Planety: Nové obzory

(seriál)
  • Česko Historie planet (více)
Velká Británie, 2019, 4 h 54 min (Minutáž: 58–59 min)

Epizody(5)

Na planetách, které vznikly v blízkosti Slunce, bývaly kdysi příznivé podmínky pro vznik života. Změny Slunce, jejich přesuny a stoupající teplota však způsobily, že se z nich staly neobyvatelné světy... V průlomovém seriálu z produkce BBC se profesor Brian Cox zabývá výjimečným příběhem naší Sluneční soustavy. Každá z jejích planet zažívá už čtyři a půl miliardy let neuvěřitelné příhody plné úchvatných výjevů a epických dramat. Tato série využívá nejnovější data a poznatky z aktuálních průzkumů vesmíru a v kombinaci s prvotřídními digitálními animacemi odhaluje nepředstavitelnou krásu a vznešenost osmi planet, kterým teprve začínáme rozumět. Pětice epizod se postupně zaměřuje na vznik a vývoj čtyř kamenitých světů nejblíže ke Slunci, kterými jsou Merkur, Venuše, Země a Mars; odhaluje, že náš solární systém kdysi býval domovem ne jedné, ale dvou modrých planet; zkoumá planetu Jupiter, vedle níž jsou všechny ostatní jako trpaslíci; odhaluje dějiny Saturnu; a nakonec se zahledí k nejzazším hranicím naší Sluneční soustavy a ledovým světům hluboko v temnotách na jejím okraji. (TV Prima)

Zeck

Padesátiletý Brian Cox s vizáží třicátníka, provádí diváka po sluneční soustavě, o které by si člověk myslel, že o ní ví už úplně všechno. Přesto se skrze geniální CGI efekty, za doprovodu fantastické dramatické hudby, doví opět něco nového, co vlastně doteď nevěděl, ačkoliv to byla přímo zásadní informace o zrodu celé soustavy. Chvílemi dokument hraničí až s artem, natolik si zakládá na vizuální stránce, tempo je pomalejší a divákovi jsou informace pečlivě dávkovány, aby se jimi neudávil, což je super, protože kvalita informací s názornými ukázkami je mnohem lepší než kvantita, ze které si nikdo nic neodnese, maximálně tak instantní znalost, kterou za týden zapomene. 95 % ()

mm13

Nech je táto séria ako chce obrazovo úžasná a obsahovo (v rámci popularizácie témy) brilantná, najfascinujúcejšie bolo pre mňa uvedomenie si - ak som to teda celé správne pochopil - že vesmír celkom prirodzene a nevyhnutne smeruje k vytváraniu podmienok na vznik života. Veď takmer každá z planét našej sústavy zažila (alebo sa predpokladá, že spolu s poniektorými mesiacmi zažije) obdobie, ktoré bolo (či bude) pre život, ak už nie ideálne, tak určite vhodné... alebo aspoň nádejné. Zároveň však rovnako tak nevyhnutne a nekompromisne platí, že to potom ten istý vesmír veľakrát utne skôr, než sa dostaneme aspoň k bakteriálnym formám života... čo všetko z toho potom vyplýva pre nás ako tú najvyššiu nám známu formu života, to si asi každý musíme vyhodnotiť sám za seba. V sprievode tohto programu sa ale dá zasnívať a pritom neprestať stáť oboma nohami pevne na zemi, čo je prežitok, ktorý sa na poli dokumentárnej tvorby neponúka každý deň. Pritom je to v rámci "žánru", nebojím sa napísať, ten najideálnejší prežitok. (a pár dní na to, čo som tento výlet absolvoval, preletela svetovými médiami správa, že bol v atmosfére Venuše objavený fosfán... to nevymyslíš!) ()

JohnCZ

Naprosto precizní BBC dokument s dechberoucími CGI sekvencemi a přiměřeným dávkováním informací - přehledně strukturovaný, příjemně odvyprávěný a lehko pochopitelný. A hlavně zajímavý v každém momentu. Každá z planet má za sebou miliardy let dlouhou a mnohdy až nečekaně proměnlivou historii. A díky současným vědeckým poznatkům a moderním počítačovým simulacím ji dokážeme docela dobře odhadnout... Tohle prostě nemůže nudit nikoho, kdo má v sobě alespoň špetku objevitelského ducha. ()

