Reklama

Reklama

Strategie pavouka

(festivalový název)
  • Itálie Strategia del ragno (více)

Obsahy(1)

Borgesova povídka Námět o zrádci a hrdinovi (vyšla v knize Zrcadlo a maska) chtěla být nadčasově platná, vsunutelná do jakýchkoli reálií: odhalováni tajemné minulosti uctívaného revolučního vůdce prozrazuje, že i potrestaná zrada může být prezentována jako poslední hrdinský čin postiženého. V Bertolucciho filmu odhaluje mladý intelektuál hořkou pravdu o svém otci, uctívaném jako hrdina protifašistického odboje. Důležitou roli zaujímají Verdiho melodie, dotvářející kolorit vyprávění. Film lze chápat i jako podobenství o zastírání pravdy ve jménu velkých idejí. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (11)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ja sa odvážne domnievam, že práve tento štýl rozprávania nie je Bertollucimu až tak vlastný, ako niektorým jeho európskym kolegom. Príbeh muža, ktorý prichádza do mesta, kde "odbojoval" jeho otec, vznikol na motívy poviedky a stále mám pocit, že na celovečernú dĺžku je preťahovaný trochu umelo. Možno som očakával niečo v zmysle Konformistu, tento film je ale úplne iný, komornejší. Mestečko, ktorého meno som už aj zabudol, je akoby dávnou traumou stále paralyzované, akoby sa stali z miestnych žijúce, statické mŕtvoly, vytvárajú ho prázdne priestory. Nie sme upozorňovaní na prechody v čase, rovnakí herci nám túto identifikáciu taktiež sťažujú, ale tieto momenty prechodov mi prišli na filme ako to najzaujímavejšie: forma strihu. Stratégiu pavúka považujem trochu za Bertolucciho experiment, ktorý si vyžaduje cca dve zhliadnutia. Ak by ste chceli o ňom niečo zmysluplné aj napísať. A ten názov? Klamstvá sú zložité siete, ktoré ale nie sú tak pevné ako pavučina, iba to predstierajú....hm...70% ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

,,Toto je mesto bláznov! Bláznov a starcov... a tiež starých bláznov." Aj tento film je plný samých podivných ľudí s rovnako podivnou motiváciou konania. Napriek tomu, že hlavnú dejovú líniu predstavuje vyšetrovanie vraždy (či skôr atentátu) z 2. svetovej vojny. Divák má spolu s Athosom M. mladším zo spoločnosti starých bláznov najprv pocit, že za všetkú tú podivnosť môže vojna, v ktorej si celá jedna generácia vyžiadala veľké množstvo obetí, a tak v malom mestečku prežili len starci a malé deti... aby nakoniec v postupne sa rozbiehajúcich flashbackov objavil, že za vojny s početnejším obyvateľstvom to bolo snáď rovnako absurdné, pokiaľ nie ešte bláznivejšie. Flashbackové scény, kde sa partia fašistov snaží dohodnúť na atentáte v divadle, mi vďaka prejavom hereckých protagonistov prišli doslova ako paródia. Ale prečo nie, pre podobné absurdné "bláznivinky" vo filmoch mám občas slabosť, pokiaľ neprekročia slušnú hranicu slušnosti. Toto bol náhodou veľmi kultivovaný kúsok známého talianskeho režiséra! S návratom do vážnej detektívnej a politickej rovine síce film uberá na vybudovanom spáde, ale rozhodne v rámci žánru pekný kúsok, ku ktorému sa časom vrátim. Rovnako ako v žánrovo príbuznej snímke Případ pro začínajícího kata - názov, ktorý ma dlhšie od filmu odrádzal, nakoniec nemal vôbec nič spoločného s obsahom. ;-) (75%) (52 rokov filmu za 52 týždňov) ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Syn Athose Magnaniho, Athos Magnani (mladší), přijíždí poprvé v životě do městečka, kde se jeho otec před dlouhými desetiletími stal svou smrtí posvěceným hrdinou protifašistického odboje. Jeho příjezd a pátrání po skutečném příběhu otcova života a smrti roztančí nejednoho kostlivce ve svědomí místních pokryteckých obyvatel. Lež ve jménu odvahy, zbabělost skrytá za hrdinstvím, klanění se falešným modlám (jednou fašistickým, pak antifašistickým), lidé co se v jádru nemění, skrze otce se vypořádat sám se sebou. Itálie vypořádávající se sama se sebou. A závěr nás nesmí mýlit - příběh městečka Tara není jen izolovaným příběhem "na konci světa". Úmyslně přerušované vyprávění s množstvím flashbacků doplňují vizuální hody vytvářené skvělou prací kamery. ()

Mr. Lobo 

všechny recenze uživatele

S touto Borgesovou povídkou mám jeden problém: pokaždé, když ji čtu, tak si zaboha nemůžu vzpomenout, jak to je s tím zrádcem a hrdinou. A Bertolucciho film jsem pustil, aniž jsem si povídku osvěžil, takže jsem místo sledování filmu celou dobu jen přemýšlel nad tím, jak to vlastně bylo. Teď už si to snaž zapamatuju (fixovaná vizualizace se do paměti ukládá líp, než imaginativní narace - snad...) ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Veľký Bernardo natočil nudnú báchorku, ktorú možno zbožňujú kritici a fajnšmekri, ale mne v nej predsa len chýba čo to nejakého toho filmového umenia. ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Athos Magnani, syn hrdinu z odboja, ktorý bol zabitý fašistami v roku 1936 v rodnej obci Tára v Palerme, prichádza vyšetriť vraždu svojho otca, ktorá doposiaľ nebola objasnená. Obec žije v uctievaní tohto hrdinu, ktorý tu má pomenovanú ulicu, pomník aj kultúrne centrum nesie jeho meno. Ale všade sa stretáva s nepriateľstvom a odhalí sprisahanie s cieľom zakryť pravdu, ako sa všetko odohralo. Film je natočený podľa poviedky Námet o zradcovi a hrdinovi z knihy Zrkadlo a maska od Jorge Luis Borgesa. Jeho méta je klamstvo v mene odvahy alebo zbabelosť skrytá za hrdinstvo. Ľudia sa v podstate nemenia a Taliansko sa musí s touto históriou vysporiadať samo so sebou. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Tohle je snímek, který mě naprosto utvrdil v tom, že mě prostě snímky, které nejsou dějové, tolik nezajímají. Ano, na film je možné se dívat jinak, než pouze jako na formu pro vyprávění příběhu, stejně jako literatura nemá jen vyprávění, ale pro mě takový film prostě nemá tak velkou cenu jako něco, co má děj. Je mi líto, ale nebýt tohle v knize "1001 filmů, které musíte vidět, než zemřete", tak se na to nikdy nepodívám. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Každou Borgesovu povídku by se dalo, mohlo, možná i mělo, zfilmovat - na rozdíl id Ernesta Sabata, u něhož by každá kniha mohla vydat i na někollik filmů. Povídku "Tema del traidor y del héroe" (česky asi nejlépe "Téma zrádce a hrdiny") vydal Jorge Luis Borgesv roce 1944 v 112 čísle časopisu Sur. Třístránkovou povídku lze shrnout ve třech větách: . Fergus Kilpatrick había encomendado a James Nolan el descubrimiento del traidor... (volně: Fergus Kilpatrick - zde Athos Magnani - se svěří členům své protibritské - zde protifašistické buňky - že odhalil zrádce. Nolan nezvratně zjistí, že zrádcem je samotný Kilpatrick. Ten to potvrdí, ale chce, aby jeho trest nepoškodil vlast (tj. prospěl hnutí) --- A to je všechno. Ale v podstatě to není nic. Borges, a stejně tak i Bertolucci řeší několik zásadních otázek - některé z nich: Jaký je vztah mezi (zdánlivě) pravdivým popisem události a dogmatem nebo mýtem, zrádcem a hrdinou, pravdou a básní (Goethe)? Vyžaduje demaskování viny vždy trest (Oidipus)? To, co se stalo, je vždy reálné a musí se neustále opakovat (Shakespeare)? Hrdinské i proradné činy mají své nezbadatelné následky (Rigoletto)? ()

jaklee 

všechny recenze uživatele

"Tento film je ukážková podoba europského umeleckého filmu. Rozprávanie je fragmentárné, postavy sa chovajú rozporuplne, je takmer nemožné sledovať časový priebeh a miesto príbehu. V divákoch tak zostáva celkový dojem neistoty. To všetko je tu samozrejme vytvorené celkom zámerne. Bertolucci podobne ako Antonioni, Alain Rasnais a ďalší tvrcovia, mal záujem o to, aby sme museli pochybovať aj o takých prvkoch porozumenia filmu, ktoré bežne berieme ako samozrejmosť : príbeh, zápletka, čas, miesto, akcia. Je to doslova antihollywoodsky film! "- to bol úryvok k filmu z knihy 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete." ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

[2,5*]     "Qui siamo tutti amici." ("We're all friends here.")     Mysteriózna dráma, ktorá stavia na tom, aby bola pre diváka čo najviac mätúca (čo údajne robí majstrovsky a antihollywoodsky). Lenže, stačí to divákovi na nejaký hlbší zážitok? Za seba môžem napísať, že určite nie. Ak chcem byť na konci filmu totálne zmätený, ale zároveň aj ohromený, dám prednosť skôr niektorému z filmov Davida Lyncha. "Stratégia pavúka" je pre mňa film pomerne nezáživný svojím obrazovým stvárnením, prostredím, ale predovšetkým rozvláčnym dejom. Všetko sa točí okolo objasňovania jednej záhadnej vraždy v dávnej minulosti, pričom táto zápletka začne postupne nudiť a jej rozuzlenie sa javí napokon ako dosť chabé. Celé to tajomstvo je podané tak nezaujímavo, že som ani netúžil ho rozlúsknuť. Nezaujali ma ani postavy, ktoré sa takmer všetky chovajú ako šialené ("This is the country of madmen. Mad old men and old madmen."). Snáď jedine Verdiho hudba robí film ako tak zaujímavým. Zaradené v zozname 1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete.     "What was the real plot of Athos Magnani?" ()

Reklama

Reklama