poster

Anatomie vraždy

  • USA

    Anatomy of a Murder

Drama / Mysteriózní / Krimi

USA, 1959, 160 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • cheyene
    *****

    Soudní dramata jsou perfektní subžánr a já se nemohu zbavit pocitu, že ta stará, černobílá jsou nepřekonatelná. Anatomie vraždy je neskutečně dlouhý snímek, ovšem navzdory tomu mi utíkal velmi rychle, zejména pak ve fázi, kdy se děj přesunul do soudní síně, v níž se to rázem hemží perfektními hereckými výkony a ohromujícími dialogy. Pak divák může odpustit i ten poněkud pomalejší rozjezd, který však nebyl nijak přehnaně dlouhý. Na snímku mě fascinovalo, že sám jako divák jsem nevěděl, na čí straně je pravda a zda ta zdánlivě kladná strana neklame soud i svého obhájce. Obrovská škoda pak je, že se tomuto dramatu nedočkalo nějaké překvapivé pointy, jež by diváka naprosto odrovnala. Já v ni doufal.(12.6.2012)

  • Snorlax
    ***

    První hodina je naprosto zbytečná a nudná, nebýt Ellingtonovy hudby, film bych pohrdavě vypnula. Přesunem do soudní síně začíná napínavá konverzačka. Ale než se k ní film prokouše, je k uzoufání nudný. To si skutečně mnohem raději pustím neskonale zábavnější kriminálku ze stejného roku Marie-Octobre .(27.1.2014)

  • anais
    *****

    Soudní drama, které jde zcela proti konvencím žánru. Budu li mírně spoilovat, tak na Anatomy of a Murder je fasciunjící ta nejistota na konci, jak to vlastně bylo. Neslyšíme standardní holywoodské scény s patetickými proslovy na závěr, nečekanými zvraty, či divácké zadostiučinění (například dopadlo to špatně, ale divák zná narozdíl od postav pravdu). Tohle je hra, ve které klamou všikchni, aby dosáhli svého cíle. Jen to nikdy není řečeno, natož vysvětleno. Z určitého pohedu tak můžeme fandit i obžalobě, která má na začátku jednoznačný případ úmyslného zabití, ale lstivý James Stewart jim to zcela naruší.(10.5.2017)

  • Cimr
    ***

    Mám rád americká soudní dramata, protože jde často o snímky plné emocí, překvapivých zvratů, snímky až do konce napínavé... Svědek obžaloby, Pan Smith přichází, Dvanáct rozhněvaných mužů, Stezky slávy... Samé filmy, u nichž jsem napětím nedýchal. A pak tu je veleslavná Anatomie vraždy, o které spousta lidí mluví jako o nejlepším soudním dramatu všech dob.. a já prostě nevím proč. Ne že by to bylo špatné, herci jsou úžasní a scénář přelomový - kdo by si v roce ´59 vybral jako téma svého filmu znásilnění? Jenomže 160 minut je neuvěřitelná stopáž na to, že se asi dvě třetiny filmu odehrávají jako konverzačka v jedné místnosti. Otto Preminger neměl rád flashbacky, nechtěl dovysvětlovat, naopak chtěl ponechat prostor pro fantazii. Tomu rozumím. Svět není černobílý a i v tomto filmu je všechno jaksi pokřivené.. Hlavní sympaťák (James Stewart), takový milý starosvětský právník obhajuje člověka, který v afektu (asi?) nastřílel celý zásobník do muže, který (asi?) znásilnil jeho ženu. Hlavní "záporák" - slizký, arogantní právník - pak má dokázat, že to bylo chladnokrevně a vrah má jít do vězení. Názory se pořád překlápějí, dobří pomáhají zlým a naopak, a lidi pořád mluví a mluví a mluví bez jediného úlevného prostřihu někam jinam (o ten se aspoň trochu pokoušejí postavy sekretářky a Paulova přítele-alkoholika; ty ovšem děj nikam neposouvají a jejich osudy bohužel vyznívají do prázdna). Nakonec se co se případu týká stejně nic nevyřeší, divák i po závěrečných titulkách pořád neví, co se stalo, což je sice jako záměr zajímavé, ale po skoro tříhodinovém sledování bych ocenil nějaké jasnější vyznění. Ve filmech, které jsem jmenoval na začátku je sugestivnost způsobena tím, že divák sleduje postavy, které se perou s osudem, z posledních sil se snaží domoci spravedlnosti a zvítězit v souboji s chladným světem paragrafů. A to je právě to, co mi v tomto zajímavém, leč chladném soudním dramatu chybí...(30.3.2015)

  • Anderton
    ****

    Tento film ma celkom prekvapil tým, že som čakal niečo trochu odlišné, niečo v štýle Columba s chytrým vrahom s premysleným plánom. Prípad je jednoduchý, vrah je známy od začiatku a nič viac prekvapivé nás nečaká. Film sa venuje skôr štýlu prednesu jednotlivých právnikov a ich presvedčovacích metód smerom k porote. Zaráža ma rozsudok, ktorý je ovplyvnený precedensom z hlbokej minulosti, čím sa dostaneme k filozofovaniu na téma americký právny systém verzus európsky. Pre mňa je vražda, ktorá nie je vykonaná v sebaobrane proste trestný čin......Inak casting sa tvorcom podaril na 100%.(24.8.2009)

  • - Film je podľa Amerického Filmového Inštitútu 7. v rebríčku 10 Najlepších drám zo súdnych siení. (fishki)

  • - V roce 2012 byl film zařazen do Národního filmového registru USA, který je součástí knihovny amerického Kongresu. (Snorlax)

  • - Film bol zakázaný v Chicagu. (fishki)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace