poster

Anatomie vraždy

  • USA

    Anatomy of a Murder

Drama / Mysteriózní / Krimi

USA, 1959, 160 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • dopitak
    *****

    Dost možná nejlepší film ze soudního prostředí, co jsem kdy viděl. Začátek je trochu vláčný a Bieglerovo vyšetřování se vleče, ale se začátkem hlavního líčení se styl přepíná na verbální hru kočky s myší, přičemž role se neustále střídají. Nejedná se v žádném případě o dramatické vyšetřování mimo soudní síň, jak to ve filmech často bývá. Tady je hlavní scénou soudní síň a v ní zůstaneme skoro dvě hodiny. Viděl jsem to anglicky s anglickými a to byl dialogový koncert. Že byl James Stewart bůh není nutné pochybovat, ale proti George C. Scottovi je sotva třetinový, ten chlap byl mistr všech mistrů a to už jsem o něm napsal mockrát. Všichni herci perfektně vybraní, "vyzývavá" Laura (Lee Remick) předvedla hned několikanásobnou chameleóní proměnu charakteru, a ačkoliv jsem si výsledek poroty tipl špatně (ovlivnila mě scéna posledního setkání Laury s Bieglerem na schodech před vyhlášením verdiktu), zklamán nejsem. Edit po české verzi: Cupák na Stewartovi dvě a půl hodiny, to je balada pro uši a když se do toho pustí se Sobie Sejkem, srdce plesá. Skvěle dabuje i Brabec mnou v komentáři vyzdvihnutého George C. Scotta, lahodný hlásek dodala Angelika Švormová. Musím ale říct, že anglická verze ve mně zanechala hlubší dojem, ta jazyková ekvilibristika se nutně v českém překladu pokrátila.(27.12.2013)

  • paascha
    ***

    Co je, proboha!!!, na tomhle filmu mysteriózní. Autor obsahu nechť si laskavě přečte význam ve slovníku cizích slov!!! Jinak jde o film průměrný, snadno odtušitelný a nijak zvlášť nevyčnívající z průměru soudních dramat. Za sebe musím říct, že jsem viděl mnohem přesvědčivější představitele žánru, ale i mnohem debilnější. Takže průměr, lepší průměr...(26.2.2008)

  • DaViD´82
    ****

    Velice podařené soudní drama s místy slušným nadhledem a vtipem, jindy dost dramatické a většinou hodně přitažené za vlasy (skoro vše co dělá obhajoba, nevím nevím zda by to obvzláště tehdy prošlo), které je známé na svou dobu skandálními věcmi typu "kalhotek". Především, ale se skvělými herci v čele se Stewartem, který bez problému uhraje i poměrně laciné scény kdy se musí zbytečně čertit či hrát hodně emočně. Těch 160 minut nudných není, přesto tu je pár scén, které by dnes patřily spíše na DVD do položky "Vystřižené scény".(23.4.2005)

  • JitkaCardova
    *****

    Film je komplementární k Dvanácti rozhněvaným mužům (DRM) a tvoří s tímto snímkem logický a ucelený komplet, který bere dech. Anatomie vraždy vznikla o dva roky později a na DRM průběžně odkazuje různými výstavbovými technikami, od vývoje a skladby syžetu po práci s kamerou a znejisťování logických myšlenkových postupů – a těsně před závěrem k nim navíc přiznaně a otevřeně vede spojnici replikou „starouše Parnella“. Film Dvanáct rozhněvaných mužů důsledně odkryl základní lidskou nevybavenost zajistit si objektivní (jedinou možnou, pravdivou) rekonstrukci minulosti – předvedl, že nic takového v plynutí času vůbec neexistuje. Minulost vždy re-konstruujeme, naše podmínky a nástroje se člověk od člověka liší, a na čem se shodneme, je věc aktuální akcidence, nikoli odkrytí „toho, co se skutečně stalo“. „To, co se skutečně stalo“, není, nemáme k tomu přístup, nikdy jsme neměli, je to vymyšlený konstrukt na uklidnění a nasměrování mas. Minulost neexistuje, vytváříme ji (což nijak neumenšuje naši zodpovědnost), znovu a znovu, a na základě svých výtvorů i soudíme, odsuzujeme, zajišťujeme si nové podmínky pro nový vývoj a pokračování existence, vytváření budoucnosti. Snímek DRM nechává diváka, aby zažil a uvědomil si tuto absolutní existenční a názorovou neukotvenost celé konstituované lidské společnosti v plynulém toku času. Ani společnost se nebude mít o co opřít, pokud se rozhodne své procesy vnímání a vyhodnocování vjemů, své metody reflexe a postupy myšlení podrobit pečlivé revizi. Anatomie vraždy pak na toto zjištění logicky navazuje a zcela v řádu věcí s ním osvobozeně od objektivity pracuje – je ironičtější, veselejší a lehkovážnější, má větší nadhled – to platí o filmu samotném i o všech jeho postavách. Děj se na rozdíl od snímku DRM přenáší z uzavřené místnosti, kde o podstatě naší reality rokuje porota, zpátky do soudní síně a nechává tentokrát diváka zažít, jak to vypadá, když všichni zainteresovaní (obhajoba, obžaloba, sám soudce, žalovaný, jeho žena a dokonce i zastřelený muž) dobře vědí či intuitivně chápou, že minulost a z ní plynoucí kauzalita je čistě otázka výkladu a aktuální situace. Přestože je zřejmé, že soudní proces je vážný (tj. bude mít reálný dopad, jasné důsledky), je zároveň evidentní, že inteligentní vtipkování soudce ani právníků nemůže jeho průběh ohrozit – neexistuje totiž jediný správný průběh – stejně jako předem neexistuje jediný správný výsledek. Vražda není součástí filmu a divák se stává sám spolutvůrcem reality, v níž je jednání obžalovaného omluvitelné, nebo ne (vinen-nevinen se tu už vůbec neřeší). Velice silné na celém snímku je, že se žádná z postav nesnaží lhát, být k sobě neupřímná nebo manipulovat s fakty: každý ze své pozice v podstatě upřímně specificky, zodpovědně a naplno pracuje s logickými možnostmi, jež se v každém novém kole nově otevírají. Výkony všech herců jsou dokonale vyvážené (i to je společné se snímkem DRM a pro to, aby oba filmy úspěšně sdělily, co chtějí, je to navíc naprosto nutné) a je radost tento koncert hereckých schopností i logických kliček a loopingů sledovat – narozdíl od existenciální tísně DRM zde již s pocitem žonglérské a eskamotérské lehkosti, byť tato nijak neznamená nezodpovědnost.(1.5.2011)

  • KarelR
    ****

    Společně se Svědkem obhajoby zřejmě nejzábavnější film ze soudního prostředí, ale oproti Wilderovi mě Preminger nedokázal tolik uspokojit i v rovině napětí. Celých těch 160 minut sice uběhne jako voda (hlavně díky skvělému Stewartovi), jenže jsem na konci neměl pocit, že jsem byl svědkem i něčeho osudového. Anatomie vraždy tak pro mě zůstává "jen" výborně odvedeným řemeslem.(26.8.2008)

  • - Film bol natočený za dva mesiace. (fishki)

  • - V roce 2012 byl film zařazen do Národního filmového registru USA, který je součástí knihovny amerického Kongresu. (Snorlax)

  • - Film je podľa Amerického Filmového Inštitútu 7. v rebríčku 10 Najlepších drám zo súdnych siení. (fishki)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace