Reklama

Reklama

Obsahy(1)

30 let svobody = 30 autorů = 30 minutových filmů. Unikátní projekt časopisu Reflex a České televize, který na počest výročí 30 let od sametové revoluce reflektuje mnoho podob i chápání svobody. Své minutové filmy natočily rozličné osobnosti české kulturní sféry, například Petr Čtvrtníček, Theodora Remundová, Zdeněk Svěrák, Václav Marhoul, Petra Nesvačilová, Ester Geislerová, VOSTO5, Jitka Rudolfová, bratři Cabani, Jan Hřebejk, Tomáš Mašín, Jan Bártek, Kamila Zlatušková a mnozí další. Vzniklé miniatury byly poskládány do rozmanitého kaleidoskopu nálad a žánrů, sahajících od hraného dramatického tvaru přes hudební klip, kreslený film, publicistiku až po prosté vyznání „na kameru“. Jejich autoři pracovali s libovolnou snímací technikou, mobilem počínaje a profesionální kamerou konče. Díky setkání filmových profesionálů a múzických amatérů se Moje svoboda stala manifestem dechberoucí demokratizace „desáté múzy“, která díky technologiím v posledních letech nastala. Světová premiéra filmu Moje svoboda proběhla v průběhu 54. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (13)

klukluka 

všechny recenze uživatele

Moje svoboda měla být dnes (16.11.2019) k vidění na webu Reflexu. Zhruba třetinu filmečků si není možný pustit, ostatní pouze jednotlivě za cenu toho, že se mi ke každýmu promítnou dvě reklamy. Moje svoboda spočívá v tom, že si vystačím s pěti kousky- to bývala kdysi moje norma. Na konci pak na mě čekalo něco více méně příjemnýho. Tady to završil dojem, že když má Hřebejk udělat něco grátis, odbude se to v jednom záběru. Dřív, když jsem se chtěl vyhnout tomu, aby se mi po pěti kouscích neudělalo vysloveně zle, jsem se vyhýbal míchání. Dnes to ale s něčím určitě zmixuju, něčím to pořádně zahustím, protože tohle je obvyklá, standardní tuzemská brynda. Naši tvůrci nemají co říct, mají se moc dobře a chybí jim společnej nepřítel. Proti exekutorské mafii nepůjdou, protože na ni nevěří. Nevěří na chudobu, v jejich sociální bublině se nevyskytuje. Ať napíšou jakoukoliv hovadinu, sejdou se jim na ni milióny a desítky miliónů, za který se to natočí. Nevěří na strach ze ztráty zaměstnání, nevěří na pranýřování a ústrky za vyřčenou skutečnost, nevěří na mlčící většinu, která je stejně opatrná, jako byla kdysi. Všude vůkol je jen svoboda, láska, pravda, radost, mraky peněz na cestování k moři a usměvavé tváře. Moje svoboda spočívá v celoživotní snaze poukazovat na to, že se realita liší od barvotiskových vánočních reklam Kauflandu (ty na mě z toho dnešního promítání těch pěti malých malých filmů zapůsobily asi nejvíce). Někdy mám ale dojem, že privilegovaní čeští umělci, kteří tyto reklamy mimochodem mnohdy vytvářejí, se podle nich naučili myslet. Žijí podle nich už dávno, doba jim přeje, oni se ale stali hlásnými troubami spokojených plných bříšek a světa stopadesáti sice zbytečných, ale kšeftů za měsíc. A tím poměřují kvalitu “našich” životů, své, mojí i vaší svobody. ()

Stegman 

všechny recenze uživatele

Co se píše v názvu tohoto filmu? "Moje" svoboda. Není tam "Co je to svoboda". Kdyby v Reflexu chtěli definici, tak ji mohli přetisknout ze slovníku a bylo by. (Svoboda je možnost či schopnost jednat podle své vůle a nést za to odpovědnost.) Už z názvu tedy vyplývá, že cílem bylo získat sbírku nejrůznějších osobních názorů. Člověk by čekal, že to na ČSFD budou chápat, ale podle komentářů tu mnozí hodnotili podle toho, jak s těmi světonázory souzní. Smutné. Přitom je to skvělá výpověď o našem národě. O tom, jestli u nás lidi berou svobodu zodpovědně, nebo jen jako legrácku (anebo jestli to umí zkombinovat). Přiznávám, že jsem s výsledkem velmi spokojen. Člověk se pobaví a navíc si nenásilně zapřemýšlí (pokud tedy chce) o pojmech jako svoboda, moc, stát, jednotlivec, společnost, vyšší zájem. A já v tom vidím ještě další rozměr filmu - dobu vzniku (jaro 2019): bylo to relativně krátce po uprchlické vlně, probíhala válka s ISIS, vyjednávání o Brexitu a Pařížské dohodě o klimatu, vyšetřování vraždy J. Kuciaka, vládl Trump a Babiš. To tvůrce samozřejmě taky ovlivnilo - to, v jaké společenské atmosféře se do svého filmečku o svobodě pustili. Ať už si to připouští, nebo ne. Nejlepší jednotlivé filmy: Cabani, Thomas & Ruhller, K. Dlabač, J. Hřebejk, V. Marhoul, K. Nováková, A. Forman. + Bonusy, co stojí za to vidět: B. Bláhovec, T. Bojar, A. Tesař, R. Šprongl. ()

