárok sa ale odohrával v roku 1976. (Raccoon.city)
- Vraha (Marek Perepeczko) měl hrát původně Petr Kostka. (fleker)
- Vrátný v televizi sleduje seriál Pojďte pane, budeme si hrát (od r. 1965). (SONY_)
Reklama