poster

Smrt kmotřička

  • anglický

    The Grim Reaper

  • italský

    La commare secca

Krimi / Drama / Mysteriózní

Itálie, 1962, 100 min

Střih:

Nino Baragli
(další profese)
  • LiVentura
    ****

    Bertolucci je snad rovněž klasikem....jako jeden z hvězdné světové šestice..!!!(11.10.2008)

  • Bubble74
    ****

    Netradiční artová detektivka v pomalém tempu, kde silněji než napětí a pátrání po totožnosti vraha vládne působivá atmosféra. Podezřelí lžou jak když tiskne a jeden po druhém kandidují na post místního zvrhlíka. S touto poflakující lůzou strávíme celý den v Římě, abychom se pohledem každého z nich dostali opakovaně do parku, v jehož blízkosti si zubatá už brousí kosu. Můj oblíbený mustr jedné situace nebo doby viděné z rozlišných úhlů v sobě skrývá nepřeberné množství zajímavého potenciálu a Bertolucci si s ním v lyrickém stylu poradil ve svém debutu jako zkušený mazák. Samotná úvodní sekvence poletujících novinových útržků z mostu až k místu činu je poetická dokonalost. Tématem film připomene výtečnou klasiku, Kurosawova Rašomona nebo z těch novějších, popkornový hollywoodský akčňák Vantage Point.(24.5.2012)

  • Dionysos
    ****

    Bertolucciho prvotina nese jasné vlivy Pasoliniho vlastní tvorby - vždyť B. byl asistentem režie u Pasoliniho Accattoneho (1961) a Pasolini byl též tvůrcem námětu k "Smrti kmotřičky". A "kmotřička" proto nutně nese především pasoliniovskou zálibu v charakterech římských outsiderů, lumpenproletářů, omladiny a pozérů. A je to právě tento druh lidí, který se zde stává hlavním hrdinou a o němž film především vypovídá - decentně zpracované kriminální pozadí neslouží totiž ničemu jinému, než že nám jakožto ohnisko zápletky umožňuje poznat několik takových lidských typů a nahlédnout do jejich typicky strávené noci (korunované netypickou událostí). Jednotlivé fragmenty popisující konkrétní skazky protagonistů jsou sice sjednoceny a vztaženy k okamžiku noční vraždy, ale na rozdíl od děl jako Rašomon prakticky nejde o to, z různých hledisek rekonstruovat pravdu události (o to se děj takřka vůbec nesnaží), ale "pouze" skrze výpovědi na policii prozkoumat život římské smetánky ulice. Bertolucci si už ve své prvotině osvojil nádhernou kameru, podobnou tehdy také začínajícímu Eliovi Petrimu, a jsou to právě sekvence, kde jde především o použití kamery a hudby - a ne slov - kde je film nejkvalitnější.(3.5.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace