poster

Vražda Rogera Ackroyda (S07E01) (epizoda)

  • Velká Británie

    The Murder of Roger Ackroyd

  • Slovensko

    Vražda Rogera Ackroyda

Krimi / Drama / Mysteriózní / Thriller

Velká Británie, 2000

  • LencaN
    ****

    S07E01 - Hercule Poirot už je skoro rok v důchodu, přestěhoval se z Londýna na venkov, kde má domeček a snaží se starat o zahrádku. Už jen ten fakt, že Poirot už nemá potřebu procvičovat své šedé buňky mě docela zarmoutil. Na(ne)štěstí se ani tady neschová před vraždou. A ačkoli se jí snažil zabránit je nucen a nakonec rád donucen se zasadit o vyřešení tohoto zločinu, který se týká přímo jeho přítele, továrníka Ackroyda. Poirot je tu sám bez jeho přátel z předešlé detektivní éry. Jelikož špatně snáším změny v obsazení nebo zmizení postav v seriálech, které mi přirostou srdci, vhrkly mi slzy do očí při Poirotově setkání s jedním človíčkem z bývalého života. Moc mi na náladě nepřidávala ani změna dabérů. Tento díl byl klasicky už více spletitý, tak jak je to zvykem pro tyto delší Poirotovky. A je to taky díl, kde se mi z vraha dělalo zle, protože jeho dosavadní jednání bylo úplně jiné a přišel mi ten zabiják jako ten největší zvhlík všech kriminálníků ze všech dílů. Podlost, přetvářka, využívání dobrých srdcí ostatních.(5.11.2015)

  • Šandík
    ****

    Filmová či televizní adaptace anglické detektivky je vždycky složitá věc. Předlohy totiž nejsou akční, ale záleží na brilantní úvaze detektiva, což je věc, která se do filmové podoby přenáší nesmírně těžko. Zvlášť dobře patrné to je v případě, kdy dojde k natočení celé filmové série. Poirot je zářným příkladem obého a je nutné poblahopřát tvůrcům k tomu, že se jim daří tenhle problém velmi dobře řešit. Jejich zbraněmi v boji se stereotypy jsou skvělé herectví, velká invence ve výběru lokací, kostýmů, scén a také roztomilé pohrávání si s podivínským charakterem slavného detektiva. V tomto konkrétním dílu například skvostný nápad s dvojicí hodin odbíjejících naprosto stejně. Osvěžující je také způsob, jak se, zcela nečekán, na scéně zjeví Philip Jackson jako inspektor Japp. Ještě jednou věcí mě ale (nejen) tento díl fascinuje. Neuvěřitelnou prací s dobovými reáliemi dvacátých a třicátých let. Tolik skvostné (a tehdy svrchovaně moderní) architektury a designu ve vkusné směsici funkcionalismu a art deca se jen tak nevidí. Roztomilé je i to, jak se tvůrci poprali s Poirotovým odpočinkem (a následným návratem). Tyhle drobnosti samozřejmě nelze brát smrtelně vážně (ostatně celá anglická detektivka je navýsost stylizovaný, primárně zábavný a oddechový žánr) ale o to zábavnější jsou. Celkový dojem: 80% Zajímavé komentáře: woody, Kulmon, Zazie, bloom, July(22.1.2010)

  • laepus
    *****

    Dost možná nejsrdcovější díl ze všech - zejména díky nepřekonatelnému dabingu dvojice Kostka (Poirot) a Fišer (Japp), ale i stavbou příběhu, kdy je vyprávěn z pozice vrahova deníku, také Poirotova marná snaha zabydlet se na venkově, přestože je naprosto městský typ toužící po ruchu a shonu se mi líbí, protože sám jsem úplně stejný :)(25.3.2014)

  • PhillM.
    ****

    Když ten Skot z Edinburghu poslal svého detektiva na venkov chovat včely, tak já toho svého pošlu na venkov pěstovat dýně. Nad originalitou Agathy se sice někdy tají dech, ale zde, v tomto místy až dojemně vzpomínacím příběhu, nad tím mávnu rukou. Setkání s Jappem po letech a zvláště prohlídka Poirotova londýnského bytu, kde je vše přikryté a čeká na návrat legendy, je emotivnější, než další zapíchnutý boháč. Člen služebnictva rozšmelcovaný stylem "přejedu a cófnu" zamrzí a připomene Agathin cynismus ve vztahu k zabíjení kolem stojících neurozených panáčků a panenek. Závěrečná přestřelka v chemické továrně má atmosféru Terminátora 2, jen je škoda, že nakonec je mrtvola postříkaná vodou, nikoli kyselinou (jak naznačuje jedna scéna na začátku dílu). V neposlední řadě je třeba upozornit, že tento díl obsahuje HOAX s telefonem, až se k němu dostane Antidesinformační odbor Ministerstva vnitra, jistě poputuje do trezoru: Pokud chcete být rebelové, vytvořte si digitální kopii a uschovejte ji ve škvíře mezi trámy na půdě. Jako já :-)(21.1.2017)

  • Tom_Lachtan
    ****

    Poirot jiný, vážnější, starší. Tuhle změnu docela dobře ilustruje i změna dabingu, kde není hlasem malého, kulatícího se Belgičana energickým způsobem se projevující Jaroslav Meduna, nýbrž tak tróchen unavený hlas Petra Kostky. Neříkám, že je to dabing horší, jen postrádá tu energii, která by se zde místy hodila ... A místy zase ne, minimálně je tu hlasová věrnost se Suchetem výrazná. Případ je zábavný v tom správném Poirotím smyslu a je v něm patrná jeho neobvyklost, odrážející se třeba v atmosféře. Setkání s Jeppem je jedna ze scén, kdy jsem měl po dlouhé době na tváři připitomělej úsměv.(2.10.2013)

  • - Spoiler: Detektivka, která Agathu Christie proslavila, ve své době vzbudila velkou vlnu nevole - autorka zde porušila základní pravidlo detektivek a vrahem učinila vypravěče. (Natabar)

  • - Spoiler: Rozdíly mezi knihou a filmem jsou značné. Zavražděný Roger Ackroyd, kterého ve filmu hrál Malcolm Terris, byl na rozdíl od knižní předlohy otylý, starý, lakomý majitel továrny. Zavražděná je v knize jen jedna osoba. Do epizody přidali inspektora Jappa (Philip Jackson) a na konci knihy se pachatel nezastřelí. (Sebi236)