Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1855. Josef je kvůli policejnímu vyšetřování postaven mimo službu a nesmí se vrátit do Prahy. Božena se snaží psaním uživit rodinu. Je spisovatelkou na plný úvazek, žije na dluh a nad svoje možnosti a rozptýlení nachází v bujarých večírcích se studenty. Ve svém životě je stále více nekompromisní, ale nepřestává hledat lásku. Prožívá románek s jedním z mladíků a její chování pohoršuje Prahu. (Česká televize)

(více)

Recenze (35)

Skuby47 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

V posledním díle se tvůrcům podařilo navodit dokonalou atmosféru tehdejší doby. Aňa zvládla umírající spisovatelku skvěle, i když se tvářila, jako by trpěla po celé své účinkování. Nezasmála se kromě večírku, neradovala se, ani když se ji něco povedlo. Jak je zde shodně konstatováno, poslední díl byl nejzdařilejší. Herecky i lidsky se nejvíc prosadil Josef Němec v podání Jana Hájka. I když se jeho chování vůči manželce jevilo velmi dramaticky tvrdé, tak v předvedených souvislostech si to svým chováním zasloužila. Ženy tehdy nepracovaly, staraly se o domácnost a rodinu a pokud scénáristky vycházely z nějakých méně známých pravdivých historických skutečností, tak agresivní přístup svého muže sama svým jednáním vyprovokovala. Psaní zde bylo prezentováno jen okrajově, spíše jako utrpení a povinnost vůči vydavateli na vyrovnání dluhů, než tvůrčí radost. Mám skoro všechny její povídky, tak si hned večer nějakou přečtu. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Poslední díl čtyřdílné filmové série je herecky jistě nejzdařilejší. Především Jan Hájek je naprosto skvělý a na rozdíl od předchozích dílů jsem ani neměl pocit, že se děj hrozně vleče... Božena Němcová napsala většinu svého díla v posledních sedmi letech života. Snad proto v tomto posledním díle "sem tam" skutečně i něco píše. Že to také porůznu vycházelo se nedozvíme. Stejně tak nevíme témě nic o literárním ohlasu. O chystaném souborném vydání díla se nedozvíme mnoho. O německém vydání Babičky pouze jednu krátkou zmínku... Na čtyřdílný životopisný film o nejslavnější a nejznámější české spisovatelce 19. století (a dost možná nejznámější české spisovatelce vůbec) je té literatury v ději až neuvěřitelně málo... Celkový dojem: 75% ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Asi bych jen kopíroval skvělý komentář od Mlle. Jinak by mě docela zajímalo, jestli autorky fakt chtěly Boženu pojmout jako silnou, emancipovanou ženu, kterou jen ti blbci, co ji vyživovali a obšťastňovali, nepochopili, protože předběhla dobu, nebo se jí fakt chtěli pomstít a ukázat ji jako důru z nejhorších nočních můr všech ženáčů. A jinak souhlas s jinou poznámkou zde v komentářích, seriál se měl jmenovat Němec. Btw - ta scéna v hospodě, kdy chlapi od něho odsednou, bo Božku vyhodil. Je vidět, že to psaly ženské. I dnes, ale v tom 19. století obzvlášť, by ho poplácávali spíš po zádech a koupili mu šnaps. Ale protože podobných logických lapsů v tomhle seriálu bylo nepočítaně, tak na to Bílý Tesák. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Závěrečný díl Boženy je bez debat nejlepší. Což ovšem zároveň neznamená, že by nějak kompletnímu seriálu napravil reputaci nebo by svou kvalitou ty předchozí strkal do kapsy. U čtvrtého dílu Boženy už je ale po třech předchozích dílech alespoň jasné kam to celé vede a konečně se v samotném závěru ukáže o co šlo tvůrcům seriálu. Definitivně se totiž ukáže, že měl být seriál především o rodinných eskapádách Boženy. Především díky fajn výkonům nejen Aňy Geislerové, ale i Jana Hájka jako Josefa Němce je tahle epizoda z pohledu hereckých výkonů nejzajímavější a konečně se jejich vztah dokáže nějakým způsobem prodat. Po řemeslné stránce se ve finále nic razantně nezměnilo. Celkem v pohodě masky, příliš dokola opakující se soundtrack, výrazný rozpočet a celkem pěkný vizuál. Právě u finále se ale definitivně ukazuje, že se na něj dají aplikovat stejné názory jako u předchozích dílů. Klady u finále tkví tak právě v tom, že je čtvrtý díl dramaturgicky snad nejlépe zvládnutý, zachycuje dost možná nejzajímavější úsek života Němcové a konečně se mu podaří správně vykreslit vztah Němcových. Jinak by se ale člověk u čtvrté epizody víceméně opakoval. Finále je tak jen o ždibec zajímavější a lépe zvládnuté, pořád to má ale celé k dokonalosti daleko. Samotný problém tkví právě i v tom, že tóny jsou zajeté už od první epizody a je velmi těžké je v samotném finále obměnit a především je úsměvné očekávat, že by se cokoliv změnilo. Samotný problém tak ve finále tkví přece jen v samotném tvůrčím uchopení, které si ujasnilo, že chce příběh Němcové pojmout nějakým způsobem. A přitom existuje bezesporu mnoho zajímavějších a objektivně lepších variant. Ve finále se tak může člověk radovat alespoň tím, že to není vyložené filmařské peklo, je na tom vidět kreativní snaha a své herce minisérie využívá na max. K nějakému velkému uspokojení z kompletního sledování Boženy to ale samo o sobě jednoduše nestačí. Upřímně ale v mých očích vystihla čtvrtá epizoda Boženy Němcové tuto spisovatelku v té nejideálnější představě. Nejen jako skutečně milující matku, ale skutečně i jako silnou ženu. Jen je problém, že mnoho věcí v tomto seriálu tuto klasickou představu podkopává. ()

