poster

Teplouš (festivalový název)

  • Jihoafrická republika

    Moffie

  • Velká Británie

    Moffie

Drama

Jihoafrická republika / Velká Británie, 2019, 104 min

  • johnn333
    **

    Odehrává se to ve fotogenických scenériích podobně jako Dej mi své jméno, Portrét dívky v plamenech nebo Na konci světa, narozdíl od nich v tom ale moc není prostor pro city, protože vše opanuje institucionalizovaná šikana. V tom je to ale bohužel strašlivě průhledné, protože protagonista postupně čelí repetitivní spirále nenávisti na několika frontách, takže homofobii směřem dovnitř vojenského oddílu střídá vně nasměrované burcování proti "černým divochům" a "komunistické hrozbě", aby došlo na flashback ze segregovaného bazénu a nakonec i skutečnou střelbu. Nevím, přijde mi prostě škoda, že oceňovaná queer dramata poslední doby nechávají opět zpátečnicky definovat svoje postavy pouze nepřátelským okolním prostředím, čímž je vlastně uzamykají v pohodlných, lehce definovatelných škatulkách binárních opozic.(9.7.2020)

  • Slarque
    ***

    Většinu filmu zabírá nesmyslná brutalita vojenského přijímače, ozvláštněná snad jen tím, že jihoafrickým brancům bylo šestnáct let. Ale pořád mi naskakovalo: v kolika filmech už jsem to viděl? Jako homosexuální romantické drama to jde označit jen stěží, protože kromě názvu se tu s tímto motivem moc nepracuje. Pro heterosexuálního diváka je to i plus: žádný explicitní sex, jen jeden opatrný polibek na rty. Celkově jen filmový střípek z jedné nesmyslné války proti komunistické Angole, se zavádějícím názvem.(10.7.2020)

  • Idego
    ****

    Vastně jsem od toho filmu moc nečekal a představoval jsem si, že to bude tuctový film o zakázané lásce, kterých jsme viděli už desítky. Moffie je ale daleko kompexnější, vícrvrstvý příběh o mladým citlivým kluovi, kterej žije v silně rasistické, homofobní společnosti, vyrovnává se s tím, že je "vadnej", a teď má ještě jít do války, ve kterou nevěří, kterou si nevybral a ve které má ve jménu té samé homofobní společnosti a režimu apartheidu zabíjet. Hned na začátku mě dostaly mrazivou hudbou podkreselný záběry na vlak sbírající rekruty a otevřený výjevy rasismu na nádraží. Působivý, místy silně svíravý raw drama, u kterýho mi nejednou nebylo dobře. Zásadní roli tu hraje originální soundtrack, kterej tu tíseň a vykořeněnost umocňuje na entou. Takhle použitýho Schuberta jsem ještě neslyšel. Po zhlédnutí jsem se taky hned vrhnul do hlubšího zkoumání historie pohraniční války a hned potom taky do knižní předlohy. Ta se věnuje se krom vojny i Nicholasově dětství, dospívání a hlavně vztahu k jeho macho otci a od filmu dějove podstatně liší a je, jak už to bývá, ještě lepší než film.(19.7.2020)

  • Snekac
    *****

    Skvělé drama, člověka atmosféra naprosto pohltí, gay téma jen okrajové...(17.7.2020)

  • Stanislaus
    ****

    Teplouš není pouze příběhem o přístupu k homosexualitě mezi vojáky v Jižní Africe na počátku 80. let minulého století - vedle toho nabízí autentický pohled na poměry mezi vojáky celkově, problematizuje šikanu, všudypřítomný dril a nenásilně poukazuje na nesmyslnost režimu, který utlačuje původní obyvatelstvo a nutí mladé muže, aby se na těchto nekalostech podíleli. Prostředí vojenského cvičiště netoleruje duševní, ani fyzickou slabost - oproti tomu se snaží v mladících probudit nenávist a intoleranci založenou na rasismu a homofobii. Některé scény byly vskutku drsné a nepěkné na pohled. I když vztah Nicholase a Dylana nedostal tolik prostoru, kolik jsem původně očekával, tak i přesto jsem se musel při titulkách pozastavit a opravdu se nad ním zamyslet. Jediná podstatnější výtka z mé strany směřuje k prazvláštnímu soundtracku, který mě místy celkem dost rušil a přišel mi nevhodný.(8.7.2020)