poster

Titfieldská raketa

  • Velká Británie

    Titfield Thunderbolt, The

Komedie

Velká Británie, 1953, 84 min

  • dopita
    ****

    Ministerstvo dopravy se v Titfieldu rozhodne zrušit starou trať a nahradit jí soukromou autobusovou dopravou. Ale místní jsou na ní zvyklí a tak dělaj všechno proto, aby si ji uchovali. Jenže autobusový dopravce se jen tak nevzdá. Je to docela zábavnej film, kde se pořád něco děje. Nejen že obsahuje humor ale i jistou dávku napětí, bže neustálé půtky a souboje s autobusáky se neustále vyhrocují. Ale hrdinové vždycky na poslední chvíli najdou řešení. Třeba scéna kdy se přetlačuje parní lokomotiva s parním válcem je tak absurdní, až je směšná - střeleně směšná. A takových groteskních pasáží film obsahuje několik.(10.6.2010)

  • MrCreosote
    ****

    Další film ze slavného studia Ealing, který pobaví svou upřímností, nenuceností a představí nám další z řady podivných a skvěle zahraných postaviček. Tentokrát se strhne bitka mezi vlakaři a autobusáky, takže dojde na prostřílené nádrže, vykolejení vlaku či krádež lokomotivy, se kterou si hlavní hrdinové udělají výlet po anglických dvorcích a parcích, přičemž všechno nakonec dobře dopadne. Ideální oddech, jenom se divím, že hlavního hrdinu nehrál komediální expert a favorit studia Alec Guinness(24.9.2011)

  • Jara.Cimrman.jr
    ****

    "S ohledem na nebezpečnost soukromé železnice, jsou jediným řešením soukromé autobusy." Technický pokrok je nezastavitelný, informační technologie manipulují lidský mozek ze všech světových stran a v takové chvíli je ideální čas vypnout a pro inspiraci se mrknout na to, jaký že to souboj technologií trápil lidstvo v padesátých letech 20. století. A ejhle, oni zastánci tradičních železničních hodnot vytáhli do boje proti novátorským autobusákům a obě strany do toho šly naplno. Jejich praktiky by za fair play sice nemohl označit ani ten nejúplatnější soudce, ale z hlediska zábavnosti jsem byl velice spokojen. Opravdovou lahůdkou je pak strašení budoucností ve formě betonových silnic, silniční nákladní dopravy či obzvlášť zákeřných semaforů, což musím považovat za myšlenku vskutku vizionářskou.(1.1.2012)

  • sigf07
    ****

    Vzniknout tento film u nás nebo v některé ze zemí východního bloku, řeklo by se, že z něj přímo sálá to pravé budovatelské nadšení. A byla by to pravda. Jelikož je to ale britský snímek, asi bude třeba změnit rétoriku a říct, že je zde oslavován život na malém městě, sounáležitost mezi občany a svým způsobem i maloměstský konzervatismus. Titfieldčané se nechtějí vzdát své drahé lokálky a tak, když dráhy prohlásí, že je trať nerentabilní, rozhodnou se pod vedením místního faráře, který si plní svůj klukovský sen, provozovat trať sami. Nadšení železničního spolku je tak nakažlivé, že jsem jen seděl a usmíval se a držel jim palce. A představa baru přímo v ranní lokálce se mi nehorázně líbí.(6.2.2012)

  • D.Moore
    ****

    Obyvatelé malého městečka bojují za zachování tradice ohrožované něčím novým, na co nejsou zvyklí a čemu tak úplně nevěří - jak typicky britské. Satirický podtón této komedie (rýpání do znárodňování) sice během let poněkud vyčpěl, nicméně stále jde o dost milé pokoukání plné příjemně kousavých a úsměvných epizodek a rázovitých postav všeho druhu. Souboj lokomotivy a parního válce nebo opilecká jízda ukradenou mašinou nemají nejmenší chybu.(24.9.2011)

  • - John Gregson poprvé řídil auto až během natáčení. (sigf07)

  • - "Lion" byl ve scéně, kdy je odvážen z muzea, nahrazen dřevěnou replikou. (sigf07)

  • - "Lion" při zapřahání soupravy utrpěl poškození na zadním rámu. V roce 2001 bylo promáčknutí stále ještě patrné. (sigf07)