• sinp
    ****

    Umění manipulovat… Atraktivní a vyzrálé nahlédnutí do tajů jedné z největších televizních afér si vzalo za stěžejní úkol popsat podstatu vzdělání. Je to vcelku logické, vědomostní soutěže nabízejí určitou možnost uplatnit ho. Ve světě, který Redford popisuje je však funkce znalostí redukována na tři otázky - "Kdy? Kde? Za Kolik?" (v obdobném duchu zkouší Herb Stempel i svého syna). Tato podoba amerického snu tedy používá své loutky (jakou je i vážený Charles Van Doren) jen jako iluzivní sen pro diváky před obrazovkou. Film popisuje velice dobře těžké chvíle v hlavách soutěžících, kdy mají postupovat podle daného „scénáře“ (paradoxně samotná show je oproti tomu nuda). Když pominu, že retro nádech je spíše mizivý, tak zbývá ještě jeden problém – morální stanovisko. Redford nepochybně mluví o vytváření idolů (diváky u obrazovek nezajímá, za jakých okolností vznikli a zároveň odmítají jejich pád). Jenže následná snaha obhajovat jakési intelektuální „právo“ Van Borena oproti pokleslé závisti Stempela mi dvakrát nesedí. Nehledě na to, že postava pátrače Goodwina je hodně rozpolcená a neví, kudy se vydat. Toto celé možná je převzato z reálu, což přesto neomlouvá minimálně účastníky. Na druhou stranu teze o tom, že „Mccarthismus skončil a Sputnik je ve vzduchu“ zůstává moc zajímavá. S tím vzděláním je to možná dost podobné.(7.2.2011)

  • pepo
    ****

    Výborná retroatmosféra 50. rokov, chytľavý námet a k tomu, navyše, pred kamerou excelujú Ralph Fiennes a John Turturro. Štyri nominácie na oscara za najlepší film, réžiu, adaptovaný scenár a mužskú vedľajšiu rolu (Paul Scofield) ostali v mimoriadne silnej konkurencii (napr. Shawshank, Forrest Gump, Pulp Fiction) nepremenené a tržby boli takisto slabé. Aj napriek tomu za mňa najlepší Redfordov režijný počin, vďaka ktorému si budete veľmi dlho pamätať, kto sa stal oscarovým víťazom v roku 1955.(16.3.2016)

  • misterz
    ***

    O tom, ako ľahké je s ľuďmi prostredníctvom televízie a iných médií manipulovať. Svojim spôsobom sa film dá brať aj ako výstraha a memento, aby sa obyčajný človek nestal len tak ľahko poslušnou ovečkou a začal nad vecami aj sám rozmýšľať a hlavne aby k nim zaujal svoj vlastný postoj. Herci boli výborní, poňatím a stvárnením svojich postáv ma zaujali obaja - Turturro aj R. Fiennes, avšak dejová linka bola plná omáčky, ktorá ma až tak nebavila. Lepší priemer. 65/100(30.1.2017)

  • xxmartinxx
    ***

    Říkal jsem si celou dobu, co mi na tom nesedí. Historická událost, kterou to řeší, je pro mě osobně zajímavá, reprezentuje hodně o americké společnosti a konzumní společnosti, médiích a zábavní tvorbě obecně. Ale prostě ne - ten film mi něčím vadil i přes tolik působivých a podnětných okamžiků. Jako možné vysvětlení mě napadá, že i když řeší komplexní téma, tak je zároveň trochu absurdní, jak smrtelně vážně bere kauzu, že jedna stupidní televizní soutěžní show byla zfixlovaná. Tím, jak chladně a samozřejmě to je v tichém šoku z toho, že tak nemorální produkt mohl vznikat, se ten film paradoxně stává součástí problému - protože mýtus očekávání skutečných hodnot v něčem tak banálním živí. A pokud je poctivosti televizní soutěže přikládána tak mamutí váha, mělo by to být nějak vyargumentováno - jaké hodnoty to má vlastně v tomhle kontextu reprezentovat? Ale nemyslím, že to ten film dělá. A vzhledem k tomu, jak zcizený je od všech klasických prvků jako "protagonista" ve prospěch toho, aby bylo zastřešující téma v popředí, je docela problém, že mi to přijde nakonec dost naivní, nesebereflektivní a sebedůležité. Ve smyslu těch současných memů "we live in society". Když na konci ve zpomaleném záběru sledujeme smějící se publikum ve znamení toho, jak strašné je, že se lidé baví u NEPOCTIVÉ (!!!) televizní soutěže, tak jsem si jen říkal, co si Robert Redford myslí, že hrozného to má o společnosti říkat, a co mu dává právo pohoršovat se nad lidmi, kteří se prostě dobře baví u něčeho, co beztak nemá žádnou hodnotu bez ohledu na autenticitu či neautenticitu soutěžního aspektu. Ne že by na celém tom procesu nebylo co ke kritizování, naopak, ale myslím, že tenhle film si to celé zarámoval tak absurdně, že funkční reflexe není schopný.(8.5.2020)

  • Johny_fork
    ****

    V Americe měli v 50. letech trošku jiné starosti, než měli lidé u nás. V Čechách to začalo až v 90. letech např. slavným Bingem. Redford natočil napínavé drama, jehož hlavním tématem je rozpor mezi morálkou a penězi, hrdostí a penězi, nakonec jde vždy jen o peníze. Soutěžící jsou vyobrazeni jako oběti, kteří podlehli pokušení a nutně se se svým jednáním museli později setkat. Oběti potrestány, velká zvířata zůstávají, takto surově a bez okolků vystihl režisér pohled do světa nejen showbysnysu ve snímku se skvělou retro atmosférou. Vynikající Fiennes v roli Charlese Van Dorena.(2.11.2012)

  • - Snímek vyhrál cenu za nejlepší film u New York Critic Circle. V kategorii nejlepší scénář skončil Paul Attanasio na druhé příčce, stejně jako Paul Scofield jako nejlepší herec ve vedlejší roli. (Terva)

  • - V roce 2008 přiznal Charles Van Doren, že ve filmu je mnoho pravdy z doby, ve které byl uveden. Zároveň však tvrdil, že měl přítelkyni, o které se ve snímku nezmínil. (Terva)

  • - Paul Attanasio získal cenu BAFTA za nejlepší adaptovaný scénář. (Terva)