poster

Vražda v Orient expresu (S12E03) (epizoda)

  • Velká Británie

    Murder on the Orient Express

  • Slovensko

    Vražda v Orient exprese

Krimi / Drama / Mysteriózní / Thriller

Velká Británie, 2010, 1 h 30 min

  • tron
    ****

    SPOILERY!!!! "Boli sme civilizovaní ľudia. Potom prišlo zlo." Knižné, ani filmové detektívky nemám príliš v obľube. Proste to nie je moja šálka kávy. Viem však, kto je Agatha Christie, kto je Poirot a videl som asi väčšinu častí, v ktorých ho hral skvelý David Suchet (pochybujem, že sa niekedy nájde vhodnejší predstaviteľ tejto svojráznej postavičky, ale možné to je). Takže viem, že Vražda v Oriente Exprese je jednak skvelá detektívna (vrahovia sú VŠETCI, až na zničeného chudáka Poirota) a jednak je kľúčová pre Poirotove univerzum (v podstate odobrí vraždu, nakoľko bola spáchaná v rámci pomsty za stokrát brutálnejší zločin). Svoje robí i netradičné prostredie parádnej vlakovej súpravy, uväznenej v zasnežených horách. Finále vyvoláva mrazenie na skoro celom tele. Tento film by mal byť vhodný aj pre divákov, ktorí nepoznajú predchádzajúce Poirotove príbehy. To, že tento muž neodpúšťa žiadne nespravodlivosti voči spravodlivosti, je dostatočne znázornené už na začiatku, kedy jednak "odklepne" samovraždu vojaka a následne "pochopí" ukameňovanie nevernej ženy zaživa. Fakt silný záver. Takže aj neznalec Poirota ako knižnej postavy pochopí, aké mimoriadne vytrženie na konci Vraždy v Orient exprese musel tento pedantný muž zažiť. "A keď zlyhá spravodlivosť?" - "Potom nech trestá Boh, ale nie vy!" - "A keď Boh netrestá?"(15.12.2016)

  • laepus
    *****

    Po takových 80 minut je tato verze slabší než ta klasická ze 70. let s Albertem Finneym, což se ostatně dalo očekávat, protože ta je bezchybná. V tomhle případě zkrátka tvůrci věděli, že se pouští na hodně tenký led a proto si tento díl nechávali až na úplný závěr - popasovali se s tím každopádně více než dobře. Věděli, že musí jít na obra jinudy, aby to srovnávání pro ně neskončilo úplným debaklem. Vždyť už jen herecké obsazení je nesrovnatelně slabší, chválabohu za nepřeknatelného Sucheta. A opět musím podotknout - zvolili velice dobrou cestu, díky níž přidávám nakonec i tu pátou hvězdu. Originální verzi jsem viděl asi pětkrát, tuhle teprve podruhé a opět mě u ní dostal naprosto ultimátní závěr, kterým Finneyho Poirota v něčem i překonávají. A to v charakteru Poirotovy postavy - tady je závěrečný Poirotův výsledek šetření (pro jeho znalce a fanoušky) uvěřitelnější, lidštější a pochopitelnější. Nechci spoilerovat, ale tady ta jeho závěrečná řeč a argumentace s podezřelými i finální odchod od vlaku prostě více sedí k Poirotovi jakožto absolutnímu zastánci spravedlnosti za každou cenu.(3.1.2015)

  • orkadimenza
    *****

    Pro mě naprosto jednoznačně nejlepší Poirot! Atmosféra by se dala krájet, smrtící tajemno je v úzkých chodbách vlaku na každém kroku, a husí kůže startuje pokaždé, když se něco děje. A to nepřetržitě od začátku až do fascinujícího, brilantního, a uzemňujícího finále. Bravo, pane Poirote. A tobě taky Agatho.(3.10.2016)

  • elizabeth_ba
    *****

    Po každém skončení filmu z osmdesátých let, které u příležitosti 125. výročí narození Agathy uvedla česká televize a v němž hráli slavného detektiva Peter Ustinov a Albert Finney, jsem si vždy pustila televizní verzi a mohla souhlasně s mnoha dalšími napříč fóry a databázemi říci, že David Suchet na rozdíl od dvou výše uvedených Poirota nehraje, on jím, s noblesou sobě vlastní, je. Ale Vražda v Orient expresu se odlišuje, nejen od předchozích zpracování, ale i od všech ostatních částí tohoto britského tv. cyklu a podle mě patří k tomu nejlepšímu a rozhodně nejpůsobivějšímu, co se v něm natočilo; se scénami, při kterých mrazí v zádech úplně stejně jako krajina někdejší Jugoslávie, již po dlouhý čas sledujeme. Setkáme se s mnoha projevy spravedlnosti (které se nám, stejně jako některým protagonistům nemusejí líbit - od kamenování za cizoložství, až po rekonstrukci odkrývané vraždy) a všechno to, stejně jako různé kontrasty zde zobrazené (včetně víry v Boha – nějak k tomu totiž ta oblast i námět příběhu vybízí) a všechno to v člověku zůstává ještě dlouho po zhlédnutí a musí si, chtíc nechtíc, udělat názor. A tohle se, při vší úctě k hvězdným představitelům i Finneyově nominaci na Oskara, u předchozích zpracováních a dokonce ani adaptaci jiného Poirotova příběhu ( s výjimkou Opony) nestalo. Zcela bez výhrad....(21.9.2015)

  • Autogram
    *****

    Je niečo neskutočné, kam až sa spočiatku bežná kriminálka môže vyvinúť. Keď si porovnáme, ako je Poirot naštvaný na úplnom začiatku filmu, tak na konci je to desaťkrát viac a celkom iným spôsobom. Jeho počiatočné moralizovanie nad dôležitosťou spravodlivosti podľa zákona pri ukameňovaní moslimskej nevernice na ulici v Istanbule dostáva na konci filmu celkom iný význam a veľký Poirot musí so zvrašteným obočím poprieť sám seba a dať priechod svojej ľudskosti. Tak ako každý film z novšej série Poirotov, aj tento je celkom mimoriadny svojou nezvyčajnou atmosférou, ktorej budovanie je neuveriteľné, a ani prehnaná vykonštruovanosť situácie mi po druhom videní nebráni v maximálnom hodnotení.(4.8.2013)

  • - Zápletku příběhu autorce poskytla autentická kriminální událost té doby, a to únos a vražda ani ne dvouletého syna amerického pilota Ch. Lidbergha, hrdiny prvního sólového přeletu přes Atlantik. (annes)

  • - Väčšina filmu bola natočená v štúdiách Pinewood v Buckinghamshire (Anglicko), kde bola vybudovaná verná replika vagónu Orient Express. (Petulinecko)

  • - Pro natáčení exteriérů scén, odehrávajích se v Istanbulu, posloužila Valletta, hlavní město Malty. (a.kopecka)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace