Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1855. Josef je kvůli policejnímu vyšetřování postaven mimo službu a nesmí se vrátit do Prahy. Božena se snaží psaním uživit rodinu. Je spisovatelkou na plný úvazek, žije na dluh a nad svoje možnosti a rozptýlení nachází v bujarých večírcích se studenty. Ve svém životě je stále více nekompromisní, ale nepřestává hledat lásku. Prožívá románek s jedním z mladíků a její chování pohoršuje Prahu. (Česká televize)

(více)

Recenze (38)

honajz 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Asi bych jen kopíroval skvělý komentář od Mlle. Jinak by mě docela zajímalo, jestli autorky fakt chtěly Boženu pojmout jako silnou, emancipovanou ženu, kterou jen ti blbci, co ji vyživovali a obšťastňovali, nepochopili, protože předběhla dobu, nebo se jí fakt chtěli pomstít a ukázat ji jako důru z nejhorších nočních můr všech ženáčů. A jinak souhlas s jinou poznámkou zde v komentářích, seriál se měl jmenovat Němec. Btw - ta scéna v hospodě, kdy chlapi od něho odsednou, bo Božku vyhodil. Je vidět, že to psaly ženské. I dnes, ale v tom 19. století obzvlášť, by ho poplácávali spíš po zádech a koupili mu šnaps. Ale protože podobných logických lapsů v tomhle seriálu bylo nepočítaně, tak na to Bílý Tesák. ()

Aragorn 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rozhodně nejlepší díl seriálu. Hájek si mě jako Němec ukradl a ve všem ( tedy kromě bití své ženy ) jsem s ním souhlasil. Božena žebrala u přátel a posílala svého syna do Mnichova, i když na to neměla. Josefu Němcovi se to samozřejmě nelíbilo a já jsem s ním naprosto souhlasil. Když na něco nemáš, prostě to nekupuj. Božena pochopila, že nemůže dělat vše jak chce až před smrtí. Seriál ji pro mě odobně vykreslil spíše jako negativní postavu. ()

Reklama

chrispe 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po Boženě zůstává trochu hořká pachuť. Jako člověk se dá pochopit v mnoha věcech, avšak tento poslední díl ji vykreslil krutě sobecky a s jistou dávkou schizofrenie. Po smrti Hynka se rozhodla žít naplno, protože jí prý ukázala, jak málo času tady všichni máme a nevíme dne ani hodiny. Škoda, že si spíš neuvědomila, že i její zbývající děti tu nemusí být navždy a namísto lásky před ně postavila hradbu chladu a udělala z nich bytosti, zoufale toužící po matčině lásce a pochvale. Z dcery si udělala prakticky služku, kterou si sice jako pečovatelku pak vzala do chudobince, ale do placenýho pokojíčku v Litomyšli už si ji neprosadila (natož tam s ní jít mnohem dřív) a namísto toho ji nechala doma s násilnickým alkoholikem. Já vám nevím, uronili jste na závěr slzu? Nechalo mě to celé tak nějak beze smutku, možná jen za ty, které za sebou nechala. Z posledního dílu jsem měla pocit, že si tu svoji svobodu v posledních letech vykládala až moc po svém a na velký úkor druhých. I pro svoje děti chtěla především (vlastně to vypadalo, že JEN) vzdělání - ale pozor, jen to podle jejích představ. To je přece to nejdůležitější, co jim ONA může dát, ale kdo to zaplatí, to už přece bylo jedno. Psát bude jen to, co ona chce - a za to se neplatí, nebo ne moc dobře. Když dostane peníze (o které předtím prosila), raději je rozdá cizím. Když dostane nabídku placené práce, je to zase upírání svobody a toho, co ona chce psát. Začarovaný kruh. A na závěr - excelentní Jan Hájek. To byl prostě herecký koncert. ()

