Agatha Christie's Poirot - Season 8 (2001) (série)
Režie:
Brian FarnhamScénář:
Anthony HorowitzHudba:
Christopher GunningHrají:
David Suchet, Hugh Fraser, Philip Jackson, Pauline Moran, Michael Higgs, Tamzin Malleson, Louise Delamere, Tim Meats, Marsha Fitzalan (více)Obsahy(1)
Bojuje s ním celý život. Tentokrát by se mu však rád pokusil zabránit. Ani Poirot není ze železa. Těžko si to sice připouští, nicméně omdlí-li člověk z ničeho nic po dobré večeři, zkonzumované v příjemné restauraci ve společnosti přátel, pak je to přinejmenším důvod k zamyšlení. Neřku-li přímo k nějaké radikální změně životosprávy, nebo alespoň k ozdravnému pobytu. Ostatně pobyt v přímořských lázních na devonském pobřeží nemůže, podle Poirotovy věrné slečny Lemonové, nikomu ublížit. Trocha cvičení, hodně odpočinku a promyšlená dieta – a za čtrnáct dní bude Poirot zase jako rybička. Ovšem společnost, která se sem za zdravím a odpočinkem sjela, rozhodně Poirotovi klidu nepřidá. Naopak. Jeho pronikavému vnímání nemůže uniknout latentní zlo, které jako mor otravuje ovzduší tohoto nádherného místa. Zlo, s nímž má celý život co do činění, jemuž by se ale tentokrát rád pokusil zabránit. Ani on však, bohužel, není všemocný. (Česká televize)
(více)Recenze (75)
Poirot sa každým dielom prekonáva a tento patrí k jeho najlepším. Vražda a začínajúce jej vyšetrovanie sa nezvyčajne začína až po vyše polhodinke, no tým sa nič nemení na napätosti a zaujímavosti krimi atmosféry. K pátraniu po vrahovi sa navyše pripája aj iný zločin, takže tým je to celé ešte divácky viac príťažlivé. No a ako vždy prichádza na radu odrovnávajúci záver, ktorý vyvracia všetky úvahy o vrahovi, ktoré som si počas filmu stanovil. 100%. ()
Pokud bychom srovnávali H. Poirota s jeho bájným jmenovcem, byl by tento případ ekvivalentem čištění Augiášových chlévů. Žel Diovi ani čerstvý mořský příliv nevymyl ze všech spár hnůj vynucovaného humoru a Peter Ustinov tentokrát vítězí ve své verzi nejen ve váhové kategorii. Málokteré klišé mi tak naleptává žaludeční sliznici jako když po vyřešení zapeklité situace stojí hrdinové v hloučku a sborem se hihňají nějaké kravině. Výkonnost šedých buněk pak poněkud zpochybňuje fakt, že si u takové scény pokaždé vzpomenu na tezi doktora Vlacha o hysterickém smíchu... ()
Dvě rozdílné části, ta první s nervózním Poirotem, která je plná vtipu a ta druhá, kde se může konečně ponořit do svého živlu, což mu, zmetkovi, evidentně vyhovuje, prý chtěl zločinu zabránit? To mu nevěřím, dokonce si myslím, že to celé zosnoval sám, aby se mohl dostat na ostrov za kusem pro něj vyhovujícího žvance, pche! ()
Príbeh celkom netradične rozdelený na dve časti. Prvá funguje prevažne ako vtipné zoznamovanie sa s postavami, v ktorej sa dá tušiť akurát len tak budúca obeť. V tej druhej už divák sleduje zaujímavé pátranie, v ktorom aj samotný Poirot musel zapnúť mozgové závity na plné obrátky, aj keď mu v mnohom pomohla náhoda. A opäť raz jeden pôsobivý záver s prekvapivým rozuzlením. 85/100 ()
Solidní a konzervativně odvedená práce na straně režiséra, tradiční koncert na straně Sucheta a poněkud lopotně se rozbíhající, ale o to lépe gradující zápletka na straně scénáře. Mimochodem díl, který názorně dokazuje, že moc detektiva (stejně jako moc psychoanalytika) začíná až tehdy, kdy je řád nevratně narušen (do té doby je jen pasivním "tušitelem zla" bez možnosti zasáhnout). ()
Galerie (6)
Zajímavosti (5)
- Když v závěru filmu Poirot (David Suchet) shrnuje události a usvědčí vrahy, dochází k jedné nelogické a nesmyslné situaci: Poirot vysvětluje, jak madam Redfernová (Tamzin Malleson) přenastavila hodinky Lionela (Russell Tovey) na pláži o cca 15 minut dopředu, tedy z 11:30 na 11:45. Poté, až Lionel vylezl z vody, se ho zeptala, kolik je hodin a on správně odpověděl, že 11:45. Následně měla Redfernová vrátit čas na hodinkách zpět na původních 11:30. Toto ale není možné. Lionel spěchal, aby stihnul rozhlasový pořad, a čas, posunutý dopředu na 11:45, by logicky způsobil u Lionela ještě větší spěch – vždyť by se mu tím čas na doběhnutí do hotelu k rádiu hodně zkrátil a hrozilo by, že vysílání nestihne. Proto by nemohla „Redfernová vrátit čas na hodinkách zpět“, neměla by k tomu už příležitost. Logika věci říká, že Lionel by se lekl, že vysílání nestihne a už by nešel znovu do vody, jak bylo natočeno, a Redfernová by tak už neměla sebemenší šanci na přenastavení hodinek zpět. Navíc by Redfernová zanechala otisky na Lionelových náhradních brýlích, které by neuměla nijak vysvětlit, protože s nimi nikdy nemohla přijít do styku. (pjotri)
- Burgh Island Hotel, v ktorom sa natáčala táto epizóda, patrí k najvzácnejším európskym architektonickým príkladom štýlu Art Deco. Zaujímavosťou je, že Agathu Christie inšpiroval pobyt v tomto luxusnom hoteli hneď k dvom knihám: okrem knihy "Zlo pod slnkom" tu vzniklo aj jedno z jej najdramatickejších diel "A neostal ani jeden". (lemonova)
- Pokud by Lionel (Russell Tovey) už nešel do vody, ale vracel se hned do hotelu, šel by logicky s Redfernovou (Tamzin Malleson), která spěchala také do hotelu na tenis. Proto by se nemohla oddělit a běžet na místo vraždy. Jak by Lionelovi zdůvodnila zběsilý běh na jinou pláž, když spěchala na tenis do hotelu, tedy stejným směrem jako Lionel... Pro Lionela nebyl sebemenší důvod, aby šli do hotelu odděleně. Kde tedy zůstal Lionel, když spěchal do hotelu a už neměl čas jít znovu plavat? Celý vražedný plán je postaven na zcela nepravděpodobných předpokladech, přičemž i sebemenší odchylka od plánu by jej zcela zhatila. Kdyby např. Redfernová nemohla hodinky přenastavit dopředu, např. proto, že by Lionel, pro teplotu vody, vůbec do vody nešel, celý plán by nevyšel. Totéž platí i pro zpětné nastavení hodinek. Jak mohla Redfernová vědět, že bude mít příležitost k jejich zpětnému přestavení? Plán byl sice geniální, ale reálně by se velmi těžko podařil, protože počítal s velkým množstvím neovlivnitelných okolností. (pjotri)
Reklama