Cheeter

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Přijde mi to jako včera, kdy jsem se díval na dokument Planety z roku 1999. Hodně mě učaroval. Vidět něco takového bylo prostě něco. Čas běžel a dokument zastaral. A tohle pokračování/předělávka je vhodným a víc než důstojným pokračováním. Konečně jsem slyšel v celkovém kontextu výsledky misí za poslední dobu. To dodá úplně jiný rozměr, než číst dílčí zprávy. ()

filmmovier

Úchvatné, dokonalé, dechberoucí, fascinující, plné nových informací. Rozkoš. Totální špica, která zaujme naprosto každého bez rozdílu věku a zájmů a ani se o to nemusí snažit. 100%: ()

VanTom

Poučný dokument využívá nejnovější (2019) poznatky z vypuštěných sond zejména k představení teorií o genezi jednotlivých planet, co je formovalo, jaké na nich panují podmínky a jestli (by) kdy mohly hostit život. Nicméně se musím přiznat, že majestátní vesmírné CGI výjevy mě sice fascinovaly, ovšem i přes vyložený zájem také spolehlivě pravidelně uspávaly. ()

ddf76

Opet spickovy dokument z dilny BBC a Briana Coxe (v roli pruvodce) o slunecni soustave a vyvoji planetarni soustavy, takto se k vede pritahuji lidi a nadane deti. ()

kondor77

Není to až tak zajímavé. Čekal jsem více. Jsem docela sběhlý v této tématice a mám rád inteligentní dokumenty. Tento jím ale není. Chytří lidé vysvětlují fakta, v tom není nic objevného. Tvůrci (díla) pak přidaj doprovázející efekty. Seriál pro blbečky. Informativní hodnota nulová, jsem překvapen některými recenzemi a Brian Cox je divácky vděčný, ale pro vědu toho zase až tolik neudělal (je to spíše popularizátor). ()

Zetwenka

Na dokument jsem se velmi těšila a čekala od něho mnoho. Ale za mě bohužel plně nedostala. Místo  aby se více zabývalo objevy, tak se hodně  hrabalo co  bylo před xx miliardami let. Např. Uran  přelétnut snad dvěma větami a konec. Náš měsíček odfláknut. Např. O Plutu (vyřazeno z planet) se sice doplnilo dost ale přesto,  jsem si našla více o něm zde . Od dob dokumentu Planety (seriál) (1999) (který tehdy byl top a velmi se mi líbil, ale dnes jsme  jinde) se hodně změnilo, technologie pokročila, objeveno nového, roky práce na sondách atd. super. ALe stejně mi spousty věcí nesedlo. Chválím pěkné efekty, novinky i když jsem jich čekala  více. (Pokud šlo o objevy -  nadšení, pokud o polemiky -zklamání) Pěkné porovnání starých foto a nových, typy sond, hodně info/foto bylo i použito v mé oblíbené knize , která mě k tomu fascinujícímu světu nad námi v dětství dovedla, nadchla a nadšení zůstalo.   Asi nejvíce se mi líbily epizody Jupiter a Saturn, následovány Marsem, Ledové světy a poslední Vnitřní planety. A už se jsem zvědavá co bude odhaleno za  Kuiperovým pásem, kam se již vydala New Horizont. Však se na dokument podívejte a udělejte si názor sami. ()

celticek

Vadily mi opakující se záběry, ale jinak nelze nic vytknout. Nádherně zpracované a skousnutelné dávkování informací. Vztah mezi vědci a jejich sondami je skoro rodinného typu. ()

MiTrAnDiR

Absolútne strhujúci a dych berúci dokument o vzniku všetkého v rámci našej slnečnej sústavy. Každá jedna "simulácia" mi vezme slovo a hypnotizuje k tejto astronomickej show. ()

Teachman

Tento televizní seriál je vhodný nejen do hodin zeměpisu. Žáci se při něm mohou dozvědět zajímavosti o vesmíru. ()

Filmoar

Úžasné, presné, audiovizuálne dokonalé... asi určite najlepší dokument o veciach tam vonku. Jupiter a situácie ako tam pršia diamanty 😉👍 100% ()