Mlle 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rozmazlená, ale statečná primadona zjišťuje, že bez práce nejsou koláče a život není jen oddáváním se slasti za námahu někoho druhého – on se vždy někdo najde. Cestou s sebou strhává do černé díry všechny nejbližší, z manžela, dětí a ze všech blízkých se jejím přičiněním stávají trvale poznamenaní nešťastníci. Źádný člověk na světě (až na těžké psychopaty) není skrz naskrz prohnilý, očarovaný svým egem do každičkého kouta sebe sama, nikdo není úplně bez empatie, nikdo není jednoznačně zlý. Autorky si ale usmyslely, že právě taková Němcová bude ta pravá. Proč? To chtěly tak moc šokovat, tak moc být nové a jiné? Černočerná charakteristika nesvědčí ani filmové postavě. K vykreslení složitosti lidské povahy si nemůžeme přát lepší médium, než je film. Autorky ale na toto umění rezignovaly. Jejich Němcová je jednostranná kulisa z Mordoru. Sobecká a bezohledná do morku kostí. A nikde se ani nedozvíme, proč se takovou stala. Ano, uvědomuji si, že v Čechách tehdy žily desítky Němcových. Vesnických čeledínek, městských služek a měšťanských dcer – s obdivuhodným literárním talentem, o kterém se nikdy nemohly dozvědět. Některé by byly asi lepší než ona. Ale Božena měla štěstí. Byla ve správnou chvíli na správném místě. A měla svou neochvějnou ambici. A tak se stala nesmrtelnou. Své štěstí si neuvědomovala, myslela si, že je něco víc, neuměla hospodařit, jako by skutečně zdědila nějaké prastaré či cizí geny. V jejím životě bylo ale zároveň mnoho pochybností, mnoho citu, podivně patologické rozpolcenosti a mnoho tužeb. Nic z toho tady nevidíme a když, tak jen rozpité ve rtuťovém zrcadle. Proč? Komu se chtěly autorky pomstít? Byly tak překvapeny její korespondencí, že se s ní nedokázaly vyrovnat? Nesou si s sebou averzi z doby povinné četby? Co samy autorky zažily, že mají potřebu vykreslit Němcovou jako člověka, se kterým nemůžeme mít slitování? Chtěly šokovat, zaujmout tzv. „soudobého“ diváka? Ale za jakou cenu? Díváme se tu na drama, které je dechberoucím dílem. Postavy kromě Němcové fungují dokonale, s emocemi to tvůrci umějí, herci se vydávají z nejlepšího, kulisy jsou precizní, atmosféra rozpracovaná, filmovému rámci nic nechybí. Ale v posledním díle se kromě Boženiny jednorozměrnosti už v podstatě nic neděje. Úplně chybí dobové pozadí – nešťastný, umělý příběh hlavní postavy by se mohl odehrávat dnes anebo v jakémkoliv jiném století. Příběh je smutný, natočený tak strhujícím dojmem, že na konci zůstává jen hořká pachuť, těžké zranění a bezbřehá bolest. Ale na to, aby to bylo o Němcové (a o její době), toho příliš mnoho chybí. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (1)

  • Premiéru poslední čtvrté epizody sledovalo bezmála 1,71 milionu diváků starších 15 let, což z něj činí opět nejsledovanější pořad večera a celého nedělního dne. (rublik05)

Reklama

Reklama