Reklama

Hartigan 

všechny recenze uživatele

Svěrák, Hřebejk, Marhoul, Geislerka a další naši unikátní vycinkaní véčkaři se poplácali po zádech a zítra budou nesmyslně skuhrat na Letné. Když jsem opět, už asi popadesáté během tohoto týdne, viděl vychechtaného Vaška "alkoholika, feťáka, děvkaře a zaprodance" Havla, kterej kdysi své zbouchnuté milé filozoficky vysvětlil, že musí jít na potrat, tak jsem měl ihned jasno o odpadu, naštěstí poslední minuta s Formanem a penzionem to celé vytáhla aspoň na tu špinavou jedničku.💩💩 ()

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

Kdybych měl celou tu formálně i kvalitativně pestrou směsku zprůměrovat, nejspíš by to vyšlo na tři hvězdičky. Přidám ale jednu navíc, a to za 1) prvotní dramaturgický nápad, 2) sympaticky nekorektní pojetí několika příspěvků, které připomněly zlaté časy umělecké svobody v televizi první poloviny 90. let (Česká soda apod.). ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

On tenhle koncept nefunguje z celkem velkého počtu důvodu. Tím nejstěžejnějším ale je, že pojem svoboda se těžko vyjadřuje za jednu minutu a ve vší své komplexnosti. Nicméně je ale na tvůrcích, to co nejlíp, nejzajímavěji a nejchytřeji vyjádřit. Navíc jsem se s tímhle konceptem už setkal u Studentského maratonu. Už nevím jaká škola to měla jako zadání, nicméně jsem z toho viděl asi pět prací, z čeho dvě stály úplně za hovno a zbylé tři nebyly (až na jednu) bůhvíjak geniální, ale v porovnání s těmito "profesionálními" segmenty by určitě patřily do té lepší poloviny. Když jsem se včera dozvěděl o tomhle, tak jsem si to okamžitě ze zvědavosti pustil, abych viděl, jak se s tím popasují povětšinou slavnější jména. No a jak jsem naznačil na začátku, z mého pohledu to dobře nedopadlo. Jednotlivé segmenty mají různé problémy. Jedny jsou jen prezentace nebo prvoplánové nápady s vágním deklamováním základních pojmů (Marhoul, Remundová), jedny zase vypadají jako reklamy s naprosto prázdným vyzněním (Mašín), pak tu samozřejmě nechybí kult Václava Havla vyznávající naivní myšlenku že on=jenom svoboda (Nesvačilová, Brožek/Dolejší - ti dokonce zachází dál, až k tomu, že jsme v ještě větší totalitě než předtím), pak tu další zase srovnávají dobu předtím a dnes, přičemž používají milionkrát jinde použité příklady (Gaydečka/Kuthan, Nováková) a ti nejhorší se snaží o hrozně cool drsné zpracovaní, které je ale ve výsledku jenom neskutečně trapné (Dlabač, Ernest). A takový Hřebejk to totálně odflákl, člověk by od něj čekal cokoli, ale tohle nemít dodaný text, tak je to úplně mimo téma a od jednoho z nejlepších českých režisérů (i když já osobně jeho filmy rád moc nemám) by člověk čekal fakt mnohem víc, než jen narychlo natočený průměrný dokument. A Zlatušková přišla s tím úplně nejhorším, to byl tak špatný, trapný a neskutečně prázdný nápad, že jsem se až divil, že to myslela vážně. Takže jsem se ani nedostal k tomu pozitivnímu a už teď jsem zde minimálně půlku segmentů vypsal. Nejvíc se mi líbil ten od Peška, byl sice jednoduchý, ale na to že byl ze všech nejkratší mi přišel nejvýstižnější a s jeho poselstvím se plně ztotožňuji. Pak ještě Bartkovský přišel s dobrým nápadem (i když to na konci blbě podal), Vodrážka tam má aspoň vtipnou pointu (i když většinu jeho segmentu mi to přišlo spíš trapné než vtipné a i on se zmohl jen na to "prvoplánové porovnávání"), Thomase a Ruhllera jsem asi zrovna nepochopil, ale zase tomu dodali nějakou originalitu a duo Beaujard/Zardalishvili si sice museli vypomoct závěrečným textem, protože jen z toho samotného segmentu by to jejich poselství nevyznělo, ale i tak ten jejich měl něco do sebe a navíc byl dost slušně natočený. Plus ještě Zdeněk Svěrák, sice to byla taková jeho klasika, ale aspoň moc neagitoval. Zbytek mě pak vůbec nezaujal + u jednoho specifického segmentu bych to tu musel sáhodlouze rozebírat, jak to ten daný tvůrce vůbec myslel. Víc už se v tom pitvat teďka nechci, už teď je to zas dlouhé jak Lovosice a myslím že už z toho je dost jasné, že špatné zde převažuje nad víceméně dobrým. 2* () (méně) (více)

Galerie (13)

Reklama

Reklama