Lapacka 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Problém je, že herečka, kterou si vybrali ke ztvárnění hlavní role ve dvou závěrečných dílech téhle ferie, má zcela odlišný temperament, než jaký nutně musela mít osobnost, o které má tato velmi nákladná "miniserie" čtyř celovečerních TV filmů pojednávat. Tato herečka působí studeným, manipulativním a až výsměšně povýšeným dojmem. Mluví vysokým tenkým hláskem... Přece jen je zřejmé, že vášnivá a naplno žijící umělkyně s ohnivým temperamentem nemohla ani takto mluvit, ani takto na své okolí působit. To by totiž nikdy nebyla ve společnosti oblíbená a vlastně by ani nemohla napsat ty knihy, které napsala. Mohla být samozřejmě povýšená, mohla v sobě ukrývat "mindrák" z pochybností o svých vlastních rodičích... mohla tím být atraktivní pro svého manžela, který v ní mohl vidět od samého začátku cosi víc... to však nebylo v této ferii ani zmínkou naznačeno. Zcela zde postrádám vnitřní vývoj hlavní postavy, zřejmě by byť jen pouhá úvaha o něčem podobném byla nad síly a obzory scénáristek, režiserky, herečky. Možné v dnešní době je všechno, když se podívám na "miniklipy", které se z tohoto filmu "vysekly" pro potřeby portálu České televise ČTEdu ... pak je mi opravdu líto, že tato pseudopodoba významné české spisovatelky bude zbytečně způsobovat zmatek a duševní utrpení ještě několika následujícím generacím dítek školou povinných. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Závěrečný díl Boženy je bez debat nejlepší. Což ovšem zároveň neznamená, že by nějak kompletnímu seriálu napravil reputaci nebo by svou kvalitou ty předchozí strkal do kapsy. U čtvrtého dílu Boženy už je ale po třech předchozích dílech alespoň jasné kam to celé vede a konečně se v samotném závěru ukáže o co šlo tvůrcům seriálu. Definitivně se totiž ukáže, že měl být seriál především o rodinných eskapádách Boženy. Především díky fajn výkonům nejen Aňy Geislerové, ale i Jana Hájka jako Josefa Němce je tahle epizoda z pohledu hereckých výkonů nejzajímavější a konečně se jejich vztah dokáže nějakým způsobem prodat. Po řemeslné stránce se ve finále nic razantně nezměnilo. Celkem v pohodě masky, příliš dokola opakující se soundtrack, výrazný rozpočet a celkem pěkný vizuál. Právě u finále se ale definitivně ukazuje, že se na něj dají aplikovat stejné názory jako u předchozích dílů. Klady u finále tkví tak právě v tom, že je čtvrtý díl dramaturgicky snad nejlépe zvládnutý, zachycuje dost možná nejzajímavější úsek života Němcové a konečně se mu podaří správně vykreslit vztah Němcových. Jinak by se ale člověk u čtvrté epizody víceméně opakoval. Finále je tak jen o ždibec zajímavější a lépe zvládnuté, pořád to má ale celé k dokonalosti daleko. Samotný problém tkví právě i v tom, že tóny jsou zajeté už od první epizody a je velmi těžké je v samotném finále obměnit a především je úsměvné očekávat, že by se cokoliv změnilo. Samotný problém tak ve finále tkví přece jen v samotném tvůrčím uchopení, které si ujasnilo, že chce příběh Němcové pojmout nějakým způsobem. A přitom existuje bezesporu mnoho zajímavějších a objektivně lepších variant. Ve finále se tak může člověk radovat alespoň tím, že to není vyložené filmařské peklo, je na tom vidět kreativní snaha a své herce minisérie využívá na max. K nějakému velkému uspokojení z kompletního sledování Boženy to ale samo o sobě jednoduše nestačí. Upřímně ale v mých očích vystihla čtvrtá epizoda Boženy Němcové tuto spisovatelku v té nejideálnější představě. Nejen jako skutečně milující matku, ale skutečně i jako silnou ženu. Jen je problém, že mnoho věcí v tomto seriálu tuto klasickou představu podkopává. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (1)

  • Premiéru poslední čtvrté epizody sledovalo bezmála 1,71 milionu diváků starších 15 let, což z něj činí opět nejsledovanější pořad večera a celého nedělního dne. (rublik05)

Reklama

Reklama